AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #21 Del Skrevet 21. juni 2021 «Nei» Anonymkode: 77d1e...5bb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #22 Del Skrevet 21. juni 2021 Jeg ville forklart hva hijab er, og forklart hvorfor det ikke er for henne. Jeg ville forbudt henne å gå med det, og forklart at hun kan velge selv når hun blir voksen. Slapp av, dette er jo ikke annet enn at hun vil begynne med hårbøyle fordi andre i klassen bruker det - de forstår jo ikke hva dette er. Et lite barn jeg kjenner tror munnbind er pynt til ansiktet feks. Hun kan få en fin oppvekst i Groruddalen! Anonymkode: 12619...5ac 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #23 Del Skrevet 21. juni 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Du får forklare henne at dette kun er forbeholdt muslimer, og hvis hun begynner å gå med det så blir det null julaften på henne. Anonymkode: ef69c...382 Ikke bare det. Muslimer må spise kjøtt som er slaktet på en spesiell måte, halal. Svinekjøtt er ikke tillat å spise og heller ikke gelatin, som i Norge er basert på råvarer fra svin. Koranen anbefaler planteføde og frukt (som i sure6, 141) og kjøtt av husdyr som sau, geit og kamel(sure 6, 143–44). Dyr drept på jakt er tillatt. Det er tydelige forbud mot svinekjøtt, blodmat, selvdøde dyr og dyr som er viet andre guder (sure 5, 3–4; sure 6, 145–46). Kjøtt av rovdyr og rovfugler er også forbudt. Muslimer som fullt ut tar konsekvensen av forbudet mot svinekjøtt, fører i dag en tidkrevende kamp med å få oversikt over alle matvarer som kan være tilsatt animalsk fett, slik som kjeks, ost eller iskrem. Alkohol er strengt forbudt. Dvs at datteren din, Ts, kan glemme iskrem om det er tilsatt animalsk fett. En hijab er et muslimsk hodeplagg for kvinner. Det arabiske ordet hijab kommer av hajaba, «å skjule, gjemme», og brukes om alle former for sløreller forheng som skjuler en person eller gjenstand. I Koranen viser hijab først og fremst til segregasjon, atskilthet, ikke til hodeplagg eller drakt. Det er først i nyere tid, trolig tidlig på 1970-tallet, at hijab entydig brukes om hodeplagg eller om «den islamske drakten». I de få koranversene som behandler forholdet mellom sømmelighet og påkledning, brukes andre ord enn hijab. Korantekstene sier heller ikke uttrykkelig at nettopp hodeplagg er påbudt; de tradisjonelle (før-moderne) kommentarverkene tar imidlertid hodeplagget for gitt. Anonymkode: e3b95...7b6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #24 Del Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enig med han. Dere finner fine boområder rett utenfor Oslo (grei avstand til Oslo om dere jobber der)i Nittedal, Bærum, Lillestrøm, Nordre Follo, Ås, Vestby, Tomter og flere andre steder. Anonymkode: c1b93...e1c Det er ca like mange muslimer der. Og der kan hun bli inspirert på andre måter - jeg ville mislikt sterkt å få en hestejente feks. Eller stygge og harry hårfrisyrer. Anonymkode: 12619...5ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artigmedsex Skrevet 21. juni 2021 #25 Del Skrevet 21. juni 2021 Barn har ikke så mange fordommer og vil bare være som andre. Jeg synes du skal la henne prøve hijab uten å lage noe nummer ut av det. Kommer mest sannsynlig til å være en periode. Ta noen bilder også blir det en artig historie for ettertiden. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #26 Del Skrevet 21. juni 2021 Jeg hadde pakket sakene og kommet meg vekk fortest mulig! Bonus, hus utenfor Oslo er mye billigere👍 Ikke la henne prøve på hijab på skolen som hun senere tar av. Det vil være verre enn å ikke gå med hijab da barn og foreldre vil reagere veldig på dette, som er fornærmelse. Er sommerferie nå, flytt, finn henne noen nye venner og ny skole med bedre mix enn på Grorud. Anonymkode: 7cdeb...3a3 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passpartou Skrevet 21. juni 2021 #27 Del Skrevet 21. juni 2021 Ville kjøpt en barnehijab til henne, mange butikker på Grønland i Oslo som selger dette. Så kan hun jo bruke den hjemme. Hvis hun føler det er riktig, så kan hun jo ta den med på skolen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #28 Del Skrevet 21. juni 2021 Du forklarer henne selvsagt hva en hijab er, og hva det vil si å være muslim. Skal hun følge Islam, bør hun følge reglene rundt mat også, ikke bare bruke hijab fordi mange av vennene hennes bruker det. Anonymkode: 34c5c...54f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #29 Del Skrevet 21. juni 2021 For noen år siden på Kiwi på St.hanshaugen, møtte jeg på noen norske jenter sammen med ei som sikkert var muslim, hvor alle tre hadde hijab. Og da gikk samtalen på at det var så kult at de fikk låne hijab, de var jo så pene (husker hun ene hadde rosa med glitter på f.eks). Tipper de bare så det som en "kul greie", for de norske barna var det jo bare et sjal, mens for hun som var muslim så var det en del av kulturen. Om det er ok eller ikke det tør jeg ikke legge meg borti, jeg har ikke barn. Men så lenge det ikke er på heltid og så lenge barna blir gjort oppmerksom på grunnene for at de som bruker den hele tiden gjør det, så ser jeg ikek noe galt i å få lov til å prøve. Om tilknytningen til religion ikke er der, så er det jo bare et sjal da... Anonymkode: a3567...2c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 21. juni 2021 #30 Del Skrevet 21. juni 2021 Hvis det var meg: Nei, du vil ikke bruke hijab, fordi det har jeg bestemt at damene i vår familie ikke bruker. Det er dessuten veldig klam og ekkelt å gå med. Det er i veien når du skal leke. Jeg hadde gått sammen med mannen min i å finne alternativt bosted. Hijaben er bare begynnelsen. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 21. juni 2021 #31 Del Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde barnet mitt kommet hjem og villet ha hijab, hadde vi flyttet. Anonymkode: c1b93...e1c Jepp, da hadde jeg fått fart på meg men nå er ikke det stedet jeg hadde bosatt meg heller. Har ikke noe i mot et flerkulturelt nabolag men den plassen der hadde ikke funket for meg. Har ingenting i mot voksne damer som selv har valgt den veien altså. Men vi bor i Norge, at min tiåring skulle blitt "inspirert" til å bruke hijab er ikke noe jeg hadde blitt glad for. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #32 Del Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde barnet mitt kommet hjem og villet ha hijab, hadde vi flyttet. Anonymkode: c1b93...e1c Jeg hadde flytta tilbake til Vestlandet, hjelpes! Anonymkode: 7e3bb...a77 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #33 Del Skrevet 21. juni 2021 Hva i alle dager gikk gjennom hodene deres når dere bestemte dere for å flytte?? Anonymkode: 5cf81...b80 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BunnyChester Skrevet 21. juni 2021 #34 Del Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde barnet mitt kommet hjem og villet ha hijab, hadde vi flyttet. Anonymkode: c1b93...e1c Trist at denne kommentaren får så mange liker-klikk. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg FrøkenMånestråle Skrevet 21. juni 2021 Populært innlegg #35 Del Skrevet 21. juni 2021 BunnyChester skrev (1 minutt siden): Trist at denne kommentaren får så mange liker-klikk. Mer trist at en tiåring vil ha hijab for å passe inn i Norge liksom...da har noe slått feil når man i nabolag nærmest må konvertere for å passe inn. 55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #36 Del Skrevet 21. juni 2021 Dere er velkomne tilbake til vestlandet også! Anonymkode: 0e5ba...da7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #37 Del Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bare det. Muslimer må spise kjøtt som er slaktet på en spesiell måte, halal. Svinekjøtt er ikke tillat å spise og heller ikke gelatin, som i Norge er basert på råvarer fra svin. Koranen anbefaler planteføde og frukt (som i sure6, 141) og kjøtt av husdyr som sau, geit og kamel(sure 6, 143–44). Dyr drept på jakt er tillatt. Det er tydelige forbud mot svinekjøtt, blodmat, selvdøde dyr og dyr som er viet andre guder (sure 5, 3–4; sure 6, 145–46). Kjøtt av rovdyr og rovfugler er også forbudt. Muslimer som fullt ut tar konsekvensen av forbudet mot svinekjøtt, fører i dag en tidkrevende kamp med å få oversikt over alle matvarer som kan være tilsatt animalsk fett, slik som kjeks, ost eller iskrem. Alkohol er strengt forbudt. Dvs at datteren din, Ts, kan glemme iskrem om det er tilsatt animalsk fett. En hijab er et muslimsk hodeplagg for kvinner. Det arabiske ordet hijab kommer av hajaba, «å skjule, gjemme», og brukes om alle former for sløreller forheng som skjuler en person eller gjenstand. I Koranen viser hijab først og fremst til segregasjon, atskilthet, ikke til hodeplagg eller drakt. Det er først i nyere tid, trolig tidlig på 1970-tallet, at hijab entydig brukes om hodeplagg eller om «den islamske drakten». I de få koranversene som behandler forholdet mellom sømmelighet og påkledning, brukes andre ord enn hijab. Korantekstene sier heller ikke uttrykkelig at nettopp hodeplagg er påbudt; de tradisjonelle (før-moderne) kommentarverkene tar imidlertid hodeplagget for gitt. Anonymkode: e3b95...7b6 Det er jo ikke snakk om at ungen skal bli muslim, men heller se ut som de hun vil. Anonymkode: 2071e...ce6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BunnyChester Skrevet 21. juni 2021 #38 Del Skrevet 21. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Mer trist at en tiåring vil ha hijab for å passe inn i Norge liksom...da har noe slått feil når man i nabolag nærmest må konvertere for å passe inn. Det er en 10-åring! Ærlig talt! Og dessuten, til tross for TS sin elendige oppdragelse, virker 10åringen allerede til å bli et mer åpent og nyansert menneske enn foreldrene sine, og stort sett halve KG. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passpartou Skrevet 21. juni 2021 #39 Del Skrevet 21. juni 2021 En tiåring er voksen nok til å bestemme klær seg. Vil hun gå med hijab for å passe inn og ikke bli mobbet, så får hun gå med hijab. Ser ikke hvem som blir skadet av dette. Vil tro det evt er en periode, så vokser hun seg av det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #40 Del Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (44 minutter siden): Ville kjøpt en barnehijab til henne, mange butikker på Grønland i Oslo som selger dette. Så kan hun jo bruke den hjemme. Hvis hun føler det er riktig, så kan hun jo ta den med på skolen også. Om jeg hadde vært muslim hadde jeg blitt dypt krenket om en ikke-muslim hadde begynt å gå rundt i mitt religiøse plagg fordi de synes det er gøy. Anonymkode: 7e3bb...a77 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå