Gå til innhold

Sykemeldt og utrolig redd for å bli presset til å begynne å jobbe igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt veldig psykisk i mange år, og det ble helt uutholdelig den siste 1,5 året. Byttet mellom flere jobber for å se om det var jobben, men uansett hvor bra jobb jeg hadee, hvor lite stressende etc det var ble jeg skikkelig dårlig. Dagene mine gikk utpå å være helt utmattet og forbanna sint på alt og alle. Jeg slo mye i ting og tang, ødela ting, og klarte ikke å fungere fordi jeg var aå sint og frustrert. Måtte sykemelde meg. Jeg er fortsatt ikke klar til å jobbe enda, og dette sier jeg ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg ikke vil tilbake dit der jeg var, og føler meg ikke Psykisk sterk til å fungere enda. Snart må jeg til AAP. Tror dere psykolog/lege har forståelse? Går hele tiden og tviler på meg selv og er konstant redd

Anonymkode: 593ea...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvilsomt. Aap betyr arbeidsrettet tiltak, og er ikke en hvilepute. Blir mer nysgjerrig på hvorfor du blir så sint. Kanskje trenger du ikke veldig lite stress, men oppgaver som du liker og gir mestring? Ville bedt om dialogmøte med veileder. Hvis du tror sm og aap er løsningen for deg, så vil du snart oppdage at det er en quick fix på kort sikt, og i det lengre løp opprettholde plagene dine. 

Anonymkode: c8e03...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min pressa meg til å begynne å jobbe fulltid igjen selv om jeg følte 50% holdt i massevis. Ikke noe annen oppfølging annet enn et par telefonsamtaler hvor jeg følte at jeg ble avfeid og ikke tatt seriøst. 

Psykolog er det jo nærmest umulig å få tak i med mindre man går privat... 

Anonymkode: 8c671...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har slitt veldig psykisk i mange år, og det ble helt uutholdelig den siste 1,5 året. Byttet mellom flere jobber for å se om det var jobben, men uansett hvor bra jobb jeg hadee, hvor lite stressende etc det var ble jeg skikkelig dårlig. Dagene mine gikk utpå å være helt utmattet og forbanna sint på alt og alle. Jeg slo mye i ting og tang, ødela ting, og klarte ikke å fungere fordi jeg var aå sint og frustrert. Måtte sykemelde meg. Jeg er fortsatt ikke klar til å jobbe enda, og dette sier jeg ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg ikke vil tilbake dit der jeg var, og føler meg ikke Psykisk sterk til å fungere enda. Snart må jeg til AAP. Tror dere psykolog/lege har forståelse? Går hele tiden og tviler på meg selv og er konstant redd

Anonymkode: 593ea...874

Går du til behandling, TS? Eller er det det du ventar på å få?

Anonymkode: 3ce2f...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går du til behandling, TS? Eller er det det du ventar på å få?

Anonymkode: 3ce2f...29c

Går på behandling

Anonymkode: 593ea...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen min pressa meg til å begynne å jobbe fulltid igjen selv om jeg følte 50% holdt i massevis. Ikke noe annen oppfølging annet enn et par telefonsamtaler hvor jeg følte at jeg ble avfeid og ikke tatt seriøst. 

Psykolog er det jo nærmest umulig å få tak i med mindre man går privat... 

Anonymkode: 8c671...92c

Legen min mener jeg ikke skal jobbe enda., gfikk hjelp til psykolog med en gang jEg.. kanskje problemene dine ikke var alvorlige nok?

Anonymkode: 593ea...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tvilsomt. Aap betyr arbeidsrettet tiltak, og er ikke en hvilepute. Blir mer nysgjerrig på hvorfor du blir så sint. Kanskje trenger du ikke veldig lite stress, men oppgaver som du liker og gir mestring? Ville bedt om dialogmøte med veileder. Hvis du tror sm og aap er løsningen for deg, så vil du snart oppdage at det er en quick fix på kort sikt, og i det lengre løp opprettholde plagene dine. 

Anonymkode: c8e03...111

Åhh bare hold kjeft, Sånne som deg som tror at man går på aap fordi man vil ha en hvilepute.,, hør på hva du sier! Du høres ut som en fuckings karen som burde vært innelåst i et bur med med rotter

Anonymkode: 593ea...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Gjør det som føles rett for deg i samråd med din lege :)

Vi må passe på hverandre og vi skal alle ha det fint på jobb. Sånn er det med den saken! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv slitt psykisk og vært sykemeldt pga det. For meg var det viktig å komme tilbake i jobb igjen. Har du forsøkt å begynne gradert? F.eks 20%? For meg ble det vanskeligere å begynne des lengre jeg hadde vært borte. Det er verdt et forsøk, om det ikke går har du hvertfall prøvd.

Anonymkode: d6f69...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Åhh bare hold kjeft, Sånne som deg som tror at man går på aap fordi man vil ha en hvilepute.,, hør på hva du sier! Du høres ut som en fuckings karen som burde vært innelåst i et bur med med rotter

Anonymkode: 593ea...874

Hva i alle dager er det for en måte å svare folk på? 

Anonymkode: c9e71...84a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tvilsomt. Aap betyr arbeidsrettet tiltak, og er ikke en hvilepute. Blir mer nysgjerrig på hvorfor du blir så sint. Kanskje trenger du ikke veldig lite stress, men oppgaver som du liker og gir mestring? Ville bedt om dialogmøte med veileder. Hvis du tror sm og aap er løsningen for deg, så vil du snart oppdage at det er en quick fix på kort sikt, og i det lengre løp opprettholde plagene dine. 

Anonymkode: c8e03...111

Har du muligens misforstått hva aap er? Oftest brukes aap som gradvis tilbakeføring til arbeid når dette ikke har vært mulig i sykemeldingsperioden fordi man ikke ble frisk nok da.

Da jeg var deprimert, var det uaktuelt å komme gradvis tilbake i løpet av det året jeg var sykemeldt. Jeg brukte hele perioden med aap for til slutt å komme tilbake i 100% i min opprinnelige stilling. Det ble ingen hvilepute her ihvertfall, og fungerte helt etter sin hensikt, og har ikke gjort at plagene mine ble opprettholdt. Tvert om, jeg ble kvitt dem.

Anonymkode: 7623d...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har selv slitt psykisk og vært sykemeldt pga det. For meg var det viktig å komme tilbake i jobb igjen. Har du forsøkt å begynne gradert? F.eks 20%? For meg ble det vanskeligere å begynne des lengre jeg hadde vært borte. Det er verdt et forsøk, om det ikke går har du hvertfall prøvd.

Anonymkode: d6f69...aef

Nei, har testet dette ut, men funket like dårlig som å jobbe 100%. Jeg blir DÅRLIG, oppriktig DÅRLIG av jobb. Jeg ble ikke så dårlih for mange år siden, men nå er det helt jævlig.

Anonymkode: 593ea...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva i alle dager er det for en måte å svare folk på? 

Anonymkode: c9e71...84a

Fordi slike som vedkommende som jeg svarte tilbake til tror virkelig de vet hva de snakker om uten å ta hensyn til OP sin helse eller vite noe som helst om helsa. Som om det er et universalt svar på akkurat dette. 

Anonymkode: 593ea...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har du muligens misforstått hva aap er? Oftest brukes aap som gradvis tilbakeføring til arbeid når dette ikke har vært mulig i sykemeldingsperioden fordi man ikke ble frisk nok da.

Da jeg var deprimert, var det uaktuelt å komme gradvis tilbake i løpet av det året jeg var sykemeldt. Jeg brukte hele perioden med aap for til slutt å komme tilbake i 100% i min opprinnelige stilling. Det ble ingen hvilepute her ihvertfall, og fungerte helt etter sin hensikt, og har ikke gjort at plagene mine ble opprettholdt. Tvert om, jeg ble kvitt dem.

Anonymkode: 7623d...0c2

Hvor lenge kan man være på aap? Og hvilke tiltak måtte du på når du var på aap? Trenger all hjelp jeg kan få akkurat nå. 

Anonymkode: 593ea...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor lenge kan man være på aap? Og hvilke tiltak måtte du på når du var på aap? Trenger all hjelp jeg kan få akkurat nå. 

Anonymkode: 593ea...874

Som hovedregel kan man være på aap i tre år. Mine tiltak var å gå i behandling hos psykolog (og jevnlige timer hos legen), og etterhvert jobbe i min stilling. (Min arbeidsgiver ga meg permisjon etter året med sykemelding, ikke alle arbeidsgivere gjør det.) I tillegg var det selvsagt jevnlige møter med NAV der aktivitetsplanen ble oppdatert.
 

Etter anbefaling fra psykolog og fastlege ble opptrapping av arbeid gjort meget gradvis, og NAV hadde ingen problemer med dette og jeg fikk ikke inntrykk av at de ønsket å presse meg raskt opp i stilling. 

Anonymkode: 7623d...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som hovedregel kan man være på aap i tre år. Mine tiltak var å gå i behandling hos psykolog (og jevnlige timer hos legen), og etterhvert jobbe i min stilling. (Min arbeidsgiver ga meg permisjon etter året med sykemelding, ikke alle arbeidsgivere gjør det.) I tillegg var det selvsagt jevnlige møter med NAV der aktivitetsplanen ble oppdatert.
 

Etter anbefaling fra psykolog og fastlege ble opptrapping av arbeid gjort meget gradvis, og NAV hadde ingen problemer med dette og jeg fikk ikke inntrykk av at de ønsket å presse meg raskt opp i stilling. 

Anonymkode: 7623d...0c2

Okei. Jeg har ikke lyst til å gå 3 år på aap. Målet mitt er å ta det så rolig som jeg trenger for å bli frisk så raskt jeg kan. Men hva skjer om man ikke kan dra tilbake til jobben sin fordi man mistrives der? Blir man nødt til å søke ny jobb?

Anonymkode: 593ea...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tvilsomt. Aap betyr arbeidsrettet tiltak, og er ikke en hvilepute. Blir mer nysgjerrig på hvorfor du blir så sint. Kanskje trenger du ikke veldig lite stress, men oppgaver som du liker og gir mestring? Ville bedt om dialogmøte med veileder. Hvis du tror sm og aap er løsningen for deg, så vil du snart oppdage at det er en quick fix på kort sikt, og i det lengre løp opprettholde plagene dine. 

Anonymkode: c8e03...111

AAP = Arbeidsavklaringspenger. Man skal altså avklares om man ar arbeidsevne eller ufør. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Går på behandling

Anonymkode: 593ea...874

Jeg går på AAP, og behandling på DPS. Behandling er min aktivitet i aktivitetsplanen min. Heldigvis så mener legen min at annen aktivitet ikke skal gå ut over behandling. 

Anonymkode: 7212a...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Åhh bare hold kjeft, Sånne som deg som tror at man går på aap fordi man vil ha en hvilepute.,, hør på hva du sier! Du høres ut som en fuckings karen som burde vært innelåst i et bur med med rotter

Anonymkode: 593ea...874

Sinnemestring høres absolutt ut som et anbefalt tiltak 

Anonymkode: 8b202...44c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tvilsomt. Aap betyr arbeidsrettet tiltak, og er ikke en hvilepute. Blir mer nysgjerrig på hvorfor du blir så sint. Kanskje trenger du ikke veldig lite stress, men oppgaver som du liker og gir mestring? Ville bedt om dialogmøte med veileder. Hvis du tror sm og aap er løsningen for deg, så vil du snart oppdage at det er en quick fix på kort sikt, og i det lengre løp opprettholde plagene dine. 

Anonymkode: c8e03...111

Aap betyr ikke arbeidsrettet tiltak hvis behandler mener behandling er nok.. 

Anonymkode: 0970a...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...