Gå til innhold

Møt 15 norske nett-troll– i deres egen hule.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem er menneskene som blir så sinte? Hvorfor velger så mange av dem å hetse folk, true folk og tøye ytringsfriheten lenger enn langt? Møt 15 norske nettkrigere – i deres egen hule.

  • Nettdebatten har en klar mannsovervekt.
  • Det er en svak tendens til at lavt utdannende er mer aktive i nettdebatter enn andre. 
  • De som er svært aktive i nettdebatter er noe mer kritiske til innvandring og har lavere systemtillit enn andre.

https://www.vg.no/spesial/2015/nettkrigerne/

Hvorfor tilhører de fleste "nett-troll" den ytterliggående høyresiden? Kommer de ikke til i den vanlige debatten? Og påfallende mange er uføre. Hvorfor er de så sinte på samfunnet som sørger for at trygden kommer inn på konto hver måned?

 

Anonymkode: 6b2bb...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir litt feil å kalle dem lavt utdannede, som om det er noe negativt. Har vi ikke lært noe av denne pandemien, hvor viktig butikkmedarbeidere etc. er?

Dessuten har mange av dem en utdannelse. Noen har fullført bachelorprogrammet "Livets harde skole", og noen har til og med fullført masterprogrammet "Livets knallharde skole". Disse er så vanskelige at mange blir uføretrygdede i etterkant. Man kan vel ikke akkurat si at sosiologi/medievitenskap/whatever som du har tatt, TS, er av samme kaliber. 🙂 Jeg tror du hadde falt av i løpet av første/andre semester. Kanskje allerede ved introduksjonsfaget "LIV101 - Livets harde realitet".

Anonymkode: c0268...b3e

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Hvorfor tilhører de fleste "nett-troll" den ytterliggående høyresiden? 

 

Anonymkode: 6b2bb...3e5

Gjør de det? Hvem har kartlagt alle nett-troll i Norge og kommet fram til dette resultatet? 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Gjør de det? Hvem har kartlagt alle nett-troll i Norge og kommet fram til dette resultatet? 

De gode, du vet de som stemmer med hjertet på venstresiden. De har gitt seg selv definisjonsmakten og er svært ivrige på sosiale medier. Spesielt Twitter eier de, men der har de også full støtte fra selve Twitter, så det er ikke så rart.

I en overdreven polarisert debatt er det den som skriker høyest som "får rett". Uten at det er en spesielt god årsak.

Innlegg # 2 er et typisk twitter-venstre-innlegg. Fullt av fordommer, men det er jo "det riktige hatet", som de kaller det selv - og da er alt greit.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill gjetning selvsagt, men når jeg ser noen av menneskene som er portretert så blir jeg trist fordi jeg egentlig ser sann menneskelig lidelse og at mye av det sinnet de kanaliserer ut egentlig er et uttrykk for hvordan de tenker om seg selv og hvordan de har det innvendig. Hvordan de har havnet der vet ikke jeg, men kan aldri tenke meg at det handler om et lykkelig liv fra de var barn.

Antakelig hadde det stoppet på dagen om de hadde blitt møtt med godhet og opplevd fellesskap med noen.

Anonymkode: bc7ed...990

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (7 timer siden):

De gode, du vet de som stemmer med hjertet på venstresiden. De har gitt seg selv definisjonsmakten og er svært ivrige på sosiale medier. Spesielt Twitter eier de, men der har de også full støtte fra selve Twitter, så det er ikke så rart.

I en overdreven polarisert debatt er det den som skriker høyest som "får rett". Uten at det er en spesielt god årsak.

Innlegg # 2 er et typisk twitter-venstre-innlegg. Fullt av fordommer, men det er jo "det riktige hatet", som de kaller det selv - og da er alt greit.

Vanskelig å være uenig med deg.

Men jeg lurer veldig på hvilke ytterliggående høyreside tilhører nett-trollene som hetser og har hetset Frp/Sylvi Listhaug for eksempel eller HRS, document.no, rights.no, resett.no og personene som står bak nettsidene? Eller de som hetser islamkritiske stemmer i offentligheten? Ja, hvilken ytterliggående høyreside hører de til? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt said:

Men jeg lurer veldig på hvilke ytterliggående høyreside tilhører nett-trollene som hetser og har hetset Frp/Sylvi Listhaug for eksempel eller HRS, document.no, rights.no, resett.no og personene som står bak nettsidene? Eller de som hetser islamkritiske stemmer i offentligheten? Ja, hvilken ytterliggående høyreside hører de til? 

"De fleste" betyr ikke alle. At det finnes andre er det ingen tvil om, men de fleste passer altså inn i denne beskrivelsen.

I tillegg er det nok en del som kan være enda lenger ut på siden (som ABB), som kan finne på å hetse de som står nærmere sentrum. Spørs på akkurat hvilken kritikk du sikter til her.

Anonymkode: efe28...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken du linker til, er om såkalte "nettkrigere" og ikke nettroll spesielt.

Nettroll er ikke nødvendigvis disse lavt utdannete, på grensen til tilbakestående menneskene som presenteres i den VG-saken. Noen av disse burde kanskje blitt skjermet for seg selv eller fått et eller annet slags forbud mot å bruke internett.

Anonymkode: 9c471...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"De fleste" betyr ikke alle. At det finnes andre er det ingen tvil om, men de fleste passer altså inn i denne beskrivelsen.

I tillegg er det nok en del som kan være enda lenger ut på siden (som ABB), som kan finne på å hetse de som står nærmere sentrum. Spørs på akkurat hvilken kritikk du sikter til her.

Anonymkode: efe28...19a

Igjen - hvem har kartlagt og funnet ut hvor mange som hører til hvor? Hvordan kan man bestemme at ''de fleste'' hører til den ene siden? Spør du meg er det omtrent 50-50, de er bare aktive i forskjellige setninger ut fra hvem som hetses. Ikke undervurder armeen nett-troll som hører til ytterliggående venstreside i norsk politikk og kriger mot de jeg nevnte i mitt forrige innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lever for hatet sitt og har ikke noe annet liv ellers. 
 

Tenk om de heller brukte tiden på å gjøre noe de liker istedet. Stakkars mennesker! Det må være stusslig å leve slikt. 

Anonymkode: f96e0...426

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig og skjønne hvorfor de sitter bak ett tastatur, har du sett på de? Noen av de ser virkelig ikke ut, så jeg skjønner hvorfor de sitter inne, uten venner, kjæreste/samboer og uten fremtidsutsikter.

Tenk hvor stusselig det er og sitte på samme sted dag ut og dag inn og ser på at livet bare glir forbi, det er kun en løsning på dette *problemet* kutte uføretrygden slik at de kommer seg ut i jobb igjen, greier de og sitte og skrive skit dagen lang, greier de og utføre en jobb bak en datamaskin også.

Anonymkode: c9c15...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er ikke så vanskelig og skjønne hvorfor de sitter bak ett tastatur, har du sett på de? Noen av de ser virkelig ikke ut, så jeg skjønner hvorfor de sitter inne, uten venner, kjæreste/samboer og uten fremtidsutsikter.

Tenk hvor stusselig det er og sitte på samme sted dag ut og dag inn og ser på at livet bare glir forbi, det er kun en løsning på dette *problemet* kutte uføretrygden slik at de kommer seg ut i jobb igjen, greier de og sitte og skrive skit dagen lang, greier de og utføre en jobb bak en datamaskin også.

Anonymkode: c9c15...090

"Problemet" kan ikke løses slik du innbiller deg, for kan du i det hele tatt komme med et konkret eksempel på en bedrift som ville ansatt en tidligere uføretrygdet uutdannet femtiåring uten noen som helst kunnskap om å "jobbe bak en datamaskin"? Hvilken jobb skulle det vært, og hvem ville ansatt disse?

I dag må man jo ha minst bachelor og nesten master bare for en butikkjobb. I alle fall innenfor alle slags kontorjobber.

"Løsningen" din er altså fullstendig urealistisk. Ingen ville ansatt dem i noen slags jobb.

Anonymkode: 94975...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

"Problemet" kan ikke løses slik du innbiller deg, for kan du i det hele tatt komme med et konkret eksempel på en bedrift som ville ansatt en tidligere uføretrygdet uutdannet femtiåring uten noen som helst kunnskap om å "jobbe bak en datamaskin"? Hvilken jobb skulle det vært, og hvem ville ansatt disse?

Blant annet kunne dette vært en passende kandidat https://www.asvoen.no/om-oss/

I dag må man jo ha minst bachelor og nesten master bare for en butikkjobb. I alle fall innenfor alle slags kontorjobber.

Skjønner ikke hvor du har den påstanden fra, da de aller fleste som jobber i butikker (matbutikker, bensinstasjoner, klesbutikker) gjerne er ufaglærte som ikke innehar en mastergrad, jeg kjenner ingen slike iallefall og jeg har jobbet i butikk de siste 13 årene.

"Løsningen" din er altså fullstendig urealistisk. Ingen ville ansatt dem i noen slags jobb.

Nei løsningen er ikke urealistisk, hvorfor skal delvis friske oppegående mennesker sitte hjemme i sofaen og råtne vekk mens de tapper midler som isteden kunne ha vært brukt på noe annet? Sier ikke at alle uføretrygdete kan jobbe, men du må vel selv se at det er noen av de såkalte *krigerne* som hadde hatt det bedre med seg selv og være ute blant folk istedenfor og prate med seg selv hele tiden, det er iallefall kontra produktivt.

Anonymkode: 94975...8a5

 

Anonymkode: c9c15...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ytre høyre er populisme; mer preget av ideologiske fanesaker som går på nasjonalisme, fremmedfrykt og generelt reaksjonære holdninger på alt som ikke passer inn i en 1950-tallsmodell. Mer enn økonomisk høyrepolitikk som fronter globalisme, skattelette til de rikeste og en nedregulering av velferdsstaten. Det kan føles ironisk, cherry-picking, om du vil, at mange av disse krigerne faktisk nyter godt av et sosialdemokratisk styringssystem som sørger for at trygden blir betalt. Men jeg tror ikke akkurat at nettrollene er så belest på politisk idehistorie. 

Når det er sagt så kan vi si det samme om ytre venstre. At mye av politikken deres handler nå om identitetspolitikk, "wokeness", mer enn reelle samfunnsutfordringer. 

Anonymkode: bd739...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 11.55):

Hvem er menneskene som blir så sinte? Hvorfor velger så mange av dem å hetse folk, true folk og tøye ytringsfriheten lenger enn langt? Møt 15 norske nettkrigere – i deres egen hule.

  • Nettdebatten har en klar mannsovervekt.
  • Det er en svak tendens til at lavt utdannende er mer aktive i nettdebatter enn andre. 
  • De som er svært aktive i nettdebatter er noe mer kritiske til innvandring og har lavere systemtillit enn andre.

https://www.vg.no/spesial/2015/nettkrigerne/

Hvorfor tilhører de fleste "nett-troll" den ytterliggående høyresiden? Kommer de ikke til i den vanlige debatten? Og påfallende mange er uføre. Hvorfor er de så sinte på samfunnet som sørger for at trygden kommer inn på konto hver måned?

 

Anonymkode: 6b2bb...3e5

De er sinte fordi de misoppfattet tror at uføret de selv har havnet i, altså at de mangler jobb og aktiviteter etc., de tror at det skyldes innvandring og at politikerne tar valg som går imot dem m.m.

De mangler totalt selvinnsikt og forstår dermed ikke egen problemstilling, altså at de selv er skyld i uføret de er i og selv må endre egen tilværelse. At de skylder på andre og er svært sinte, det kan de ikke lempe over på andre og beskylde andre for å ha skyld i... Altså "Utlendingene tar jobbene våre!-mentaliteten mange har, de må snu det og tenke at selvfølgelig kan jeg få meg en jobb, da må jeg først slutte å være slabbedask som ekskluderer meg selv...

Den dagen de tar grep om eget liv, da endres alt, men er ikke håp om det for de værste og de ser jo ikke selv at det dem skriver går imot deres egeninteresse, de skyter seg selv som regel i foten også om de stemmer (heldigvis gjør de sjelden det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...