mockinbird Skrevet 11. september 2005 #21 Skrevet 11. september 2005 Barn kan være noe herk av og til.- Glad jeg ikke har barn...det høres ut som om de krever full oppmerksomhet fra morgen til kveld. Er det rart parforhold går dukken, sier jeg. ← Tror nå helst at barn er det vi foreldre gjør det til, da... I dette tilfellet må det jo kunne prates med pappan, og fortelle at 10-åringer trenger å legge seg tidligere enn ett.. Og kansjkje samtidig involvere seg litt mer enn å sitte i sofaen med ei uåpna vinflaske og irritere seg i stillhet/synes synd på seg selv....
Gjest Violetta Skrevet 11. september 2005 #22 Skrevet 11. september 2005 Tror nå helst at barn er det vi foreldre gjør det til, da... I dette tilfellet må det jo kunne prates med pappan, og fortelle at 10-åringer trenger å legge seg tidligere enn ett.. Og kansjkje samtidig involvere seg litt mer enn å sitte i sofaen med ei uåpna vinflaske og irritere seg i stillhet/synes synd på seg selv.... ←
Gjest Emera Skrevet 11. september 2005 #23 Skrevet 11. september 2005 Barn kan være noe herk av og til.- Glad jeg ikke har barn...det høres ut som om de krever full oppmerksomhet fra morgen til kveld. Er det rart parforhold går dukken, sier jeg. ← Enig med deg, kvinne 33, jeg er også glad du ikke har barn... Tror nå helst at barn er det vi foreldre gjør det til, da... I dette tilfellet må det jo kunne prates med pappan, og fortelle at 10-åringer trenger å legge seg tidligere enn ett.. Og kansjkje samtidig involvere seg litt mer enn å sitte i sofaen med ei uåpna vinflaske og irritere seg i stillhet/synes synd på seg selv.... ← Det var fornuftig og bra sagt!
Trebarnsmor Skrevet 12. september 2005 #24 Skrevet 12. september 2005 Skjønner at du er frustrert.Å ha en tiåring oppe til langt på natt hadde jeg ikke orket.Har nettopp hatt problemer med min lillegutt på 2 år. Det er viktig å få barn inn på faste rutiner.Hvorfor sier du ikke til mannen din at han må få ungen tidligere i seng? Jeg har en 9 åring som legger seg 21.00 hver dag og 22.00 i helgene.Hun får avogtil sitte oppe etter midnatt.Men det er pga kosestunder vi har en lørdagskveld eller noe i den dur.Sånn litt ekstra avogtil. Dere må få en løsning på det.Sette grenser.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #25 Skrevet 12. september 2005 Skjønner godt at han vil bruke tid med ungen jeg. Du sier ungen er hos dere ti dager i mnd. Vel, da er det fremdeles 20 dager dere kan bruke til å drikke vin. Ta en prat med mannen i stedet for å sitte i sofaen og surke. Kanskje dere kan finne på noe moro alle tre. Ikke sett fram noe ultimatum. Om du tvinger han til å velge så kommer han garantert til å velge ungen foran deg.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #26 Skrevet 12. september 2005 Skjønner at du er frustrert.Å ha en tiåring oppe til langt på natt hadde jeg ikke orket.Har nettopp hatt problemer med min lillegutt på 2 år. Det er viktig å få barn inn på faste rutiner.Hvorfor sier du ikke til mannen din at han må få ungen tidligere i seng? Jeg har en 9 åring som legger seg 21.00 hver dag og 22.00 i helgene.Hun får avogtil sitte oppe etter midnatt.Men det er pga kosestunder vi har en lørdagskveld eller noe i den dur.Sånn litt ekstra avogtil. Dere må få en løsning på det.Sette grenser. ← Helt enig med trebarnsmor! Kjenner en 11- åring som får være oppe så lenge han vil og spille data eller liknende. Skjønner meg ikke på de foreldrene, og irriterer meg over det hver gang jeg er på besøk der (selv om jeg prøver å la være, og holder kjeft om det )
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #27 Skrevet 12. september 2005 Selvom det bare er snakk om 10 dager pr mnd så må da barnet ha grenser - hva er poenget med å ha barnet oppe til langt på natt? Fordi pappaen skal ha mest mulig tid til barnet? Det bør han i såfall sørge for å få før midnatt i hvertfall, det er min mening. Og jeg syns da at stemor bør ha et ord med i laget. Er barnet i hennes hjem 10 dager pr mnd bør hun ta del i oppdragelsen og grensesettingen i hjemmet. At hun ønsker voksentid på kvelden har jeg forståelse for, men det er ikke noe hun får automatisk ser det ut til, så hun bør absolutt ta en prat med partneren sin.
Gjest jamsi Skrevet 13. september 2005 #28 Skrevet 13. september 2005 Kommunikasjon er faktisk en veldig grei oppfinnelse, skulle bare ønske at flere brukte den.
Marris75 Skrevet 13. september 2005 #29 Skrevet 13. september 2005 Barn kan være noe herk av og til.- Glad jeg ikke har barn...det høres ut som om de krever full oppmerksomhet fra morgen til kveld. Er det rart parforhold går dukken, sier jeg. ← Er nok like bra at ikke du har barn iallefall! Selvfølgelig krever barna oppmerksomhet, men det er da sannelig vi foreldre som må sette grenser. Det er ikke barna sine feil at parforhold ikke funker. Det kan da ikke de noe for. Selvfølgelig vil et barn være oppe til kl 1.00 hvis de får lov til det! IKKE LEGG SKYLDA PÅ BARNA!!
Sofia Skrevet 13. september 2005 #30 Skrevet 13. september 2005 Selvom det bare er snakk om 10 dager pr mnd så må da barnet ha grenser - hva er poenget med å ha barnet oppe til langt på natt? Fordi pappaen skal ha mest mulig tid til barnet? Det bør han i såfall sørge for å få før midnatt i hvertfall, det er min mening. Og jeg syns da at stemor bør ha et ord med i laget. Er barnet i hennes hjem 10 dager pr mnd bør hun ta del i oppdragelsen og grensesettingen i hjemmet. At hun ønsker voksentid på kvelden har jeg forståelse for, men det er ikke noe hun får automatisk ser det ut til, så hun bør absolutt ta en prat med partneren sin. ← Dette svaret vil jeg applaudere!!! Veldig bra!!
Cata Skrevet 15. september 2005 #31 Skrevet 15. september 2005 Enig med Kverula. Det må da være mulig å få en rimelig balanse mellom tid med barn og voksentid?? Selv om barnet er "besøksbarn" kan det da ikke være meningen at h*n skal styre hele døgnrytmen? At barnet får være lenger oppe i helgene er forståelig, men elleve-halv tolv må da være rikelig for en ti-åring. Nei, snakk med mannen din, du. Og gjør det for all del en gang dere er "barnløse" og stemningen er god, sånn at han ikke automatisk går i forsvarsposisjon.
Wonderwoman Skrevet 15. september 2005 #32 Skrevet 15. september 2005 Barn krever oppmerksomhet ja, fra morgen til kveld. Men kvelden bør komme mye tidligere enn halv ett, for alles del.... Jeg ville tatt opp saken med pappaen på en måte der du vinkler det sånn at det er viktig for barnet å sove nok, og på rett tid på døgnet. Lettere å få en saklig diskusjon da tror jeg, for det kan lett bli sånn at han føler han må velge mellom deg og barnet hvis du vinkler det fra ditt eget ståsted....?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #33 Skrevet 27. september 2005 Barn på 10 år skal IKKE legge seg kl halv ett om natten. Barn trenger grenser og søvn, og voksne trenger alenetid. Jeg ville krevd at han var i seng kl halv ti, seinest halv elleve i helger. Han er tross alt bare ti år. Er det bare jeg som er streng eller hva?
Helene Skrevet 27. september 2005 #34 Skrevet 27. september 2005 Halv ett er altfor sent å legge en 10-åring. Selv om han har barnet begrenset tid, må det være noe som heter barneoppdragelse. Det er faktisk barnet som taper på mangel på sådan i det lange løp. Det er også viktig å vise barna at man trenger voksentid. Snakk med han. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #35 Skrevet 27. september 2005 Trådstarter her igjen: Jeg har snakket med ham om det nå og han sa at han lot barnet være oppe så lenge for da blir det trett og vil sove noen timer lengre på morgenen slik at også vi får sove lengre om morgenen... Så istedet for at barnet våkner kl 7 på lørdag/søndagsmorgen og vil ha frokost, så våkner det halv ti ca... Jeg vet ikke hva jeg skal mene, men det er jo bra at vi begge får sove lengre om morgenen... Selv om jeg fortsatt syns det er trist at vi ikke får noe alenetid før kl 1 om morgenen... For da blir jeg jo trett og vil sove også... Jaja... Jeg får bare leve med det eller hva!
Helene Skrevet 27. september 2005 #36 Skrevet 27. september 2005 Jeg har en datter på 11. Liker noen ganger å sove lenge i helgene og det lar seg gjøre selv om hun står opp 8.30. Passer alltid på at det er oppskjært brød og frukt i kjøleskapet så hun kan spise frokost. Hun liker ikke at jeg kommer og forstyrrer henne når hun skal se sine barneprogram på tv'n, eller høre på lydbok. Det er jo ikke akkurat noen baby vi snakker om her heller, så hva er vitsen med å sitte å holde dem i handa hver morgen...??
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #37 Skrevet 27. september 2005 Trådstarter; Vel barnet er ikke så veldig selvstendig, var først i fjor at han lærte seg å tørke seg bak og pusse tennene selv... Og å lage seg en skive har han aldri prøvd. Hente seg et glass vann gjør han heller aldri så det.... Så han trenger da altså pappaen sin for å gjøre dette for ham om morgenen.
Gjest MrsL Skrevet 27. september 2005 #38 Skrevet 27. september 2005 Dere trenger å kommunisere, og han trenger å lære barnet sine ting andre har kunnet i mange år, og der trenger mammaen også å gjøre det samme. Synes det er dumt å la barnet være oppe så lenge bare for å kunne sove lengre om morgenen. Om du er delaktig i barnets hverdag når barnet er hos dere, så kunne dere kanskje stått opp tidlig hver sin morgen i helgene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå