Gå til innhold

Besøk som aldri går hjem - Hvordan løser man det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

VI er et ektepar og har flere flotte voksne barn. Det ene barnet (25 år) er av typen som aldri avslutter besøket. Vi foreldre blir helt utmattet av de utrolig lange besøkene vi får. Hjemme vårt er alltid åpent for barna,. 'Gjennom oppveksten har hjemmet vårt alltid vært åpent  og barnas venner har alltid vært velkommen hos oss - så vi er ikke usosiale - vi liker godt besøk. Problemet er at besøkene til vårt ene barn med og uten samboer varer og varer og varer i times-vis. Har vi invitert til middag kl 16 så kan besøket gjerne vare i 6-7 timer eller mer. Vedkommende klarer ikke å se at vi blir trøtte og hint med at det er sent og vi skal legge oss snart tas ikke. Vi har diskuter hvordan vi skal avslutte besøkene i rimelig tid men vi har ikke funnet ut noe god løsning da vi ikke har lyst å såre vårt barn eller være avvisende. I forkant har vi noen ganger fortalt at vi skal legge oss tidlig men det hjelper absolutt ingenting. Null sosiale antenner når det gjelder akkurat dette. Vi blir utslitt! 

Noen som har snedige tips til hva man gjør med familiemedlemmer som ALDRI klarer å komme seg hjem til normal tid? 

 

 

Anonymkode: 534c3...3bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skriv at de inviteres på middag fra kl 16-19.30 i invitasjonen 😅😂

Anonymkode: 6c040...18f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bare si det rett ut? Kan da umulig bli såret av det, dette er et voksent oppegående menneske med samboer? Da tåler en såpass.

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt at deres eget barn ikke respekterer dette og at det ikke skal være mulig å ta det opp. Si dere er trøtte og gå på badet for å pusse tenner og ta på pysj.

Anonymkode: f7fa1...c54

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo spørre om de hadde tenkt og overnatte, for nå er det snart sengetid for deres del..? 

Eller si at vet du, nå må jeg gjøre... Og så gå å gjøre det. "Barnet" kan vel være der uten å bli underholdt, å kan jo dra når det føler for det. Det føler seg vel bare hjemme ennå, liker seg der. 

Anonymkode: 7c504...d7e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur

Jeg tenker at dette er barna deres - her må dere kunne si fra på en hyggelig måte. Gjerne før besøket. "Så flott at dere vil komme på middag klokken 16. Det gleder vi oss til. Vi er ganske slitne på kveldene, så dere kan ikke bli lenger enn til klokka 20. Satser på at det går fint!" 

Eller dere kan si det når det begynner å nærme seg. "Nå begynner vi å bli slitne, når tror jeg vi må avslutte for i kveld". Tar de ikke hintet da, så får man si "nå må dere nesten gå hjem, takk for i dag". Pakker man det litt inn og husker å få med hvor mye man setter pris på besøkene og slik, så er det ingen grunn til at de skal bli såret av det. 

Jeg sier det til venner også jeg. "Du, dette har vært kjempehyggelig, og det er ikke meningen å kaste deg ut. Men nå begynner jeg å bli så trøtt at jeg tror vi må avslutte for i kveld". Har aldri opplevd at noen blir sure eller såret av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Nei nå er jeg trøtt, takk for besøket, kan ikke vi snart komme til dere en tur?»

Så reiser du deg og sier du følger dem til ganga. 

Anonymkode: a4955...eec

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barna deres, ikke kongen og dronninga vi snakker om. Det er da bare å si "Nei nå er jeg helt ferdig, så går og legger meg. Slokker dere lysene når dere drar!"

Anonymkode: 22e0f...d17

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg ikke føler meg vel og må hvile litt. Etter noen ganger så tar folk hintet. 

Jeg er desverre utkjørt rundt 2300. Mine foreldre i slutten av 60 årene derimot sitter gjerne oppe til både ett og to. Men de sover også lengre. Jeg våkner hver dag ; hverdag som helg 0630. 

Anonymkode: fb057...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er dere selv som har oppdratt barna. Dere er jo foreldre, så da må dere vel klare å si det rett ut til dem.

Anonymkode: ff043...aab

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skjønt det om det var venner som aldri dro, men dette er barna deres 🙄 skjerpings.

Anonymkode: 4e564...8ba

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal knulle, stikk hjem til deg selv. 

Anonymkode: 8bafc...7d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er jeg mer glad i besøk som ikke vil "avslutte festen" ,  blir "for lenge" og må kastes ut. De som kommer og spiser og drikker litt og løper ned døren så fort det er unnagjort står sjeldent på "invitasjonslisten".... Nå har ikke jeg  noe problem med å kaste ut folk og ta på meg rollen som "partypooper" og "gamlingen" heller..

Hinting er jo ok en sjelden gang, men å være direkte er stort sett alltid BRA! :opplyser:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At ein ikkje greier å kommunisere skikkelig med eigne born… rart 

Anonymkode: b7254...c79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri falt meg inn å være så «høflig» overfor egne voksne barn. Syns det er fantastisk hyggelig at de føler seg så hjemme at de kommer når de vil og blir så lenge de vil.  Blir jeg trøtt så sier jeg ganske enkelt det. «Nei nå er jeg så trøtt at jeg tror jeg må legge meg». Så får de låse når de drar. Føler de seg hjemme, så føler de seg hjemme ;) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det ganske spesielt å kalle deres egne barn for besøk. vær heller takknemlig, ikke alle som er så heldige at barna besøker foreldre, når de blir voksne.

 

Anonymkode: 4e564...8ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er barna deres, ikke kongen og dronninga vi snakker om. Det er da bare å si "Nei nå er jeg helt ferdig, så går og legger meg. Slokker dere lysene når dere drar!"

Anonymkode: 22e0f...d17

Støtter denne... hadde gått å lagt meg..

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

VI er et ektepar og har flere flotte voksne barn. Det ene barnet (25 år) er av typen som aldri avslutter besøket. Vi foreldre blir helt utmattet av de utrolig lange besøkene vi får. Hjemme vårt er alltid åpent for barna,. 'Gjennom oppveksten har hjemmet vårt alltid vært åpent  og barnas venner har alltid vært velkommen hos oss - så vi er ikke usosiale - vi liker godt besøk. Problemet er at besøkene til vårt ene barn med og uten samboer varer og varer og varer i times-vis. Har vi invitert til middag kl 16 så kan besøket gjerne vare i 6-7 timer eller mer. Vedkommende klarer ikke å se at vi blir trøtte og hint med at det er sent og vi skal legge oss snart tas ikke. Vi har diskuter hvordan vi skal avslutte besøkene i rimelig tid men vi har ikke funnet ut noe god løsning da vi ikke har lyst å såre vårt barn eller være avvisende. I forkant har vi noen ganger fortalt at vi skal legge oss tidlig men det hjelper absolutt ingenting. Null sosiale antenner når det gjelder akkurat dette. Vi blir utslitt! 

Noen som har snedige tips til hva man gjør med familiemedlemmer som ALDRI klarer å komme seg hjem til normal tid? 

 

 

Anonymkode: 534c3...3bc

Men 

ærlig talt da, ts. Du er jo en voksen mann eller dame siden du har en datter på 25 år, er du ikke?

du er alltid velkommen her hos oss, *navn*, men akkurat nå er jeg sliten og du må gå. Det ville vært fint om du sånn på det jevne kom og var her i kortere tid, for jeg og faren/moren din er nå gamle mennesker, og vi blir fort slitne. :) 
 

Enkelt, hva? 

Anonymkode: 9a5da...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette er en problemstilling en gang. Er vel bare å si takk for besøket, det var veldig hyggelig men nå har vi andre ting å gjøre/er trøtte/hva det enn skulle være. Det er barnet ditt og tonen mellom dere burde jo være så åpen og god at det skal kunne sies rett ut. Når mamma er lei av meg sier hun "nå har du vært her hele dagen, skal du ikke gå snart/har du ikke et liv utenom meg/nå er det rett før du like så greit kan flytte inn i livmoren min igjen" og så ler vi og jeg pakker sakene mine og drar. Blir ikke sur i det hele tatt, vet jo at mamma elsker å være med meg men at hun vil gjøre sine ting også. 

Anonymkode: 42edd...b76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kom dere til hælvete hjem"

 

Det er ikke verre enn som så. Hvordan takler du livet ellers hvis dette her er et så stort issue for deg? 

Anonymkode: 94f47...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...