AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #61 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eneste jeg reagerer på i denne saken er at tannlegen informerte dere om mistanken, hun skulle heller meldt rett til barnevernet så barnet hadde blitt tatt med til et barnehus for avhør uten at dere foreldre viste om det før hun allerede var på tur dit. Nå kan dere jo påvirke hva hun forteller og forklarer. Så akkurat den biten er svært kritikkverdig! Anonymkode: b87b2...382 Enig. Trodde man ikke skulle informere foreldre dersom man mistenker misbruk. Tenk å reagere med sinne på at fagpersoner er bekymret for at barnet ditt har blitt utsatt for overgrep... De aller fleste ville da villig samarbeidet for å avdekke dette. Og på grensen til omsorgssvikt å la barnet få i seg matvarer hun er allergisk mot og reagerer på når dere vet om allergien, tenker jeg. Hun er 7! DERE bestemmer hva slags is hun får, ikke hun. Anonymkode: f6930...c49 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #62 Skrevet 16. juni 2021 Hvilken mor er det som responderer til mistanke om overgrep på sitt eget barn med «Javel 🙄.»? Anonymkode: 58e42...3d8 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #63 Skrevet 16. juni 2021 Er det en ting jeg aldri har skjønt er hvorfor folk på død og liv må gi sukker og annet dritt til barna sine, bare fordi de «kan». Dette tilfellet her drøyere da jenta får matvarer hun ikke engang tåler, altså wtf?! Anonymkode: cbea2...88c 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #64 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og på grensen til omsorgssvikt å la barnet få i seg matvarer hun er allergisk mot og reagerer på når dere vet om allergien, tenker jeg. Hun er 7! DERE bestemmer hva slags is hun får, ikke hun. Anonymkode: f6930...c49 Og her tror jeg svaret på hvorfor barnet har så store hull at en tann måtte trekkes, ligger. Det kan virke som grensesetting er mangelfull både mht kosthold og munnhygiene, og barnet får bestemme. Anonymkode: eba36...812 11
Mnjah Skrevet 16. juni 2021 #65 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. I forrige uke fikk hun betennelse i tanna og måtte trekke,samtidig fikk hun vondt i magen ofte og noe rødt i halsen bak,likner på betennelse men er ikke det. Var først hos tannlegen, kontroll. Hun så på halsen og sa det var sprengte blodkar. Gikk hjem, og fikk tlf, hun mistenker overgrep. Javel sa jeg, hun er kun sammen med meg og far og engang iblandt hos vennina si. Ellers på skolen. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Var hos legen noen dager etterpå ang magevondt og de tok prøver,men så ikke på halsen da denne var nesten borte. Da vi var og trakk tanna, så var (5dager etter) det i halsen borte. Gikk hjem. Neste dag fikk tlf fra legen at magevondt var på grunn av mye laktose i kostholdet. Noen dager etter at tanna er trekt, ringte tannlegen igjen og ville at vi skulle komme på kontroll ang halsen og overgrep. Jeg ble så irritert og kranglet med henne. Altså, vi har vært der 2ggr og de har jo sett på det som skal sees. Fortalte også at vi har vært hos legen og fått svar at det skyldtes mye laktose pga mye brodvarer og is i det siste, men at vi skal kutte ned. Laktorsefri vil hun ikke ha. Så spør hun om det ble undersøkt i kroppen osv. Altså jeg ble så irritert. De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Attpåtil er det i halsen borte og jeg har forklart situasjonen. Hva f mer er det hun vil??? Har en venn som ble meldt til bv hos dem, da hennes første barn fikk noen hull i tenna pga de skjemte henne bort pga godteri. Denne tannlegen føler jeg er litt ute etter å ta oss. Herregus så mye styr pga hulk i tenna og allergi!! Kan jeg sende en klage?? Det er kommunal tannlege. Anonymkode: c1bf0...14b Det er en grunn til at når barnevernet blir involvert i saker så innhenter de alltid informasjon fra tannlegen, ts....... Det er tannlegene som nesten alltid oppdager overgrep. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #66 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei. Som sagt blitt litt mye is i det siste. Hun klør og får allergimedisin. Men det som er nytt var at hun fikk magevondt. Jeg har jo forklart situasjonen til tannlegen og vi har vart på undersøkelse hos lege og alt konstatert at det er for mye laktose. Hun har sjekket og sjekket. Også skal hun sjekke atter en gang? Anonymkode: c1bf0...14b Tannlegen vil vel gjerne også følge opp munnhygienen ekstra når det har blitt slik at barnet ditt måtte trekke pga et stort hull. Vedkommende gjør jobben sin som tannlege, så er spørsmålet om du videre vil gjøre jobben du har som forelder? Anonymkode: eba36...812 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #67 Skrevet 16. juni 2021 little fairy skrev (29 minutter siden): Ja. De skal jo forsøke å avdekke. Men er det egentlig de som skal ha både to og tre kontroller? Andre kontroll var jo fordi hun måtte tilbake. Men tenker virket ene og alene for å finne ut om hun har opplevd overgrep? Burde ikke hun meldt BV etter første kontroll? Også ville de tatt saken videre og utført evt kontroller / hatt samtale med barnet og foreldrene. Du har et poeng, forhåpentligvis har de meldt det inn allerede og bare ønsker mer bevis Anonymkode: 01330...cd2 3
Trolltunge Skrevet 16. juni 2021 #68 Skrevet 16. juni 2021 Forferdelig ekkel situasjon, men som mor hadde jeg uansett hvor ubehagelig det føltes trengt å komme til bunns i saken. Det er absolutt ingen som kan utelukkes som overgripere. De fleste overgripere har en totalt uvitende partner. Med mindre de faktisk har funnet en partner av samme grusomme kaliber. Jeg hadde TRENGT å få det skikkelig undersøkt, og få utelukket, i verste fall bekreftet, og hadde så definitivt samarbeid om noen mistenkte noe slikt. Det hadde vært helt forferdelig å ikke komme til bunns i det dersom noen mistenkte noe slikt. Jeg måtte selv VITE, og hadde vært takknemlig for at det ble fulgt opp og avklart. Uansett hvor ekkelt, forferdelig og vondt det hadde vært. Godt tannleger, skole og helsepersonell er obs på tegn på slikt! Det er altfor mange barn som faktisk trenger at de er det. At de blir enda mer obs også. 7
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. juni 2021 #69 Skrevet 16. juni 2021 Klart det er meldt inn allerede. Mor har jo satt seg på bakbeina og ønsker ikke at mistanken om overgrep skal undersøkes, og det blir derfor meldt inn. Ingen helsepersonell unngår å melde ifra, og særlig når foreldrene viser lav samarbeidsvilje. Barnet får ikke riktig diett til allergiene sine, såpass dårlig munnhygiene pga dårlig kost og tannstell, og det er mistanker om seksuelt overgrep. Barnevernet må inn her uansett om TS mener det er riktig eller ei, for det er ikke bare mistanke om overgrep men også omsorgssvikt.
CorvusCorax Skrevet 16. juni 2021 #70 Skrevet 16. juni 2021 Herregud. Det er en grunn til at tannlegen reagerer - det er ikke for å provosere deg, men for å beskytte datteren din. Det kan potensielt være snakk om overgrep. Ønsker du ikke at datteren din skal være trygg? Og nei, man får ikke sprengte blodkar av laktose eller gluten. Og hvorfor i all verden forer du ungen din med noe som gjør henne syk. 🤦♀️ Huff! Håper dette blir meldt, slik at de kan foreta en ny sjekk. 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #71 Skrevet 16. juni 2021 Hjelper. Her var det mye å ta tak i. Altså, så små barn skal ikke få hull i tennene. Og om hun er allergisk mot laktose, gi henne for guds skyld laktosefritt! 🙄 Dersom tannlegen til min datter hadde mistenkt overgrep, så hadde jeg selvsagt blitt sjokket og forbanna! Men ikke på tannlegen. Jeg hadde vært redd for å sende henne på skolen, jeg hadde vært redd for å sende henne på fritidsaktiviteter - hadde vært redd for å ikke ha henne i syne, i det heletatt. Og jeg hadde i tillegg ringt ned tannlegen for å komme til bunns i det. Jeg hadde i tillegg ringt lege for å få undersøkt. Og jeg hadde hatt mangfoldige samtaler med datteren min om det var noen som hadde skadd henne. Jeg hadde aldri blitt forbanna på en tannlege som bare gjør jobben sin. Anonymkode: acf40...f36 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #72 Skrevet 16. juni 2021 ATLAS6 skrev (2 timer siden): Klart det er meldt inn allerede. Mor har jo satt seg på bakbeina og ønsker ikke at mistanken om overgrep skal undersøkes, og det blir derfor meldt inn. Ingen helsepersonell unngår å melde ifra, og særlig når foreldrene viser lav samarbeidsvilje. Barnet får ikke riktig diett til allergiene sine, såpass dårlig munnhygiene pga dårlig kost og tannstell, og det er mistanker om seksuelt overgrep. Barnevernet må inn her uansett om TS mener det er riktig eller ei, for det er ikke bare mistanke om overgrep men også omsorgssvikt. Dette har jo gått over noen dager. Hvorfor står da ikke bv på døra hvis det er snakk om mulig overgrep? Anonymkode: f2633...69e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #73 Skrevet 17. juni 2021 Embla82 skrev (23 timer siden): Ved mistanke om noe alvorlig tar man alltid en sjekk for mye heller enn for lite, mer for å utelukke enn å avsløre. Jeg har en kronisk sykdom og har opplevd det mange ganger, at jeg har et symptom som sannsynligvis bare er sykdommen, men i tilfelle det er noe mer alvorlig så sjekker de videre så vi får utelukket. Det er klart det må være sånn ved mistanke om overgrep også. At man ikke bare sjekker opp ordentlig når man er helt sikker, men også når det bare er en liten mistanke. Så får man det helt ut av verden. Jeg synes også det er bra at det blir sendt bekymringsmelding pga hull i tennene pga mye godteri. Så foreldrene kan få veiledning om kosthold og tannhelse når de åpenbart har sviktet på den delen. Det betyr ikke at de er dårlige foreldre, men det er bra for ungen å ikke vokse opp med dårlig kosthold/for mye sukker hele livet om det kan unngås. Og da må tankegangen om at man er snill/skjemmer bort ut av veien. Her må jeg få presisere. Tannleger har meldeplikt, men den inntrer kun i alvorlige tilfeller. Det er ikke slik at tannleger sender melding for at foreldre skal få veiledning om tannpuss. Å veilede innen tema tannhelse er tannlegens jobb. Barnevernet har ikke kompetanse innen feltet. Det er ikke nok at tannlegen mener at foreldrene er noe slappe og kan ha nytte av et kurs i grensesetting eller lignende. Meldeplikten inntrer i de tilfellene der det kan være grunnlag for å gripe inn med tvangstiltak, i form av omsorgsovertakelse. Når tannlegen ser at foreldrene har sviktet totalt ("alvorlig omsorgssvikt", som det heter i loven) skal han/hun selvfølgelig sende melding. Når det er sagt, så synes jeg absolutt at ts bør samarbeide for å komme til bunns i saken. Hun kommer ingen vei ved å sende klage på tannlegen. Anonymkode: 1fd1e...682 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #74 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 11.39): Er selv helsepersonell, og de siste årene har det blitt enda mer fokus på overgrep mot barn i lys av f.eks Christoffer-saken. Vi er pliktige til å melde fra ved den MINSTE mistanke, ellers kan det koste oss både jobben og samvittigheten. Vær heller glad for at de faktisk tar det på alvor, sånn at barn som faktisk blir utsatt for overgrep blir oppdaget tidlig! Anonymkode: 01330...cd2 Nei, det er ikke riktig. Dere må ha "grunn til å tro". Det kreves ikke bevis eller en sannsynlighetsovervekt, men dere må kunne begrunne mistanken. Melder dere ut fra en vag mistanke, så bryter dere taushetsplikten! Det stemmer at det hittil er blitt meldt for lite, men det er ikke bra om det bikker over til den andre siden heller... Anonymkode: 1fd1e...682 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. juni 2021 #75 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Mange tannleger er veldig flinke, og de forstår mer enn kun tenner. Har hørt om folk som har kommet seg til lege og fått kreftbehandling pga en oppmerksom tannlege. Og de har sikkert sett tegn på overgrep mot barn også. Det trenger naturligvis ikke å stemme, men kan være et varsel om at noe bør undersøkes. Jeg synes ikke at du trenger å bli lei deg for dette. Det er ingen som sier at det er noe galt dere gjør, men tenk om hun har blitt utsatt for noe fra andre, og ingen hjelper henne. Endret 17. juni 2021 av Hvemsomhelst
Gjest Chroma Skrevet 17. juni 2021 #76 Skrevet 17. juni 2021 little fairy skrev (23 timer siden): Er det bare meg som reagerer på at denne tannlegen påtar seg for mye kontroll? Virker som tannlegen tror hun er riktig person til å avgjøre om det er overgrep eller ikke. Og hvis tannlegen har mistanke, skal de egentlig si det direkte til foreldrene? Gitt at en av de faktisk har utført et overgrep, er vel ikke det så lurt da ting kan dekkes over, true datteren med å ikke fortelle, tid på seg til å hoste opp en falsk historie osv. Tannlegen skal vel heller varsle barnevernet? Så må de avgjøre hva som er nødvendig og hvor raskt de må nøste opp i dette. Dette. Tannlegen har gjort ting helt feil dersom hun mistenker overgrep.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #77 Skrevet 17. juni 2021 Det heter seg om overgrep at du ser det ikke før du tror det. Hvis tannlegen skal kunne avdekke overgrep så må han nødvendigvis mistenke det i et par uskyldige tilfeller også. Ingen har 100% rett i alt de gjør, så hvilken vei bør feilmarginen gå? Hvis du føler deg trygg på at datteren din ikke er utsatt for overgrep så foreslår jeg at du slapper helt av og lar tannlegen gjøre det han mener er best. En uriktig mistanke er tross alt bedre enn et overgrep som ikke blir avdekket! PS. Mine barn har dårlige tenner. Selv om vi er nøye. Anonymkode: 47ef1...58f 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #78 Skrevet 17. juni 2021 Jeg skjønner at det føles ekkelt ut, ts, at man skal bli satt under lupen som person og familie av barnevernet for noe så grusomt som overgrep, spesielt om man vet at man er helt uskyldig. Det er et sånt ekkelt «stempel» å ha på seg, på en måte. Jeg hadde nok friket ut selv også, men samtidig så må du tenke på datteren din ❤️ Tenk om, hva hvis .. Noen i skolen, på sfo/aks, familie, venner. Jeg hørte nylig om et tilfelle der noen 8 år gamle jenter tvang en klassevenninne til å kle seg naken osv. Hun turte ikke å fortelle noe hjemme og det var bare «flaks» at det kom frem, og foreldrene ble informert. Man vet faktisk aldri. Pust med magen, og samarbeid - for datteren din sin skyld ❤️ Anonymkode: c1671...8d5 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #79 Skrevet 17. juni 2021 Reaksjonen din får meg til å tro at det er noen ugler i mosen... Anonymkode: e8451...72e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #80 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 11.54): Ts her. Og jeg hadde da ikke tatt henne til legen og undersøke og tannlegen om jeg ikke vil henne vel? Dere tuller vel,eller har ikke lest hele innlegget? Anonymkode: c1bf0...14b Jeg har bare lest første siden, så beklager om dette spørsmålet er stilt allerede. Hvorfor ble du sint da tannlegen ville undersøke en gang til? Opplever datteren din at undersøkelsene er ubehagelige? Jeg opplevde selv overgrep da jeg var liten, det hadde betydd uendelig mye for meg om noen hadde oppdaget det, eller undersøkt litt ekstra. Om du er helt sikker på at datteren din ikke har opplevd overgrep forstår jeg ikke helt hvorfor hun ikke kan undersøkes igjen. Det at du synes det er irritere de, unødvendig og respektløst er greit, men jeg forstår ikke hvorfor du nekter? Gjennomfører de undersøkelsen kan de avslutte saken raskere. Nå må se sende bekymringsmelding, og det er mer omstendelig for deg å ta tak i. Anonymkode: bc8f6...ef7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå