AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #41 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ts her. Og jeg hadde da ikke tatt henne til legen og undersøke og tannlegen om jeg ikke vil henne vel? Dere tuller vel,eller har ikke lest hele innlegget? Anonymkode: c1bf0...14b Jeg tror dessverre ingen tuller med deg her.. i tilfelle så må det være du som tuller da jeg har vanskelig for å tro at din reaksjon er sann..? Kombinasjonen av alt du skriver gjør at du fremstår litt kort og enkel rett og slett. De fleste av oss setter pris på at barna våre blir fulgt opp og ville blitt veldig engstelig og fått behov for å få mer informasjon/finne ut mer ved en slik tilbakemelding. I tillegg til at vi ville sørget for å skaffe nok informasjon og ikke gi produkter som gir allergiske reaksjoner. Anonymkode: d0182...c03 16
Rotemor Skrevet 16. juni 2021 #42 Skrevet 16. juni 2021 Det er jo slik at tannlegen da skal ringe politiet. Ikke gå inn i konflikt med mor. Barnet skal så hentes av barnevernet umiddelbart og på barnehuset for avhør. Foreldrene av politiet. Dette stemmer overhode ikke med hvordan man skal agere. 10
Millimani Skrevet 16. juni 2021 #43 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. I forrige uke fikk hun betennelse i tanna og måtte trekke,samtidig fikk hun vondt i magen ofte og noe rødt i halsen bak,likner på betennelse men er ikke det. Var først hos tannlegen, kontroll. Hun så på halsen og sa det var sprengte blodkar. Gikk hjem, og fikk tlf, hun mistenker overgrep. Javel sa jeg, hun er kun sammen med meg og far og engang iblandt hos vennina si. Ellers på skolen. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Var hos legen noen dager etterpå ang magevondt og de tok prøver,men så ikke på halsen da denne var nesten borte. Da vi var og trakk tanna, så var (5dager etter) det i halsen borte. Gikk hjem. Neste dag fikk tlf fra legen at magevondt var på grunn av mye laktose i kostholdet. Noen dager etter at tanna er trekt, ringte tannlegen igjen og ville at vi skulle komme på kontroll ang halsen og overgrep. Jeg ble så irritert og kranglet med henne. Altså, vi har vært der 2ggr og de har jo sett på det som skal sees. Fortalte også at vi har vært hos legen og fått svar at det skyldtes mye laktose pga mye brodvarer og is i det siste, men at vi skal kutte ned. Laktorsefri vil hun ikke ha. Så spør hun om det ble undersøkt i kroppen osv. Altså jeg ble så irritert. De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Attpåtil er det i halsen borte og jeg har forklart situasjonen. Hva f mer er det hun vil??? Har en venn som ble meldt til bv hos dem, da hennes første barn fikk noen hull i tenna pga de skjemte henne bort pga godteri. Denne tannlegen føler jeg er litt ute etter å ta oss. Herregus så mye styr pga hulk i tenna og allergi!! Kan jeg sende en klage?? Det er kommunal tannlege. Anonymkode: c1bf0...14b Ta heller en sjekk for mye enn en sjekk for lite Hvis du nekter tannlegen å ta den ekstra sjekken kan det være du gir tannlegen feil signaler, og at tannlegen får enda større grunn til å mistenke overgrep... Du motsetter deg samarbeid, og det er ikke riktig av deg. Du mener det ikke er noe i veien med barnet ditt, og da må du også vise tannlegen det. Ved å nekte tannlegen ny kontroll av tennene på barnet kan tannlegen tro at det faktisk tyder på at du eller faren vet at barnet utsettes for overgrep 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #44 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. I forrige uke fikk hun betennelse i tanna og måtte trekke,samtidig fikk hun vondt i magen ofte og noe rødt i halsen bak,likner på betennelse men er ikke det. Var først hos tannlegen, kontroll. Hun så på halsen og sa det var sprengte blodkar. Gikk hjem, og fikk tlf, hun mistenker overgrep. Javel sa jeg, hun er kun sammen med meg og far og engang iblandt hos vennina si. Ellers på skolen. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Var hos legen noen dager etterpå ang magevondt og de tok prøver,men så ikke på halsen da denne var nesten borte. Da vi var og trakk tanna, så var (5dager etter) det i halsen borte. Gikk hjem. Neste dag fikk tlf fra legen at magevondt var på grunn av mye laktose i kostholdet. Noen dager etter at tanna er trekt, ringte tannlegen igjen og ville at vi skulle komme på kontroll ang halsen og overgrep. Jeg ble så irritert og kranglet med henne. Altså, vi har vært der 2ggr og de har jo sett på det som skal sees. Fortalte også at vi har vært hos legen og fått svar at det skyldtes mye laktose pga mye brodvarer og is i det siste, men at vi skal kutte ned. Laktorsefri vil hun ikke ha. Så spør hun om det ble undersøkt i kroppen osv. Altså jeg ble så irritert. De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Attpåtil er det i halsen borte og jeg har forklart situasjonen. Hva f mer er det hun vil??? Har en venn som ble meldt til bv hos dem, da hennes første barn fikk noen hull i tenna pga de skjemte henne bort pga godteri. Denne tannlegen føler jeg er litt ute etter å ta oss. Herregus så mye styr pga hulk i tenna og allergi!! Kan jeg sende en klage?? Det er kommunal tannlege. Anonymkode: c1bf0...14b Minner om tannlegen her. Bor du i en by som begynner på A? Likevel ts, anbefaler jeg at du samarbeider her, tilfelle det skulle være noe. Jeg hadde vært livredd og ville selvsagt fått avdekket noe slikt. Håper du klarer å legge egne følelser til side, for å hjelpe og gjøre hva som er best for datteren din. Anonymkode: 63196...234 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #45 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. I forrige uke fikk hun betennelse i tanna og måtte trekke,samtidig fikk hun vondt i magen ofte og noe rødt i halsen bak,likner på betennelse men er ikke det. Var først hos tannlegen, kontroll. Hun så på halsen og sa det var sprengte blodkar. Gikk hjem, og fikk tlf, hun mistenker overgrep. Javel sa jeg, hun er kun sammen med meg og far og engang iblandt hos vennina si. Ellers på skolen. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Var hos legen noen dager etterpå ang magevondt og de tok prøver,men så ikke på halsen da denne var nesten borte. Da vi var og trakk tanna, så var (5dager etter) det i halsen borte. Gikk hjem. Neste dag fikk tlf fra legen at magevondt var på grunn av mye laktose i kostholdet. Noen dager etter at tanna er trekt, ringte tannlegen igjen og ville at vi skulle komme på kontroll ang halsen og overgrep. Jeg ble så irritert og kranglet med henne. Altså, vi har vært der 2ggr og de har jo sett på det som skal sees. Fortalte også at vi har vært hos legen og fått svar at det skyldtes mye laktose pga mye brodvarer og is i det siste, men at vi skal kutte ned. Laktorsefri vil hun ikke ha. Så spør hun om det ble undersøkt i kroppen osv. Altså jeg ble så irritert. De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Attpåtil er det i halsen borte og jeg har forklart situasjonen. Hva f mer er det hun vil??? Har en venn som ble meldt til bv hos dem, da hennes første barn fikk noen hull i tenna pga de skjemte henne bort pga godteri. Denne tannlegen føler jeg er litt ute etter å ta oss. Herregus så mye styr pga hulk i tenna og allergi!! Kan jeg sende en klage?? Det er kommunal tannlege. Anonymkode: c1bf0...14b Jeg vil heller tatt en grundig helsesjekk for jeg hadde vært bekymret for om barnet mitt kunne vært utsatt for noe. Anonymkode: 7cd3b...25d 4
Rotemor Skrevet 16. juni 2021 #46 Skrevet 16. juni 2021 (endret) little fairy skrev (1 time siden): Er det bare meg som reagerer på at denne tannlegen påtar seg for mye kontroll? Virker som tannlegen tror hun er riktig person til å avgjøre om det er overgrep eller ikke. Og hvis tannlegen har mistanke, skal de egentlig si det direkte til foreldrene? Gitt at en av de faktisk har utført et overgrep, er vel ikke det så lurt da ting kan dekkes over, true datteren med å ikke fortelle, tid på seg til å hoste opp en falsk historie osv. Tannlegen skal vel heller varsle barnevernet? Så må de avgjøre hva som er nødvendig og hvor raskt de må nøste opp i dette. Fikk din datter med seg hva tannlegen så? Ville tannlegen ta betalt for tredje gang også? De skal ringe politiet, ja. Ps: Ser nå at BV er rett instans for helsepersonell, men melde skal de! Endret 16. juni 2021 av Rotemor 1
Gjest Albbas Skrevet 16. juni 2021 #47 Skrevet 16. juni 2021 (endret) 21 minutter siden, Rotemor said: Det er jo slik at tannlegen da skal ringe politiet. Ikke gå inn i konflikt med mor. Barnet skal så hentes av barnevernet umiddelbart og på barnehuset for avhør. Foreldrene av politiet. Dette stemmer overhode ikke med hvordan man skal agere. Nei, tannlegen skal melde fra til barnevernet, og så skal barnevernet undersøke om dette er noe de går videre med. Det er ingen automatikk i at det går til barnehuset. Les NRK-saken det ble lenket til over. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/opplysningsplikten-ved-barnemishandling-seksuelle-overgrep-eller-omsorgssvikt Men enig i at tannlegen ikke skal drøfte dette med foreldrene. Endret 16. juni 2021 av Albbas
Rotemor Skrevet 16. juni 2021 #48 Skrevet 16. juni 2021 Albbas skrev (3 minutter siden): Nei, tannlegen skal melde fra til barnevernet, og så skal barnevernet undersøke om dette er noe de går videre med. Det er ingen automatikk i at det går til barnehuset. Les NRK-saken det ble lenket til over. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/opplysningsplikten-ved-barnemishandling-seksuelle-overgrep-eller-omsorgssvikt Men enig i at tannlegen ikke skal drøfte dette med foreldrene. Ok. Det viktigste er ihvertfall å melde fra. Ikke diskutere med mor.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #49 Skrevet 16. juni 2021 Håper tannlegen og legen sender bekymringsmelding. Dette er en umoden og uansvarlig måte å agere på. Anonymkode: 5d085...eef 8
Gjest Albbas Skrevet 16. juni 2021 #50 Skrevet 16. juni 2021 11 minutter siden, Rotemor said: Ok. Det viktigste er ihvertfall å melde fra. Ikke diskutere med mor. Ja det er jo en veldig snodig fremgangsmåte... Men jeg tror mye helsepersonell dessverre er veldig usikre på hvordan gå frem på en fornuftig måte. Det ser man jo i den NRK-artikkelen også, der legen ble anbefalt å ta tester som kunne si noe om eventuelle overgrep, men nektet å gjøre det... 🤯
Millimani Skrevet 16. juni 2021 #51 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Som sagt blitt litt mye is i det siste. Hun klør og får allergimedisin. Men det som er nytt var at hun fikk magevondt. Jeg har jo forklart situasjonen til tannlegen og vi har vart på undersøkelse hos lege og alt konstatert at det er for mye laktose. Hun har sjekket og sjekket. Også skal hun sjekke atter en gang? Anonymkode: c1bf0...14b Magevondt får hun fordi det ikke blir fulgt opp av dere som foreldre at hun ikke skal spise mat som inneholder egg, melk og gluten. Dere som foreldre må skjønne det, sant. Selv om hun får allergimedisin skal hun holde seg unna det hun ikke tåler. Men hun kan også få magevondt som følge av overgrep hun utsettes for, det kan ødelegge henne fullstendig det også, - og det burde du skjønne. Stol på tannlegene, de vil det beste for barna. Det er noe som heter "skjult overgrep". Mange barn blir utsatt for overgrep, og tør ikke si fra om det fordi de har en "avtale" med overgriperen om at det skal ties om. Hun har en venninne..., det er folk på skolen, dere har vel familie på begge sider, naboer hun har tillit til, osv. Dere må da også (dessverre) kunne vurdere disse som aktuelle. Har barnet ditt endret atferd den siste tiden? Drastisk? Hvis ikke, så kan det skje i løpet av de neste årene om hun faktisk utsettes for overgrep. Magesmertene kan være følge av overgrep vel så mye som allergien. Vegring for tannpuss er også et tegn på overgrep. Ta tak i det nå. Sørg for å ta imot hjelpa dere nå blir tilbudt, og få stoppet det som skjer, - enten hun faktisk blir misbrukt, eller det viser seg at hun ikke blir det. Dette er noe som kan ødelegge livet hennes fullstendig og prege henne livet ut. 9
Rotemor Skrevet 16. juni 2021 #52 Skrevet 16. juni 2021 Albbas skrev (8 minutter siden): Ja det er jo en veldig snodig fremgangsmåte... Men jeg tror mye helsepersonell dessverre er veldig usikre på hvordan gå frem på en fornuftig måte. Det ser man jo i den NRK-artikkelen også, der legen ble anbefalt å ta tester som kunne si noe om eventuelle overgrep, men nektet å gjøre det... 🤯 Ja, men Helsedirektoratet har retningslinjer for at man skal slippe den vurdering selv. Så da får man følge dem!🙅🏽♀️ 1
ops2 Skrevet 16. juni 2021 #53 Skrevet 16. juni 2021 Som 7-åring går hun på skolen, hun er ikke bare hjemme som TS sier. Det kan i verste fall bety misbruk av eldre barn, lærer eller Sfo personell. https://www.utdanningsnytt.no/hovedsak-overgrep-i-barnehage-og-skole-seksuelle-overgrep/over-250-barn-misbrukt-av-en-ansatt-i-skole-eller-barnehage/187784 https://www.tv2.no/a/7341714/ Så ikke motsett deg mer undersøkelser. Hva hvis det har skjedd noe og du får vite det etter lengre tid? Hvordan vil du føle deg da? 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #54 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. I forrige uke fikk hun betennelse i tanna og måtte trekke,samtidig fikk hun vondt i magen ofte og noe rødt i halsen bak,likner på betennelse men er ikke det. Var først hos tannlegen, kontroll. Hun så på halsen og sa det var sprengte blodkar. Gikk hjem, og fikk tlf, hun mistenker overgrep. Javel sa jeg, hun er kun sammen med meg og far og engang iblandt hos vennina si. Ellers på skolen. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Var hos legen noen dager etterpå ang magevondt og de tok prøver,men så ikke på halsen da denne var nesten borte. Da vi var og trakk tanna, så var (5dager etter) det i halsen borte. Gikk hjem. Neste dag fikk tlf fra legen at magevondt var på grunn av mye laktose i kostholdet. Noen dager etter at tanna er trekt, ringte tannlegen igjen og ville at vi skulle komme på kontroll ang halsen og overgrep. Jeg ble så irritert og kranglet med henne. Altså, vi har vært der 2ggr og de har jo sett på det som skal sees. Fortalte også at vi har vært hos legen og fått svar at det skyldtes mye laktose pga mye brodvarer og is i det siste, men at vi skal kutte ned. Laktorsefri vil hun ikke ha. Så spør hun om det ble undersøkt i kroppen osv. Altså jeg ble så irritert. De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Attpåtil er det i halsen borte og jeg har forklart situasjonen. Hva f mer er det hun vil??? Har en venn som ble meldt til bv hos dem, da hennes første barn fikk noen hull i tenna pga de skjemte henne bort pga godteri. Denne tannlegen føler jeg er litt ute etter å ta oss. Herregus så mye styr pga hulk i tenna og allergi!! Kan jeg sende en klage?? Det er kommunal tannlege. Anonymkode: c1bf0...14b For en utrolig merkelig måte å reagere på at tannlegen mistenker overgrep. Som om det var noe som helst å trekke på skuldrene over og si «javel»?? Anonymkode: ff394...c63 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #55 Skrevet 16. juni 2021 Eneste jeg reagerer på i denne saken er at tannlegen informerte dere om mistanken, hun skulle heller meldt rett til barnevernet så barnet hadde blitt tatt med til et barnehus for avhør uten at dere foreldre viste om det før hun allerede var på tur dit. Nå kan dere jo påvirke hva hun forteller og forklarer. Så akkurat den biten er svært kritikkverdig! Anonymkode: b87b2...382 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #56 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så dere har ikke kuttet det ut tidligere selv om din datter er allergisk? Anonymkode: 492b5...ec3 Samme tenkte jeg, bare det i seg selv er bekymringsverdig. Har selv barn med laktoseintoleranse, da tar en hensyn til dette. Det er ikke barnet sombestemmer om den skal ha laktosefritt eller ikke. Tannleger er faktisk pliktig å melde til BV om de mistenker overgrep. En annen forelder hadde blitt fra seg av engstelse om det hadde blitt nevn og gjort alt for å finne ut av hva som er sannhet Anonymkode: 11709...78f 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #57 Skrevet 16. juni 2021 Tannlegen passer på. Å hva som om det er en falsk bekymring. Er det ikke bedre å finne det ut TS. Skjerp deg. Anonymkode: 22e6a...ea6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #58 Skrevet 16. juni 2021 Datteren din har flere allergier, men fortsetter å utsette henne for disse allergiene? Omsorgssvikt på høyt nivå med tanke på at du utsetter din datter for stor helserisiko og langvarig sykdom 🤬 Anonymkode: 22e6a...ea6 12
fitnessjenta Skrevet 16. juni 2021 #59 Skrevet 16. juni 2021 Leste innlegget en gang til, og la merke til noe jeg ikke så i sted. Hull i tennene som var så ille at de måtte trekkes…. Dette høres virkelig ikke bra ut, med tanke på alt det andre du oppgir. Hvorfor lot du ikke legen se på halsen til dattera di da hun var der? Det er mange røde flagg her. Håper tannlegen melder ifra til barnevernet, hvis hun ikke allerede har gjort det… 10
little fairy Skrevet 16. juni 2021 #60 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tannpleie- og tannlegestudenter har seksuelt overgrep og vold mot barn som en del av studiet, så det er faktisk en viktig del av jobben deres! At tannlegen tar tid til å undersøke grundig før de faktisk anmelder til barnevernet, er fordi de er pliktige til å gjøre det. Hvis dattera kommer opp med en falsk historie så er de opplært til å se gjennom det også, og de kan lett avdekke om skadene henger sammen med historien som fortelles Anonymkode: 01330...cd2 Ja. De skal jo forsøke å avdekke. Men er det egentlig de som skal ha både to og tre kontroller? Andre kontroll var jo fordi hun måtte tilbake. Men tenker virket ene og alene for å finne ut om hun har opplevd overgrep? Burde ikke hun meldt BV etter første kontroll? Også ville de tatt saken videre og utført evt kontroller / hatt samtale med barnet og foreldrene. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå