AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. I forrige uke fikk hun betennelse i tanna og måtte trekke,samtidig fikk hun vondt i magen ofte og noe rødt i halsen bak,likner på betennelse men er ikke det. Var først hos tannlegen, kontroll. Hun så på halsen og sa det var sprengte blodkar. Gikk hjem, og fikk tlf, hun mistenker overgrep. Javel sa jeg, hun er kun sammen med meg og far og engang iblandt hos vennina si. Ellers på skolen. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Var hos legen noen dager etterpå ang magevondt og de tok prøver,men så ikke på halsen da denne var nesten borte. Da vi var og trakk tanna, så var (5dager etter) det i halsen borte. Gikk hjem. Neste dag fikk tlf fra legen at magevondt var på grunn av mye laktose i kostholdet. Noen dager etter at tanna er trekt, ringte tannlegen igjen og ville at vi skulle komme på kontroll ang halsen og overgrep. Jeg ble så irritert og kranglet med henne. Altså, vi har vært der 2ggr og de har jo sett på det som skal sees. Fortalte også at vi har vært hos legen og fått svar at det skyldtes mye laktose pga mye brodvarer og is i det siste, men at vi skal kutte ned. Laktorsefri vil hun ikke ha. Så spør hun om det ble undersøkt i kroppen osv. Altså jeg ble så irritert. De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Attpåtil er det i halsen borte og jeg har forklart situasjonen. Hva f mer er det hun vil??? Har en venn som ble meldt til bv hos dem, da hennes første barn fikk noen hull i tenna pga de skjemte henne bort pga godteri. Denne tannlegen føler jeg er litt ute etter å ta oss. Herregus så mye styr pga hulk i tenna og allergi!! Kan jeg sende en klage?? Det er kommunal tannlege. Anonymkode: c1bf0...14b 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 16. juni 2021 Det er en del av jobben dems, og siden det er viktig å avdekke overgrep så syns jeg du bare skal samarbeide med tannlegen og heller prøve å forklare på en direkte og saklig måte årsaken. Hvis du setter deg på bakbeina og gjør deg vanskelig, gir det mer grunnlag for tannlegen å «ta deg», da det er en meget mistenkelig oppførsel. Anonymkode: 55953...d9c 162
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 16. juni 2021 Tannlegen mistenker at ungen din er utsatt for overgrep. Og istedenfor å samarbeide å komme til bunns i saken, så klikker du? Anonymkode: 8dead...f62 185
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Vanskelig situasjon. Om tannlegen mistenker overgrep og du sender klage på tannlegen ser det ikke helt heldig ut. Kan du ikke heller snakke med tannlegen om hva det var, helt konkret, som gjorde at tannlegen fattet mistanke? I verste fall kan det jo være noe i det…? Anonymkode: 93fe6...044 24
Brunello Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Fint om du oppgir navnet ditt slik at noen kan sende en klage på deg til barnevernet. Den normale reaksjonen er å gjøre alt en makter for å få klarhet i mistanken. Personlig ville jeg ha kontaktet politiet for råd. 42
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 I steder for å bli irritert som du her skriver, så skal du samarbeide sånn at dere kan få en klarhet i hva dette dreier seg om. Hva hvis tannlegen har rett, hvordan vil du føle deg etterpå da? Jeg håper egentlig at dette er tulletråd, da jeg synes synd på dette barnet som har en mor som reagerer sånn her. Anonymkode: fd861...e33 20
Embla82 Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Ved mistanke om noe alvorlig tar man alltid en sjekk for mye heller enn for lite, mer for å utelukke enn å avsløre. Jeg har en kronisk sykdom og har opplevd det mange ganger, at jeg har et symptom som sannsynligvis bare er sykdommen, men i tilfelle det er noe mer alvorlig så sjekker de videre så vi får utelukket. Det er klart det må være sånn ved mistanke om overgrep også. At man ikke bare sjekker opp ordentlig når man er helt sikker, men også når det bare er en liten mistanke. Så får man det helt ut av verden. Jeg synes også det er bra at det blir sendt bekymringsmelding pga hull i tennene pga mye godteri. Så foreldrene kan få veiledning om kosthold og tannhelse når de åpenbart har sviktet på den delen. Det betyr ikke at de er dårlige foreldre, men det er bra for ungen å ikke vokse opp med dårlig kosthold/for mye sukker hele livet om det kan unngås. Og da må tankegangen om at man er snill/skjemmer bort ut av veien. 23
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 16. juni 2021 Sikker på at du ikke har noe å skjule, TS? Den reaksjonen din er virkelig ikke normal. Vær heller glad for at det er voksne der ute som heller sjekker en gang for mye en for lite. Hilsen ei som ble utsatt for overgrep i barndommen hvor voksne mistenkte og visste men ingen sa ifra. Anonymkode: 17fb5...a04 55
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Hvorfor er din første tanke å bli så sint på tannlegen? Om du og din mann ikke har noe å skjule og VET at dere ikke er skyldige i overgrep, så ville jeg jo blitt bekymret for de andre menneskene som er rundt barnet! Hva med å heller samarbeide for å finne ut av dette, istedenfor å fly i taket? Hadde dette vært mitt barn hadde jeg tatt det på største alvor og sett nærmere på hvem andre som omgås barnet mitt… Anonymkode: aa13d...94d 27
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Er selv helsepersonell, og de siste årene har det blitt enda mer fokus på overgrep mot barn i lys av f.eks Christoffer-saken. Vi er pliktige til å melde fra ved den MINSTE mistanke, ellers kan det koste oss både jobben og samvittigheten. Vær heller glad for at de faktisk tar det på alvor, sånn at barn som faktisk blir utsatt for overgrep blir oppdaget tidlig! Anonymkode: 01330...cd2 43
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Du skal være glad og takknemlig for at tannlegen tar mistanken på alvor! Det er alt for mange overgrep som kunne vært stoppet mye tidligere om alle var som denne tannlegen. Anonymkode: 3c4b1...bea 14
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Det beste for deg i denne situasjonen er å samarbeide med tannlegen, som bare tenker på barnets beste. La tannlegen undersøke igjen. Tenk om det faktisk hadde skjedd barnet no, ville du ikke fått det avdekket og stoppet?! Å krangle med tannlegen setter deg intet uheldig lys, som om du prøver å dekke over noe. Anonymkode: fd6e8...0bd 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 «I et uheldig lys» Anonymkode: fd6e8...0bd
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #14 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei Min eldste datter har noen hull i tennene, 7 år. Hun har allergier med egg,melk og hvete. Hun skulle se på det noen dager etter da vi skulle trekke tanna. Vi skulle kutte ut helt egg,laktose og mel. Anonymkode: c1bf0...14b Så dere har ikke kuttet det ut tidligere selv om din datter er allergisk? Anonymkode: 492b5...ec3 50
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 Jeg er litt delt. På den ene siden tenker jeg at det er litt spesielt at TS reagerer med såpass mye sinne. Jeg ville helt klart blitt redd selv også, men ville jo uansett blitt reddere for hva det kunne være at barnet var utsatt for. På den annen side vet jeg at en lege stilte spørsmål ved sprengte blodkar baki svelget hos meg da jeg var 5-6 år. Og den gangen var det flaks at jeg var et tillitsfullt og ikke minst velinformert barn. For da den snille pleiersken spurte meg om det var noen som hadde dyttet noe ned i halsen min, som kanskje var ekkelt, så svarte jeg med en latter at jeg og to kamerater hadde lekt med brekningsrefleksen ved å putte den bøyde toppen på treskaftet til en liten feiekost ned i svelget. Veldig morsom dille vi hadde den våren; det var så snodig å se hvor lenge vi klarte å holde oppkastet nede. 🙈 Jeg grøsser når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd dersom jeg for det første ikke hadde forstått helt av meg selv hva DE trodde kunne ha skjedd (hadde hørt om sånt hjemme), eller for det andre ikke hadde vært en sånn en som lett forklarte alt mulig til hvem som helst. Anonymkode: 7bfe2...286 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 Her er det mye å ta tak i... Og da tenker jeg på deg som forelder.. For det første er det svært merkelig at du ikke er mer samarbeidsvillig med tannlegen. Greit nok at du er sikker på at barnet ikke blir misbrukt og la oss for all del håpe at du har rett. Men hva er greia med å være så fiendtlig? Og du vet at barnet ditt ikke skal ha mel, laktose og egg og du gir henne det hun ikke skal ha? Du er klar over at det er med på å gjøre henne syk eller? At barnet ditt ikke klager på vond mage osv betyr ikke at tarmen ikke blir skadet. Laktosefri is kan være så mangt, alt fra saftis til soya/mandel/risbasert/laktosefri melk. Det burde absolutt være mulig å finne en erstatning som ikke gjør barnet ditt sykt. Hvis barnet ditt egentlig har cøliaki siden det ikke skal ha mel er det direkte helseskadelig å gi barnet vanlig mel, det kan føre til tarmkreft. Vær så snill å følg legens råd ang ernæring! Anonymkode: 4d4bd...d80 35
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: De er tannlege, jobben dems er å passe på tanna. Tannlegen har også som jobb å avdekke overgrep. Anonymkode: e10dc...1d0 38
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så dere har ikke kuttet det ut tidligere selv om din datter er allergisk? Anonymkode: 492b5...ec3 Nei. Som sagt blitt litt mye is i det siste. Hun klør og får allergimedisin. Men det som er nytt var at hun fikk magevondt. Jeg har jo forklart situasjonen til tannlegen og vi har vart på undersøkelse hos lege og alt konstatert at det er for mye laktose. Hun har sjekket og sjekket. Også skal hun sjekke atter en gang? Anonymkode: c1bf0...14b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så dere har ikke kuttet det ut tidligere selv om din datter er allergisk? Anonymkode: 492b5...ec3 Ts har tydeligvis ikke helt kontroll på om datteren er allergisk eller ikke. Hun skriver allergisk mot melk i HI, og senere skriver hun om at datteren ikke tåler laktose. De som er allergiske mot melk (dvs kumelkeprotein) tåler ingen meieriprodukter, heller ikke de laktosefrie. De som er laktoseintolerante (dvs er følsomme for melkesukker) tåler laktosefrie melkeprodukter, samt vanligvis også melkeprodukter med laktose i mindre doser. Anonymkode: dff8e...39b 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Ts her. Og jeg hadde da ikke tatt henne til legen og undersøke og tannlegen om jeg ikke vil henne vel? Dere tuller vel,eller har ikke lest hele innlegget? Anonymkode: c1bf0...14b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå