Gå til innhold

Jeg må snart avgjøre om jeg vil ha vaksinen eller ikke. Hjelp!


esk

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Zikkzakk said:

Du må gjerne vise kilder på disse ekstremt effektive behandlingsformene mot covid som er blitt dysset ned. For hvorfor har vi pasienter på intensiven for covid fremdeles om disse behandlingene er så effektive?

Fordi den ikke er godkjent. Men det betyr ikke at den ikke funker. Det er her politikken spiller inn.

Oppfinneren av mRNA-teknologien: https://twitter.com/RWMaloneMD/status/1403836354098872322

https://www.mountainhomemag.com/2021/05/01/356270/the-drug-that-cracked-covid

  

1 hour ago, Zikkzakk said:

Du skriver at covid er blitt et sesongvirus. At lignende virus blir endemiske om de ikke stanses helt i starten, er ikke hold for å si at covid er blitt et sesongvirus. Du skriver også at viruset muterer og smitter de som er vaksinert, og du har ikke hold for å si at pfizer og moderna ikke har effekt på mutasjoner.


Sa aldri at vaksinen aldri hadde effekt. Det er bare det at virkningene av vaksinen fra nå utover 1-2 år er totalt ukjent, mens virkningene og risikoen for COVID er det.

Endret av Betasuppe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betasuppe skrev (30 minutter siden):

Fordi den ikke er godkjent. Men det betyr ikke at den ikke funker. Det er her politikken spiller inn.

Oppfinneren av mRNA-teknologien: https://twitter.com/RWMaloneMD/status/1403836354098872322

https://www.mountainhomemag.com/2021/05/01/356270/the-drug-that-cracked-covid

  


Sa aldri at vaksinen aldri hadde effekt. Det er bare det at virkningene av vaksinen fra nå utover 1-2 år er totalt ukjent, mens virkningene og risikoen for COVID er det.

Twitter er selvsagt ikke en påligelig kilde, heller ikke den andre du linker til. Hvorfor tror du den ikke er godkjent om den er så ekstremt effektiv og trygg som du hevder?

 

Du har sagt at vaksinen ikke har effekt mot muterte varianter. 

Ja, vi vet at en hel del mennesker har fått blant annet POTS av covid. Minst 16.000 svensker. https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bare-ga-20-meter/73752243

"september gikk jeg en tur med en kollega på 70 år, og plutselig merket jeg at han gikk mye raskere enn meg. I tillegg hadde jeg konstant vondt i hodet, jeg tenkte veldig langsomt og jeg måtte dobbeltsjekke alt."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Zikkzakk said:

Twitter er selvsagt ikke en påligelig kilde, heller ikke den andre du linker til. Hvorfor tror du den ikke er godkjent om den er så ekstremt effektiv og trygg som du hevder?

  🙄 Politikk

8 minutter siden, Zikkzakk said:

Du har sagt at vaksinen ikke har effekt mot muterte varianter. 

  Nei.

Jeg sa "Det har blitt et sesongvirus som muterer og smitter de som er vaksinert, og de vaksinerte smitter andre. Så den blir man ikke kvitt."

Sa aldri at vaksinen ikke funka for det den var ment: Å beskytte seg selv.

 

8 minutter siden, Zikkzakk said:

 

Ja, vi vet at en hel del mennesker har fått blant annet POTS av covid. Minst 16.000 svensker. https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bare-ga-20-meter/73752243

"september gikk jeg en tur med en kollega på 70 år, og plutselig merket jeg at han gikk mye raskere enn meg. I tillegg hadde jeg konstant vondt i hodet, jeg tenkte veldig langsomt og jeg måtte dobbeltsjekke alt."

Tviler ikke på det, men samtidig har folk dødd av blodpropp av AZ-vaksinen, og tusener har fått bivirkninger av vaksinene:

https://wonder.cdc.gov/vaers.html

Så... poenget ditt var?

Endret av Betasuppe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (9 timer siden):

Vedkommende utelot (behendig nok...) kildehenvisninger. Trolig foreligger det lite støtte for påstanden om at sannsynligheten for smitte overgår fare for bivirkninger. Som allerede nevnt forblir faktisk majoriteten uberørt av epidemiske smitteutbrudd. Historien har lært oss dette. Selveste Svartedauden rammet (kun) 40 % av Europas befolkning.

Denne kan ikke få stå uten protester. 

Man anslår at Svartedauen DREPTE 30-60 % av Europas befolkning. Det var ikke mange områder i Europa som var uberørt av pesten, de overlevende følte seg neppe uberørt.

Det er vanskelig å vite sikkert, da kildemateriellet er noe sprikende fra sted til sted.

Den norske historikeren Ole Jørgen Benedictow hevder at 60 % av Europas befolkning døde.

Sitat

Detailed study of the mortality data available points to two conspicuous features in relation to the mortality caused by the Black Death: namely the extreme level of mortality caused by the Black Death, and the remarkable similarity or consistency of the level of mortality, from Spain in southern Europe to England in north-western Europe. The data is sufficiently widespread and numerous to make it likely that the Black Death swept away around 60 per cent of Europe’s population. It is  generally assumed that the size of Europe’s population at the time was around 80 million. This implies that that around 50 million people died in the Black Death. This is a truly mind-boggling statistic.

Kilde: http://www.historytoday.com/archive/black-death-greatest-catastrophe-ever

National Geographics kilder er noe mer beskjedne og opererer med rundt 30 %:
https://www.nationalgeographic.com/science/article/the-plague

 

Jeg gleder meg til det blir min tur til å få vaksine, selv om det fremdeles er lenge til. Jeg er ikke i tvil om at fordelene overveier risikoen i stort monn.

Alle medisiner kan gi bivirkninger, men ingen snakker om folk som dør av Ibux eller p-piller. Vi tenker heller ikke over det når vi tar slike hverdagslige medikamenter. 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere tør å ikke ta vaksinen? Det er jo skummelt med korona og det muterer også. Til nå viser all forskning at vaksinene virker godt nok mot mutasjonene også. Det er så viktig at mange vaksinerer seg sånn at viruset dør ut eller hvertfall ikke får fortsette og mutere sånn det gjør hvis veldig mange ikke er vaksinert. Skjønner heller ikke at dere må være så negative mange ganger. Er det ikke bedre å se det som er positivt i steden for å male en viss mann på veggen hele tiden? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (5 timer siden):

Kildene sier seg selv etter så mange dødsfall og senskader grunnet covid19. Det angriper jo lungene. Og med Pfizer er det , hvor mange dødsfall? 🧐 svært lite? 

 

Det sies slettes ikke seg selv. Kilder takk! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gekko skrev (2 timer siden):

Denne kan ikke få stå uten protester. 

Man anslår at Svartedauen DREPTE 30-60 % av Europas befolkning. Det var ikke mange områder i Europa som var uberørt av pesten, de overlevende følte seg neppe uberørt.

Det er vanskelig å vite sikkert, da kildemateriellet er noe sprikende fra sted til sted.

Den norske historikeren Ole Jørgen Benedictow hevder at 60 % av Europas befolkning døde.

Kilde: http://www.historytoday.com/archive/black-death-greatest-catastrophe-ever

National Geographics kilder er noe mer beskjedne og opererer med rundt 30 %:
https://www.nationalgeographic.com/science/article/the-plague

 

Jeg gleder meg til det blir min tur til å få vaksine, selv om det fremdeles er lenge til. Jeg er ikke i tvil om at fordelene overveier risikoen i stort monn.

Alle medisiner kan gi bivirkninger, men ingen snakker om folk som dør av Ibux eller p-piller. Vi tenker heller ikke over det når vi tar slike hverdagslige medikamenter. 

 

 

 

Enkelte land ble ikke berørt av pesten. Et eksempel på dette var Finland. Svartedauden på 1300- tallet nådde aldri landet. Dersom man slår sammen de to kildene kan man konkludere med at omlag 45 prosent døde. Det er likevel under halvparten. Poenget er at flertallet mer eller mindre alltid går klar. Faren for å bli smittet er derfor lavere enn ikke å bli det. 

Det var hovedpoenget mitt i innlegget jeg skrev. Hvorfor er det viktig? Jo fordi det slår inn på regnestykket. Det taler ikke akkurat til fordel for vaksinajson når letaliteten for friske, normalvektige og unge mennesker er langt under 1 %. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (10 timer siden):

Fordi den er frivillig!!

Det skjønner jeg. Men hun jobber med barn, uvaksinert.. Men ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (15 timer siden):

Jeg er 30 og bor i Storbritannia, og alle vennene mine har takket ja til vaksinen. Er det vanlig i Norge at unge er i tvil eller er det bare her på KG?

Det er for det meste på Kvinneguiden.

De få jeg vet om i det virkelige liv er skikkelig paranoid og tror på alt av konspirasjoner. De tar en del narkotika som sikkert ikke har gjort underverker med psyken. Merkelig nok har de mer tiltro til medikamenter kjøpt på gaten med ukjent produsent enn noen vaksiner. Narkotika tar flere liv enn vaksinen. Jeg forstår virkelig ikke logikken.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gekko skrev (7 timer siden):

Denne kan ikke få stå uten protester. 

Man anslår at Svartedauen DREPTE 30-60 % av Europas befolkning. Det var ikke mange områder i Europa som var uberørt av pesten, de overlevende følte seg neppe uberørt.

Det er vanskelig å vite sikkert, da kildemateriellet er noe sprikende fra sted til sted.

Den norske historikeren Ole Jørgen Benedictow hevder at 60 % av Europas befolkning døde.

Kilde: http://www.historytoday.com/archive/black-death-greatest-catastrophe-ever

National Geographics kilder er noe mer beskjedne og opererer med rundt 30 %:
https://www.nationalgeographic.com/science/article/the-plague

 

Jeg gleder meg til det blir min tur til å få vaksine, selv om det fremdeles er lenge til. Jeg er ikke i tvil om at fordelene overveier risikoen i stort monn.

Alle medisiner kan gi bivirkninger, men ingen snakker om folk som dør av Ibux eller p-piller. Vi tenker heller ikke over det når vi tar slike hverdagslige medikamenter. 

 

 

 

Haha, ja, det blir for dumt å si at svartedauden «bare» rammet 40% av befolkningen. Det er jo uhyre dramatisk at 30-60% av befolkningen DØR, og dette endret Europa totalt. Det er fullstendig historieløst å si noe annet. Vi kan ikke engang forestille oss hvor grusomt det må ha vært, og selv nærmere 700 år senere lever historiene og legendene fremdeles. 
 

Jeg kommer selvsagt også til å ta vaksinen når det blir min tur, og jeg kan legge til én ting til: For menneskehjernen er det vanskelig å vurdere risiko, særlig når risikoen ikke er så veldig stor. De færreste har god nok forståelse av statistikk, medisin og epidemiologi til å virkelig kunne vurdere risiko og fordeler ved vaksinering. Det er derfor vi har fagfolk, for eksempel FHI, som gjør disse vurderingene og kommer med anbefalinger knyttet til det. Når jeg ser antivaxxere argumentere, har de som regel en helt feilaktig risikovurdering, hvor risikoen ved vaksinering er svært overdrevet og som regel basert på feilslutninger og løgner, mens risikoen ved å få sykdommen dysses ned. De cherrypicker også argumenter. Godt eksempel fra denne tråden: «Vi vet ikke noe om langtidsvirkning av covid-vaksinen». Nei, naturlig nok ikke, men vi vet mye om langtidsvirkninger av andre vaksiner, og mye av det kan være overførbart selv om dette er ny vaksineteknologi. Men det vi IKKE vet noe noe om, er langtidsvirkninger av gjennomgått covid-infeksjon - og det hoppes det behendig bukk over. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke mer redd for selve koronainfeksjonen enn vaksinesprøyten da? Det hadde jeg vært.

Er selv vaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (5 timer siden):

Enkelte land ble ikke berørt av pesten. Et eksempel på dette var Finland. Svartedauden på 1300- tallet nådde aldri landet. Dersom man slår sammen de to kildene kan man konkludere med at omlag 45 prosent døde. Det er likevel under halvparten. Poenget er at flertallet mer eller mindre alltid går klar. Faren for å bli smittet er derfor lavere enn ikke å bli det. 

Det var hovedpoenget mitt i innlegget jeg skrev. Hvorfor er det viktig? Jo fordi det slår inn på regnestykket. Det taler ikke akkurat til fordel for vaksinajson når letaliteten for friske, normalvektige og unge mennesker er langt under 1 %. 

Jeg er på ingen måte overbevist av dine argumenter om at så lenge under halvparten dør, så er det greit, for da har du større sjanse for å overleve enn å dø. 🤣 

Det er riktig at dødeligheten ikke er så høy for unge, friske mennesker -

men mange befinner seg ikke i de kategoriene. I tillegg kan også unge, friske mennesker trenge andre helsetjenester, noe de ikke vil få hvis sykehusene er fulle av covid-pasienter som er 40+. Vi har jo sett hva som har skjedd ved sykehus i mange land, og dette var til og med delvis MED tiltak som nedstengning. Nord-Italia har for eksempel et meget godt helsevesen, likevel brøt det sammen. Feltsykehus i Central Park...

 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Jeg er på ingen måte overbevist av dine argumenter om at så lenge under halvparten dør, så er det greit, for da har du større sjanse for å overleve enn å dø. 🤣 

Det er riktig at dødeligheten ikke er så høy for unge, friske mennesker -

men mange befinner seg ikke i de kategoriene. I tillegg kan også unge, friske mennesker trenge andre helsetjenester, noe de ikke vil få hvis sykehusene er fulle av covid-pasienter som er 40+. Vi har jo sett hva som har skjedd ved sykehus i mange land, og dette var til og med delvis MED tiltak som nedstengning. Nord-Italia har for eksempel et meget godt helsevesen, likevel brøt det sammen. Feltsykehus i Central Park...

 

Poenget er jo at unge mennesker i liten grad trenger noen vaksine. Jeg er svært positiv til at andre vaksineres. Vaksiner risikogrupper og la det være med det er summen av innlegget mitt. Det var jo slik myndighetene så det frem til de endret mening (hvilket de gjør hele tiden...sukk). Når alle over 45 år + mennesker med ulike tilstander er vaksinert burde man åpne opp og anse seg som ferdige med epidemien. Vaksinen hindrer jo mesteparten av videresmitte og alvorlig forløp hos de vaksinerte. Jeg må minne om at dette var statens offisielle strategi helt frem til nå nylig. 

Det er helt formålsløst å vaksinere grupper med svært liten risiko. Vaksinene som nå kastes bort på unge mennesker skulle selvsagt ha blitt satt på risikogrupper i andre deler av verden. Det å sette disse på friske og unge mennesker er både umoralsk av hensyn til potensielle bivirkninger hos de unge + at det er umoralsk av hensyn til verdensbefolkningen. 

Vaksine er svært bra, men ikke for alle. Det må jo være et regnestykke som går opp. Det myndighetene nå driver med er irrasjonelt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Haha, ja, det blir for dumt å si at svartedauden «bare» rammet 40% av befolkningen. Det er jo uhyre dramatisk at 30-60% av befolkningen DØR, og dette endret Europa totalt. Det er fullstendig historieløst å si noe annet. Vi kan ikke engang forestille oss hvor grusomt det må ha vært, og selv nærmere 700 år senere lever historiene og legendene fremdeles. 
 

Jeg kommer selvsagt også til å ta vaksinen når det blir min tur, og jeg kan legge til én ting til: For menneskehjernen er det vanskelig å vurdere risiko, særlig når risikoen ikke er så veldig stor. De færreste har god nok forståelse av statistikk, medisin og epidemiologi til å virkelig kunne vurdere risiko og fordeler ved vaksinering. Det er derfor vi har fagfolk, for eksempel FHI, som gjør disse vurderingene og kommer med anbefalinger knyttet til det. Når jeg ser antivaxxere argumentere, har de som regel en helt feilaktig risikovurdering, hvor risikoen ved vaksinering er svært overdrevet og som regel basert på feilslutninger og løgner, mens risikoen ved å få sykdommen dysses ned. De cherrypicker også argumenter. Godt eksempel fra denne tråden: «Vi vet ikke noe om langtidsvirkning av covid-vaksinen». Nei, naturlig nok ikke, men vi vet mye om langtidsvirkninger av andre vaksiner, og mye av det kan være overførbart selv om dette er ny vaksineteknologi. Men det vi IKKE vet noe noe om, er langtidsvirkninger av gjennomgått covid-infeksjon - og det hoppes det behendig bukk over. 

Man er ikke antivaxxer om man velger å forholde seg kritisk til èn enkelt vaksine. Så begrepet anses som banal hersketeknikk. Ellers må jeg si at jeg beundrer lojaliteten din til myndighetene. Dersom myndighetene synes noe er bra så er det moralsk forsvarlig ifølge deg. La oss være enige om at det er godt at du ikke levde under et annet regime enn det vi har. Staten har jo bevist utallige ganger at den ikke kan stå som garantist for moral opp igjennom historien. Stater er mye rart, men moralske er de ikke med nødvendighet. Greit å huske på historien før man svelger alt rått.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (21 timer siden):

I utgangspunktet vil jeg jo ha den og de privilegiene som medfølger, men sannheten er at jeg har litt helseangst og kommer til å være kjempestressa lenge etter jeg eventuelt har tatt vaksinen, og tolke hvert minste symptom som et tegn på noe alvorlig, selv om jeg egentlig vet at risikoen for alvorlige bivirkninger er utrolig lav. Kommer til å føle at det ikke er noen vei tilbake når vaksinen har blitt satt, og det blir jeg stressa bare av å tenke på.

Jeg bor på et sted med spredd befolkning som kun har hatt få og sporadiske smittetilfeller igjennom hele pandemien, så det er ikke kjempestort behov for at jeg som er ung, frisk og rolig av meg og bor her trenger en sånn vaksine, spesielt ikke når de jeg kjenner i risikogruppen allerede er fullvaksinert. Føler ikke fordelene ved vaksinen veier opp for den den medfølgende helseangsten min, på en måte?

Skulle gjerne hatt noen innspill fra andre her, da de fleste jeg kjenner i samme aldersgruppe deler samme mening som meg.

Jeg har tatt en dose med astra zeneca og en dose med pfizer. No stress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne35+ skrev (1 time siden):

Jeg har tatt en dose med astra zeneca og en dose med pfizer. No stress. 

No stress? Ble du ikke stressa da folk verden over døde av Astra-bivirkninger?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Man er ikke antivaxxer om man velger å forholde seg kritisk til èn enkelt vaksine. Så begrepet anses som banal hersketeknikk. Ellers må jeg si at jeg beundrer lojaliteten din til myndighetene. Dersom myndighetene synes noe er bra så er det moralsk forsvarlig ifølge deg. La oss være enige om at det er godt at du ikke levde under et annet regime enn det vi har. Staten har jo bevist utallige ganger at den ikke kan stå som garantist for moral opp igjennom historien. Stater er mye rart, men moralske er de ikke med nødvendighet. Greit å huske på historien før man svelger alt rått.

Jepp! Jeg synes det er rart at man ikke er skeptiske. Til noe som ble rushet gjennom, uten ordentlig testing. Helt ny teknologi.

🐑

https://trialsitenews.com/are-the-covid-19-vaccines-safe-and-effective/

Endret av Betasuppe
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, zemer said:

Under 800. Ca 180 etter vaksine som ikke har vært her så lenge. 

 

 

Det var da voldsomt til vridning av fakta.

Jeg vet ikke hva som er tallene nå, men sent i april var det registrert 147 personer som døde i tiden etter at de hadde fått koronavaksine.

4 av disse har man konstantert at har en sammenheng med vaksinen. Resten er for det meste gamle, skrøpelige mennesker der man ikke har sett noen sammenheng med vaksinen.

Man  må huske på at det her i Norge dør omlag 45 personer på sykehjem hver dag. Selvsagt vil da mange dø rett etter eller i ukene etter de har fått vaksinen, når man driver massevaksinering på sykehjem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (11 minutter siden):

Det var da voldsomt til vridning av fakta.

Jeg vet ikke hva som er tallene nå, men sent i april var det registrert 147 personer som døde i tiden etter at de hadde fått koronavaksine.

4 av disse har man konstantert at har en sammenheng med vaksinen. Resten er for det meste gamle, skrøpelige mennesker der man ikke har sett noen sammenheng med vaksinen.

Man  må huske på at det her i Norge dør omlag 45 personer på sykehjem hver dag. Selvsagt vil da mange dø rett etter eller i ukene etter de har fått vaksinen, når man driver massevaksinering på sykehjem.

Les inne på legemiddelverket.no

Kommer ny rapport i dag, forrige uke var det meldt 179 dødsfall.

Sammeligningen med eldre døde etter vaksinen gjelder vel da like mye eldre døde av corona. Snittalderen der er vel 80 år pluss. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Justlooking said:

Les inne på legemiddelverket.no

Hva er det du mener vi skal lese der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...