Gå til innhold

Jeg må snart avgjøre om jeg vil ha vaksinen eller ikke. Hjelp!


esk

Anbefalte innlegg

FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke noe behov for å få noen til å ta vaksine eller ikke, det er som sagt et valg en må ta selv og eventuelt sammen med legen sin.

Men jeg kjenner flere som døde av korona i 2020, de fleste av dem var yngre enn meg, friske og normalvektige, og nei det var ikke i Norge men når friske normalvektige mennesker uten noen underliggende sykdommer, løper maraton og klatrer i fjell og lever så sunt som overhodet mulig dør så tenker jeg at vi skal være glad for at vi har vaksiner. Hadde vi hatt disse vaksinene i mai 2020 så hadde de nok ennå vært her. Man har ingen garanti uansett, men oddsen er bedre med vaksinen, hvis ikke hadde vi ikke hatt den.

Slike argumenter er logisk umulig å etterprøve. Det blir en påstand blant flere. Jeg sympatiserer med tapene du har lidd, men kan ikke vite om dette er oppspinn eller faktum. Dataen vi har fra ulike deler av Europa peker imidlertid alle i samme retning. Unge og friske mennesker dør sjeldent av viruset. Data er det eneste vi kan stole på rett faktisk. Beklager om jeg høres kald ut, men argumentasjon av den typen du anfører her forblir en "tom" påstand blant millioner av andre påstander.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få en såkalt alvorlig bivirkning betyr faktisk ikke at man er i nærheten av å dø eller at man får kroniske komplikasjoner. Det regnes som en alvorlig bivirkning med en gang man blir innlagt på sykehus. Jeg har dermed fått alvorlig bivirkning av vaksinen, men jeg ble fort bra igjen og er helt frisk nå. 

Jeg har også hatt anafylaksi en gang før, og selv om man kan dø av anafylaksi så gikk det jo veldig bra og jeg ble fort bra igjen av det også. 

Så ja, jeg hadde tatt en ny vaksine og fått en alvorlig bivirkning igjen anyday fremfor å få POTS av covid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Vedkommende utelot (behendig nok...) kildehenvisninger. Trolig foreligger det lite støtte for påstanden om at sannsynligheten for smitte overgår fare for bivirkninger. Som allerede nevnt forblir faktisk majoriteten uberørt av epidemiske smitteutbrudd. Historien har lært oss dette. Selveste Svartedauden rammet (kun) 40 % av Europas befolkning.

Du kan se risikoen for varige bivirkninger med vaksinen (som ikke er ferdig utredet, for det vil ta minst 2 år) opp mot hvor mange i aldersgruppen til TS som faktisk har dødd / fått alvorlige følgeskader i forhold til folketall (ikke smittede).

Det med følger av vaksinen er for tidlig å konkludere uansett. Så personlig er jeg føre var og venter til de tapre sjelene vaksinerer seg og ser 2 år etterpå. Jeg kan fint leve uten å reise eller jobbe i 2 år :)

Endret av Betasuppe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg valgte å ta vaksinen og merket nesten ingenting. Kjente litt i armen etter siste dose men det er normalt. Sånn er det med influensavaksinen også. Nå er over 3 millioner nordmenn vaksinert og har ikke hørt om mange alvorlige bivirkninger. I verden er over 2 milliarder vaksinert. Så prøv å tenk at så mange er vaksinert og det har gått bra for de aller fleste. Er mer redd for koronaviruset. Større sjans for å bli alvorlig syk av korona, få ettervirkninger etter viruset enn av vaksinen. Vaksinen er til for å ikke bli alvorlig syk av viruset. 
 

Du må gjøre det du selv vil og føler er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (25 minutter siden):

 

 

Ulrikke og du ignorerer de usikre langtidsparametrene. Fremstillingen deres er derfor mangelfull. 

Nei... For jeg skriver: Klart, de har ikke vært ute i mange år, så så langt fram kan man ikke forutse.

Men de akutte bivirkningene sies at er hyppigst i løpet av de tre første ukene...

Jeg er heller ikke kjempeglad i vaksiner som ikke er utprøvd i mange år. Jeg tok svineinfluensavaksinen under press og angret etterpå. Har også flere i omgangskretsen (derav barn) som har fått livslange bivirkninger av denne vaksinen. Jeg vet at det ikke er til å spøke med. Allikevel har jeg i dag valgt å få satt dose 1 av koronavaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linny111

Jeg er 30 og bor i Storbritannia, og alle vennene mine har takket ja til vaksinen. Er det vanlig i Norge at unge er i tvil eller er det bare her på KG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (52 minutter siden):

Jeg er 30 og bor i Storbritannia, og alle vennene mine har takket ja til vaksinen. Er det vanlig i Norge at unge er i tvil eller er det bare her på KG?

Nei, de aller fleste tar vaksinen heldigvis. Det er faktisk flere som tar vaksinen enn det man har regnet med. Personlig kjenner jeg ingen som ikke skal ta vaksinen av de som ikke allerede har fått den. 

Jeg er veldig glad for at de fleste tar vaksinen, for hvis ikke de fleste hadde tenkt som noen her inne, at vaksinen må være utprøvd i mange år først, hadde vi selvsagt måtte levd med pandemien i mange år til. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zikkzakk said:

Jeg er veldig glad for at de fleste tar vaksinen, for hvis ikke de fleste hadde tenkt som noen her inne, at vaksinen må være utprøvd i mange år først, hadde vi selvsagt måtte levd med pandemien i mange år til. 

Det har blitt et sesongvirus som muterer og smitter de som er vaksinert, og de vaksinerte smitter andre. Så den blir man ikke kvitt.

Uttrykket endemi / sesongvirus har blitt erstattet med nyordet "evig pandemi"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
Den Sagnsomsuste skrev (5 timer siden):

Dette må du avgjøre selv. Det er et pro/contra regnestykke som hver og en av oss bør reflektere over uten støy utenfra. På generelt grunnlag kan man alltid ta vaksinen senere, men har man fått den forblir den permanent i kroppen. 

Vaksinen forblir permanent i kroppen? Og det betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
Linny111 skrev (1 time siden):

Jeg er 30 og bor i Storbritannia, og alle vennene mine har takket ja til vaksinen. Er det vanlig i Norge at unge er i tvil eller er det bare her på KG?

Heldigvis bare på kg! Jeg kjenner ikke en eneste person som har takket nei. Og jeg kjenner etter hvert ganske mange som har fått den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (1 time siden):

Jeg er 30 og bor i Storbritannia, og alle vennene mine har takket ja til vaksinen. Er det vanlig i Norge at unge er i tvil eller er det bare her på KG?

Det er nok helst her på kg tenker jeg. De aller fleste tar vaksinen og de som ikke tar den har en god grunn.

Kjenner til to tilfeller som ikke tar den men det er folk som tror vi får 5G i kroppen og at korona er en bløff.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (24 minutter siden):

Vaksinen forblir permanent i kroppen? Og det betyr? 

Kan man velge å la seg "avvaksinere"? Så vidt meg bekjent kan man ikke det. Her blir det eventuelt et spørsmål om ordkløveri og semantikk. 

Tamsi skrev (23 minutter siden):

Heldigvis bare på kg! Jeg kjenner ikke en eneste person som har takket nei. Og jeg kjenner etter hvert ganske mange som har fått den.

Jeg vet om flere, men kan selvsagt ikke uttale meg om aldersgruppens konformitet på gruppenivå. Det er uansett en feilslutning og hersekteknikk å forsøke å redusere denne skepsisen til nettroll. Vi får vente å se hvor mange som lar seg vaksinere i aldersgruppen 24-44 før vi konkluderer. Statistikken blir sikkert offentliggjort på et eller annet tidspunkt. 

 

FrøkenMånestråle skrev (20 minutter siden):

Det er nok helst her på kg tenker jeg. De aller fleste tar vaksinen og de som ikke tar den har en god grunn.

Kjenner til to tilfeller som ikke tar den men det er folk som tror vi får 5G i kroppen og at korona er en bløff.

 

 

Ja, de tilfellene der er flaue. Jeg forholder meg likevel skeptisk til at alle unge mennesker unntatt noen her inne (undertegnede inkludert) velger å la seg vaksinere. Vi får vente å se, men jeg tror ikke dekningen blir over 80 % for vår gruppe, men det er selvsagt mulig jeg tar feil.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sagnsomsuste skrev (Akkurat nå):

Kan man velge å la seg "avvaksinere"? Så vidt meg bekjent kan man ikke det. Her blir det eventuelt ordkløveri og semantikk. 

Jeg vet om flere, men kan selvsagt ikke uttale meg om aldersgruppens konformitet på gruppenivå. Det er uansett en feilslutning og hersekteknikk å forsøke å redusere denne skepsisen til nettroll. Vi får vente å se hvor mange som lar seg vaksinere i aldersgruppen 24-44 før vi konkluderer. Statistikken blir sikkert offentliggjort på et eller annet tidspunkt. 

 

Ja, de tilfellene der er flaue. Jeg forholder meg likevel skeptisk til at alle unge mennesker unntatt noen her inne (undertegnede inkludert) velger å la seg vaksinere. Vi får vente å se, men jeg tror ikke dekningen blir over 80 % for vår gruppe, men det er selvsagt mulig jeg tar feil.

Det tror jeg, men nå jobber de fleste jeg kjenner innenfor skole og helse og de har drømt om en vaksine siden denne dritten startet. Men men, den som lever får se.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (36 minutter siden):

Det har blitt et sesongvirus som muterer og smitter de som er vaksinert, og de vaksinerte smitter andre. Så den blir man ikke kvitt.

Uttrykket endemi / sesongvirus har blitt erstattet med nyordet "evig pandemi"

Nei, det har ikke blitt et sesongvirus som muterer og smitter vaksinerte. Er man vaksinert med pfizer eller moderna, er man meget godt beskyttet, også mot de muterte variantene. Og om man så skulle være en av de 5% som blir smittet, er risikoen for alvorlig sykdom som følge av viruset svært lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zikkzakk said:

Nei, det har ikke blitt et sesongvirus som muterer og smitter vaksinerte. Er man vaksinert med pfizer eller moderna, er man meget godt beskyttet, også mot de muterte variantene. Og om man så skulle være en av de 5% som blir smittet, er risikoen for alvorlig sykdom som følge av viruset svært lav.

Jo, det har blitt det. Mange vaksinerte i Danmark som har blitt lagt inn med COVID igjen , selv etter 2. skudd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden):

Det tror jeg, men nå jobber de fleste jeg kjenner innenfor skole og helse og de har drømt om en vaksine siden denne dritten startet. Men men, den som lever får se.  

Venninna mi jobber på skole med barn og hun vil ikke ta den men hun kan fortsette å jobbe. 🙄Den skjønner jeg ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Det tror jeg, men nå jobber de fleste jeg kjenner innenfor skole og helse og de har drømt om en vaksine siden denne dritten startet. Men men, den som lever får se.  

Jepp, time will tell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zikkzakk skrev (3 timer siden):

Å få en såkalt alvorlig bivirkning betyr faktisk ikke at man er i nærheten av å dø eller at man får kroniske komplikasjoner. Det regnes som en alvorlig bivirkning med en gang man blir innlagt på sykehus. Jeg har dermed fått alvorlig bivirkning av vaksinen, men jeg ble fort bra igjen og er helt frisk nå. 

Jeg har også hatt anafylaksi en gang før, og selv om man kan dø av anafylaksi så gikk det jo veldig bra og jeg ble fort bra igjen av det også. 

Så ja, jeg hadde tatt en ny vaksine og fått en alvorlig bivirkning igjen anyday fremfor å få POTS av covid. 

 
Huff, så leit å lese at du fikk alvorlig bivirkning og måtte innlegges. 😳 Kan jeg få lov å spør hva bivirkningen etter vaksinen var? anafylaksi? 
 

Selv har jeg en rekke allergier (mat og luft)  og EpiPen, og er veldig betenkt mtp vaksinen fordi jeg frykter anafylaksi. Overlever jo mest sannsynlig, men fy hvor ubehagelig 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (4 minutter siden):

Venninna mi jobber på skole med barn og hun vil ikke ta den men hun kan fortsette å jobbe. 🙄Den skjønner jeg ikke.

Nei, en av disse 5G folka jeg vet hvem er jobber innenfor helse av alle ting😏🤐 De har barn og som er like paranoide...

Det er en litt aha opplevelse med hele pandemien for folk man trodde var på en måte har hatt helt andre holdninger og meninger enn hva man først tenkte. Alt det rare som har poppet opp på Facebook det siste året...😱😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...