Gå til innhold

Jeg må snart avgjøre om jeg vil ha vaksinen eller ikke. Hjelp!


esk

Anbefalte innlegg

Takk for gode innspill, folkens! Jeg ser at eventuelle langtidsbivirkninger har blitt nevnt, og dette er også noe av det som gjør meg så nervøs for vaksinen. En jeg kjenner fikk nyreskade som følge av svineinfluensavaksinen han tok som barn, som han går til behandling for den dag i dag. Det viste seg jo i ettertid at vaksinen ikke var godt nok utprøvd på denne gruppen. I tillegg ble jo mange barn rammet av narkolepsi som følge av at de tok vaksinen, som er noe de bare må leve med. Les mer om saken her: https://www.dagbladet.no/nyheter/godkjent-for-barn---uten-testing/73050408 og her: https://forskning.no/sykdommer-sovn-vaksiner/barn-som-fikk-narkolepsi-etter-svineinfluensavaksinen-sliter-med-fedme-og-depresjon/1778965

Dette var jo en skandale, og har gjort noe med tilliten min til nye og lite utprøvde vaksiner. Sannsynligheten for at noe skal gå galt er jo uansett veldig lav (vet de dette egentlig mtp. langtidsbivirkninger for akkurat denne vaksinen?), men man kan jo være skikkelig uheldig også.

Endret av esk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du har helseangst er jo et argument FOR å ta vaksine! 
Mannen min har helseangst, og for ham var det aldri noe spørsmål, selvsagt skulle han vaksineres (han er fullvaksinert nå). Ingen bivirkninger å snakke om, selv om han fikk kombinasjonen AZ/Pfizer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Nei, en av disse 5G folka jeg vet hvem er jobber innenfor helse av alle ting😏🤐 De har barn og som er like paranoide...

Det er en litt aha opplevelse med hele pandemien for folk man trodde var på en måte har hatt helt andre holdninger og meninger enn hva man først tenkte. Alt det rare som har poppet opp på Facebook det siste året...😱😅

Det verste jeg hører om er de som henger ut og anmelder naboene hvis de synes disse ikke holder lang nok avstand feks. Og ikke minst de som mener alle har en plikt til å anmelde nære familiemedlemmer om det er mistanke om et lite brudd på smittevernsrådene. Det har vært de utroligste historier som har gitt mange aha opplevelser, tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (3 minutter siden):

Det verste jeg hører om er de som henger ut og anmelder naboene hvis de synes disse ikke holder lang nok avstand feks. Og ikke minst de som mener alle har en plikt til å anmelde nære familiemedlemmer om det er mistanke om et lite brudd på smittevernsrådene. Det har vært de utroligste historier som har gitt mange aha opplevelser, tror jeg.

Når folk blir redde så kan det lett bli en slags "angiver" kultur. 

Husker i begynnelsen av pandemien så slo jeg og en venninne oss sammen med våre barn sånn at vi ble 4, altså under 5 som var anbefalingen på det tidspunktet. Vi var ute på tur og traff på noen fra skolen, vi holdt avstand men sto å pratet litt, da kom de to gamle damer å sa vi hadde ikke lov til å stå slik å prate på gaten... Da kunne vi bli anmeldt.:rolleyes::ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BellaMie skrev (2 timer siden):

 
Huff, så leit å lese at du fikk alvorlig bivirkning og måtte innlegges. 😳 Kan jeg få lov å spør hva bivirkningen etter vaksinen var? anafylaksi? 
 

Selv har jeg en rekke allergier (mat og luft)  og EpiPen, og er veldig betenkt mtp vaksinen fordi jeg frykter anafylaksi. Overlever jo mest sannsynlig, men fy hvor ubehagelig 😱

Nei, hadde ingen allergisk reaksjon på denne vaksinen. Siden jeg har hatt anafylaksi tidligere, var jeg der en time. Da jeg fikk anafylaksi tidligere av et annet legemiddel skjedde det jo etter 2 minutt, og de færreste dør vel av anafylaksi når det er helsepersonell i nærheten. 

Jeg vil ikke si hva jeg fikk av bivirkning, men det står på legemiddelverket sine sider hvilke bivirkninger som er meldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (2 timer siden):

Jo, det har blitt det. Mange vaksinerte i Danmark som har blitt lagt inn med COVID igjen , selv etter 2. skudd

Nei, det har det ikke blitt. Du må isåfall vise til en pålitelig kilde. 

At mange har blitt innlagt og dødd av covid etter de er fullvaksinert med pfizer eller moderna må du også vise kilder på. Hva er mange, og hvilke kilder har du på at store deler av de vaksinerte blir innlagt på sykehus?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Zikkzakk said:

Nei, det har det ikke blitt. Du må isåfall vise til en pålitelig kilde. 

At mange har blitt innlagt og dødd av covid etter de er fullvaksinert med pfizer eller moderna må du også vise kilder på. Hva er mange, og hvilke kilder har du på at store deler av de vaksinerte blir innlagt på sykehus?

Kilder? Historien. Slike virus blir endemiske hvis de ikke stanses helt i starten.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00396-2

Danmark her: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/06/08/195764435/minst-5-800-vaksinerte-dansker-smittet-av-covid-19

Endret av Betasuppe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg er så glad. Kom nettopp hjem etter 2. sprøytestikk.  Kjempeglad for vaksinen.  63 år… feirer rett og slett litt med et 🍷

jeg håper at dere tvilere blir enige med dere selv og tar et valg. Det blander jeg meg ikke opp i. Jeg håper at vaksinemotstandere også vil akseptere at jeg velger som jeg gjør 😀

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (1 minutt siden):

Kilder? Historien. Slike virus blir endemiske hvis de ikke stanses helt i starten.

Den her: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/06/08/195764435/minst-5-800-vaksinerte-dansker-smittet-av-covid-19

Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du selv siterer. At vaksinen ikke er 100% effektiv vet vi allerede, så det er ikke noe nytt. De fleste synes 95% beskyttelse er bedre enn 0% beskyttelse. Men å hevde at mange vaksinert med pfizer og moderna blir alvorlig syke og dør tross vaksineringen støttes ikke opp av denne kilden. Om du leser den selv kan du også se at det ikke kan utelukkes at de det gjelder har blitt smittet før de er blitt vaksinert. 

Det er også selvsagt bare tull at pfizer og moderna ikke har effekt på de muterte variantene. 

 

Det blir for dumt å komme med løgn for å skremme folk til å ikke vaksinere seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur

Jeg tenker som så at hver enkelt må ta sitt eget valg. Samtidig tenker jeg at risiko for alvorlige bivirkninger av vaksinen er mye mindre enn risikoen for alvorlige bivirkninger av korona. Med de vaksinetypene vi bruker i Norge i dag har det jo knappest vært alvorlige reaksjoner. 

Et annet argument for å ta vaksinen er det som er utenfor en selv. Det finnes ganske mange mennesker som av ulike årsaker ikke kan ta koronavaksine, fordi kroppen deres ikke vil tåle det. De er da gjerne også i risikogruppa for alvorlig sykdom av korona. Jeg synes vi friske har et ansvar for å prøve å beskytte dem via flokkimunitet, slik at de også kan få tilbake et normalt liv. Dersom mange "unge og friske" dropper å ta vaksinen fordi de tenker at de selv vil tåle korona godt, så øker man risikoen for denne gruppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (16 minutter siden):

Jeg er så glad. Kom nettopp hjem etter 2. sprøytestikk.  Kjempeglad for vaksinen.  63 år… feirer rett og slett litt med et 🍷

jeg håper at dere tvilere blir enige med dere selv og tar et valg. Det blander jeg meg ikke opp i. Jeg håper at vaksinemotstandere også vil akseptere at jeg velger som jeg gjør 😀

Så bra! Ingen ting er bedre enn å være sikker og glad for sitt valg 😊 Klart du blir respektert, det er opp til hver og en hva de velger. Selv er jeg ingen vaksinemotstander men denne velger jeg likevel å ikke ta. Ha en fin kveld 🍷👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Zikkzakk said:

Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du selv siterer. At vaksinen ikke er 100% effektiv vet vi allerede, så det er ikke noe nytt. De fleste synes 95% beskyttelse er bedre enn 0% beskyttelse. Men å hevde at mange vaksinert med pfizer og moderna blir alvorlig syke og dør tross vaksineringen støttes ikke opp av denne kilden. Om du leser den selv kan du også se at det ikke kan utelukkes at de det gjelder har blitt smittet før de er blitt vaksinert. 

Det er også selvsagt bare tull at pfizer og moderna ikke har effekt på de muterte variantene. 

 

Det blir for dumt å komme med løgn for å skremme folk til å ikke vaksinere seg.

Du har tydeligvis ikke lest den selv.

Poenget er: Viruset er der selv om vaksinene virker. Så det er er endemisk. Det vil ikke dø ut. Og viruset er så lite farlig at det i mine øyne ikke forsvarer en eksperimentell vaksine, særlig når det er andre behandligsformer som av politiske grunner har blitt dysset ned.

Men takk for at du stiller deg til disp som forsøkskanin! Jeg holder meg i kontrollgruppen. :)

Endret av Betasuppe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Justlooking skrev (8 minutter siden):

Så bra! Ingen ting er bedre enn å være sikker og glad for sitt valg 😊 Klart du blir respektert, det er opp til hver og en hva de velger. Selv er jeg ingen vaksinemotstander men denne velger jeg likevel å ikke ta. Ha en fin kveld 🍷👍

Det er rette innstillingen. Takk, og ha en riktig god kveld selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sen ve ben skrev (3 timer siden):

Venninna mi jobber på skole med barn og hun vil ikke ta den men hun kan fortsette å jobbe. 🙄Den skjønner jeg ikke.

Fordi den er frivillig!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (8 minutter siden):

Kildene sier seg selv etter så mange dødsfall og senskader grunnet covid19. Det angriper jo lungene. Og med Pfizer er det , hvor mange dødsfall? 🧐 svært lite? 

 

172. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (7 minutter siden):

Ikke mange i det hele tatt. De fleste var nok også godt eldre. Jeg tok Astra, hvor mange døde av den? 

Alle de som døde av vaksinen var gamle eller hadde underliggende sykdom. Er det ikke sånn? Det er alltid en unnskyldning. Vaksinerte vel de gamle og de i risikogruppen for å beskytte de? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Betasuppe skrev (1 time siden):

Du skriver at covid er blitt et sesongvirus. At lignende virus blir endemiske om de ikke stanses helt i starten, er ikke hold for å si at covid er blitt et sesongvirus. Du skriver også at viruset muterer og smitter de som er vaksinert, og du har ikke hold for å si at pfizer og moderna ikke har effekt på mutasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (53 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke lest den selv.

Poenget er: Viruset er der selv om vaksinene virker. Så det er er endemisk. Det vil ikke dø ut. Og viruset er så lite farlig at det i mine øyne ikke forsvarer en eksperimentell vaksine, særlig når det er andre behandligsformer som av politiske grunner har blitt dysset ned.

Men takk for at du stiller deg til disp som forsøkskanin! Jeg holder meg i kontrollgruppen. :)

Du må gjerne vise kilder på disse ekstremt effektive behandlingsformene mot covid som er blitt dysset ned. For hvorfor har vi pasienter på intensiven for covid fremdeles om disse behandlingene er så effektive? 

Jeg har tatt vaksinen for å ikke dø av covid, men det var så lite! Det er jo nettopp fordi jeg og andre tar vaksinen at du slipper å leve med restriksjoner i mange år. Men siden du ikke tror på at vaksinene fungerer så får du jo covid snart siden du er så sikker på dette, og da får vi håpe for din del at du ikke blir alvorlig syk, men det hadde jo vært litt karma ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (35 minutter siden):

Nei men du må se ift til antall dødsfall av Korona. Der snakker vi mange. 

Under 800. Ca 180 etter vaksine som ikke har vært her så lenge. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zikkzakk skrev (15 minutter siden):

Du må gjerne vise kilder på disse ekstremt effektive behandlingsformene mot covid som er blitt dysset ned. For hvorfor har vi pasienter på intensiven for covid fremdeles om disse behandlingene er så effektive? 

Jeg har tatt vaksinen for å ikke dø av covid, men det var så lite! Det er jo nettopp fordi jeg og andre tar vaksinen at du slipper å leve med restriksjoner i mange år. Men siden du ikke tror på at vaksinene fungerer så får du jo covid snart siden du er så sikker på dette, og da får vi håpe for din del at du ikke blir alvorlig syk, men det hadde jo vært litt karma ;)

I mange år? Hvorfor er en så sikker på det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...