Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rett på sak, jeg har depresjon og for noen uker siden flyttet jeg nærmere skogen for å trives bedre i eget selskap. Å sitte I en stol å høre på fuglene hjelper utrolig mye på depresjonen de dagene jeg ikke kan gå særlig langt pga sykdom. Men huseier sier ingen av oss som leier får lov til å sitte ute i hagemøbler eller sole oss på bakken verken i hagen til utleier, på trappen eller i innkjørselen. (Det er ikke skrevet noe om nevnte problem i kontakten) Har huseier lov til å nekte oss som bor i kollektivet å spise frokost på trappen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleier har dessverre det. Om det ikke står noe om at du disponerer uteområde, så gjør du ikke det. 

En annen sak er at det går jo an å være litt smidig fra utleiers side. Har du forklart situasjonen? Kanskje har utleier dårlig erfaring? 

• Liker 3
Skrevet

Takk for at du svarer 😄

Hvor kan jeg lese at det står at de kan nekte meg å sitte på inngangsdør- trappen til leiligheten jeg leier? Jeg har prøvd å spørre om det virkelig ikke er noe sted jeg kan sitte, men ikke sakt noe om helsen min. Huseier sier at jeg kan gå eller sykle til Sognsvann ol for å sole meg, men det er ikke alltid jeg kan det fordi jeg har kronisk betennelse i føttene og i tillegg dysmorfofobi. (Som gjør at det er kjempe vanskelig for meg å slappe av når andre har mulighet til å se på meg) Burde jeg forklare dette til huseier? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Står det spesifik i kontrakten din at du har tilgang til områdene du vil sitte? Om det ikke gjør det disponerer du ikke områdene og må respektere det. Er det noe skog i nærheten? Lekeplass? Kan du sitte utenfor eiendommen hans? Eller inne med vinduet åpent så du kan høre fuglene?

Anonymkode: d8320...5e4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kun er kollektivet som disponerer trappen, synes jeg det er rart at huseier nekter deg å sitte der, fordi trappen da er noe du/kollektivet disponerer. Men hvis det er felles inngangsparti for dere og huseier, blir det noe annet.

Men som de andre sier: med mindre det er spesifisert, har du ikke tilgang til noen av uteplassene. Å forklare at du har sykdom/plager, vil ikke forandre på det. Du har ikke noe mer rett på disse uteområdene fordi du er deprimert og har betennelse i føttene.

Hvis du ikke kan sitte på offentlige steder, må du nesten bare finne deg et annet sted å bo, et sted hvor du vet at du også har tilgang på uteområdene.

Anonymkode: dc57a...f40

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Står det spesifik i kontrakten din at du har tilgang til områdene du vil sitte? Om det ikke gjør det disponerer du ikke områdene og må respektere det. Er det noe skog i nærheten? Lekeplass? Kan du sitte utenfor eiendommen hans? Eller inne med vinduet åpent så du kan høre fuglene?

Anonymkode: d8320...5e4

Det står ingenting om det i kontakten. Ja det er skog i nærheten men jeg må gå på assfalt og tunge oppoverbakker å sykle opo for å komme dit, selv om det ikke er helt i nærheten I luftlinje. Jeg vil jo benytte meg av den skogen også men noen ganger er det vanskelig bare å komme meg ut av huset. Vinduene er typ vippe mekanisme så det går ikke ann å sitte i vinduet og det gjør ingen forskjell for meg å sitte inne å høre fugler da jeg trenger følelsen av å være ute. 

Det kan jo hende jeg kan sitte utenfor eiendommen, men jeg vet jo ikke hvor langt eiendommen til disse rike folkene strekker seg...? 

Takk for svar 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det kun er kollektivet som disponerer trappen, synes jeg det er rart at huseier nekter deg å sitte der, fordi trappen da er noe du/kollektivet disponerer. Men hvis det er felles inngangsparti for dere og huseier, blir det noe annet.

Men som de andre sier: med mindre det er spesifisert, har du ikke tilgang til noen av uteplassene. Å forklare at du har sykdom/plager, vil ikke forandre på det. Du har ikke noe mer rett på disse uteområdene fordi du er deprimert og har betennelse i føttene.

Hvis du ikke kan sitte på offentlige steder, må du nesten bare finne deg et annet sted å bo, et sted hvor du vet at du også har tilgang på uteområdene.

Ja det syns jeg også er rart fordi det er en dør bare vi i kollektivet bestående av meg og ei til bruker. Ikke delt med huseier. Men de har en bod ved siden av trappen da.

Ja jeg skulle ønske jeg visste det før jeg flyttet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er trist, ts. Kontrakt eller ei, er det huseieren som er problemet, ikke hva reglene sier. En grei huseier ville selvsagt sagt ja til det, spesielt når det er viktig for helsa di. 

Anonymkode: 53e5a...1b0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Soladur skrev (5 minutter siden):

Ja det syns jeg også er rart fordi det er en dør bare vi i kollektivet bestående av meg og ei til bruker. Ikke delt med huseier. Men de har en bod ved siden av trappen da.

Kanskje huseier er redd for at det skal samle seg masse folk i trappa og at det blir støy? 

Du kan uansett spørre om du kan få lov til å sitte alene i trappa fordi du trenger ro og stillhet. 

Anonymkode: 41fe5...fc5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Soladur skrev (7 minutter siden):

Men hvordan oppdager han at du sitter i trappen da, hvis du ikke bråker?

Synes det høres rart ut - ikke at du ikke får bruke hagen, det er forståelig - men at han reagerer på at du sitter i trappen. Kan det ha vært hun andre i kollektivet som har klaget til huseier at du sitter der?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er trist, ts. Kontrakt eller ei, er det huseieren som er problemet, ikke hva reglene sier. En grei huseier ville selvsagt sagt ja til det, spesielt når det er viktig for helsa di. 

Huseier er ikke problemet, og en grei huseier ville ikke sagt ja til at leietaker kunne bruke hagen bare fordi de har et helseproblem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan man sitte utenfor egen ytterdør og i yttertrappa. Det er en del av det du betaler for og ergo disponerer. 

Anonymkode: 41591...c28

• Liker 9
Skrevet

Lei hos noen andre. Nok av skog og fuglesang her i landet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan oppdager han at du sitter i trappen da, hvis du ikke bråker?

Synes det høres rart ut - ikke at du ikke får bruke hagen, det er forståelig - men at han reagerer på at du sitter i trappen. Kan det ha vært hun andre i kollektivet som har klaget til huseier at du sitter der?

Huseier er ikke problemet, og en grei huseier ville ikke sagt ja til at leietaker kunne bruke hagen bare fordi de har et helseproblem.

Jo, en grei huseier ville sagt ja. 

Ville også spurt om ts vil ha en kopp kaffe. Jeg mener det. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

For en kjip utleier! Her hadde du fått lov til å bruke hagen så mye du bare vil. Det er bare koselig. 

Leietakerens barn bruker hagen ofte og syns bare det er stas, selv om jeg måtte forsikre foreldrene at det er greit hver gang. Jeg håper du finner et bedre sted med en snill leietaker, ts. 

Anonymkode: 44442...89e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvsagt kan man sitte utenfor egen ytterdør og i yttertrappa. Det er en del av det du betaler for og ergo disponerer. 

Anonymkode: 41591...c28

Det trodde jeg og. Hva om ts hadde røkt, skulle han gått på utsiden av tomten hver gang han skulle hatt en røyk, da? 

Sender deg en god klem, ts. ❤ Jeg håper det ordner seg slik at du kan sitte å høre på fuglene. ❤

Anonymkode: 1ac2f...d50

• Liker 4
Skrevet

Du får sette det på en stol i døråpningen 😅 

Noen utleiere burde ikke drive med utleie, enkelt og greit! 

Hadde lett funnet meg noe annet. 

• Liker 15
Gjest byråkrati
Skrevet

Å sitte på egen trapp er ikke et problem. Man må få lov å gå ut av boligen i 5 minutter om man føler for friskluft, uten at huseier krever du fjerner deg fra all eiendom. Du kan alltids sette deg i grøften i veien akkurat utenfor tomegrensa. Du kan finne tomegrenser på kart, da ser du hvor langt han eier. Det blir selvsagt tåpelig, men med tåpelighet skal tåpelighet fordrives?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du absolutt bo i Oslo? Flytt på landet. 

Anonymkode: 44344...05c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så smålig av huseier. Spør en nabo om du kan være så snill å få sitte på en diskret plass for at du ikke får lov til det hos utleier? Får hen fint rykte på seg blant naboene:P

Anonymkode: 1cffa...a51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke sitte noe sted på tomta, ikke trappa, ikke bakken, ikke gresset, ingenting, hva faen feiler det ham der 😮

Anonymkode: ab522...f76

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...