Gå til innhold

Noen som har Elbil uten ladestasjon hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fungerer det? 

Og feks bare lade på hurtig stasjoner osv..? 

Anonymkode: 1e69f...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lader med vanlig stikkontakt hjemme når jeg må, men bruker ellers ladestasjon på jobb. Hurtiglader helst ikke. 

Anonymkode: 1efa0...ead

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du kun har tilgang til å lade via hurtiglading/stasjon hadde jeg forøvrig droppet å kjøpe elbil, det blir altfor dyrt. 

Anonymkode: 1efa0...ead

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 2 elbiler i mange år og ladet fra vanlig 16A kurs stikkontakt helt fram til i fjor, helt uproblematiskt men mtp. brannfare moterte vi ladere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ABM skrev (24 minutter siden):

Vi har hatt 2 elbiler i mange år og ladet fra vanlig 16A kurs stikkontakt helt fram til i fjor, helt uproblematiskt men mtp. brannfare moterte vi ladere 

Jeg bor i borettslag så vet ikke hvordan det fungerer. Visste ikke at det fungerte med vanlig stikk kontakt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor i borettslag så vet ikke hvordan det fungerer. Visste ikke at det fungerte med vanlig stikk kontakt. 

Det fungerer, men det er ikke trygt. Du bør være våken og kunne se bilen før du vurderer det, og du må ha egen kurs til bilen etc. Ikke ideelt på noen måter.

Anonymkode: c0a0e...05e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det fungerer helt fint, men det tar tid å lade 100%, vår jaguar bruker 37 timer fra 1% til 100% uavbrutt ladning. Hurtiglading er svært dyrt. 

Anonymkode: 2e0cb...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fungerer, men det er ikke trygt. Du bør være våken og kunne se bilen før du vurderer det, og du må ha egen kurs til bilen etc. Ikke ideelt på noen måter.

Anonymkode: c0a0e...05e

Enig, sjekket ofte at støpslene ikke ble varme..for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor midt i Oslo, og har ikke ladestasjon hjemme. Lader ofte på jobb, ellers bruker jeg Oslo kommune sine ladere. Det kommer jo litt an på hvilken bil du skal ha også. Noen lader fort og effektivt på hurtiglading, andre ikke. Hurtiglading er uproblematisk så lenge du har mulighet til å variere. Fra tid til annen bør man uansett saktelade til 100%. 

Anonymkode: ac6f3...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke ladestasjon hjemme. En god stund ladet jeg på jobb, men pga noe greier det går ikke lenger. 

Det er dyrt å hurtiglade, og jeg bor i ett borettslag uten tilgang til lader :(

Vurderer å flytte uansett. Men at vi ikke har lademulighet hjemme gjør at det blir før heller enn siden.

Anonymkode: e8b86...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal snart anlegge hjemmelader, frem til da lader vi med vanlig stikkontakt. Men da kun når vi er hjemme og kan følge med, sjekker ofte temperatur på stikkontakten og tar den alltid ut etter den er fulladet. Nå har vi hybrid da.

Anonymkode: c3c5a...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte lade firmabilen hjemme av og til. Ble brukt stikkontakt, hadde ikke ladestasjon.

Noen ganger hadde ladingen stoppet opp også i løpet av kvelden/natten og ledningen måtte dras ut og inn for å få gang igjen. Skjedde aldri når den sto på ordentlig el-lader på jobben.

Brann var det nok bare flaks at ble unngått egentlig! 

Anonymkode: 8905e...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men er noe herk innimellom, spesielt i stressende uker. Å reise 10 min for å lade i 40 min er ikke alltid like gøy, spesielt i kulden. vente på andre elbiler som lader. Vi har dog bare 200 km på bilen, og lang pendlevei. Anbefaler sterkt å legge penger i en bil med lang rekkevidde om du kan, spesielt om du ikke har hjemmelader og har lang pendlervei.

Anonymkode: de529...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Toskete å kjøpe elbil når man ikke kan lade hjemme eller på jobb. Hurtiglading koster det samme som en bil som bruker 1 liter bensin på mila...Det er stygt dyrt. Sliter også på batteriet. Tenk på alt det styret som skal til for å ha bilen ladet nok til en hver tid...Vinninga går opp i spinninga.

Anonymkode: 6de3b...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dere som eier elbil, blir det strømregninga dyrere med elbil når det lades hjemme? da tenker jeg ikke noe hurtiglading, men vanlig med ladestasjon eller i stikkontakt.. er dette avhengig av hvilken elbil du velger, eller blir regninga like dyr? i mitt tilfelle, betaler jeg sjelden mer enn 2600 i strømregning, men frykter å komme opp i 3000-4000 med elbil.. 

Anonymkode: 97d47...05d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

dere som eier elbil, blir det strømregninga dyrere med elbil når det lades hjemme? da tenker jeg ikke noe hurtiglading, men vanlig med ladestasjon eller i stikkontakt.. er dette avhengig av hvilken elbil du velger, eller blir regninga like dyr? i mitt tilfelle, betaler jeg sjelden mer enn 2600 i strømregning, men frykter å komme opp i 3000-4000 med elbil.. 

Jeg sjekket forbruket her om dagen faktisk. Har hatt elbilen min i to år nå og har kjørt 36 000km og ladet ca 6900kwh. 99% av lading har blitt gjort hjemme. Det er gjennomsnittlig ca 288kW i måneden. Forbruket er høyere da strømmen også er dyrere ved at jeg bruker forvarming når det det kaldt. Vil anslå at det blir ca 400-500kr om vinteren og 100-150kr om sommeren.

Til trådens tema, ville ikke kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme. Hurtiglading har blitt veldig veldig dyrt siste årene.

Anonymkode: f953d...f80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå kan man vel kreve at sameier og borettslag legger tilrette for elbil lading

Anonymkode: aa62c...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kan man vel kreve at sameier og borettslag legger tilrette for elbil lading

Anonymkode: aa62c...8d9

Helt riktig så vidt jeg vet, så alle som ikke har råd til bil må betale en halv månedslønn for de som har.

Anonymkode: a2673...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er et lite innblikk i mai måned. Strømpris i snitt 0,58 kr/kWt pluss rundt 40 øre i nettleie. 2012 Leaf, moderne elbiler bruker ca 20% mindre strøm/km.

1949386286_Screenshot_20210614-165231_NissanEV.thumb.jpg.8083bc4832ffdcd002c7d18cdf72b85e.jpg

1016476022_Screenshot_20210614-165208_NissanEV.thumb.jpg.d5b722b778c7cbf9075f8339495b67d2.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke elbillader hjemme i begynnelsen, men jeg hadde mulighet til lading på jobb og kommunale ladeplasser omtrent rett utenfor døren. Begge deler er billigere enn hurtiglading, og bompengene jeg sparte, dekket i høyeste grad utgiftene ved å lade på disse. 

Når det er sagt, det er digg å ha lader hjemme. Bare plugge i ved behov, uten å måtte tenke på å flytte bilen etter lading og sånn.

Anonymkode: fb545...77b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...