Gå til innhold

hvor mye muskelmasse kan man legge på seg på hvor lang tid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er en mann. Jeg er ca 174cm høy og veier pr i dag ca 72kg. Jeg begynte å trene styrke før corona, og da veide jeg ca 67/68kg. Så jeg antar at vektøkningen skyldes at jeg ha lagt på meg muskler, i hvert fall merker jeg forskjell enkelte steder på kroppen, konturer og fylde som ikke var der før. Men jeg anser meg selv som ganske tynn fremdeles. Ønsker gjerne å komme opp i 80kg, minst. Jeg bare lurer på hvor realistisk det er å få til det, og evt. hvor lang tid det vil ta? Jeg trener 3-4 ganger i uka, vanligvis helkroppsprogram (baseøvelser), men noen ganger deler jeg opp i 2 split.  Prøver å spise variert, sunt og proteinrikt, men har alltid slitt litt med dårlig apetitt, så noen ganger har jeg en utfordring med å få i meg nok mat. Drikker i tillegg whey protein, et glass hver dag.

Anonymkode: 9e989...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fokuser på de store muskelgruppene og tren med slike vekter som tillater at du klarer mange repetisjoner (12+), og spis litt mer enn du har apetitt til. Da blir du stor. Helt ubrukelig i utholdenhetsidretter, men du ser bra ut hvis det er målet.

Er du under 29 så går det ganske fort, men du må ha tålmodighet, det finnes ingen lovlig quick fix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
?mynonA skrev (9 timer siden):

Fokuser på de store muskelgruppene og tren med slike vekter som tillater at du klarer mange repetisjoner (12+), og spis litt mer enn du har apetitt til. Da blir du stor. Helt ubrukelig i utholdenhetsidretter, men du ser bra ut hvis det er målet.

Er du under 29 så går det ganske fort, men du må ha tålmodighet, det finnes ingen lovlig quick fix.

Jeg ville nå sagt tren slik at du ikke klarer mer enn 6-8 repetisjoner - med tanke på at TS har holdt en stund. 

Men ja, spis masse og tren tungt! Og vær tålmodig.

Anonymkode: 9bbe6...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanlig er vel å legge mye på seg starten, og så flater det ut til ca. 1 kg masse i året (menn).

Masse folk som "jukser" og bruker bol, noe som er lett å se på unormalt stor trapezius. 

Anonymkode: 02db1...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, ?mynonA said:

Enig i nesten alt, men ikke med antall repetisjoner. 12+,blir mer utholdenhet. Maks 12 repetisjoner. 

Anonymkode: f0bf4...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må presse i deg masse mat. Broren min gikk op 20 kilo i muskelmasse ved å trene øvelser som markløft-varianter, knebøy varianter, pull ups, benkpress og skulderpress 3-4 ganger i uka, og å spise 4000 kcal per dag. Kylling, laks, egg brokkoli, og litt ris og havregryn.

Etter et par år orket han ikke mer tvangsspising og gikk ned igjen til startvekten.

Anonymkode: bc814...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler noe cardio, det setter virkelig fart på dårlig appetitt. Økte med 700-1000 kcal per dag uten problemer.

Anonymkode: aca92...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 13.51):

Jeg trener 3-4 ganger i uka, vanligvis helkroppsprogram (baseøvelser), men noen ganger deler jeg opp i 2 split. 

Ville heller splittet hvis du kjører mye baseløft. Om du er ny vil du få økninger uansett hva du gjør. Like greit å bruke denne tiden på å perfeksjonere teknikk og gjøre det til en vane å møte opp på treningsenteret regelmessig..

Utover det finnes det plenty med maler og programmer på nettet som gir deg en pekepinn på hvordan man bygger muskler optimalt. Når det kommer til kosthold så trenger du å passe på at du får i deg nok proteiner og kalorier. Er ingen spesifikk mal på hva slags mat du trenger å spise.. "Dirty-bulking" vil gjøre deg daff så anbefaler deg å styre unna pizza og kebab hver dag selv om det er innafor og kose seg av og til hvis det hjelper deg til å nå opp til kaloribehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...