Gå til innhold

Stortingsvalget 2021


Gjest Hitogdit

Valget 2021  

90 stemmer

  1. 1. Hvilket parti får sannsynligvis din stemme?

    • Rødt
      10
    • SV
      11
    • AP
      15
    • MDG
      5
    • SP
      9
    • KRF
      3
    • Venstre
      6
    • Høyre
      13
    • FRP
      9
    • Liberalistene
      0
    • Partiet De Kristne (PDK)
      1
    • Annet parti
      8
  2. 2. Hvilken partikombinasjon er den mest sannsynlige?

    • Rødt-SV-MDG-AP-SP
      7
    • Rødt-SV-AP-SP
      6
    • MDG-SV-AP-SP
      4
    • SV-AP-SP
      37
    • AP-SP
      11
    • AP-KRF-SP
      2
    • AP-KRF-Venstre-SP
      1
    • AP-Venstre-SP
      1
    • Høyre-SP-FRP
      1
    • Høyre-KRF-Venstre
      5
    • Høyre-FRP
      3
    • Annet alternativ
      12


Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (På 2021-7-24 den 19.57):

Fristende tanke. Men det viktigste er hvor stor innflytelse vil eventuelt SV i regjering få. Er det minimalt og uten store samfunnsendringer - kanskje blir det spiselig. Selv om for meg er regjering med Ap, Sp og SV ikke et alternativ jeg liker. Det blir fort mye dyrere for folk flest og de vil merke det godt i lommeboka. Spesielt hvis de er uheldige å arve noe av verdi. Midt i sorgen over å ha mistet noen de er glade i må de også piskes for penger ... Økte skatter, økte avgifter, dyrere å bo i Norge. Trist.

Ja, men hva du liker, er helt irrelevant. Du skulle helst hatt Demokratene og Alliansen med et flertall bestående av de to partiene, så det skal man ikke ta så tungt, hva du "ikke liker". 

Spennende at du vræler om "noe arv verdi". Kan du definere hva "noe" er? Nå er det slik at Rødt ønsker et fribeløp på 5.000.000 kroner. Det betyr om man arver 5.000.000 kr, så skal man ikke betale en eneste krone i arveavgift, ifølge Rødt. 

Er det nå du ønsker at man skal grine og ha sympati med de som arver over 5.000.000 kroner og må potensielt betale 10% i arveavgift over beløpet på 5.000.000 kroner? 

Sorry, men jeg har ingen sympati med de der, nei.

Rødt sine arveavgift satser er følgende:

Inntil 5.000.000 kroner = 0 kr i arveavgift

Mellom 5.000.000 - 10.000.000 kroner = 10% arveavgift

Mellom 10.000.000 - 100.000.000 kroner = 15% arveavgift

Over 100.000.000 kroner = 25% arveavgift

https://roedt.no/arveavgift

Det er veldig få som vet om at Rødt så vidt vi beskatte noen som mottar 10.000.000 kroner i arv. De fleste som sprer løgn om Rødt / SV og venstresiden gir et inntrykk av at arveavgiften skal begynne fra første krone og skattes liksom 50 - 75% 🤣

Minner deg på at den høyeste satsen for arveavgift i Norge var på 60% i Norge i 1982. Nå fremstiller du det som om Rødt er Nord-Korea som kommer til å "ta alt fra deg". 😂

Til og med liberale Macron, som virkelig ikke er noe venstreside i Frankrike, har arveavgift på blant annet boliger. F eks en eiendom med en verdi på 18.000.000 kroner i Frankrike (1.800.000 EURO) utløser en arveavgift på 45%.

Fribeløpet i Frankrike er forøvrig på 100.000 EURO når det gjelder å gi dette beløpet til sitt eget barn, altså 1.000.000 kroner, noe som er 5 ganger LAVERE enn Rødt sitt forslag i partiprogrammet. 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vera skrev (På 2021-7-24 den 1.36):

Denne gangen blir det taktisk stemme fra min side. Mitt eneste mål er å få bort dagens regjering, med dagens statsminister. 
Jeg håper folk innser hvor viktig det er at de faktisk bruker stemmeretten sin, spesielt om de ønsker en forandring. 
De siste dagene har jeg gått skikkelig i tenkeboksen ifht hva jeg skal stemme. Det skremmer meg at trusselbildet i Norge fra høyreekstreme er høynet markant ifht hva det var i 2011. Det skremmer meg at hatretorikk og polarisering legitimeres av profilerte politikere. 
Det skremmer meg at klasseskillet blir tydeligere og tydeligere. 
Det skremmer meg at samfunnet blir kaldere og kaldere, og at mennesket blir verdsatt ut fra hvilke økonomisk vekst mennesket kan gi tilbake til samfunnet. 
Det skremmer meg at «alle skal med» retorikken virker å være en forhistorisk dinosaur. 
Det skremmer meg at flere og flere unge faller utenfor samfunnet, fordi de ikke passer inn i utdannelses-karusellen alle blir tvunget på. 
Det skremmer meg at flere og flere unge blir psykisk syke. 
Det skremmer meg at samfunnet ikke lenger fungerer som et fotballlag - hvor man ser verdien i å heie frem den svakeste spilleren - fordi hele laget blir sterkere av at den svakeste spilleren blir sterkere. 
Det skremmer meg at helsesektoren styres etter et effektiviserings og lønnsomhetsprinsipp - hvor målet er å få pasienten fortest mulig ut fra behandlingsstedet - uavhengig av om pasienten er adekvat behandlet. Det er skremmende å se hvor lite kompetanse det er ifht menneskers helse. Flere og flere blir varig syke, men det finnes ikke vilje til å se at dette kan handle om nettopp manglende adekvat behandling. 
Jeg vil ha mindre privatisering.. Mindre arbeidsinnvandring (det er mange uføre som ønsker og klarer å jobbe i små stillinger - som kan fylle opp noen av stillingene vi importerer arbeidskraft til). 
Jeg vil ha bort alle kravene om utdannelse - og innføre andre former for skolering og fagbrev (det finnes tusenvis av dyktige mennesker som fungerer 100% på jobb, men ikke på skolebenken). 
Jeg vil at vi skal slutte å selge landet vårt på billigsalg til feks Kina, og heller ta tilbake produksjon og firmaer til Norge. 
Jeg vil at Norge skal bli mer innovative og nytenkende. 
Jeg vil at det skal satses mer på kvinnehelsen - det er en skam å lese hvilke plager en kvinne bare skal finne seg i - fordi det ikke bevilges penger til en kvinnes helse. 
Jeg vil ikke at samfunnet skal gå bakover mtp selvbestemt abort. Jeg mener at abortloven er bra som den er. Jeg fryser på ryggen når man begynner å leke med ideen om å stramme inn. Jeg fryser også på ryggen over en mer liberal abortlov (abort til uke 18!!). Selvbestemt abort til uke 12 er bra. 
Jeg syns innvandringspolitikken må strammes inn kraftig. Slik landet fungerer nå, hvor helsekøene er milelange - har vi ikke kapasitet til å ta i mot mennesker i ytterste krise. Det er noe med å ta på seg sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. Integreringspolitikken suger også. Big time. Og det må stilles krav - til både oss selv, og til asylsøkeren! 
Så vil jeg ha slutt på sentralisering! Få tienester ut på bygdene igjen! Gjør det attraktivt å bo i hele Norge. 

Det som er uthevet er enig i og det som er satt strek over er jeg uenig i. Resten stiller jeg meg nøytral til. Vi har desverre en av verdens strengste innvandringspolitikk og verdensrekorden i saksbehandlingstid for søknader om familiegjenforening og asyl. 

Integreringspolitikken bør bli strengere og det er jeg helt enig i, men saksbehandlingstiden bør reduseres betydelig og må mer enn halveres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tha_M34 skrev (På 2021-7-28 den 20.46):
Spoiler

 

Ja, men hva du liker, er helt irrelevant. Du skulle helst hatt Demokratene og Alliansen med et flertall bestående av de to partiene, så det skal man ikke ta så tungt, hva du "ikke liker". 

Spennende at du vræler om "noe arv verdi". Kan du definere hva "noe" er? Nå er det slik at Rødt ønsker et fribeløp på 5.000.000 kroner. Det betyr om man arver 5.000.000 kr, så skal man ikke betale en eneste krone i arveavgift, ifølge Rødt. 

Er det nå du ønsker at man skal grine og ha sympati med de som arver over 5.000.000 kroner og må potensielt betale 10% i arveavgift over beløpet på 5.000.000 kroner? 

Sorry, men jeg har ingen sympati med de der, nei.

Rødt sine arveavgift satser er følgende:

Inntil 5.000.000 kroner = 0 kr i arveavgift

Mellom 5.000.000 - 10.000.000 kroner = 10% arveavgift

Mellom 10.000.000 - 100.000.000 kroner = 15% arveavgift

Over 100.000.000 kroner = 25% arveavgift

https://roedt.no/arveavgift

Det er veldig få som vet om at Rødt så vidt vi beskatte noen som mottar 10.000.000 kroner i arv. De fleste som sprer løgn om Rødt / SV og venstresiden gir et inntrykk av at arveavgiften skal begynne fra første krone og skattes liksom 50 - 75% 🤣

Minner deg på at den høyeste satsen for arveavgift i Norge var på 60% i Norge i 1982. Nå fremstiller du det som om Rødt er Nord-Korea som kommer til å "ta alt fra deg". 😂

Til og med liberale Macron, som virkelig ikke er noe venstreside i Frankrike, har arveavgift på blant annet boliger. F eks en eiendom med en verdi på 18.000.000 kroner i Frankrike (1.800.000 EURO) utløser en arveavgift på 45%.

Fribeløpet i Frankrike er forøvrig på 100.000 EURO når det gjelder å gi dette beløpet til sitt eget barn, altså 1.000.000 kroner, noe som er 5 ganger LAVERE enn Rødt sitt forslag i partiprogrammet. 

 

 

 

Er du sikker på at du har lest innlegget du siterer? Har du feilsitert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (48 minutter siden):

Er du sikker på at du har lest innlegget du siterer? Har du feilsitert?

Vedkommende har rett. SV og Rødt gjør det enklere og billigere for de aller fleste i Norge (det vil si alle som tjener under 750.000 kroner).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hestehova skrev (På 2021-6-11 den 20.50):

Venstre,KRF,Sp

Håper så inderlig du har rett, men stygt redd Ap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (21 minutter siden):

Vedkommende har rett. SV og Rødt gjør det enklere og billigere for de aller fleste i Norge (det vil si alle som tjener under 750.000 kroner).

Det er irrelevant når vedkommende siterer et innlegg og så skriver om noe helt annet. Så jeg ser at han har feilsitert. Kanskje prøvde å svare en annen og så siterte mitt innlegg ved en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (4 timer siden):

Vedkommende har rett. SV og Rødt gjør det enklere og billigere for de aller fleste i Norge (det vil si alle som tjener under 750.000 kroner).

De vil øke skattene for de få som tjener over 750.000 og senke de for dem som tjener mindre som utgjør flertallet. Det vil gå i minus, og regningen vil folk flest få gjennom avgiftsøkninger. Akkurat som vi så under de rødgrønne. Får de røde makt må vi regne med økt skatte og avgiftstrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 10.8.2021 den 22.00):

Det er irrelevant når vedkommende siterer et innlegg og så skriver om noe helt annet. Så jeg ser at han har feilsitert. Kanskje prøvde å svare en annen og så siterte mitt innlegg ved en feil.

Det var helt klart deg han svarte. Du skrev jo følgende:

«Det blir fort mye dyrere for folk flest og de vil merke det godt i lommeboka. Spesielt hvis de er uheldige å arve noe av verdi. Midt i sorgen over å ha mistet noen de er glade i må de også piskes for penger ... »

Og du fikk bla. dette som svar:

«Rødt sine arveavgift satser er følgende:

Inntil 5.000.000 kroner = 0 kr i arveavgift

Mellom 5.000.000 - 10.000.000 kroner = 10% arveavgift

Mellom 10.000.000 - 100.000.000 kroner = 15% arveavgift

Over 100.000.000 kroner = 25% arveavgift

https://roedt.no/arveavgift

Det er veldig få som vet om at Rødt så vidt vi beskatte noen som mottar 10.000.000 kroner i arv. De fleste som sprer løgn om Rødt / SV og venstresiden gir et inntrykk av at arveavgiften skal begynne fra første krone og skattes liksom 50 - 75% 🤣» sitat slutt.

Det er da en ganske klar adresse mellom det siterte og det uthevede, pussig at du ikke ser den røde tråden i svaret du fikk. Om du heller hadde SV i tankene og ikke Rødt, så har også SV et høyt bunnfradrag i sin modell.

https://www.sv.no/blog/a-aa/arveavgift/

Bla «Vi har foreslått en modell med 5 mill. kroner i bunnfradrag per arving, med laveste sats på 30 prosent, og med 70 prosent skatt på arv over 100 mill. kroner.»

Det spørs jo hva du mener med «noe av verdi», men selv AP, det klart største partiet i den kommende koalisjon, setter kun 1,3% på formuer over 20 millioner kr.

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/formuesskatt/

Som vi ser av de trinnvise modellene, det blir ikke spesielt dyrere for folk flest, det er de største formuene som skattes hardest, det er ikke folk flest, men en liten promille av befolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Glaurung said:

Det var helt klart deg han svarte. Du skrev jo følgende:

«Det blir fort mye dyrere for folk flest og de vil merke det godt i lommeboka. Spesielt hvis de er uheldige å arve noe av verdi. Midt i sorgen over å ha mistet noen de er glade i må de også piskes for penger ... »

Og du fikk bla. dette som svar:

«Rødt sine arveavgift satser er følgende:

Inntil 5.000.000 kroner = 0 kr i arveavgift

Mellom 5.000.000 - 10.000.000 kroner = 10% arveavgift

Mellom 10.000.000 - 100.000.000 kroner = 15% arveavgift

Over 100.000.000 kroner = 25% arveavgift

https://roedt.no/arveavgift

Det er veldig få som vet om at Rødt så vidt vi beskatte noen som mottar 10.000.000 kroner i arv. De fleste som sprer løgn om Rødt / SV og venstresiden gir et inntrykk av at arveavgiften skal begynne fra første krone og skattes liksom 50 - 75% 🤣» sitat slutt.

Det er da en ganske klar adresse mellom det siterte og det uthevede, pussig at du ikke ser den røde tråden i svaret du fikk. Om du heller hadde SV i tankene og ikke Rødt, så har også SV et høyt bunnfradrag i sin modell.

https://www.sv.no/blog/a-aa/arveavgift/

Bla «Vi har foreslått en modell med 5 mill. kroner i bunnfradrag per arving, med laveste sats på 30 prosent, og med 70 prosent skatt på arv over 100 mill. kroner.»

Det spørs jo hva du mener med «noe av verdi», men selv AP, det klart største partiet i den kommende koalisjon, setter kun 1,3% på formuer over 20 millioner kr.

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/formuesskatt/

Som vi ser av de trinnvise modellene, det blir ikke spesielt dyrere for folk flest, det er de største formuene som skattes hardest, det er ikke folk flest, men en liten promille av befolkningen.

Ikke la sannheten ødelegge for en god historie værsåsnill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glaurung skrev (På 12.8.2021 den 11.58):

Det var helt klart deg han svarte. Du skrev jo følgende:

«Det blir fort mye dyrere for folk flest og de vil merke det godt i lommeboka. Spesielt hvis de er uheldige å arve noe av verdi. Midt i sorgen over å ha mistet noen de er glade i må de også piskes for penger ... »

Og du fikk bla. dette som svar:

«Rødt sine arveavgift satser er følgende:

Inntil 5.000.000 kroner = 0 kr i arveavgift

Mellom 5.000.000 - 10.000.000 kroner = 10% arveavgift

Mellom 10.000.000 - 100.000.000 kroner = 15% arveavgift

Over 100.000.000 kroner = 25% arveavgift

https://roedt.no/arveavgift

Det er veldig få som vet om at Rødt så vidt vi beskatte noen som mottar 10.000.000 kroner i arv. De fleste som sprer løgn om Rødt / SV og venstresiden gir et inntrykk av at arveavgiften skal begynne fra første krone og skattes liksom 50 - 75% 🤣» sitat slutt.

Det er da en ganske klar adresse mellom det siterte og det uthevede, pussig at du ikke ser den røde tråden i svaret du fikk. Om du heller hadde SV i tankene og ikke Rødt, så har også SV et høyt bunnfradrag i sin modell.

https://www.sv.no/blog/a-aa/arveavgift/

Bla «Vi har foreslått en modell med 5 mill. kroner i bunnfradrag per arving, med laveste sats på 30 prosent, og med 70 prosent skatt på arv over 100 mill. kroner.»

Det spørs jo hva du mener med «noe av verdi», men selv AP, det klart største partiet i den kommende koalisjon, setter kun 1,3% på formuer over 20 millioner kr.

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/formuesskatt/

Som vi ser av de trinnvise modellene, det blir ikke spesielt dyrere for folk flest, det er de største formuene som skattes hardest, det er ikke folk flest, men en liten promille av befolkningen.

Slutt å dra inn SV i dette. Det er ett fornuftig parti med gode intensjoner. Helt vanlig folk burde stemme SV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (På 2021-7-24 den 2.11):

Vet virkelig ikke …. Eldreomsorgen er det ingen som gidder gjøre noe med uansett parti og det er noe av det aller viktigste for meg. Eldre på sykehus, hjemme og på pleiehjem bør ha en verdig avslutning etter et strevsomt og uegoistisk liv. Mange av den gamle skolen av de eldre fikk ikke det dessverre. På det helt egoistiske planet ønsker jeg ikke mer skatt, fikk litt mindre med de borgerlige enn de rødgrønne. Man blir straffet hardt om man setter tæring etter næring og ikke har gjeld. 

Det er ikke slik at alle eldre har levd et uegoistisk liv. Og mange eldre har faktisk en god del penger på bok som de kunne brukt til å kjøpe seg opp på omsorgsstigen. Heller det enn at arvingene skal arve alt etter at mor og far har endt sine dager på et nedslitt underbemannet sykehjem.

Jeg er for private tilbud i kombinasjon med offentlige tilbud. Det må være lov å bruke egne penger på å få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...