Gå til innhold

Stortingsvalget 2021


Gjest Hitogdit

Valget 2021  

90 stemmer

  1. 1. Hvilket parti får sannsynligvis din stemme?

    • Rødt
      10
    • SV
      11
    • AP
      15
    • MDG
      5
    • SP
      9
    • KRF
      3
    • Venstre
      6
    • Høyre
      13
    • FRP
      9
    • Liberalistene
      0
    • Partiet De Kristne (PDK)
      1
    • Annet parti
      8
  2. 2. Hvilken partikombinasjon er den mest sannsynlige?

    • Rødt-SV-MDG-AP-SP
      7
    • Rødt-SV-AP-SP
      6
    • MDG-SV-AP-SP
      4
    • SV-AP-SP
      37
    • AP-SP
      11
    • AP-KRF-SP
      2
    • AP-KRF-Venstre-SP
      1
    • AP-Venstre-SP
      1
    • Høyre-SP-FRP
      1
    • Høyre-KRF-Venstre
      5
    • Høyre-FRP
      3
    • Annet alternativ
      12


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hitogdit skrev (På 11.6.2021 den 15.58):

Nå er det båre noen få måneder igjen til valget. Blir det regjeringsskifte til høsten? Hvilket parti skal du stemme på? 

Slik det er nå er det ingen jeg kan støtte, så det blir sannsynligvis blankt. Jeg hadde tenkt til å stemme KRF (ettersom de er de eneste imot abort, utenom PDK som er helt ekstreme på alt), men jeg kan ikke støtte dem når de ønsker å innskrenke transpersoners rettigheter. Abort og transseksualisme er noen av hjertesakene mine, og ingen partier er imot det ene og for rettigheter for det andre. Da kan jeg ikke stemme på noen, dessverre ettersom viktige hjertesaker kolliderer.

  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 11.6.2021 den 22.57):

De må ha støtte fra SV eller et annet parti for å få til noe. 

Jeg har ikke prøvd valgomat i år, men forrige gang fikk jeg 3 partier med like få % på toppen og så var det Rødt, SV og MDG nederst. Så jeg vet hvem jeg ikke kommer til å stemme på iallefall 😄

Hvis SV vinner og kommer i regjering så vurderer jeg å flytte til utlandet. De har en syk, syk abortpolitikk.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hitogdit
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Slik det er nå er det ingen jeg kan støtte, så det blir sannsynligvis blankt. Jeg hadde tenkt til å stemme KRF (ettersom de er de eneste imot abort, utenom PDK som er helt ekstreme på alt), men jeg kan ikke støtte dem når de ønsker å innskrenke transpersoners rettigheter. Abort og transseksualisme er noen av hjertesakene mine, og ingen partier er imot det ene og for rettigheter for det andre. Da kan jeg ikke stemme på noen, dessverre ettersom viktige hjertesaker kolliderer.

Forstår at det er vanskelig for deg å velge, hvis disse to sakene betyr veldig mye. Vi kunne trengt et parti med litt nye vrier på en del saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitogdit skrev (2 minutter siden):

Forstår at det er vanskelig for deg å velge, hvis disse to sakene betyr veldig mye. Vi kunne trengt et parti med litt nye vrier på en del saker. 

Ja. Jeg kan rett og slett ikke støtte et parti som er for abort, ettersom det er drap i mine øyne. Men jeg kan heller ikke støtte et parti som vil innskrenke homofile og transpersoners rettigheter. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen blir det taktisk stemme fra min side. Mitt eneste mål er å få bort dagens regjering, med dagens statsminister. 
Jeg håper folk innser hvor viktig det er at de faktisk bruker stemmeretten sin, spesielt om de ønsker en forandring. 
De siste dagene har jeg gått skikkelig i tenkeboksen ifht hva jeg skal stemme. Det skremmer meg at trusselbildet i Norge fra høyreekstreme er høynet markant ifht hva det var i 2011. Det skremmer meg at hatretorikk og polarisering legitimeres av profilerte politikere. 
Det skremmer meg at klasseskillet blir tydeligere og tydeligere. 
Det skremmer meg at samfunnet blir kaldere og kaldere, og at mennesket blir verdsatt ut fra hvilke økonomisk vekst mennesket kan gi tilbake til samfunnet. 
Det skremmer meg at «alle skal med» retorikken virker å være en forhistorisk dinosaur. 
Det skremmer meg at flere og flere unge faller utenfor samfunnet, fordi de ikke passer inn i utdannelses-karusellen alle blir tvunget på. 
Det skremmer meg at flere og flere unge blir psykisk syke. 
Det skremmer meg at samfunnet ikke lenger fungerer som et fotballlag - hvor man ser verdien i å heie frem den svakeste spilleren - fordi hele laget blir sterkere av at den svakeste spilleren blir sterkere. 
Det skremmer meg at helsesektoren styres etter et effektiviserings og lønnsomhetsprinsipp - hvor målet er å få pasienten fortest mulig ut fra behandlingsstedet - uavhengig av om pasienten er adekvat behandlet. Det er skremmende å se hvor lite kompetanse det er ifht menneskers helse. Flere og flere blir varig syke, men det finnes ikke vilje til å se at dette kan handle om nettopp manglende adekvat behandling. 
Jeg vil ha mindre privatisering.. Mindre arbeidsinnvandring (det er mange uføre som ønsker og klarer å jobbe i små stillinger - som kan fylle opp noen av stillingene vi importerer arbeidskraft til). 
Jeg vil ha bort alle kravene om utdannelse - og innføre andre former for skolering og fagbrev (det finnes tusenvis av dyktige mennesker som fungerer 100% på jobb, men ikke på skolebenken). 
Jeg vil at vi skal slutte å selge landet vårt på billigsalg til feks Kina, og heller ta tilbake produksjon og firmaer til Norge. 
Jeg vil at Norge skal bli mer innovative og nytenkende. 
Jeg vil at det skal satses mer på kvinnehelsen - det er en skam å lese hvilke plager en kvinne bare skal finne seg i - fordi det ikke bevilges penger til en kvinnes helse. 
Jeg vil ikke at samfunnet skal gå bakover mtp selvbestemt abort. Jeg mener at abortloven er bra som den er. Jeg fryser på ryggen når man begynner å leke med ideen om å stramme inn. Jeg fryser også på ryggen over en mer liberal abortlov (abort til uke 18!!). Selvbestemt abort til uke 12 er bra. 
Jeg syns innvandringspolitikken må strammes inn kraftig. Slik landet fungerer nå, hvor helsekøene er milelange - har vi ikke kapasitet til å ta i mot mennesker i ytterste krise. Det er noe med å ta på seg sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. Integreringspolitikken suger også. Big time. Og det må stilles krav - til både oss selv, og til asylsøkeren! 
Så vil jeg ha slutt på sentralisering! Få tienester ut på bygdene igjen! Gjør det attraktivt å bo i hele Norge. 


 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (5 minutter siden):

Denne gangen blir det taktisk stemme fra min side. Mitt eneste mål er å få bort dagens regjering, med dagens statsminister. 
Jeg håper folk innser hvor viktig det er at de faktisk bruker stemmeretten sin, spesielt om de ønsker en forandring. 
De siste dagene har jeg gått skikkelig i tenkeboksen ifht hva jeg skal stemme. Det skremmer meg at trusselbildet i Norge fra høyreekstreme er høynet markant ifht hva det var i 2011. Det skremmer meg at hatretorikk og polarisering legitimeres av profilerte politikere. 
Det skremmer meg at klasseskillet blir tydeligere og tydeligere. 
Det skremmer meg at samfunnet blir kaldere og kaldere, og at mennesket blir verdsatt ut fra hvilke økonomisk vekst mennesket kan gi tilbake til samfunnet. 
Det skremmer meg at «alle skal med» retorikken virker å være en forhistorisk dinosaur. 
Det skremmer meg at flere og flere unge faller utenfor samfunnet, fordi de ikke passer inn i utdannelses-karusellen alle blir tvunget på. 
Det skremmer meg at flere og flere unge blir psykisk syke. 
Det skremmer meg at samfunnet ikke lenger fungerer som et fotballlag - hvor man ser verdien i å heie frem den svakeste spilleren - fordi hele laget blir sterkere av at den svakeste spilleren blir sterkere. 
Det skremmer meg at helsesektoren styres etter et effektiviserings og lønnsomhetsprinsipp - hvor målet er å få pasienten fortest mulig ut fra behandlingsstedet - uavhengig av om pasienten er adekvat behandlet. Det er skremmende å se hvor lite kompetanse det er ifht menneskers helse. Flere og flere blir varig syke, men det finnes ikke vilje til å se at dette kan handle om nettopp manglende adekvat behandling. 
Jeg vil ha mindre privatisering.. Mindre arbeidsinnvandring (det er mange uføre som ønsker og klarer å jobbe i små stillinger - som kan fylle opp noen av stillingene vi importerer arbeidskraft til). 
Jeg vil ha bort alle kravene om utdannelse - og innføre andre former for skolering og fagbrev (det finnes tusenvis av dyktige mennesker som fungerer 100% på jobb, men ikke på skolebenken). 
Jeg vil at vi skal slutte å selge landet vårt på billigsalg til feks Kina, og heller ta tilbake produksjon og firmaer til Norge. 
Jeg vil at Norge skal bli mer innovative og nytenkende. 
Jeg vil at det skal satses mer på kvinnehelsen - det er en skam å lese hvilke plager en kvinne bare skal finne seg i - fordi det ikke bevilges penger til en kvinnes helse. 
Jeg vil ikke at samfunnet skal gå bakover mtp selvbestemt abort. Jeg mener at abortloven er bra som den er. Jeg fryser på ryggen når man begynner å leke med ideen om å stramme inn. Jeg fryser også på ryggen over en mer liberal abortlov (abort til uke 18!!). Selvbestemt abort til uke 12 er bra. 
Jeg syns innvandringspolitikken må strammes inn kraftig. Slik landet fungerer nå, hvor helsekøene er milelange - har vi ikke kapasitet til å ta i mot mennesker i ytterste krise. Det er noe med å ta på seg sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. Integreringspolitikken suger også. Big time. Og det må stilles krav - til både oss selv, og til asylsøkeren! 
Så vil jeg ha slutt på sentralisering! Få tienester ut på bygdene igjen! Gjør det attraktivt å bo i hele Norge. 


 

Kan være enig i mye her men ikke alt 😊 Hvilket parti landet du på, SP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (1 minutt siden):

Kan være enig i mye her men ikke alt 😊 Hvilket parti landet du på, SP?

Man kan ikke være enig i alt ☺️ Hva er du uenig i?

Jeg klarer ikke å bestemme meg. SP har sendt noen signaler de siste mnd som jeg ikke liker..og jeg er livende redd for at de skal falle mot Høyre når det virkelig gjelder. 
Om jeg stemmer AP - og det skulle vise seg at de vil samarbeide med MDG..og at min stemme da indirekte også gikk til MDG - den kamelen hadde blitt svær å svelge. MDG og FrP er de to partiene som står lengst fra meg. 
Jeg lekt med tanken på å stemme Rødt - kun av taktiske grunner, og fordi vi trenger dem som vaktbikkjer på Stortinget. Men da sender man også et signal om at man er for en mer liberal innvandringspolitikk, og snarlig nedleggelse av oljen, og DET ønsker jeg ikke! 
 

Så ja, nei..😬 Hva skal du stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stemme litt mer ulikt meg dette året, stemmer nok mer i tråd med mine såkalte "kjerneverdier" dette året.

Har jeg foreløpig kommet fram til at det må bli AP, Rødt eller Venstre. Det må nesten bli sånn dette året til tross for at jeg kunne tenkt med Erna som statsminister og jeg er for en restriktiv innvandringspolitikk, men det blir for konservativt for meg når det kommer til abort, og visse andre saker. Jeg er for at abortgrensen blir utvidet og det vil iallfall ikke skje så lenge styresettet blir som i dag. Så da må noe endres, så får jeg heller stemme blått igjen når det er kommune valg hvis de har noen gode kandidater.  SP var for øvrig og en kandidat men de er ikke er villige til å utvide abortgrensen så dropper jeg det partiet.

De valgomatene er egentlig helt ubrukelige for jeg har tatt de fleste og endt opp med nesten hvert parti. :P 

Vanskelig å finne et parti som passer for meg egentlig. Jeg er for oljeleting, utvide abortgrensen, fritt sykehusvalg, minimere innvandring, øke norsk matproduksjon osv. Vil aldri finne et parti alt der alt klaffer for min del så da må jeg velge meg ut visse saker som er ekstra viktige for meg. 

Men får se da, jeg har tenkt et parti før og så har jeg endt opp med noe helt annet men nå blir det nok et av disse... Må bare velge hvilket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg har forsøkt tre valgomater, og ingen av dem har det partiet jeg er medlem av på topp. Ett av alternativene som ble valgt for meg er mot den saken jeg er aller mest for. 
Jeg tror jeg kommer til å stemme taktisk denne gangen (også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke være enig i alt ☺️ Hva er du uenig i?

Jeg klarer ikke å bestemme meg. SP har sendt noen signaler de siste mnd som jeg ikke liker..og jeg er livende redd for at de skal falle mot Høyre når det virkelig gjelder. 
Om jeg stemmer AP - og det skulle vise seg at de vil samarbeide med MDG..og at min stemme da indirekte også gikk til MDG - den kamelen hadde blitt svær å svelge. MDG og FrP er de to partiene som står lengst fra meg. 
Jeg lekt med tanken på å stemme Rødt - kun av taktiske grunner, og fordi vi trenger dem som vaktbikkjer på Stortinget. Men da sender man også et signal om at man er for en mer liberal innvandringspolitikk, og snarlig nedleggelse av oljen, og DET ønsker jeg ikke! 
 

Så ja, nei..😬 Hva skal du stemme?

Vet virkelig ikke …. Eldreomsorgen er det ingen som gidder gjøre noe med uansett parti og det er noe av det aller viktigste for meg. Eldre på sykehus, hjemme og på pleiehjem bør ha en verdig avslutning etter et strevsomt og uegoistisk liv. Mange av den gamle skolen av de eldre fikk ikke det dessverre. På det helt egoistiske planet ønsker jeg ikke mer skatt, fikk litt mindre med de borgerlige enn de rødgrønne. Man blir straffet hardt om man setter tæring etter næring og ikke har gjeld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitogdit skrev (På 11.6.2021 den 15.58):

Nå er det båre noen få måneder igjen til valget. Blir det regjeringsskifte til høsten? Hvilket parti skal du stemme på? 

Som jeg har sagt før...MDG...Det eneste partiet jeg er trygg på tar klimaendringer på alvor!!...

Får vi ikke kontroll med klimagassutslippene i dette10året spiller alle andre politiske spørsmål ingen rolle!..Mest trolig er det allerede for sent for menneskeheten i dagens antall...men kanskje vi kan redde stumpene om vi handler raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (3 minutter siden):

Som jeg har sagt før...MDG...Det eneste partiet jeg er trygg på tar klimaendringer på alvor!!...

Får vi ikke kontroll med klimagassutslippene i dette10året spiller alle andre politiske spørsmål ingen rolle!..Mest trolig er det allerede for sent for menneskeheten i dagens antall...men kanskje vi kan redde stumpene om vi handler raskt...

Men hva kan lille Norge gjøre i forhold til resten av verden? 5,4 millioner mot snart 8 milliarder mennesker? Vi er en ørliten dråpe i havet.. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Justlooking skrev (Akkurat nå):

Men hva kan lille Norge gjøre i forhold til resten av verden? 5,4 millioner mot snart 8 milliarder mennesker? Vi er en ørliten dråpe i havet.. 😊

Hvis du deler inn verden i deler med 5,4 millioner innbyggere...hva hjelper det da hva hver del gjør? Poenget er at ALLE må stoppe utslippene nå fordi det er vår eneste sjanse til å unngå global hungersnød..og sivilisasjonens undergang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (4 minutter siden):

Hvis du deler inn verden i deler med 5,4 millioner innbyggere...hva hjelper det da hva hver del gjør? Poenget er at ALLE må stoppe utslippene nå fordi det er vår eneste sjanse til å unngå global hungersnød..og sivilisasjonens undergang

Men mdg bestemmer ikke over hele verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (3 minutter siden):

Men mdg bestemmer ikke over hele verden.

Nei velgerne avgjør om vi har en fremtid..du er vel en av dem vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ABM skrev (2 timer siden):

Hvis du deler inn verden i deler med 5,4 millioner innbyggere...hva hjelper det da hva hver del gjør? Poenget er at ALLE må stoppe utslippene nå fordi det er vår eneste sjanse til å unngå global hungersnød..og sivilisasjonens undergang

Kina har fått fritt leide til å øke sine utslipp gjennom Paris-avtalen, så hva vi gjør vil uansett ikke ha noen effekt så lenge Kina øker sine utslipp med langt mer enn vi kutter. Det eneste MDG vil oppnå med sin ekstreme politikk er å påføre mye lidelse på nordmenn som vil få langt dårligere levestandard og flere fattige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (19 timer siden):

Hvis SV vinner og kommer i regjering så vurderer jeg å flytte til utlandet. De har en syk, syk abortpolitikk.

Fristende tanke. Men det viktigste er hvor stor innflytelse vil eventuelt SV i regjering få. Er det minimalt og uten store samfunnsendringer - kanskje blir det spiselig. Selv om for meg er regjering med Ap, Sp og SV ikke et alternativ jeg liker. Det blir fort mye dyrere for folk flest og de vil merke det godt i lommeboka. Spesielt hvis de er uheldige å arve noe av verdi. Midt i sorgen over å ha mistet noen de er glade i må de også piskes for penger ... Økte skatter, økte avgifter, dyrere å bo i Norge. Trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg er opptatt av velferd og trygghet. Misunner ingen som blir rammet av karensåret, som høyre innførte. Det rammer syke på AAP, som ikke rekker å bli avklart mot arbeid eller uføretrygd på tilmålt tid, 3 år. Tregheten skyldes trenering av NAV og ventetider i helsevesenet. Her er en masteroppgave som noen har skrevet.

https://aap-aksjonen.no/karensaret-oker-avstanden-til-arbeidslivet/?fbclid=IwAR2-cC3eG4MxoQFOqXGpEv0n2NY3ivXaZy2A4rDN4CQTDKoFeEUjhxj4-Cs

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...