Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser fra andre tråder om oljer og slikt.

En gang ble jeg fortalt at Rapsolje var tingen... den tålte høy temperatur, så den burde jeg steke med....

Mesteparten av det jeg steker dog, kan jeg steke uten noe ekstra "smøring".

Men i de tilfellene jeg må bruke noe, er rapsolje bra? Burde jeg kanskje bruke noe anna? Er Melange bedre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker olivenolje. Å steke grønnsaker i olivenolje gjør antioksidantene lettere å ta opp for kroppen. 

Anonymkode: eb59f...ea2

Skrevet

Du bør i hvertfall unngå å steke med kaldpressede oljer, som feks extra virgin olivenolje.
Margarin er nok egentlig det beste å steke med, men jeg bruker som regel smør eller rapsolje, avhengig av hva jeg steker.

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å steke i rent dyrefett. Du kan spare på fettet som ligger igjen etter hamburgerne eller lammekotelettene. Nest best er smør, som smaker nesten like godt og er nesten like naturlig. Baconfett er også bra, i alle fall hvis grisen selv har fått ordentlig mat. Det verste er frøoljer som hverken smaker godt eller hører hjemme i et naturlig kosthold.

Anonymkode: c4063...429

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Margarin er ikke brukenes til noe. Om valget er mellom en olje eller margarin: olje hver gang. Smør er langt bedre enn margarin. Tipset om rapsolje er bra.

Anonymkode: 2e18c...29e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oljer er stort sett sunnere, men gir høyere varme og gjør at maten blir lettere brent. Oljer mister forresten mye av de positive helsegevinstene når de varmes opp.

Anonymkode: ef5ab...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Både smør og olje er helt ekstreme kaloribomber. Bare Google 1ss olje for eks😢

Anonymkode: 7574d...604

Skrevet

Klar over kaloriene ja, ser det for på lifesum-appen, så brukes ved behov.

Men da er det smør og rapsolje som er greit å bruke, nest etter fett fra "forrige kjøtt(middag)". :)

AnonymBruker
Skrevet

Ekte meierismør er best. Planteoljer utenom olivenolje er ikke naturlig og omdiskutert om de er bra for mennesker. Kaldpresset olje tåler ikke høye temperaturer som nevnt over her.

Selv om det er mye kalorier trenger kroppen fett.

Anonymkode: 5755a...c50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ekte meierismør er best. Planteoljer utenom olivenolje er ikke naturlig og omdiskutert om de er bra for mennesker. Kaldpresset olje tåler ikke høye temperaturer som nevnt over her.

Selv om det er mye kalorier trenger kroppen fett.

🤣🤣🤣

Anonymkode: 1f2fc...bce

• Liker 2
Skrevet

Det er jo flere måter stekefett/olje kan være bra på. 

Smak, sunnhet, kalorier, evne til å tåle varme. 

Personlig synes jeg smaken blir best med smør. Olivenolje har for mye egen smak, så den unngår jeg. 

Solsikkeolje er omtrent uten smak, rapsolje har litt smak men tåler høyere varme. Disse to er de jeg bruker mest. 

Olje er sunnere enn smør, mens energi eller kalorier er omtrent det samme og er mest avhengig av mengden. En god stekepanne reduserer behovet. 

Noen typer mat smaker veldig mye bedre med smør, asparges og brekkbønner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

🤣🤣🤣

Anonymkode: 1f2fc...bce

Det skal ganske harde prosesser til for å lage disse oljene. Det er kun de siste ca. 100 årene dette er gjort og spist av mennesker.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det skal ganske harde prosesser til for å lage disse oljene. Det er kun de siste ca. 100 årene dette er gjort og spist av mennesker.  

Dette. Frøene skal gjerne både knuses, kokes og behandles med kjemikalier før de blir til spisende(?) oljer. Opprinnelig ble disse oljene også laget for å smøre maskiner, ikke for at noen skulle spise dem. Det er omtrent den minst naturlige maten du kan finne på å spise. At det er utvunnet fra planter betyr ikke at det er sunt. Sukker kommer også fra en plante.

Anonymkode: c4063...429

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Bruker smør, synes det smaker best. Har også hørt at rapsolje er bra, men synes det lukter/smaker vondt.

Skrevet

Flytende Melange, og den er jo laget med basis i rapsolje. Å steke i smør synes jeg ikke smaker godt. Jada, jeg vet hva noen sier om margarin, men bryr meg ikke. Jeg liker det jeg liker.

Ellers bruker jeg vanlig rapsolje til det som skal stekes på høy varme. Vanlig = billig i stor flaske.

Skrevet

Det kommer an på hva jeg steker. Jeg klarer ikke lukta av smøret når det blir brukt til steking. Derfor bruker jeg Melange til fisk og kjøtt. Til grønnsaker bruker jeg olje. Olivenolje eller solsikkeolje. 

• Liker 1
Skrevet

Du trenger bare Bremykt. :biggrin: 

• Liker 1
Skrevet

Veldig interessant at noe som man har vokst opp med, nesten bruker daglig, samtidig aldri tenkt veldig over (annet enn mengde), kan være så komplisert egentlig...

Vi klarer oss med lite da, teflonpanne og what not. Men greit å ta litt lure valg/ ha litt kunnskap om hva man spiser :)

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen min er pga sykdom vàr på ting som ikke er bra for meg. Responderer negativt så snart jeg får i meg noe som ikke er bra. 

Rapsolje er en slik ting. Hvorfor det er slik er uvisst. 

Bruker olivenolje til steking, og kokosolje innimellom. Det tåler jeg helt fint. Skulle egentlig brukt mer kokosolje, men det er så himla dyrt. 

Anonymkode: 46838...8b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pappi skrev (11 timer siden):

Du bør i hvertfall unngå å steke med kaldpressede oljer, som feks extra virgin olivenolje.
Margarin er nok egentlig det beste å steke med, men jeg bruker som regel smør eller rapsolje, avhengig av hva jeg steker.

image.thumb.jpeg.4d8d3d1666172f03b33ac667e26dd5b2.jpeg

https://www.olivetomato.com/fry-extra-virgin-olive-oil-smoke-point/

https://www.nutritioninsight.com/news/research-on-healthiest-cooking-oils-revealed-on-bbcs-trust-me-im-a-doctor.html

Anonymkode: 2035a...d62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...