Gå til innhold

Hvorfor gjør folk dette? Falskhet? Karrieresøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass startet det en ny ansatt. Hun var veldig kontaktsøkende og var litt unorsk i sin framtreden. Hun ba meg med på noe greier etter jobb, ville sitte med meg i lunsjen osv. Jeg var skeptisk, men ble med på alt. Hun viste seg å være helt fantastisk. Vi hadde mye til felles og hun inspirerte meg. Hun skulle flytte til en annen by for en periode og vi møttes for siste gang. Da hadde vi blitt svært godt kjent, og jeg vil kalle det vennskap.

Jeg trodde vi skulle holde kontakten, men innså at det kun er jeg som spør hvordan det går. Det er kun jeg som forteller om meg og viser interesse i henne. Hun har vært tilbake flere ganger, men spør aldri om å treffes. Er ghostet. Ville hun bare bygge nettverk?

Det samme gjelder en venninne fra studietiden. Vi var veldig mye sammen. Jeg tror aldri jeg har vært for intens heller. Det var balanser, basert på respekt og tillit. Ingen tok for mye eller lite plass, tror jeg. Hver gang hun skulle til byen i div jobbintervjuer, sov hun over og vi koste oss med mat og vin. I ettertid kan jeg spørre hvordan det står til, men får aldri svar. Er ghostet totalt. Ville hun bare overnatte gratis?

Har selv gjort dette en gang, og det var fordi jeg fikk helt nok av personen. Hun var totalt ustabil og kom på døren sent og tidlig, og var veldig påtrengende. I tillegg skulle hun låne ting hele tiden. Hun ringte mye og tok ikke hintet.

Jeg tar hint, og trekker meg unna veldig kjapt. Har jeg tatt kontakt et par ganger med lang tid imemllom, men aldri får noe tilbake, slutter jeg. Så min frykt er at jeg skremmer folk bort ved noe jeg gjør eller sier. Kanskje har jeg ikke god nok selvinnsikt. Eller er de ute etter noe? Eller er de bare likeglade?

Har noen opplevd dette og funnet ut hvorfor?

 

 

Anonymkode: dc9f2...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En forklaring kan være at når man flytter til en ny by eller begynner på en ny arbeidsplass hvor man ikke kjenner noen så vil man ha en veldig høy nytteverdi av første vennskap. Dette vennskapet vil jo også være et springbrett til å møte andre da man har en lavere terskel for å stikke ut på sosiale greier. Man vil gjerne ikke gå alene alt for lenge så da "tar man til takke" med personer man kanskje ikke hadde hatt som bestevenn i andre settinger. Så fort man har etablert seg litt og funnet "de rette" folkene så forsvinner jo litt av lysten til å henge med den/de første.

Jeg har selv gjort dette, men jeg er ganske flink på å følge opp alle typer vennskap så kan ikke se for meg at noen har følt seg ghostet. Tenker det er ganske naturlig så hadde ikke følt noe sinne om det hadde skjedd med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...