Gå til innhold

Raymond sin inkompetanse har ført til lengre nedstenging i Oslo


Værre

Anbefalte innlegg

 
Sitat

Slik unnlot Raymond Johansen å følge smittevernfaglige råd i Oslo

Oslo har vært pandemiens episenter. Men Raymond Johansen har flere ganger tilsidesatt faglige råd. Nå får han kritikk for at smitten i Oslo kan ha blitt større og mer langvarig enn nødvendig.

Ingen andre steder i Norge har vært hardere rammet av covid-19 enn Oslo.

På ny er smitten i Oslo stigende. FHI anslår nå reproduksjonstallet i Oslo til 1.7.

NRK har gjennomgått de faglige rådene byrådet i Oslo har fått. Gjennomgangen viser at råd både fra Oslos egen smittevernoverlege og fra FHI og Helsedirektoratet ikke ble lyttet til.

Både opposisjonen i Oslo og en professor i smittevern mener byrådets håndtering kan ha gjort pandemiens bølger større enn nødvendig.

Raymond Johansen avviser overfor NRK noen slik sammenheng.

Ved fem avgjørende tidspunkter i pandemihåndteringen tilsidesatte det rødgrønne byrådet flere av fagfolkenes råd.

  • Helsedirektoratet ba kommunene øke testkapasiteten kraftig i april 2020. Men i august hadde Oslo ennå ikke gjort det.
  • «Det gjør vi ikke»: I september i fjor sa Raymond Johansen nei til å følge anbefalinger fra Helsedirektoratet etter at smitten hadde steget i Oslo.
  • I februar 2021 satte byrådet videregående skoler i gult nivå, mot anbefalingen fra Oslos egen smittevernoverlege.
  • I april 2021 anbefalte smittevernoverlegen og FHI en gradvis opptrapping fra 2 til 5 gjester hjemme. Oslo gikk rett til en grense på 10 inkludert husstandsmedlemmer.
  • I mai 2021 åpnet byrådet kranene i Oslo. Smittevernoverlegen og FHI mente man burde ventet noen uker til.
Endret av Værre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paramount

Nå har jeg bare fulgt Raymond på avstand. Men fra mitt ståsted virker det som Raymond egner seg verken som politiker eller rørlegger. Hans egentlig yrkesvei burde vært i retning av en politikonstabel. Han ville gjort en perfekt jobb vandrende rundt i byen med kølle. Da kunne han ryddet opp i hverdagslige situasjoner, og dirigert litt trafikk der det oppsto kork. Da ville denne mannen vært på riktig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

La meg gjette: formulert av noen som ikke selv bor i Oslo?

Smittetrykket her og full nedstenging har vært LANGT verre enn noe annet sted. 

Byrådet har gjort det de har måttet gjøre. Og de har gjort en så god jobb som har vært mulig å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (Akkurat nå):

La meg gjette: formulert av noen som ikke selv bor i Oslo?

Smittetrykket her og full nedstenging har vært LANGT verre enn noe annet sted. 

Byrådet har gjort det de har måttet gjøre. Og de har gjort en så god jobb som har vært mulig å få til. 

Har du lest artikkelen? Raymond har tilsidesatt smittevernfaglige råd gjentatte ganger. Nå sist med åpning av skjenking. Jeg er ganske sikker på at nedstengningen ville vært forkortet med ett par måneder hadde han fulgt råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Hvis byrådet skulle fulgt helsemyndighetenes anbefalinger og gjort livet enda strengere så tror jeg folk hadde gjort opprør for lengst. 

Bortsett fra at Ahus slet litt en kort periode så har jo sykehusene i Oslo klart seg fint. Ergo har strategien vært god nok. Kanskje de kunne vært enda litt mildere faktisk, det er vanskelig å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (6 minutter siden):

Hvis byrådet skulle fulgt helsemyndighetenes anbefalinger og gjort livet enda strengere så tror jeg folk hadde gjort opprør for lengst. 

Bortsett fra at Ahus slet litt en kort periode så har jo sykehusene i Oslo klart seg fint. Ergo har strategien vært god nok. Kanskje de kunne vært enda litt mildere faktisk, det er vanskelig å si. 

Klart seg fint er relativt. Ingen som jobber på sykehus er enig med deg der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paramount skrev (20 minutter siden):

Nå har jeg bare fulgt Raymond på avstand. Men fra mitt ståsted virker det som Raymond egner seg verken som politiker eller rørlegger. Hans egentlig yrkesvei burde vært i retning av en politikonstabel. Han ville gjort en perfekt jobb vandrende rundt i byen med kølle. Da kunne han ryddet opp i hverdagslige situasjoner, og dirigert litt trafikk der det oppsto kork. Da ville denne mannen vært på riktig plass.

Han blir litt verdensmester i egne øyne. Alt det rare han har sagt og gjort fra starten og lenge før corona. Hvem husker ikke at han ville endre egen tittel 😅

https://www.tv2.no/a/8095938/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Justlooking skrev (2 timer siden):

Han blir litt verdensmester i egne øyne. Alt det rare han har sagt og gjort fra starten og lenge før corona. Hvem husker ikke at han ville endre egen tittel 😅

https://www.tv2.no/a/8095938/

Han er nok en rørleggerpave med direktørkompleks. Her viser han sitt sanne ansikt ved å gjøre seg kostbar overfor hovedfienden rikingene:

https://www.nettavisen.no/nyheter/7000-raser-mot-raymond-johansens-sykkelplan-arrogant-at-han-ikke-svarer/s/12-95-3424138515

Tenk om det hadde vært høyrefolk som ikke hadde besvart henvendelser fra røde Raymond og kammeratene! Det ser ut til at han til slutt vil få en av sine lakeier til å besvare henvendelsen. Denne praksisen er bare så typisk innaforpartier som AP. Null toleranse for de som ikke er innafor kammmeratgjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misliker kun Raymond fordi dere er på høyresiden. Det er utrolig lavmål. Jeg vil minne dere på at vi har færre intensivsenger nå enn da pandemien startet og at vi hadde lite smitte i fjor sommer, men regjeringen valgte å åpne grensene så landet, og særlig Oslo, måtte stenge ned igjen. Jeg vil også minne dere på at dødsfall har skjedd som følge av at regjeringen ikke hørte på de faglige instansene og startet umiddelbar stor skjevfordeling i vinter da det var lite smitte utenfor byene. Regjeringen sin politikk har ført til at folk har dødd unødvendig så ikke bruk dette som et politisk spill mot Raymond. Ha heller respekt for de som døde og deres etterlatte. Dette er usmakelig. 

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han har gjort en formidabel jobb i en svært, svært utfordrende situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Majer skrev (4 minutter siden):

Dere misliker kun Raymond fordi dere er på høyresiden.

Nei, det er feil. Raymond er Raymond. Sikkert ok fyr på grillfest og i mange andre sammenhenger, men ikke som ordfører i en hovedstad. En ordfører skal være ordfører for alle. "Alle skal med" er mottoet til AP. Det låter veldig hult når en vet hvordan mottoet praktiseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (11 timer siden):

Nei, det er feil. Raymond er Raymond. Sikkert ok fyr på grillfest og i mange andre sammenhenger, men ikke som ordfører i en hovedstad. En ordfører skal være ordfører for alle. "Alle skal med" er mottoet til AP. Det låter veldig hult når en vet hvordan mottoet praktiseres. 

Han er ingen ordfører. Alle kommer ikke med når regjeringen åpner grensene for så mye smitte at Oslo måtte stenge ned. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

"Danskene dropper munnbind de fleste steder fra mandag. I Oslo sier byrådsleder Raymond Johansen at dette noe av siste han vil gjøre noe med."

 

Alt er opp til Raymond altså, han skal gjøre sin vurdering. Når han finner at tiden er inne, da kan folket fjerne munnbindet.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/GaprR4/hvor-lenge-skal-vi-gaa-med-munnbind-dette-er-svaret-vi-fikk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...