Gå til innhold

Hvorfor er det «ingen» som leser blogger lenger?


Triviella

Anbefalte innlegg

Ja, hva skjedde? Flere bloggere hadde jo flere lesere enn mange store aviser. Hva er det som gjør at blogg som plattform dør ut? 
 

Tror dere at blogging kommer til å forsvinne helt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker fremdeles å lese noe blogg, tror ikke det kommer til å dø helt ut, men gjetter på man må være ganske god, nisjeorientert og selvgående for å drive blogg i disse dager.

Ellers har vel trenden de siste fem+ årene vært lyd, podcaster og slikt, slik at folk kan høre informasjonen uansett hva de gjør. Jeg tror det er hovedgrunnen til at bloggen for mange har blitt uinteressant. Enten vil man ha video hvor man kan se og oppleve kontakt bedre enn med blogg, eller så vil man kun ha lyd slik at man slipper å kaste vekk tid med å sitte og se på og kan få gjort mer samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser enkelte blogger innimellom. F.eks om jeg leter etter en god oppskrift på noe nytt til middag, kan jeg titte innom Trines matblogg på nettet. Veldig bra og utrolig mye godt hun presenterer der.

Andre blogger kan være spesielle interesser som jeg søker på, og så kommer blogger fra andre som er interessert i samme tema opp. Da leser jeg blogger. F.eks lette jeg etter råd om stell av visse stueplanter for litt siden, og fant noen blogger jeg leste fra andre som har peiling og interesse for grønne potteplanter.

Tror det er mange i alle aldere som leser blogger slik jeg gjør. Ikke fast daglig kanskje, slik man gjorde før, men innimellom når behovet melder seg. Jeg leser ingen blogger fast, og kan ikke huske å ha gjort det heller tidligere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig sammensatt. Handler kanskje mye om inntog av andre medier, at vi gjerne lytter til podcast, og dermed kan gjøre mer "samtidig", multitaske. Vi blir vel også mer og mer vant til scrolling, voldsom stimuli, og kort oppmerksomhetsvindu. Det er lettere å se et Instagrambilde "som sier tusen ord", enn å lese en tekst med tilhørende bilder. 

Tror også det er et spørsmål om kvalitet. Mange av bloggene som hadde så mange lesere har kanskje redusert kvaliteten på bloggen betraktelig. Kanskje fordi de vil satse på flere områder, kanskje fordi de ikke er motivert. Tror også mye handler om at det er vanskelig å være kreativ på kommando, og at mange av de mest populære bloggerne i utgangspunktet ikke var SÅ flinke til å skrive. De overlevde kanskje mer på overraskelse, nytenking, provoserende bilder og tekster. På et eller annet tidspunkt ble det kanskje ikke like overraskende mer, ikke like provoserende. 

Forbrukeren er kanskje mer opptatt av transparens og troverdighet, og ikke minst leter de etter kvalitet. Dette finner de kanskje i større grad hos nisje-bloggerne enn hos de typiske livsstilsbloggerne som ville treffe "alle". Men nisjebloggerne treffer ikke like mange, og det er dermed ikke mange nok lesere til å leve av annonseinntektene? Så disse må også satse på andre medier i tillegg/istedet. De typiske livsstilsbloggerne med litt av alt har nok kanskje ofret en del integritet og transparens for annonsekroner, og har kanskje til tider vært drevet av behovet for anerkjennelse.

I dag er det jo mange fler som er opptatt av å motvirke kroppspress, bruke stemmen sin, mangfold, sunnhet, og kanskje mindre opptatt av mote, skjønnhetsprodukter, og de typiske glansede magasinene. Selv om det er behagelig å drømme seg bort i en polert fasadehverdag, så får man vel ofte følelsen av å ha lest det før når man går inn på en blogg i dag. Den samme bloggeren har kanskje skrevet nesten det samme for et år siden. Jeg tror også at færre og færre kjenner seg igjen i hverdagen til de mest populære bloggene. 

Jeg syns det er litt synd, da jeg liker blogg bedre enn Instagram og YouTube. Jeg liker å lese, og jeg liker de som er gode til å formidle gjennom tekst og bilder. Følger fortsatt med på f. Eks Idawulff og Trines Mat blogg. Men merker at jeg blir mer skeptisk til de som f. Eks bruker barna sine for å skape klikk og holde på lesere. Og jeg har blitt mer oppmerksom på filter, bildemanipulering og umerket reklame. 

Føler egentlig at bloggerene også var mer personlige før? Og at tekstene viste mer av personligheten bak, uten å være så redd for kritikk, ikke se perfekt ut osv. Nå virker det som de største bloggerne viser en mer oppkonstruert virkelighet, med innslag av svært privat karakter for å holde på leserne. Nakenhet, barn eller "skandaler" for å sprite opp noe som kunne vært skrevet av hvem som helst. 

Ble mye ubegrunnet synsing her, kanskje, er lenge siden jeg studerte medievitenskap og mediesosiologi, og føler meg langt fra oppdatert på det fagområdet...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (6 timer siden):

Ja, hva skjedde? Flere bloggere hadde jo flere lesere enn mange store aviser. Hva er det som gjør at blogg som plattform dør ut? 
 

Tror dere at blogging kommer til å forsvinne helt? 

Jeg tror blogging holder på å forsvinne. 

Noen av de største bloggerne har gått over til å bruke andre sosiale medier om youtube, instagram og snap chat. Ikke minst så er tik tok blitt det store. 

Jeg liker å lese blogger og jeg har mine faste bloggere som jeg leser hver dag. De har jeg fulgt med i noen år. Jeg føler dem også på instagram. 

Jeg tror blogg.no gjorde noe dumt når de la om hele systemet og kastet ut flere av de gode bloggerne. De valgte å ta vare på mange dårlige bloggere som ikke fortjener å være bloggere der. Det er min mening.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var bloggere mer personlige og blogg mer dagbokformat, og etter hvert som fenomenet vokste så ble de annonsører. I starten veldig skjult. Dette skapte en mye større troverdighet enn konvensjonell reklame har hos forbruker, men etter hvert som bransjen ble større og annonseringen måtte merkes samt at annethvert innlegg var reklame har troverdigheten til influencerne sunket. Det er lettere som reklameplakat/ influencer å tjene penger på video, lyd, insta og snap fordi de har ikke lengre den personlige troverdigheten som trengs for blogg, og det er lettere å slippe unna med skjult reklame på disse plattformene med story. Til slutt opprettholdes litt troverdighet ved å være personlig på podd eller YouTube. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har aldri hatt sansen for formatet, enda mindre nå som det er så mye reklame. hører heller på en god podcast 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Triviella skrev (På 9.6.2021 den 9.02):

Ja, hva skjedde? Flere bloggere hadde jo flere lesere enn mange store aviser. Hva er det som gjør at blogg som plattform dør ut? 
 

Tror dere at blogging kommer til å forsvinne helt? 

Jeg har aldri lest blogg. Dersom det dør ut, noe som jeg er usikker på, så er det på grunn av krav til innhold/mangel på fornyelse og motvekten til det meningsløse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Powerball
Jaymie skrev (På 9.6.2021 den 19.50):

Tidligere var bloggere mer personlige og blogg mer dagbokformat, og etter hvert som fenomenet vokste så ble de annonsører. I starten veldig skjult. Dette skapte en mye større troverdighet enn konvensjonell reklame har hos forbruker, men etter hvert som bransjen ble større og annonseringen måtte merkes samt at annethvert innlegg var reklame har troverdigheten til influencerne sunket. Det er lettere som reklameplakat/ influencer å tjene penger på video, lyd, insta og snap fordi de har ikke lengre den personlige troverdigheten som trengs for blogg, og det er lettere å slippe unna med skjult reklame på disse plattformene med story. Til slutt opprettholdes litt troverdighet ved å være personlig på podd eller YouTube. 

Dette ☝️ Før var bloggene som spennende og litt sjokkerende dagbøker. Nå er blogginnholdet bare fasader og kulisser for å selge produkter og å høste anerkjennelse og bekreftelse. Dette gjelder først og fremst livsstils- og rosablogger. Nisjebloggene har vel ikke blitt like ødelagt.

Bloggene er jo gjerne også skrevet på morsmålet. Bildebaserte sosiale medier som Instagram når ut til et internasjonalt publikum slik at man kan opparbeide seg en veldig mye større følgerskare og få mer penger for annonsesamarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hvemsomhelst

Jeg bruker det bare etter behov for info.  Det er blogger om mat, hage, diverse plantetyper, diy og håndsrbeid. Mye nyttig info å finne der. Jeg leser aldri kjendisblogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettvanene har forandret seg etter gen Z ble mer dominerende på de store plattformene. Tidsbruk og fokus er endret og det store er nå shorts/ reels/ tiktok fordi det er rett på sak, kort og enkelt og krever mindre. Vi mennesker tar alltid enkleste utvei av instinkt og det gjelder også våre internettvaner. Sosiale medier er blitt effektivisert og blogg klarer ikke henge med fordi det krever mer av oss hvis vi ikke er ute etter noe spesifikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å starte en blogg kan alle gjøre, men for å bli sett må du inn på de store plattformene nå om dagen. Du kan skape en egen plattform fra grunnen, men det krever mer enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være blogger i dag er mer krevende ett det var for 10 år siden. I dag så har bloggere større konkurrenter som podcaster,  instagram og snapchat. For 10 år siden så var det nettavisene og se og hør man konkurrerte mot. Men verden har endret seg og mindre folk benytter seg av bloggere. Samtidig så er folk mer opplyst på hvordan bloggere framstiller livet sitt i dag enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri lest blogger annet enn noen matblogger, men skal jeg tippe så er det vel fordi folk ikke gidder å lese reklame forkledd som «mitt virkelige liv». 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at tilsynelatende "ingen" leser blogg lenge, skyldes rett og slett at blogg-genren som sådan har gjennomgått en regelrett revolusjon på under et år! 

'Blogg' og 'bloggere' har het siden genren ble lansert vært så til de grader dominert av såkalte 'rosa-bloggende' jenter under 25, hvorpå hovedvekten av leserne har bestått av jenter fra 16-25. Så dominerende har altså disse vært at de både har satt seg som selve definisjonen av både blogg-genren som sådan, og prototypen av en blogger!

Men plutselig så skjedde det noe, og det skjedde noe faderlig fort! - AAALT for fort til at det store flertallet, -som har fått sitt særs begrensede bilde av hva en blogg faktisk er, kunne følge med på lasset i det genren har regelrett redefinert seg selv i løpet av denne korte tiden! 

For hva som fra sin spede begynnelse har bestått av overfladisk innhold rettet mot tenåringsjenter og purunge kvinner, har nå eksplodert ut i et mangfold med en variasjon i alt fra form til innhold/konsept like variert som bladhyllen på Narvesen. - Og av dette følger selvsagt at bredden på menneskene som står bak disse utgivelsene har eksplodert deretter; Nå finnes det lenger ikke noe sånt som en typisk blogg, eller en typisk blogger! - Og så snart allmennheten gradvis blir seg denne 'revolusjonen' av en endring bevisst, så vil lesertallene øke deretter.

Som jeg vil tro en del av dere har fått med dere, er også jeg en blogger. - En blogger som har slitt veldig med å nå ut og frem igjennom til de tilhørende den samfunnsengasjerte, meningssterke og generelt bevisste målgruppen den er ment for, i det den nærmest er druknet i alt det rosa.. 

I den her perioden, hvor bloggen som genre har tapt et betydelig antall av sine lesere kontra hva som tilfellet var for bare et år tilbake, har imidlertid mine lesertall nærmest eksplodert i løpet av de siste månedene! - Og dette mener jeg bestemt er et bevis på at bloggens nåværende bølgedal kun er et utkomme av at den fyrer opp til å komme så mye sterkere tilbake enn den noen gang har vært, i det genren nå vil inneha noe for oss alle!! Videre, er det nå også blitt en gjennomgående profesjonalitet hva skriveferdighetene angår, slik at de bloggene som ligger på topp 40 pr. i dag er velskrevne med en korrekt grammatikk. Bloggene der det f.eks forekom en konstant bruk av 'å' for både 'og' & 'å', og/eller ikke hadde fått med seg dette med at en setning starter med stor bokstav, er med andre ord passé.. 

Så om du betrakter deg selv slik at det ikke kunne falle deg inn å lese blogger, så anbefaller jeg deg virkelig å ta en tidd på de utgivelsene som ligger på (bla.a) blogg.no (i tillegg til min, altså *hehe*) nå! - For de er nemlig 'anything but! ;)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (På 31.8.2021 den 0.27):

Internettvanene har forandret seg etter gen Z ble mer dominerende på de store plattformene. Tidsbruk og fokus er endret og det store er nå shorts/ reels/ tiktok fordi det er rett på sak, kort og enkelt og krever mindre. Vi mennesker tar alltid enkleste utvei av instinkt og det gjelder også våre internettvaner. Sosiale medier er blitt effektivisert og blogg klarer ikke henge med fordi det krever mer av oss hvis vi ikke er ute etter noe spesifikt. 

Nettopp.

Det er ikke uten grunn at språket og talen er i endring. Det utvikles stadig nye forkortelser, og ungdom snakker f.eks betydelig raskere nå enn på 90-tallet. Det ligger i menneskets natur å rasjonalisere. Derfor er blogg valgt bort, i hvert fall blant yngre mennesker.

Kan heller ikke se for meg en gjenfødelse av "Kjære dagbok" på nett. Nisjeblogger derimot kan vare, hvis de er gode nok. Og innleggene korte nok😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, da jeg begynte å blogge som 18-åring høsten 2001 var det en sær nerdegreie som det bare var kvisete gutter med smale, nerdete interesser drev med. Sånn som meg selv som (allerede da) drev med tegneserier. Cirka 2005 husker jeg at jeg lo så jeg falt av stolen av latter da VG presenterte dette "nye" internettfenomenet blogging. Det tok et par år til før rosablogging ble en greie, og i 2009 la jeg ned min egen blogg da blogging var blitt ensbetydende med dette.

Hvorfor blogging er ut nå? Dette blir bare spekulering, men jeg har observert bloggfenomenet fra tusenårsskiftet hvor det bare unntaksvis var bilder til de svære blokkene med tekst, og har sett at det gradvis har blitt mindre og mindre tekst samtidig som bildene har blitt større og større og mer dominerende. Så når det visuelle har tatt over er det vel andre plattformer, som f eks Instagram og TikTok, som fenger mer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogg som medie og kanal forsvinner ikke, tvert imot.

Men det ser ut til at ‘rosabloggere’ forsvinner fra blogg, og over til andre plattformer.

Har lest, og leser fremdeles, blogger i mange, mange år. Men det er hovedsaklig blogger fra folk med kunnskap om ulike emner eller tema.

Forhåpentligvis kan vi se en dreining mot blogg som plattform for fordypning igjen.

For alle de som er ute etter oppmerksomhet og å bli ‘influencere’, så er det nå så mange om beinet at det kreves noe mer enn kun å se pen ut på bilder og dele mer eller mindre sjokkerende private opplysninger. En må ha et faktisk innhold om en skal kunne drive en blogg idag, og holde på folks interesse og oppmerksomhet.

For de som ønsker seg ‘se på meg’-oppmerksomhet er det nok mer flyktige kanaler hvor det kreves langt mindre innsats enn blogg som egner seg bedre idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mye når alle skal ha blogg,hvem er alle disse oversminkede damene som jeg aldri har hørt om?Sikkert fra kjendisfarmen som jeg også må google frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritisk skrev (1 time siden):

Det blir litt mye når alle skal ha blogg,hvem er alle disse oversminkede damene som jeg aldri har hørt om?Sikkert fra kjendisfarmen som jeg også må google frem.

Dere som ler av disse jålete bloggerdamene, sjekk besøksstatistikken deres og så bankkontoene deres. Så fortell meg igjen at de er dumme.

Problemet er at forretningsmodellen i bunn og grunn er en slags MLM markedsføring mot tenåringer. Men hvis du starter en debatt om dette i media, inviterer en av disse, så blir de ENDA mer kjent, og uka etter er de flere hundretusen kroner rikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...