Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at enkelte oppfører seg ufyselig og har stor lojal omgangskrets


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Disse folka tar med seg oppførsla si fra barne/ ungdomsskolen inn i voksenlivet. Vi hadde en ekstrem utgave i klassen… Hun var alt for mye lyd, oppførsel, baksnakking+++ Men hun var pen da, jeg er sikker på at til dags dato så er folk redde for henne, fordi hun hadde så mye makt den gang, og for mange så var det bedre å forsøke å være i hennes krets enn utenfor da hun var stygg mot alle hun ikke likte. Jeg har observert dette fra utsiden, men etter 20 år virker det som de aldri kom seg ut av barneskoledramaet, i den gjengen er det utroskap, krangling, fasade, de bor i samme byggefelt, hytte i samme område, barna deres blir tro kopi av det de var… mens oss andre har utvidet horisonten, studert andre steder i landet, oppfører oss som adekvate fornuftige voksne osv. 

Anonymkode: ea273...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AllahBallah skrev (På 8.6.2021 den 21.16):

Greit, er derfor alle liker personen TS skisserer da?

Den personligheten du snakker om er ikke unik, det er mange mennesker støpt i samme skje. Ofte er det penger som gir dem en spesiell boost, kall det gjerne aura. Slik tiltrekker de seg andre likesinnede. Så stråler de omkapp med juvelene, og bruker hverandre for å oppnå fordeler. 

Anonymkode: 00da6...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, ti10 said:

Det jeg har observert, er at spøkene personen kommer med, som oftest er forkledd drittslenging om andre personer som ikke er tilstede. Uten grunn. Det kan gå på utseende, væremåte, latterliggjøring av helt normale ting. Og folk ler gjerne med, (angivelig) uvitende om at de selv blir fokus for "morsomhetene" i det de går ut døra eller befinner seg utenfor hørevidde

Ts her. Ja, det er litt dette jeg mener. Dessverre er jeg ikke noe flink til å si fra selv, og følger nok strømmen litt. Mange ville kanskje sagt; hvorfor ikke bare kutte ut personen. Og det er et godt poeng. Men ikke alltid det er så lett. I mitt tilfelle handler det litt om relasjoner barna mine har, og det ville vært ødeleggende for de hvis jeg brått bestemte meg for å kutte ut foreldrene til gode venner av de. Vennskap jeg ikke nødvendigvis ville hatt hvis jeg var barnløs, men som bare har blitt sånn siden vi alle omgås såpass ofte og bor nært. Dessuten ser man jo ofte hvordan det går med de som sier de i mot eller som kommer med kritikk; man blir fryst ut og ikke invitert, og man blir et hett samtaleemne på neste venninnekveld.

Men det du skriver er egentlig et godt eksempel. Folk som kommer med fornærmelser som er maskert som omsorg, eller spøk. Hvor de kommer med stikk som de egentlig vet du vil bli såret eller fornærmet for, etterfulgt med at de sier "Neidaaa, jeg bare tuller vet du ☺". Her blir jeg sånn dum at jeg bare ler hjertelig med og prøver å skifte samtaleemne fort fordi det er et sårt eller flaut tema, og så kjenner jeg det først senere når jeg kommer hjem at jeg faktisk ble såret av den kommentaren. Skulle virkelig ønske jeg var en slik en som klarte å ta ting der og da. Si at der der synes jeg faktisk ikke var ok sagt av deg. 

En annen ting er baktaling. Synes det er veldig ubehagelig å snakke om noen som ikke er der, om private ting vi ikke har noe med, og hvor den det snakkes om ikke kan forsvare seg. Men det er vanskelig å vite hvor grensen går, og når det går fra å f.eks være bekymret over en venninne til å prate dritt om venninnen. Men jeg innser at jeg kanskje er litt u-typisk kvinne der, da jeg føler de fleste damer rundt meg synes det er spennende å prate om konflikter med andre venninner, samlivsbrudd hos andre, sykdom hos andre og lignende. 

Har vel mye å gjøre med status og posisjon i livet ja.. Det er kanskje lettere å sette på plass nabokona enn kona til borgermesteren i byen.

Anonymkode: 165ba...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at mange hjelpsomme, lojale og snille kanskje blir oppfattet som litt kjedelige? De personene dere beskriver er ofte morsomme, utadvente og lager mye liv rundt seg, Heldigvis får hjelpsomme, lojale og snille ofte dypere og mer varige vennskap.

Anonymkode: e672c...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra man er barn er det som regel den populære, pene personen med høy status som mobber andre, og slik gjør de ofte hele livet.

Pga statusen vil "alle" være venner med denne personen.

Anonymkode: aacee...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...