Gå til innhold

Å diskutere veldig personlige ting med kollega/sjef, funker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gjennom noe i livet som er veldig, veldig personlig. Ved en tilfeldighet vet jeg at min leder har vært gjennom det samme. Jeg er mellomleder i en stor bedrift, han øverste leder. Så vi samarbeider mye og har mye med hverandre å gjøre. Vi har det veldig gøy på jobb sammen og trives med det, men stort sett snakker vi ikke om veldig personlige ting. 
 

Så tok jeg opp denne personlige tingen med han for en liten stund siden da jeg skal på behandling og det vil påvirke jobben, så jeg valgte å si det som det var selv om det er veldig, veldig personlig. Det tok han veldig fint og det utviklet seg ganske fort til en veldig dyp samtale og det ligger veldig i kortene at det kan fortsette. 
 

Men funker sånt? Eller ødelegger vi jobbrelasjonen/det er egentlig ikke helt innafor? Jeg vurderer å bytte avdeling, såpass mye setter jeg pris på støtten jeg fikk. Men jeg har jo ikke helt lyst til det heller. 

Anonymkode: 7d139...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har snakket med kollegaer om personlige ting. Kommer helt an på forholdet. Se litt an hva han selv tar opp når dere snakker:)

Anonymkode: a5f1e...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har snakket med kollegaer om personlige ting. Kommer helt an på forholdet. Se litt an hva han selv tar opp når dere snakker:)

Anonymkode: a5f1e...598

Han tar selv om sine erfaringer som er veldig brutalt personlige, så det er heldigvis ikke sånn at jeg maser helt uten filter 😅 jeg er kanskje mest bekymret for om det å vite så mye påvirker jobben. Men vi er jo fra før av gode venner. 

Anonymkode: 7d139...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er bare positivt.

Anonymkode: 423b7...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag unngår jeg det, sett for mye dritt i arbeidslivet etter mange år der. Skiller 100% mellom jobb og privat.

Ansetter meg aldri i et lite firma, da er det ofte syklubb. Alle vet alt om alle.

Anonymkode: 1b57f...caa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I dag unngår jeg det, sett for mye dritt i arbeidslivet etter mange år der. Skiller 100% mellom jobb og privat.

Ansetter meg aldri i et lite firma, da er det ofte syklubb. Alle vet alt om alle.

Anonymkode: 1b57f...caa

Vi har er veldig godt og inkluderende miljø på jobb så jeg er egentlig ikke bekymret for det..

Anonymkode: 7d139...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har er veldig godt og inkluderende miljø på jobb så jeg er egentlig ikke bekymret for det..

Anonymkode: 7d139...72d

Det trodde jeg også.

Bare vent til det oppstår en konflikt eller uenighet.

Du svarer som man skal ser jeg, slik det er forventet at man skal svare 🙂 

Anonymkode: 1b57f...caa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv

Vær forsiktig med rolleblanding. Selv om det føles rett på dette tidspunktet, så kan det slå tilbake dersom det ved senere anledning skulle oppstå noe. Sjefen din er ikke en personlig  venn eller en psykolog . - uansett gjensidig forståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kollegaer ja. Med sjefen, NEI! 

Anonymkode: ba5e0...513

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I dag unngår jeg det, sett for mye dritt i arbeidslivet etter mange år der. Skiller 100% mellom jobb og privat.

Ansetter meg aldri i et lite firma, da er det ofte syklubb. Alle vet alt om alle.

Anonymkode: 1b57f...caa

Tja, spørs hvor mye du forteller. 

Alle hos oss er venner på Facebook og Insta. Jeg sier at jeg ikke har Facebook 😁

Anonymkode: ba5e0...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det trodde jeg også.

Bare vent til det oppstår en konflikt eller uenighet.

Du svarer som man skal ser jeg, slik det er forventet at man skal svare 🙂 

Anonymkode: 1b57f...caa

😅 vet ikke hva du mente med det siste, men jeg tror jeg må ha litt mer troen på menneskeheten enn dette..

14 minutter siden, Skogsalv said:

Vær forsiktig med rolleblanding. Selv om det føles rett på dette tidspunktet, så kan det slå tilbake dersom det ved senere anledning skulle oppstå noe. Sjefen din er ikke en personlig  venn eller en psykolog . - uansett gjensidig forståelse. 

Takk for innspill. Nå kan det nevnes at det var han som ble personlig først, så det er ikke sånn at jeg tvang han opp i det. Men ja, jeg kjenner litt på det.. 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, spørs hvor mye du forteller. 

Alle hos oss er venner på Facebook og Insta. Jeg sier at jeg ikke har Facebook 😁

Anonymkode: ba5e0...513

Hehe, mye... og han også. Vi har forøvrig ikke hverandre i SoMe da ;)

Anonymkode: 7d139...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😅 vet ikke hva du mente med det siste, men jeg tror jeg må ha litt mer troen på menneskeheten enn dette..

Anonymkode: 7d139...72d

Hvor mange år har du bak deg som fulltidsansatt?

Hvor mange firmaer har du jobbet i?

Anonymkode: 1b57f...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mellomleder, og flere av mine ansatte har diskutert personlige ting med meg. Noen da det har påvirket jobben/behov for tilrettelegging, andre har delt på medarbeidersamtaler. Selv om det ikke nødvendigvis er knyttet til jobb, så har det hjulpet meg å vite det da jeg vet at ting jeg «ser» ikke er knyttet til arbeidet, men hjemmebane. Jeg har ikke noe imot det, men deler ikke noe tilbake.

Anonymkode: 0f932...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei nei, aldri finn på å snakke personlige ting med sjefen. Er det av negativ art, så skapes det et negativt inntrykk. Det kan på et senere tidspunkt bli brukt imot deg. At du blir ansett som "svak". Du kan bli forbigått, du kan bli oversett, du kan få ubevisste hensyn imot deg som du ikke ønsker.... 

Aldri del sensitiv informasjon med sjef. Sjefen er ikke din venn uansett. Så ikke gjør det omså du blir syk. Hold det meste for deg selv, innenfor rimelighetens grense, da opp mot tilrettelegging. 

Du blir den tapende part for å dele. Alltid. Og du har aldri noe å vinne på det. 

Anonymkode: 285b3...e5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette en gang. Delte sensitivt opplysninger om min helse til min sjef. Det som skjedde var at vi gikk fra å ha en munter, lett og god tone imellom oss til å bli litt anspent og seriøs. Følte også at han tidvis så litt ned på meg i forhold til resten. 

Anonymkode: 285b3...e5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva temaet er, og hvor godt forhold du har til vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, FrankDrebin said:

Det kommer helt an på hva temaet er, og hvor godt forhold du har til vedkommende. 

Vi har et veldig godt forhold fra før og kunne nok fint, om noen tok initiativet, hatt et veldig sterkt og godt vennskap utenfor jobb - vi er veldig på bølgelengde. Men er nok også begge litt redd for å tulle til jobbdynamikken..

Anonymkode: 7d139...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som glimrer er ikke gull. Det er noe av det viktigste å lære seg her i livet. Selv om folk er hyggelige betyr det ikke at de er dine venner eller at de ikke dolker deg i ryggen før eller siden. Moralen er: Vær veldig bevisst på hvem man deler ting med og noe personlige ting har ikke noe på en arbeidsplass å gjøre. Selv psykologene dumper pasientene som dritt etter at pasienten har vrengt ut av seg sine mest skamfulle opplevelser og følelser. Jo fortere folk skjønner at de fleste er falske jo tryggere og bedre for man det selv.

Anonymkode: ed6ff...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har et veldig godt forhold fra før og kunne nok fint, om noen tok initiativet, hatt et veldig sterkt og godt vennskap utenfor jobb - vi er veldig på bølgelengde. Men er nok også begge litt redd for å tulle til jobbdynamikken..

Anonymkode: 7d139...72d

Ser den, det kan være en utfordring å vite hvor grensen går noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 19.07):

Vi har er veldig godt og inkluderende miljø på jobb så jeg er egentlig ikke bekymret for det..

Anonymkode: 7d139...72d

Joda, men jeg personlig synes det var litt utfordrende å ha vært åpen når nedbemanningsprosesser eller andre ting som ikke faller positivt ut for en selv skjer.

Det kan fort føles ekstra sårt/svikefullt alt etter som.

Så å dele noe, greit - men MYE er nok best å unngå.

Andre begynte også å mene noe om oppgavene mine for eksempel.....type diskriminerende. Veldig oppegående folk egentlig, og de hadde aldri akseptert sånt ovenfor seg selv. 

Men....tja. Sett i ettertid kommer jeg nok til å være åpen om mindre til ledere.

 

Anonymkode: d3891...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...