Gå til innhold

Om 90% av svigermødre er grusomme... så er jo garantert også oss kommende eller nåværende svigermødre det også?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så og si alle klager på sin svigermor, jeg inkludert! Om det virkelig er sånn - må jo det tilsi at også vi som er - eller en gang i fremtiden blir svigermødre, også er «grusomme».

Det kan jo umulig være sånn at vi slipper unna dette stemplet!

Jeg tenker ganske mye på det ettersom det helhetlig klages ekstremt over svigermødre!

Skal virkelig prøve det jeg kan for å være en bra svigermor om jeg en gang blir det. Med 4 barn er det nok store muligheter for det.

Føler også at det som regel er svigerdøtre som får svi.

Kan dette være fordi vi kvinner ikke vil tillate at noen er bra nok for våre sønner?

Bare har slått meg at vi jo ikke kan tro at vi alle faller bort fra stemplet: «grusom svigermor», når vi så og si alle synes vår egen er så grusom!

Anonymkode: cfc92...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om svigermor synes jeg er god nok for hennes sønn. Men hun vet at jeg et veldig glad i han, og så er hun veldig konfliktsky noe som hjelper til 😂 

 

 

Anonymkode: 7df81...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det mange ganger selv. Når jeg leser her inne, så kan jeg ikke fatte og begripe hva disse svigermødrene driver med. De virker jo ikke riktig kloke, noen av dem. Jeg kan aldri se for meg å komme i nærheten av lignende oppførsel som blir dratt opp her på KG, men kanskje man blir bitre og mister selvinnsikt på sine svigermor-dager?

Anonymkode: 4ac7b...3e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja min svigermor har fortalt mye om hvor fæl hennes egen svigermor var, og at hun gråt sine modige tårer og bestemte seg for at sånn skulle i alle fall ikke hun bli. Også gjør hun akkurat de samme tingene som hun selv reagerte på... men hun ser det ikke. Så hvem vet, kanskje det er uunngåelig? :P

Anonymkode: c89d5...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja min svigermor har fortalt mye om hvor fæl hennes egen svigermor var, og at hun gråt sine modige tårer og bestemte seg for at sånn skulle i alle fall ikke hun bli. Også gjør hun akkurat de samme tingene som hun selv reagerte på... men hun ser det ikke. Så hvem vet, kanskje det er uunngåelig? :P

Anonymkode: c89d5...a57

Det er det jeg tror nemlig 🙈

Man hører dog sjeldent en mann klage på svigermor. Det er som regel svigerdøtre som har problemer. 

Anonymkode: cfc92...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det jeg tror nemlig 🙈

Man hører dog sjeldent en mann klage på svigermor. Det er som regel svigerdøtre som har problemer. 

Anonymkode: cfc92...e5f

Ja, mannen min har ingen problemer med sin svigermor, men det må nevnes at han har større problemer med moren sin enn jeg har. Han har adoptert min familie og avskrevet sin egen, så jeg tror faktisk ikke problemet ligger hos meg. 😛

Anonymkode: c89d5...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer med alderen, det skjer noe med damer etter passerte 40.. Bitterhet for de ikke blir yngre og utseende forfaller kanskje? Misunnelse? Overgangsalderen? Lufter bare tanker her, men av erfaring kan eldre damer være noen skikkelige hespetre 😂

(Jeg har bare mitt eget liv å sammenligne fra så ikke trykk i stykker tastaturet nå!)

Anonymkode: f58a7...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mennesker er/kan være grusomme generelt😎og jeg hører meget sjelden om relasjoner der alt er utelukkende harmoni; være seg forelder-barn, svigermor-svigerdatter etc.

Anonymkode: 901c0...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik energi oppfører seg. Menneskeheten blir ikke bedre før hver enkelt person tar ansvar selv. Men tipper de skal gjøre opp for den elendige svigermoren de selv hadde, og så blir det slik i en evighet i generasjoner som går. Blir litt patetisk å kreve noe av andre hvis man ikke evner å snu noen trender selv. 

Anonymkode: f94dc...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ekssvigermor var veldig hyggelig, savner henne faktisk ganske mye. 

Anonymkode: f88c6...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitre og misunnelig er det ikke.

Tror det er mer oppgitthet og frustrasjon.

Ser begge sider i min familie. Svigerdøtrene er ganske selvoppnevnte eksperter, og syns de vet best. Selv om de er unge. Svigermødrene har lang erfaring, men vet ikke alltid når de er utdatert.

Det er nok mer en generasjonsgreie, hvor begge bryr seg om en voksen mann og evt barna hans på hver sin måte.

 

Anonymkode: aee12...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som skriver og tar opp problemer på KG er mennesker som er komplett ute av stand til å ta inn over seg at de sannsynligvis har 50% av skylden i alle sine problematiske menneskelige relasjoner. Så man kan fort få inntrykk av at 90% av svigermødre - eller 90% av svigerdøtre - er grusomme mennesker. Men i den virkelige verden er nok ting langt mer nyansert enn som så.

Jeg kjenner personlig ingen som hater sine svigermødre eller -døtre i det virkelige liv. Noen finurligheter og underfundigheter her og der, men det er som regel alt. Min svigermor er en feiende flott dame som har oppdratt en like flott datter, og dama mi er perlevenn med min egen mor. Sånt er vanlig. Det er kun på KG at det fremtoner seg som om noe annet er normen. Men det har mest med menneskene som henger her å gjøre, hvilket minner meg på at jeg må slette meg fra denne giftsumpen snart.

Anonymkode: 0e8f2...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet med å bli svigermonster, har jeg løst for meg selv ved å aldri bli svigermor😅😋 Og er heldigvis veldig heldig med min svigermor.

Mamma derimot var på vei til å bli et skikkelig svigermonster for min svigerinne. Mamma har 3 døtre og 1 sønn, som er den førstefødte, hennes gullegutt, og kun det aller beste er godt nok for han. Svigerinna mi er ei søt, hyggelig og bestemt dame som gjør ting på hennes (og min bror) sine premisser, men som også gjerne tar imot råd, når de har spurt om det. Mamma gikk i fella med å både tenke og vise at det er hun som definitivt vet best, kan alt og skulle ta styringen. Heldigvis (til tross for mamma) er broren min "tøff" nok til å ta tak i mamma og si klart ifra at det er uakseptabelt å holde på slik, og etter noen kamper, diskusjoner og en periode hvor min bror kuttet drastisk ned på kontakten med mamma, så har det endret seg, til det bedre. Om mamma har noe hun gnager på, så holder hun det stort sett for seg selv, selv om det kommer noen råd som det ikke er spurt etter, så er det ikke en "slik skal det gjøres-tirade" lenger. Og kontakten er gjenopptatt, ingen sure miner eller stikk. 

Morsomste er vel at jeg husker klart og tydelig at mamma sverget på å aldri bli en "sånn" svigermor😂

Anonymkode: 531a9...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Mange av de som skriver og tar opp problemer på KG er mennesker som er komplett ute av stand til å ta inn over seg at de sannsynligvis har 50% av skylden i alle sine problematiske menneskelige relasjoner. Så man kan fort få inntrykk av at 90% av svigermødre - eller 90% av svigerdøtre - er grusomme mennesker. Men i den virkelige verden er nok ting langt mer nyansert enn som så.

Jeg kjenner personlig ingen som hater sine svigermødre eller -døtre i det virkelige liv. Noen finurligheter og underfundigheter her og der, men det er som regel alt. Min svigermor er en feiende flott dame som har oppdratt en like flott datter, og dama mi er perlevenn med min egen mor. Sånt er vanlig. Det er kun på KG at det fremtoner seg som om noe annet er normen. Men det har mest med menneskene som henger her å gjøre, hvilket minner meg på at jeg må slette meg fra denne giftsumpen snart.

Anonymkode: 0e8f2...58b

Ikke jeg heller, såvidt jeg vet. Men det er heller ingen i det virkelige liv som vet hva jeg tenker og føler angående min svigermor. Det kommer bare ut her inne. ;)

Anonymkode: c89d5...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så og si alle klager på sin svigermor, jeg inkludert! Om det virkelig er sånn - må jo det tilsi at også vi som er - eller en gang i fremtiden blir svigermødre, også er «grusomme».

Det kan jo umulig være sånn at vi slipper unna dette stemplet!

Jeg tenker ganske mye på det ettersom det helhetlig klages ekstremt over svigermødre!

Skal virkelig prøve det jeg kan for å være en bra svigermor om jeg en gang blir det. Med 4 barn er det nok store muligheter for det.

Føler også at det som regel er svigerdøtre som får svi.

Kan dette være fordi vi kvinner ikke vil tillate at noen er bra nok for våre sønner?

Bare har slått meg at vi jo ikke kan tro at vi alle faller bort fra stemplet: «grusom svigermor», når vi så og si alle synes vår egen er så grusom!

Anonymkode: cfc92...e5f

Merkelig fenomen, og samtidig er alle svigerdøtre helt feilfrie, og har null ansvar i relasjonen. 

Jeg hadde et anstrengt forhold til min svigermor, men svelget kameler i hopetall, for jeg orket ikke dårlig stemning. Hun mente aldri noe vondt, ville det beste for alle, og var en omsorgsfull person, men hadde korte, sosiale antenner. Hvis noen konfronterte henne med noe, gikk svigerfar etter dem og ba dem holde kjeft, for det var han som fikk svi når alle hadde dratt hjem :ler: Det var enklest for alle å stryke henne med hårene.
Jeg fikk et mye mer harmonisk forhold til henne etter at sønnen hennes og jeg ble skilt. Da var jeg plutselig perfekt, sammenliknet med den nye kona hans :ler: 

Jeg er vel en av de 10% svigermødre som ikke er en slags drage. Min svigerdatter er datteren jeg aldri fikk, og hun har ikke kontakt med sin egen mor. 

Anonymkode: 570f5...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...