Gå til innhold

Hva skal bidraget dekke?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hun betaler 700 pr mnd for barnehageplass

Jeg har ikke barn, så jeg må bare spørre: Er det vanlig å betale 700 kr i måneden for en fulltids barnehageplass? Det var da utrolig billig?

Trådstarter, du skriver at dette er venninden din, da burde du kanskje også vite hvorfor hun ikke ønsker å være sammen med barnefaren. Fint at han er så "edel" at han tilbyr seg å leve med moren, men det er ikke alle forhold som er liv laga.

Hvorfor jobber ikke moren, da? Studerer hun, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har ikke barn, så jeg må bare spørre: Er det vanlig å betale 700 kr i måneden for en fulltids barnehageplass? Det var da utrolig billig?

Trådstarter, du skriver at dette er venninden din, da burde du kanskje også vite hvorfor hun ikke ønsker å være sammen med barnefaren. Fint at han er så "edel" at han tilbyr seg å leve med moren, men det er ikke alle forhold som er liv laga.

Hvorfor jobber ikke moren, da? Studerer hun, eller?

Så lenge mor og far ikke bor sammen og mor har en lav inntekt så blir barnehageprisen lav også.

Skrevet

Hun hverken jobber eller studerer, hun er hjemme, på kafè, shopper, luncher med venninner. Barnet er i barnehage.

De var et vennepar av oss, og jeg føler med dem begge, men jeg synes det er trist at mor skal ha så mange flere rettigheter enn far. Dere kan jo tenke selv hvordan dere hadde følt det ved et samlivsbrudd, om dere ikke fikk se barnet deres mer enn annenhver helg og 1-2 kvelder pr uke. Han ønsker jo at de skulle dele omsorgen, og han sa at han vile mye heller ha barnet hele tiden enn å ha kun vanlig samvær. Men mor nektet, og hun fikk medhold.

De er vanlige, oppegående mennesker, ingen grunn til at far ikke kunne hatt barnet mer.

Skrevet
Hun hverken jobber eller studerer, hun er hjemme, på kafè, shopper, luncher med venninner. Barnet er i barnehage.

De var et vennepar av oss, og jeg føler med dem begge, men jeg synes det er trist at mor skal ha så mange flere rettigheter enn far. Dere kan jo tenke selv hvordan dere hadde følt det ved et samlivsbrudd, om dere ikke fikk se barnet deres mer enn annenhver helg og 1-2 kvelder pr uke. Han ønsker jo at de skulle dele omsorgen, og han sa at han vile mye heller ha barnet hele tiden enn å ha kun vanlig samvær. Men mor nektet, og hun fikk medhold.

De er vanlige, oppegående mennesker, ingen grunn til at far ikke kunne hatt barnet mer.

Tja, er hun det? det er vel ikke akkurat en oppegående beslutning dette?

Skrevet

I utgangspunktet mener politikere, - og andre som er tilhengere at mor skal beholde alle rettigheter, at loven er kjønnsnøytral. Langt på vei har de nok også rett i at loven ikke tar hensyn til kjønn. Det er praktiseringen av loven og hvordan meklere og andre påvirker valgene som gjør at fedre mister enhver rett til samvær med barnet om mor ønsker å trenere dette.

Men OM praktiseringen av loven skulle vært kjønnsnøytral så vil skjevhetene fortsatt være tilstede fordi det er bostedsforelder som kan frata barn og foreldre samvær, lage konflikter for å bruke det mot felles omsorg og drive utpressing for å tilegne seg bedre økonomi. Dette er handlinger som ikke er avhengig av kjønn men av funksjon etter bruddet. Det jeg forsøker å si er at også mannlige bostedsforeldre har muligheten til å lage massevis av faenskap om de kommer i en slik situasjon.

Jeg har stor empati for de barna (og samværsforeldrene) som utsettes for denne form for konfliktoppbygging. Det finnes organisasjoner som mer eller mindre spekulerer i hvordan aleneforeldrene kan bygge opp til konflikt for deretter å frata barn og foreldre samvær og tilegne seg større økonomiske overføringer.

Jeg har desverre få råd å komme med for å løse dette i et forum som dette, men det er liten tvil om at stadig flere blir oppmerksom på hva disse organisasjonene/foreldregruppene foretar seg for å opprettholde skjevheten i systemet. Og bedringer vil komme, selv om dette må diskuteres både lenge og vel av de partipolitisk ansvarlige.

Gjest sexysadie
Skrevet

De siste par årene har far fått flere rettigheter enn plikter mht sine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...