Gå til innhold

Hva skal bidraget dekke?

Fremhevede innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg bare venter på at "gjest" skal respondere på innlegg nr 16. Men det er vel ikke så blånøye i kampen mot kvinnen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis grunnen til at hun er hjemme er fordi hun vil være med barnet sitt, hvorfor er han da i barnehage 8 timer per dag?

For ordens skyld: Faren ønsket i utgangspunktet å gi forholdet en sjanse, hun ville kke, han ønsker 50 % samvær, hun nektet, og vant selvfølgelig. Jada, det finnes mange ansvarsløse fødre der ute, men jammen finnes de som vil ta ansvar og ikke får lov også.

Gjest sexysadie
Skrevet

Det er det sikkert.

Dog er det litt teit av deg å trekke inn en spesielt sak som du liksom vet om i en diskusjon om en så generell sak som barnebidrag.

Skrevet

Jeg er ikke ute etter kvinner, jeg er ute etter at fedre også skal ha litt rettigheter. Mange menn blir snytt for store deler av oppvaksten til sine barn. Men selvsagt, dette burde de tenkt nøye igjennom før de var så ansvarsløse at de gjorde de stakkars mødrene gravide.

Konklusjon: Alenemødre er det synd på uansett.

Skrevet
Det er det sikkert.

Dog er det litt teit av deg å trekke inn en spesielt sak som du liksom vet om i en diskusjon om en så generell sak som barnebidrag.

Det jeg egentlig synes er helt riv ruskende feil er at hun først kan nekte han 50% omsorg for barnet som også er hans, for så å klage på at han bidrar for lite. Han går glipp av utrolig mye av oppveksten til barnet sitt. Ingen ting kan erstatte det.

Skrevet
For å være helt ærlig synes jeg at den som ikke er villig til å være med på å dele det praktiske hovedansvaret burde ta en større del av den økonomiske byrden det er å ha barn.

Men det blir bare en teori som er nærmest umulig å gjennomføre i praksis, fordi man aldri kommer til å kunne sjekke hvorfor man ikke har 50/50 ansvar for barnet.

*dukker*

Jeg leste dette som: "For å være helt ærlig, synes jeg den som har hovedansvaret burde ta en større del av den økonomiske byrden..." :overrasket: Begynte å lure på om du hadde fått solstikk i sommer! :ler:

Skrevet
Jeg leste dette som: "For å være helt ærlig, synes jeg den som har hovedansvaret burde ta en større del av den økonomiske byrden..."  :overrasket: Begynte å lure på om du hadde fått solstikk i sommer!  :ler:

Det høres ut som om de fleste her mener at det er nærmest en straff å ha barnet mest! Det er da den heldige foreldrene som får ha barnet sitt under sitt eget tak!

Skrevet
For å være helt ærlig synes jeg at den som ikke er villig til å være med på å dele det praktiske hovedansvaret burde ta en større del av den økonomiske byrden det er å ha barn.

Men det blir bare en teori som er nærmest umulig å gjennomføre i praksis, fordi man aldri kommer til å kunne sjekke hvorfor man ikke har 50/50 ansvar for barnet.

*dukker*

Stakkars den som må ha drittungen mest, den må få mest penger? Jeg synes synd på alle barn som vokser opp hos bitre mødre som vil at samfunnet skal ordne opp for dem. Javisst har faren sin del av ansvaret, men det har da mødrene også.

Gjest gjest...
Skrevet

Det koste å ha barn og det er kostbart å være alene med barn.

Har selv 2 barn jeg er alene med ansvaret for, og far er fritatt for å betale bidrag,

og jeg mottar 75% av minstebidraget(utbetalt ca.1800 kr), men har barnetryggd for 3 dvs 2900 pr mnd.

Jeg jobber selfølgelig så mye som jeg klarer for å ha råd til å ha hus og bil, jobber tidvis over 100% stilling i helsesektoren for å få det til å gå rundt økonomisk, men klager ikke så lenge jeg har mat og regningene er betalt.

Skrevet
Hvis grunnen til at hun er hjemme er fordi hun vil være med barnet sitt, hvorfor er han da i barnehage 8 timer per dag?

For ordens skyld: Faren ønsket i utgangspunktet å gi forholdet en sjanse, hun ville kke, han ønsker 50 % samvær, hun nektet, og vant selvfølgelig. Jada, det finnes mange ansvarsløse fødre der ute, men jammen finnes de som vil ta ansvar og ikke får lov også.

Uten å kjenne mor. Når far er villig til å gi forholdet en sjangse,men hun nekter. han vil ha 50/50,men ikke det heller. Lurer på om hun tenker på barnet eller penger. f meg glad de må lette på ræva DA UNGEN ER TRE.

Gjest filosofia
Skrevet

Det som er skremmende er at folk som TROR at de vet alt om en slik sak, legger den frem sånn som her, og MENER at ALLE i den situasjonen er like...

*GRØSS*

Skrevet
Uten å kjenne mor. Når far er villig til å gi forholdet en sjangse,men hun nekter. han vil ha 50/50,men ikke det heller. Lurer på om hun tenker på barnet eller penger. f meg glad de må lette på ræva DA UNGEN ER TRE.

Du kjenner ikke far heller. Det er ikke alle som har ekser det går an å prøve på nytt med, eller som egner seg til å være alene med unger. Du kan vente med ropinga til du kjenner til alle sidene av saken.

Gjest Violetta
Skrevet
Jeg leste dette som: "For å være helt ærlig, synes jeg den som har hovedansvaret burde ta en større del av den økonomiske byrden..."  :overrasket: Begynte å lure på om du hadde fått solstikk i sommer!  :ler:

:ler: Liten sjanse for det med den sommeren vi har hatt... ;)

Gjest Violetta
Skrevet (endret)
Det høres ut som om de fleste her mener at det er nærmest en straff å ha barnet mest! Det er da den heldige foreldrene som får ha barnet sitt under sitt eget tak!

Stakkars den som må ha drittungen mest, den må få mest penger? Jeg synes synd på alle barn som vokser opp hos bitre mødre som vil at samfunnet skal ordne opp for dem. Javisst har faren sin del av ansvaret, men det har da mødrene også.

:ler: Det får da være måte på å overtolke det man leser! Kaller du mitt barn en drittunge?

Men ingen kan da nekte for at det er ekstra arbeid når man har barn kontra at man ikke har? Man må ta hensyn mht jobb, bosted og alt annet. Klart man er heldig, og jeg er da langt i fra bitter!

Har da heller ikke sagt at samfunnet skal gjøre noe som helst.

Det jeg har sagt er at jeg mener det er rimelig at den som ikke har barnet boende hos seg, og dermed har et bedre grunnlag for å få en større inntekt, dermed burde ha det største økonomiske forsørgelsesansvaret. Så tar bostedsforelder det største praktiske, daglige ansvaret.

Endret av Violetta
Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg er ikke helt klart på reglementet her, men selv om det er 50/50 så er det vel en eller annen her som har hovedansvaret med innkjøp av klær, utstyr og slikt?

Skrevet

Hmmm.... Synes det er litt rart at ikke en viss far har vært inne med synsingen sin? :roll:

Skrevet
Jeg har et barn på to år. Trygdeetaten mener en toåring 'koster' i overkant av 4.200,- i måneden. Da er alle utgifter medberegnet, og det er meningen at barnebidraget skal dekke bidragsyters del av denne kostnaden, og ikke bidragsmottakers private utgifter. Barnebidraget regnes ut fra far og mors inntekt sett i forhold til hverandre. Om din venninnes eks tjener såpass at trygdeetaten ut i fra reglene sine har fastsatt et beløp på 2.000,- får hun neppe for mye - han betaler mindre enn halvparten av det trygdeetaten mener moren har av utgifter.

Feil.

Om bidraget er 2000,- får BM også 2000,- i barnetrygd + 800 i skatteklasse 2. Dessuten skal BM yte sin del også. Om vi antar at dette er 1500 har hun 6.300,- i støtteordninger. Jeg fikk i dag høre at dette medfører ca 20% skatt. Da sitter barnet igjen med ca 5000,- pr mnd. Det dekker faktisk MER enn hva SIFO midellen mener et barn koster.

Skrevet

Jeg mente at det var slik at staten trakk i barnebidraget dersom moren mottar overgangsstønad, og at hun da ikke får så mye mer enn minstebidraget. Dersom faren skal betale mer så reduserer staten overgangstønaden tilsvarene (eller det ser ut som full overgangsstønad, men mindre bidrag.)

Det er mulig at dette ikke stemmer eller at det er endret på nå. Det er svært mange år siden jeg lærte om dette på 1. avdeling juss.

Skrevet

Hmm... jeg kan ikek se noe om dette i folketrygdloven, så det må være endret eller at hjernen ikke henger helt med. :)

Skrevet
Hmmm.... Synes det er litt rart at ikke en viss far har vært inne med synsingen sin?  :roll:

Hvis det er hovedinnlegger du refererer til, så er jeg faktisk kvinne ;) gift til og med, og har barn. Men jeg synes likevel at fedre ofte blir gjort til syndebukker ved samlivsbrudd, og at mødrene nærmest bestemmer seg for at det er synd på dem. Har vært en del samlivsbrudd i venneflokken kan du si... Det er faktisk ikke uvanlig at fedrene får mindre samvær enn de ønsker f.eks. Og økonomisk havner som regel mødrene bedre ut, ja de har ikke samme mulighet til å jobbe overtid osv, men det finnes da støtteordninger som kompenserer for dette og vel så det. Nå skal jeg ike ta alle under en kam, noen utnytter ordninger som OS til åskaffe seg bedre utdannselse osv, for å stille bedre på arbeidsmarkedet. Men dersom man bare er hjemme i tre år og mottar OS har man da seg selv å takke dersom man ikke stiller først i køen da OS tar slutt. Jeg synes det er helt feil hvordan mange tenker som så at det er den slemme pappaen som fikk den stakkars mammaen i ulykka, nå får han ta seg sammen. Man er da visselig to om å lage barn, og dersom faren må jobbe for å forsørge barnet, hvorfor må ikke moren det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...