Gå til innhold

Hva skal bidraget dekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som er alene med sønnen på to år. Hun mottar ca 2 000 pr mnd fra barnefaren. Hun mener det er altfor lite. Derfor lurer jeg på hva bidraget egentlig skal dekke? Mat til barnet, klær, sko, barnehage, fritidsaktiviteter? Hun betaler 700 pr mnd for barnehageplass, og da er det fortsatt 1300 igjen av bidraget, samt den ekstra barnetrygden. Ca 2700 mao. Dette må da være tilstrekkelig til å dekke halvparten av mat, klær, sko osv? Jeg har to barn selv, og vi bruker langt ifra 5400 pr barn pr mnd :ironi: Av og til får jeg inntrykk av at enkelte alenemødre mener barnefaren skal dekke halvparten av alle utgifter de har på hus og bil osv *dukker for slag* Det er vel barnet, og ikke moren, som skal forsørges?

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

He, he he he he.

Det her lar jeg meg ikke provosere av. Menn bør ta ansvar for sin graskap på lik linje med kvinner.

For ordens skyld, Barnefaren skal bli med på å betale absolutt alt hva det koster å holde barna i drift ut ifra sin egen levestandard/inntekt.

Skrevet
He, he he he he.

Det her lar jeg meg ikke provosere av. Menn bør ta ansvar for sin graskap på lik linje med kvinner.

For ordens skyld, Barnefaren skal bli med på å betale absolutt alt hva det koster å holde barna i drift ut ifra sin egen levestandard/inntekt.

Det var vel ikke det jeg spurte om? Ja, selvfølgelig skal faren ta ansvar, og han gjør da det. Moren er forresten hjemmeværende og har full barnehageplass, hun gjør for så vidt ingen ting for å forsørge seg selv eller barnet, dersom man skal være nøye på det. Men det er en annen diskusjon.

Det jeg mener er at faren betaler minst halvparten av det barnet trenger, og det mener moren er for lite.

Vi kan jo snu utsagnet ditt på hodet, si at de var to om det, og da får jammen moren være med og betale....osv?

Gjest sexysadie
Skrevet

Vi kan jo snu utsagnet ditt på hodet, si at de var to om det, og da får jammen moren være med og betale....osv?

Det gjør hun da også.

Skrevet
Det gjør hun da også.

Slu fedre får jammen ta ansvar for sine handlinger og betale for avkommet.

Stakkars alenemødre som må forsørge barna sine.

Dette er holdningen blant mange.

Skrevet
Det gjør hun da også.

Strengt tatt er det vel staten som betaler. Men selvsagt, hun får jo like mye for å gå hjemme som hun ville tjent på den gamle jobben sin.

Gjest sexysadie
Skrevet
Strengt tatt er det vel staten som betaler. Men selvsagt, hun får jo like mye for å gå hjemme som hun ville tjent på den gamle jobben sin.

Hvor gammelt er det her barnet?

Skrevet

Jeg har et barn på to år. Trygdeetaten mener en toåring 'koster' i overkant av 4.200,- i måneden. Da er alle utgifter medberegnet, og det er meningen at barnebidraget skal dekke bidragsyters del av denne kostnaden, og ikke bidragsmottakers private utgifter. Barnebidraget regnes ut fra far og mors inntekt sett i forhold til hverandre. Om din venninnes eks tjener såpass at trygdeetaten ut i fra reglene sine har fastsatt et beløp på 2.000,- får hun neppe for mye - han betaler mindre enn halvparten av det trygdeetaten mener moren har av utgifter.

Gjest sexysadie
Skrevet
Slu fedre får jammen ta ansvar for sine handlinger og betale for avkommet.

Stakkars alenemødre som må forsørge barna sine.

Dette er holdningen blant mange.

Tjaa, det er ikke til å komme fra at forsørgerbyrden ligger på den som har daglig omsorg i dag.

Skrevet

Hvis du kun var ute etter opplysninger om hva bidraget skal dekk, kunne du jo ha gått inn på trygdeetaten.no, der er satsene oppført, og du hadde sluppet den diskusjonen du sikkert har satt igang nå. ;)

Bidrag skal dekke: Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de individspesifikke utgiftene: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de husholdsspesifikke utgiftene: "Andre" dagligvarer, husholdsartikler, møbler, telefon og mediebruk, PC, video m.v. Beløpene her dekker barnets andel av disse kostnadene.

Transportutgiftene er sammensatt av bilkostnader og utgifter til bruk av offentlig transport. Bilkostnadene er basert på barnets andel av driftsutgiftene, dvs. utgifter til vedlikehold, bensin, olje, dekk og service og reparasjoner. Tall hentes fra Opplysningsrådet for Veitrafikken A/S. Utgifter til offentlig transport medregnes bare for de to eldste aldersgruppene, mest for eldste aldersgruppe. For den eldste gruppen er det brukt kostnadene til tremånederskort i Oslo.

Følgende utgiftsposter er ikke med: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger.

Ifølge trygdeetaten.

Det er mange sider med det å ha barn. Jeg vet ikke hvor forslitt den frasen "sitter bare hjemme på ræva mens barnet er i barnehagen, og ennå mottar hun flust med penger-"frasen er, men den er uansett så stakkarslig enkel, så unyansert og så tvers igjennom avlørende for den som uttaler det, at jeg gidder ikke begynne å debattere det, engang. :roll:

Skrevet
Hvor gammelt er det her barnet?

To år.

Ikke misforstå, jeg beundrer aleneforeldre, de gjør en utrolig jobb, men jeg synes det er feil å legge ansvaret over på en av foreldrene. Man er to om å ha sex, man er to om å ta ansvar for prevensjon, og for meg blir det helt feil at i år 2005 synes mange fortsatt at mannen, enten man bor sammen eller ikke, bør sørge for økonomien.

Gjest sexysadie
Skrevet
To år.

Ikke misforstå, jeg beundrer aleneforeldre, de gjør en utrolig jobb, men jeg synes det er feil å legge ansvaret over på en av foreldrene. Man er to om å ha sex, man er to om å ta ansvar for prevensjon, og for meg blir det helt feil at i år 2005 synes mange fortsatt at mannen, enten man bor sammen eller ikke, bør sørge for økonomien.

Je, je.

Skrevet
Je, je.

Hva mener du er riktig da? At fedre skal dekke alt? Fordi de var så utspekulerte at de sendte de onde sædcellene opp i den intetanende mother to be?

Både moren og faren har utgifter til husleie, strøm, bil, forsikring osv. Moren får dekket nesten halvparten av husleien. Faren betaler minst halvparten av klær, sko, leker osv. Hvordan kan han da betale "for lite"? Skulle han ha betalt klær, sko og byturer for moren også?

Gjest sexysadie
Skrevet
Hva mener du er riktig da? At fedre skal dekke alt? Fordi de var så utspekulerte at de sendte de onde sædcellene opp i den intetanende mother to be?

'

Jeg mener at Den som betaler bidrag skal yte ut ifra sin egen inntekt uanvhengig av BidragsMottaker.

Skrevet

Nytt forslag til lov: Alle menn som er så utrolig uansvarlige at de har ubeskyttet sex og gjør en stakkars jente gravid (jenter har jo ikke selv noe ansvar for prevensjon) må forsørge både mor og barn i minst 18 år. Det skal ikke settes noe krav til at moren skal arbeide under denne perioden.

Alle alenemødre stemmer for :klappe:

Gjest sexysadie
Skrevet

Eller vi kan frita menn for all bidragsplikt, men da skal de pinadø ikke ha noen rettigheter angående barnet heller. ;)

Skrevet
'

Jeg mener at Den som betaler bidrag skal yte ut ifra sin egen inntekt uanvhengig av BidragsMottaker.

Selvfølgelig. Men burde det ikke også være en selvfølge at bidragsmottaker arbeidet for å yte sitt? Er det rettferdig at en av foreldrene bare kan la være å arbeide?

Gjest sexysadie
Skrevet (endret)
Selvfølgelig. Men burde det ikke også være en selvfølge at bidragsmottaker arbeidet for å yte sitt? Er det rettferdig at en av foreldrene bare kan la være å arbeide?

Kanskje hun vil være hjemme mens den lille er liten?

Hvorfor går du automatisk ut ifra at hun handler ut ifra økonomiske motiv?

Det kan jo være hun handler og agerer som mor.

Og du må gjerne kommentere det tidligere innlegget mitt om fars rettigheter, innlegg nr 16.... ;)

Endret av sexysadie
Gjest Dulurien
Skrevet

Sist jeg hørte noe om saken, var det fortsatt samfunnsnyttig å produsere barn, og det er noe staten ønsker å oppmuntre folk til å gjøre, ettersom vi kommer til å mangle både arbeidskraft og skattebetalere når de som ble født i "etterkrigsboomen" pensjonerer seg.

Om du mener dagens ordninger ikke er rettferdige, får du arbeide for å få stortinget til å forandre reglene, men jeg tror nok du kjemper mot vindmøller.

Gjest Violetta
Skrevet

For å være helt ærlig synes jeg at den som ikke er villig til å være med på å dele det praktiske hovedansvaret burde ta en større del av den økonomiske byrden det er å ha barn.

Men det blir bare en teori som er nærmest umulig å gjennomføre i praksis, fordi man aldri kommer til å kunne sjekke hvorfor man ikke har 50/50 ansvar for barnet.

*dukker*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...