Gå til innhold

Blir det fritt frem med norgesferie i år?


miniomelett

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett noe informasjon om dette. Blir det som i fjor i sommer at alle kan reise opp og ned norge akkurat slik de vil? Jeg  jobber i reiseliv og vi har ikke fått noe informasjon ennå. Jeg får ikke vaksine før etter sommerferien og er egentlig redd for å bli smittet osv. Vi har jo smitteverntiltak, men tror det kan bli kaos hvis vi tar imot flere hundre gjester daglig fra hele norge i fellesferien og det plutselig er noen som er syke. 

Hva tror dere? Blir det vanlig norgesferie slik som i fjor?

Endret av miniomelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er åpnet for «unødvendige» reiser i Norge. Så nordmenn kan reise fritt innenlands, men må selvsagt ta hensyn til eventuelle lokale oppblomstringer av smitte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for nå skal de uvaksinerte (typisk de yngre voksne som faller midt mellom 18-25 og 40-44) ofres fordi pensjonistene skal på ferie. Så blir det ny lockdown i høst når den indiske varianten har spredd seg mye. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Ja, for nå skal de uvaksinerte (typisk de yngre voksne som faller midt mellom 18-25 og 40-44) ofres fordi pensjonistene skal på ferie. Så blir det ny lockdown i høst når den indiske varianten har spredd seg mye. 

Uff 😔 jeg erfarer også at, i hvertfall i min jobb, så er det maaaange som er mellom i tidlig 30-45 årene også som ferierer med bilferie langs hele norge (familieferie med unger osv) og vi i den alderen er jo heller ikke vaksinert slik pensjonistene, så... 

Jeg lever jo av turisme men jeg kan ikke forstå at nordmenn (generelt) ikke kan være hjemme en eneste sommer, så vi slipper at dette dras ut og at smittefrie byer får smitteboom når 700 besøkende strømmer inn hver dag 😱 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser uansett. Vil selvsagt revurdere steder med pågående høyt smittetrykk og tiltak. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Jeg reiser uansett. Vil selvsagt revurdere steder med pågående høyt smittetrykk og tiltak. 

Men steder med lavt smittetrykk blir jo steder med høyt smittetrykk av folk som stapper seg inn der med ukjent smitte😵

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miniomelett skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke sett noe informasjon om dette. Blir det som i fjor i sommer at alle kan reise opp og ned norge akkurat slik de vil? Jeg  jobber i reiseliv og vi har ikke fått noe informasjon ennå. Jeg får ikke vaksine før etter sommerferien og er egentlig redd for å bli smittet osv. Vi har jo smitteverntiltak, men tror det kan bli kaos hvis vi tar imot flere hundre gjester daglig fra hele norge i fellesferien og det plutselig er noen som er syke. 

Hva tror dere? Blir det vanlig norgesferie slik som i fjor?

Det er fritt frem for reiser i Norge og utlandet, god tur

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (12 timer siden):

Uff 😔 jeg erfarer også at, i hvertfall i min jobb, så er det maaaange som er mellom i tidlig 30-45 årene også som ferierer med bilferie langs hele norge (familieferie med unger osv) og vi i den alderen er jo heller ikke vaksinert slik pensjonistene, så... 

Jeg lever jo av turisme men jeg kan ikke forstå at nordmenn (generelt) ikke kan være hjemme en eneste sommer, så vi slipper at dette dras ut og at smittefrie byer får smitteboom når 700 besøkende strømmer inn hver dag 😱 

Håper også at folk tar det litt med ro i sommer. Selv om det er fristende å dra rundt, så vil det fort kunne svi til høsten/vinteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (15 timer siden):

Men steder med lavt smittetrykk blir jo steder med høyt smittetrykk av folk som stapper seg inn der med ukjent smitte😵

Der kan hende, men sånn er det. Da har man prioritert feil i vaksineringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt fram. Bare husk at om det er strengere restriksjoner der du kommer fra enn dit du skal, skal du følge de strengeste 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fritt fram. Det ser ut til at det blir fantastisk sommer i Norge i år også. 

Det kan være greit å ta en test om man reiser fra et område med mye smitte før man reiser rundt i landet. Det hadde vært hyggelig om vi klarte å holde åpent hele sommeren og slapp nye utbrudd. Vi blir sikkert ikke tvunget, men det er lov å ta initiativ selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar innenlands. 

Tar hensyn til smittetrykk, men vi har tenkt oss til dyreparken, sommarland(hvis mulig) , Molde og Geilo.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (På 1.6.2021 den 21.05):

Ja, for nå skal de uvaksinerte (typisk de yngre voksne som faller midt mellom 18-25 og 40-44) ofres fordi pensjonistene skal på ferie. Så blir det ny lockdown i høst når den indiske varianten har spredd seg mye. 

Den siste tids oppblomstring kan vi helt og holdent legge på dørstokken til 18-25 åringene, hvor en betydelig del gir totalt blanke i både smitte, og prosessen med oppfølging av smitte. (Bor ved 2 parkanlegg i en av Norges største byer, og der sitter denne kategorien i dunger). Skal en single ut noen å irritere seg over i dag blir det etter min mening disse. At pensjonistene kan reise på hytta er kanskje det aller minste problemet vi har.

Skal vi ha noen virkning bør vi stenge ned alt av uteliv, siden alkohol og smitte er den tydeligste korrelasjonen vi har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (1 time siden):

Den siste tids oppblomstring kan vi helt og holdent legge på dørstokken til 18-25 åringene, hvor en betydelig del gir totalt blanke i både smitte, og prosessen med oppfølging av smitte. (Bor ved 2 parkanlegg i en av Norges største byer, og der sitter denne kategorien i dunger). Skal en single ut noen å irritere seg over i dag blir det etter min mening disse. At pensjonistene kan reise på hytta er kanskje det aller minste problemet vi har.

Skal vi ha noen virkning bør vi stenge ned alt av uteliv, siden alkohol og smitte er den tydeligste korrelasjonen vi har.

Ja, når 18-25 åringene skal på jobb for å betjene de eldre på barer, i reiseliv og hoteller etc. så blir det jo sånn. Det er ikke alltid festing det dreier seg om.

Blir vel ny lockdown innen noen ukers tid...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (12 timer siden):

Den siste tids oppblomstring kan vi helt og holdent legge på dørstokken til 18-25 åringene, hvor en betydelig del gir totalt blanke i både smitte, og prosessen med oppfølging av smitte. (Bor ved 2 parkanlegg i en av Norges største byer, og der sitter denne kategorien i dunger). Skal en single ut noen å irritere seg over i dag blir det etter min mening disse. At pensjonistene kan reise på hytta er kanskje det aller minste problemet vi har.

Skal vi ha noen virkning bør vi stenge ned alt av uteliv, siden alkohol og smitte er den tydeligste korrelasjonen vi har.

Det er forøvrig ikke noe unaturlig at mennesker i denne aldersgruppen er mer sosiale enn andre. Det tror jeg de aller fleste kan relatere seg til, nemlig at man møter flere mennesker i denne fasen av livet enn ellers.

De har hatt mest å tape og minst og vinne på tiltakene.

Her skulle man gått inn og vaksinert mye tidligere. Da hadde det neppe vært mye smitte å snakke om i dag i Norge.

Det er jo et politisk valg man har tatt, skåne de eldre på de yngres bekostning. Mens media er full av mas om de stakkars fullvaksinerte pensjonistene som må på karantenehotell, så er første vaksinestikk i fortsatt en fjern virkelighet for mange. 

Å bli smittet nå er ikke nødvendigvis noen nedtur for en del unge mennesker. Det betyr bare at de får bli en del av gjengen med vaksinepass. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capt. Obvious skrev (20 timer siden):

Ja, når 18-25 åringene skal på jobb for å betjene de eldre på barer, i reiseliv og hoteller etc. så blir det jo sånn. Det er ikke alltid festing det dreier seg om.

Blir vel ny lockdown innen noen ukers tid...

Hvorfor trenger vi det? Alle risikogrupper er vaksinert, nå åpnes det opp for hver dag og tviler sterkt på at vi snur igjen;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (16 minutter siden):

Hvorfor trenger vi det? Alle risikogrupper er vaksinert, nå åpnes det opp for hver dag og tviler sterkt på at vi snur igjen;)

Vi får nå se, majoriteten er fortsatt uvaksinert, og det er da grunnlag for flere bølger. Den indiske varianten fungerer vaksinene kun ca 30% mot etter første dose, og det vil gå langt utpå høsten før alle er fullvaksinert i beste fall. Det blir fort minst et halvår til med nedstengninger. 

Akkurat nå reddes man nok litt av varmt og bra vær i deler av landet, men til høsten er det duket for nye runder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (22 timer siden):

Den siste tids oppblomstring kan vi helt og holdent legge på dørstokken til 18-25 åringene, hvor en betydelig del gir totalt blanke i både smitte, og prosessen med oppfølging av smitte. (Bor ved 2 parkanlegg i en av Norges største byer, og der sitter denne kategorien i dunger). Skal en single ut noen å irritere seg over i dag blir det etter min mening disse. At pensjonistene kan reise på hytta er kanskje det aller minste problemet vi har.

Skal vi ha noen virkning bør vi stenge ned alt av uteliv, siden alkohol og smitte er den tydeligste korrelasjonen vi har.

Tja, i Trondheim erdet nå et kirkesamfunn og voksenopplæringen involvert også... Så igjen religiøse som ikke klarer å holde seg fra samlinger og sang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (44 minutter siden):

Vi får nå se, majoriteten er fortsatt uvaksinert, og det er da grunnlag for flere bølger. Den indiske varianten fungerer vaksinene kun ca 30% mot etter første dose, og det vil gå langt utpå høsten før alle er fullvaksinert i beste fall. Det blir fort minst et halvår til med nedstengninger. 

Akkurat nå reddes man nok litt av varmt og bra vær i deler av landet, men til høsten er det duket for nye runder. 

Om det er Indisk eller Brasiliansk eller what ever så blir man ikke noe sykere så foreløpig spiller ingen mutanter noen som helst rolle

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...