Gå til innhold

Hvordan legger dere babyene deres? ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg lurer på hva dere gjør når babyen trenger hjelp til å falle til ro og sove? 

Med første måtte jeg amme henne i søvn, eller trille. Hun ville ikke ta smokk og roet seg aldri ned uten meg. Da jeg fikk nummer to nå, som er tre mnd, koblet han seg av brystet og brukte det som pute. I ettertid tar han smokk for å sove, og noen ganger trenger han å bli holdt i hånden eller sove inntil. Han roer seg helt av å bli holdt godt inntil. 

Så forteller moren min at det mest normale er at babyen ikke trenger hjelp til å finne søvnen selv, at det bare er å legge han ned. Jeg har erfart at dersom han er veldig trøtt, blir der bare oppkaving og vanskelig for ham. Likevel har han greid det et par ganger uten noe kav. 

Så jeg lurte egentlig på.. Hvordan får dere deres små til å sovne? Hva er deres greie? ❤️ Si gjerne hvor gamle de er også 😊

Anonymkode: 01b3c...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at de ikke trenger hjelp er heeeelt avhengig av hver enkelt baby. Noen kan bare legges ned og sovner av seg selv helt fra starten, andre trenger mye hjelp og støtte lenge. 

Min var et ekstremklistremerke de første 6 mnd og måtte sove på/inntil noen både på dag og på natt. Når han var rundt seks måneder kunne jeg forsiktig begynne å snike meg unna etter at han hadde sovnet. Før det våknet han bare i det sekundet vi ikke hadde kontakt lenger. Dette gikk gradvis lettere og lettere, og når ha klarte fin å sove videre uten meg inntil (maks 1-2 timer i slengen) begynte vi å øve på å skulle ligge i egen seng. Gradvis har vi forsøkt å kutte hvor mye hjelp/støtte han har fått. Vi har hele tiden vært inne hos ham, og han har aldri blitt liggende alene for å gråte. Det har gått omtrent slik som dette (med perioder med mer/mindre hjelp innimellom). I tillegg til alt som nevnes under har vi siden han var ca. 3 mnd. hatt fast søvnforberedende rutine med kveldsstell, bok og nattasang.

6 mnd: Amme i søvn og sove inntil voksen, gradvis flytte seg unna

6, 5 mnd: Kuttet ut å amme i søvn. Først ved legging, deretter kuttet 1 og 1 amming ved oppvåkninger utover natta.

7 mnd: Legge i egen seng med smukk og bamse. Mye hjelp og støtte; Holde rundt i senga, stryke på rygg/hode, hysjing/nynning, ofte opp av senga for å roe ham ved mye gråt

8-9 mnd: Legge i egen seng med smukk og bamse. Sovesetning, sitte ved siden av senga. Stryke på rygg/hode, holde ei hånd på baby, hysje/nynne

10 mnd: Legge i egen seng med smukk og bamse. Sovesetning, sitte i stol på andre siden av rommet. Hysje/nynne ved behov, av og til legge ned baby på nytt om han reiser seg. Sovner oftere og oftere på egen hånd mens han koser med bamsen eller øret sitt.

Dette er selvfølgelig bare en fremstilling av "de beste" leggingene. Innimellom alt dette er det kvelder der det trengs full pakke med byssing/bæring og mye nærhet, men totalt går det stadig lettere. Fra 6 mnd til nå(11 mnd) har han gått fra å våkne fast hver 1,5-2 time natten igjennom begynt å sove flere og flere strekk på 4-5 timer. I tillegg har vi nå de siste ukene hatt et par tilfeller av at han har sovet 10(!) timer i strekk! Han ligger nå i egen seng på eget rom fra til i 4-5-tida på morgenen. Da får han komme inn i senga vår og vi ammer/samsover til vi står opp mellom 6 og 7.

Jeg vil til slutt anbefale appen Lillemini. Vi har fått mange gode tips derifra, og mye av det som skrives der (og på instagramkontoen) har hjulpet meg til å slappe av med vår fremgangsmåte og stole på meg selv når andre rundt oss har ment vi burde sette "hardt mot hardt". Spesielt artiklene om "søvnforberedende rutine", "søvnassosiasjoner", "trøstetrappa" og "krakken som flytter seg" har vært nyttige for oss :)

Legger til slutt ved et bilde som jeg føler har vært ganske passende for vår situasjon lenge:
image.jpeg.a10aa9f274e02b3fdcc22486d5469e85.jpeg

Endret av KristineS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror moren din tar feil og at det er veldig individuelt om en baby på 3mnd trenger støtte for å finne søvnen. 

Anonymkode: 88d8a...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...