Gå til innhold

Uføre tråder


Avocado83

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Å straffe folk for å ha andre meninger enn en selv blir det synne demokratier av.

Hat og diskriminering styrter demokratiet. Vi så alle hvordan det endte i Tyskland på 1930 tallet? En fyr som diskriminerte sårbare grupper fikk for mye makt, og slik startet elendigheten. Vi kan ikke gi mennesker som forsvarer å frata folk menneskerettigheter makt i landet. Da kan vi risikere at demokratiet går under og blir erstattet med et diktatur.

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er en helt legitim mening. Mens det å påstå at deres meninger er hets ikke er det.

Det er legitimt med menneskerettighetsbrudd? Ser du hva du støtter opp om? Det er greit å ytre at syke mennesker skal miste levebrød og privatliv, men det er ikke greit å påstå at det er hets? :haar:

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det" sa en vis person en gang i tiden. Dette er ikke i tiden i dag, men det burde absolutt vært det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (23 minutter siden):

At VG/andre media skal tale negativt om andre fordi de formidler meninger virker svært usannsynlig.

Like usannsynlig som når KG har blitt negativt omtalt før da tenker jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (1 minutt siden):

Like usannsynlig som når KG har blitt negativt omtalt før da tenker jeg.

Det du glemmer i dette er at medias oppdrag boant annet består i å formidle meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Loven er uten tvil helt klar på at dette verken er hets eller diskriminering, ja. 

Nei. Loven er klar på at alle mennesker uavhengig av funksjonsnivå, legning, religion, kjønnsidentitet og land har rett til å få vernet om menneskerettighetene sine. Det er diskriminerende å ytre at noen bør få fratatt grunnleggende menneskerettigheter. 

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Nei. Loven er klar på at alle mennesker uavhengig av funksjonsnivå, legning, religion, kjønnsidentitet og land har rett til å få vernet om menneskerettighetene sine. Det er diskriminerende å ytre at noen bør få fratatt grunnleggende menneskerettigheter. 

Loven sier ingenting om at det ikke skal være lov å ytre meninger om betinhelser for å motta forsikringsutbetaling.

Nok en gang ser det for øvrig ut til at du tror menneskerettighetene er mer omfattende enn de faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (38 minutter siden):

Loven er uten tvil helt klar på at dette verken er hets eller diskriminering, ja. 

Du har helt åpenbart stilt deg imot at alt om uføre er hets eller diskriminering, nærmest uansett hva som skrives. Så det gidder jeg ikke engang bruke tid på å svare deg.

Men et annet poeng er jo at forumet pestes ned av samme tråder om og om og om igjen. Med samme deltakere i seg hver eneste gang. Og argumentene er jo det samme fra begge sider. Igjen og igjen. Dag ut og dag inn. Gjerne 2-3-4 tråder samtidig. Hele året. 

Når tid er det nok? Når tid er folk ferdigdiskutert? Hvorfor må folk gjenta seg selv utallige ganger? Hva er diskusjonene godt for? Blir folk aldri lei? Jeg skjønner det ikke. Og når det konstant blir om det samme, med det samme og mot det samme fra de samme så er det jo reinspikket spam. For løsninger er jo ingen villige til å komme med. Og lytte er heller ingen villig til. 

KG ønsker jo en debatt. Det skal være lov å diskutere ulike problemstillinger og løsninger om et tema. Det er helt i orden det. Men trådene blir jo kuppet med alskens off-topic-prat fra disse samme igjen som nok engang ønsker å skrive det samme som de skrev i forrige uføretråd. Og gjerne skrives det samme to plasser samtidig. Ens fordommer lar seg igjen kuppe tråden. Hets? Diskriminering? Tja, mange er i grenseland, noen er langt over streken som blir moderert bort etter 1,2 eller 3 døgn (tydeligvis). Men til syvende og sist så blomstrer og gulpes det opp fordommer som lager destruktive og sårende debatter. Da er det faktisk irrelevant om det er hets eller diskriminering. Det er fortsatt brudd på KGs retningslinjer.

image.thumb.png.61aedc167814b959a2f348c6c7593538.png

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (3 minutter siden):

Du har helt åpenbart stilt deg imot at alt om uføre er hets eller diskriminering, nærmest uansett hva som skrives. Så det gidder jeg ikke engang bruke tid på å svare deg.

Men et annet poeng er jo at forumet pestes ned av samme tråder om og om og om igjen. Med samme deltakere i seg hver eneste gang. Og argumentene er jo det samme fra begge sider. Igjen og igjen. Dag ut og dag inn. Gjerne 2-3-4 tråder samtidig. Hele året. 

Når tid er det nok? Når tid er folk ferdigdiskutert? Hvorfor må folk gjenta seg selv utallige ganger? Hva er diskusjonene godt for? Blir folk aldri lei? Jeg skjønner det ikke. Og når det konstant blir om det samme, med det samme og mot det samme fra de samme så er det jo reinspikket spam. For løsninger er jo ingen villige til å komme med. Og lytte er heller ingen villig til. 

KG ønsker jo en debatt. Det skal være lov å diskutere ulike problemstillinger og løsninger om et tema. Det er helt i orden det. Men trådene blir jo kuppet med alskens off-topic-prat fra disse samme igjen som nok engang ønsker å skrive det samme som de skrev i forrige uføretråd. Og gjerne skrives det samme to plasser samtidig. Ens fordommer lar seg igjen kuppe tråden. Hets? Diskriminering? Tja, mange er i grenseland, noen er langt over streken som blir moderert bort etter 1,2 eller 3 døgn (tydeligvis). Men til syvende og sist så blomstrer og gulpes det opp fordommer som lager destruktive og sårende debatter. Da er det faktisk irrelevant om det er hets eller diskriminering. Det er fortsatt brudd på KGs retningslinjer.

image.thumb.png.61aedc167814b959a2f348c6c7593538.png

 

Om trådene får gå sin gang uten feilaktige beskyldninger om hets, så vil problemet forsvinne.

Hvorfor skal uføre være i en særstilling som ikke diskusjoner om andre er i på forumet?

Hva er for øvrig KGs definisjon av ensidig meningspåvirkning? Det er et svært diffust uttrykk.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Om trådene får gå sin gang uten feilaktige beskyldninger om hets, så vil problemet forsvinne.

Hvorfor skal uføre være i en særstilling som ikke diskusjoner om andre er i på forumet?

Nei, nå overså du glatt poenget mitt.

Det jeg skrev handlet ikke om uføre engang. Det handlet om brukerne som gjentar seg selv og sine fordommer igjen og igjen og igjen om det samme og med det samme. Uavhengig av hvilke delforum det er på. Det er destruktivt og unødvendig. Propaganda og spam. Og det er ingen grunn til å holde på slik.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 minutt siden):

Nei, nå overså du glatt poenget mitt.

Det jeg skrev handlet ikke om uføre engang. Det handlet om brukerne som gjentar seg selv og sine fordommer igjen og igjen og igjen om det samme og med det samme. Uavhengig av hvilke delforum det er på. Det er destruktivt og unødvendig. Propaganda og spam. Og det er ingen grunn til å holde på slik.

Dette handler om debatt om uføre, for det er den eneste kategorien der brukere roper så høyt om at diskusjon er hets og skal bort.

I vår verden er det imidlertid søik at man må tåle å høre andres meninger, og man må tåle å høre de bli gjentatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Dette handler om debatt om uføre, for det er den eneste kategorien der brukere roper så høyt om at diskusjon er hets og skal bort.

I vår verden er det imidlertid søik at man må tåle å høre andres meninger, og man må tåle å høre de bli gjentatt.

Nå dro du det jeg skrev ut i et irrelevant land. Jeg snakker fortsatt om brukere som nærmest har et "sykelig" behov for å kuppe tråder for å si det samme i hver eneste tråd om et emne hver eneste gang, som om at det var julaften hver gang, og derav konstant prakker på andre meningene sine uten å komme med noe nytt, være åpen, søke etter en løsning eller en måte å slå seg til ro med ting. Jeg snakker ikke om hets. Jeg snakker om spam, ensidig meningspåvirkning og propaganda i disse uføretrådene, som aldri ser ut til å stoppe. Hva må til for at nok er nok her, spør jeg? For debatten går jo aldri framover, kun i sirkel, inn i evigheten. 

Endret av Ctrl
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 minutt siden):

Nå dro du det jeg skrev ut i et irrelevant land. Jeg snakker fortsatt om brukere som nærmest har et "sykelig" behov for å kuppe tråder for å si det samme i hver eneste tråd om et emne hver eneste gang, som om at det var julaften hver gang, og derav konstant prakker på andre meningene sine uten å komme med noe nytt, være åpen, søke etter en løsning eller en måte å slå seg til ro med ting. Jeg snakker ikke om hets. Jeg snakker om spam, ensidig meningspåvirkning og propaganda i disse uføretrådene, som aldri ser ut til å stoppe. Hva må til for at nok er nok her, spør jeg? For debatten går jo aldri framover, kun i sirkel, inn i evigheten. 

De aller fleste debatter går i sirkel inn i evigheten. Det er jo noe av det man ønsker med debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@PetterKanin

Du avviser og benekter konsekvent at det er hets og diskriminering å ytre at uføre bør få fratatt grunnleggende menneskerettigheter. Jeg kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hva jurister og politiet ville sagt til en del ytringer som har kommet opp det siste døgnet. "Uføre bør gå med en lapp som viser at de er uføre", "uføre bør bli tvangssterilisert", "uføre bør få adresse og helseopplysninger utbasunert i et register", "uføre er mindre verdt", "uføre er en byrde", "uføre som ikke blir frisk fra psykiske lidelser i løpet av et par år bør havne på gata". Jeg har en jurist jeg kan spørre, og jeg må si at jeg er nysgjerrig på hvor hun ville plassert slike ytringer. Jeg tviler nemlig sterkt på at hun ville benektet at det er diskriminering.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

@PetterKanin

Du avviser og benekter konsekvent at det er hets og diskriminering å ytre at uføre bør få fratatt grunnleggende menneskerettigheter. Jeg kjenner jeg er veldig nysgjerrig på jurister og politiet ville sagt til en del ytringer som har kommet opp det siste døgnet. "Uføre bør gå med en lapp som viser at de er uføre", "uføre bør bli tvangssterilisert", "uføre bør få adresse og helseopplysninger utbasunert i et register", "uføre er mindre verdt", "uføre er en byrde", "uføre som ikke blir frisk fra psykiske lidelser i løpet av et par år bør havne på gata". Jeg har en jurist jeg kan spørre, og jeg må si at jeg er nysgjerrig på hvor hun ville plassert slike ytringer. Jeg tviler nemlig sterkt på at hun ville benektet at det er diskriminering.

Du klarer nok en gang ikke skille mellom uføre og betingelser for uføretrygd.

De fleste jurister ville neppe omtalt dette som hets eller diskriminering, de er tross alt avhengig av å ha noe integritet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (Akkurat nå):

Og andre igjen liker å gjenta sine få meninger. Du kan sminke det inn så mye du vil, men det er likefullt i strid med forumets reglement og er destruktivt for både forumet og forumdeltakerne. Det er disse mange reaksjonene et prakteksempel på. Folk reagerer i kor. Og da bør både folk som spammer forumet og moderatorne ta seg en runde med seg selv. Debatter skal i utgangspunktet ikke være så destruktivt som dette har blitt. 

Forumet står selvsagt fritt til å ha et strengere regelverk enn loven. Men som stor medieaktør har Egmont også et samfunnsansvar, der de blant annet ikke bør sensurere lovlige ytringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frøkensina skrev (3 timer siden):

Faktisk burde noen anmelde Egmont for å stå for slikt innhold i dagesvis uten moderering. Nytter ikke alltid å snakke med mods/admins, man burde gå til eieren.

Jeg gikk rett til Egmont.

 

147CA4C5-73F1-46B0-AD1F-37916164E893.jpeg

D96F0226-BF9D-412D-B4A3-4C5217116CED.jpeg

0DD2DE96-F46E-46B8-82A0-437108880BAE.jpeg

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Forumet står selvsagt fritt til å ha et strengere regelverk enn loven. Men som stor medieaktør har Egmont også et samfunnsansvar, der de blant annet ikke bør sensurere lovlige ytringer.

At ting er lovlig betyr ikke automatisk at ting bør få bli sagt. Det er lov å kalle noen en [sett inn stygt ord selv], men burde man gjøre det? Nei. Det handler om respekt og kutyme. Dessuten så er faktisk KG også ansvarlig for det du skriver. Det er deres plattform du skriver på. Derav er det også lovfelt i KG's reglement at de kan fjerne ting som er blitt skrevet hvor innholdet er av en art som KG ikke ønsker å assosiere seg med. Med andre ord, du bør skille lovverk fra ansvar og kutyme. 

Jeg er brennsikker på at det som mange skriver her inne er noe som absolutt ikke forekommer i det offentlige rom. Det er det en grunn til, selv om det er lovlig iht. Norsk Lov. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado83 skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk rett til Egmont.

 

147CA4C5-73F1-46B0-AD1F-37916164E893.jpeg

D96F0226-BF9D-412D-B4A3-4C5217116CED.jpeg

0DD2DE96-F46E-46B8-82A0-437108880BAE.jpeg

Kjempebra, som nevnt i en annen tråd. ❤️ 

Nå har du skrevet til Egmont og jeg har kontaktet politiet. @Katretty har også varslet. 

Så da håper jeg at det blir fortgang i sakene. 

  • Liker 11
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Kjempebra, som nevnt i en annen tråd. ❤️ 

Nå har du skrevet til Egmont og jeg har kontaktet politiet. @Katretty har også varslet. 

Så da håper jeg at det blir fortgang i sakene. 

Det var viktig å få med! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...