Gå til innhold

Forbikjøring av syklister på landevei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg øvelseskjører, og på landeveien møter jeg på syklister. Det er ofte lange strekninger med for dårlig sikt og smal vei til å kjøre forib. Hvordan kan man gjøre dette trygt og sikkert?

De fleste syklister holder langt til høyre, men det vil ikke være nok plass for meg å foreta forbikjøring uten å ta store deler av det andre feltet, da jeg må ha minst 1,5 m avstand fra syklisten.

Anonymkode: 3c02c...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du kjøre bak dem til det er forsvarlig å kjøre forbi. 

Anonymkode: 4dc80...874

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må du kjøre bak dem til det er forsvarlig å kjøre forbi. 

Anonymkode: 4dc80...874

Var det jeg gjorde for et par dager siden ja. Det ble jo 1./2. giret en periode siden veien bestod av svinger i et par kilometer på fjellet. Det ble en lang kø bak av det, så lurte litt på om det ikke fins en bedre måte.

Anonymkode: 3c02c...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var det jeg gjorde for et par dager siden ja. Det ble jo 1./2. giret en periode siden veien bestod av svinger i et par kilometer på fjellet. Det ble en lang kø bak av det, så lurte litt på om det ikke fins en bedre måte.

Anonymkode: 3c02c...576

Er dessverre ikke alle syklister som er smarte nok til å sykle til siden og slippe forbi... Ikke din feil

Anonymkode: 87a7d...21f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dessverre ikke alle syklister som er smarte nok til å sykle til siden og slippe forbi... Ikke din feil

Anonymkode: 87a7d...21f

Burde vært lov å tute på de uvitende syklistene som ikke har sidespeil og ikke får med seg at det blir kø bak dem...

Anonymkode: 0f315...28f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er dessverre ikke alle syklister som er smarte nok til å sykle til siden og slippe forbi... Ikke din feil

Anonymkode: 87a7d...21f

Hehe, da kommer de jo aldri frem selv. 

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Burde vært lov å tute på de uvitende syklistene som ikke har sidespeil og ikke får med seg at det blir kø bak dem...

Anonymkode: 0f315...28f

Nei, det burde det ikke vært...

Anonymkode: 3c02c...576

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, da kommer de jo aldri frem selv. 

 

Nei, det burde det ikke vært...

Anonymkode: 3c02c...576

Fordi de skvetter?

Anonymkode: 0f315...28f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi de skvetter?

Anonymkode: 0f315...28f

Ja, dette kan skape farlige situasjoner og du kan i verste fall skade dem eller de kan bli drept. 

Anonymkode: 4dc80...874

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Var det jeg gjorde for et par dager siden ja. Det ble jo 1./2. giret en periode siden veien bestod av svinger i et par kilometer på fjellet. Det ble en lang kø bak av det, så lurte litt på om det ikke fins en bedre måte.

Anonymkode: 3c02c...576

Nei, det du gjorde er helt riktig. Man skal ikke kjøre forbi en hindring når man ikke har fri sikt eller plass. Slik er det å kjøre på svingete og uoversiktlige steder. Selv er jeg overrasket over de som velger å sette andres liv i fare, motgående trafikk, bare fordi de må forbi. Jeg velger alltid å legge meg en god del bak syklistene også, når jeg er på steder hvor forbikjøring er uaktuelt, rett og slett for ikke å stresse de unødig og vise at jeg ikke har tenkt å presse meg forbi. Og ved forbikjøring, har jeg alltid god avstand til syklistene. 

Anonymkode: de050...28e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burde vært lov å tute på de uvitende syklistene som ikke har sidespeil og ikke får med seg at det blir kø bak dem...

Anonymkode: 0f315...28f

Absolutt

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, da kommer de jo aldri frem selv. 

 

Nei, det burde det ikke vært...

Anonymkode: 3c02c...576

Burde kanskje holde seg på veier hvor de greier å holde tritt med trafikken da :) 

Anonymkode: 87a7d...21f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser, her er folk som er hissige tom. på dameforumet, har de førerkort, mon tro? Det er opp til deg hvem du lærer av, men min sterke anbefaling er å lytte til læreren og veitrafikkloven:

1. Syklistene har like mye rett til å være på veien som bilistene.

2. Du kjører forbi når du innfrir lovkrav (bl.a. avstandskrav) og du føler det er forsvarlig å foreta forbikjøringen.

3. Ikke la deg bli stresset av kø bak syklistene og bak deg. Dette er en hverdagslig situasjon for de fleste involverte. Påminn deg selv om at den tiden du kan spare ved å fire på dine krav, og risikere andres liv og helse, er minimal. Ikke verdt det!

Anonymkode: 430c1...3c9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ser, her er folk som er hissige tom. på dameforumet, har de førerkort, mon tro? Det er opp til deg hvem du lærer av, men min sterke anbefaling er å lytte til læreren og veitrafikkloven:

1. Syklistene har like mye rett til å være på veien som bilistene.

2. Du kjører forbi når du innfrir lovkrav (bl.a. avstandskrav) og du føler det er forsvarlig å foreta forbikjøringen.

3. Ikke la deg bli stresset av kø bak syklistene og bak deg. Dette er en hverdagslig situasjon for de fleste involverte. Påminn deg selv om at den tiden du kan spare ved å fire på dine krav, og risikere andres liv og helse, er minimal. Ikke verdt det!

Anonymkode: 430c1...3c9

Helt enig i det, men synes fremdeles det er god kutyme å slippe folk forbi når man er til hinder. Altså kjører/sykler under fartsgrensen. Betyr absolutt ikke at du skal kjøre forbi om det ikke er trygt. 

Anonymkode: 87a7d...21f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært irriterende syklist på en smal landevei, hadde jeg for pokker flytta meg når det er KØ bak meg. Like mye rett til å være på veien, jaja sikkert, men en sykkel og en bil er jo ikke like. Altså wtf... 

Samme med enkelte traktorer. 

Verste med syklister er at de følger fotgjenger eller bil regler som det passer dem. Makan. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var det jeg gjorde for et par dager siden ja. Det ble jo 1./2. giret en periode siden veien bestod av svinger i et par kilometer på fjellet. Det ble en lang kø bak av det, så lurte litt på om det ikke fins en bedre måte.

Anonymkode: 3c02c...576

Det er det dessverre bare å venne deg til. Syklister har lov til å bruke veien på lik linje med biler, og med det la de fra seg all fornuft og viljen til å tilpasse seg litt tilbake. Sykler hadde ikke vært noe problem hvis de faktisk hadde lagt litt innsats i å samarbeide med billistene om å hindre forkø. Men det å dele veien går oftest bare en vei.

Anonymkode: 8aade...df8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å slappe av og vente til det blir trygt å kjøre forbi. Det er heller ikke bare bare for syklisten å kjøre til siden overalt. Kjører man på bygda(og i byen) må man ofte regne med både fotgjengere, sykler, traktorer, dyr og annet på veien. 

Anonymkode: e89e2...54e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor dette er, men det er ikke over alt det er så lett for en syklist å flytte seg. De regnes som kjørende og har like mye rett til å bruke veien som biler. 

Anonymkode: f2e1c...65a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du gjorde alt rett. Det er sånn det funker. Når du kjører forbi syklister må du være ekstra påpasselig at du gir dem god avstand. Jeg kjører alltid over i motsatt kjørefelt da det er klar sikt. Kommer det biler, sykler, gående eller andre ting imot må du passe på at du ikke presser noen av veien.

Du vil nok erfare at noen sykelister vil vinke deg forbi i svinger og lignende. Jeg vil anbefale deg å ikke stole på at det ikke kommer noen i mot midt i svingen. Du er ansvarlig selv om sykelisten vinker deg forbi.

Du taper ikke mye totaltid ved å ligge bak sykelister i korte strekninger. Skal du kjøre en time en vei er det snakk om sekunder eller minutter.

Anonymkode: dbae4...7ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Burde kanskje holde seg på veier hvor de greier å holde tritt med trafikken da :) 

Anonymkode: 87a7d...21f

Hvorfor ikke gjøre sykling i trafikken ulovlig, når man først er i gang? Eller finnes det egne sykkelveier som dekker alle byer og tettsteder, hvor syklister kan holde på uten at det plager deg og dine?

Anonymkode: cd405...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke gjøre sykling i trafikken ulovlig, når man først er i gang? Eller finnes det egne sykkelveier som dekker alle byer og tettsteder, hvor syklister kan holde på uten at det plager deg og dine?

Anonymkode: cd405...67c

Kunne like gjerne gjort det på alle veier over feks 50kmt dersom de ikke greier å slippe forbi kø.

Anonymkode: 87a7d...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...