AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Del Skrevet 30. mai 2021 Mitt mål er alt i alt å bygge muskler, bli sterkere og mer definert. Denne komboen krever både muskelbygging, og at man har en ikke så altfor høy fettprosent. Jeg har siden jeg startet i januar i år ligget i kalorioverskudd, men å bygge muskler tar tid, og jeg er langt fra der jeg ønsker å være nå, til tross for at jeg har fått gode resultater, men vil jo være definert i tillegg, og disse tingene jobber jo litt mot hverandre. Så hva gjør man? Kan jeg legge inn litt kondisjonstrening, spise ca likt (vil jeg si jeg ligger 3-400 kalorier i overskudd, uten at jeg direkte teller) og fortsette å trene tung styrke 4 ganger ukentlig, og fortsatt bygge muskler, men kanskje bli mer definert samtidig? Eller burde jeg ta det i «intervaller»? Målrettet spis mye, trene tungt og bygge muskler en periode, for så å deretter ha en periode hvor jeg spiser mindre, trene lettere styrke og legge inn mer kondisjonstrening? Og holde på sånn frem og tilbake hele tiden? Hva gjør folk? Akkurat nå trener jeg kun tung styrke, men er redd jeg bare vil miste alt av resultater om jeg nå legger meg i underskudd, og trener mer kardio og mindre styrke. Jeg vil jo helt sikkert ikke klare å trene like tungt heller om jeg spiser mindre/går ned i vekt. Anonymkode: ab880...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Del Skrevet 1. juni 2021 Det viktigste er nok at du har et langsiktig fokus. Du kan ikke få til alt på en gang. De fleste har nok en periode hvor de legger på seg muskler og en hvor de går ned i fettprosent (gain/shred). Anonymkode: 15373...01a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 1. juni 2021 #3 Del Skrevet 1. juni 2021 Jeg har bygget styrken og det er tvilsomt jeg henter så mye mere akkurat der. Fokus nå er små detaljer og teknikk. Der kan jeg hente en del. Jeg har flat kurve der jeg ligger nøytralt med forbruk og inntak. Har jeg perioder der jeg prøver å bygge mere styrke så bulker jeg litt. Ikke mye, men litt overskudd i cal. Ikke så mye som trådtarter fordi trådstarter vil gå opp ett kilo hver 14. dag. Over tid vil det utgjøre mye arbeide for reduksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Del Skrevet 1. juni 2021 Jeg trener for å føle meg bra. Har hatt det vanskelig en stund nå. Den siste uken har vært bedre takket være trening og fint vær. Og jeg må ned i vekt. Kostholdet er nok viktigere der. Men forbrenningen går opp når jeg trener. Anonymkode: d0dd6...035 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 1. juni 2021 #5 Del Skrevet 1. juni 2021 Målet er konkurranser, men jeg er nok litt for avhengig av flere idretter enn en så får aldri sett potensialet mitt i noen av dem. Trener mest kondisjon og utholdende styrke, men med åpning av treningssentre blir det tyngre styrke en til to ganger i uka og mer svømming. Som jeg har savnet svømming. Synd det er fullbooket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Del Skrevet 1. juni 2021 Jeg trener mest for å føle meg bra. Har gått fra å trene mest kondisjon til å nå trene mest styrke og jeg føler mye mer mestring og får mer utbytte av det. Har lyst til å komme opp på et nivå hvor jeg trener daglig og har en hviledag i uka. Anonymkode: 99606...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Del Skrevet 1. juni 2021 Målet er jo å gjennomføre treningsøkten. Synes det er et fint mål. Poenget er også å finne ut hvor lite trening du trenger for å ha fremgang med å øke vekter, kroppen må ha hvile og mat. Mange trener helt feil og for mye. De fleste har et håpløst forhold til trening. Vedlikehold av kropp er stikkordet for det fleste, svært få skal delta i en konkurranse. Samtidig krever livet tid i arbeidslivet som også stjeler mye energi. For de fleste så vil 2 dager med fullkropp gjøre underverker på sikt, da slipper man å stresse med å trene for mye. Dele opp kroppen i 2-splitt/gud veit hva. Eks: Knebøy, benkpress, chins, rumenske markløft og skulderpress. 3 sett, 2 ganger i uken. Så holder dette fint. Øk vekter sakte med små skiver som starter på 0,25kg. Keep it simple. På fridagene kan du aktivere deg med andre ting. Men husk hvile, og mat. Anonymkode: 73f83...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayo Skrevet 1. juni 2021 #8 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Målet er jo å gjennomføre treningsøkten. Synes det er et fint mål. Poenget er også å finne ut hvor lite trening du trenger for å ha fremgang med å øke vekter, kroppen må ha hvile og mat. Mange trener helt feil og for mye. De fleste har et håpløst forhold til trening. Vedlikehold av kropp er stikkordet for det fleste, svært få skal delta i en konkurranse. Samtidig krever livet tid i arbeidslivet som også stjeler mye energi. For de fleste så vil 2 dager med fullkropp gjøre underverker på sikt, da slipper man å stresse med å trene for mye. Dele opp kroppen i 2-splitt/gud veit hva. Det er en grunn til at folk splitter øktene sine. Det handler om praktikalitet framfor å å gjøre ting komplisert. Derimot for nybegynnere gjør fullkropp to ganger i uka underverker om du ønsker å bygge muskler og styrke. For viderekommende er det lurt å uke volumet per muskelgruppe for å få en tilsvarende effekt siden kroppen vil tilpasse seg det lave volumet du får av fullkropp. Så nei.. Split er ikke broscience Hilsen en som spliter 3 ganger i uka og ikke skal delta i konkurranse. Har ikke tid til fullkropp lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Del Skrevet 1. juni 2021 Kayo skrev (13 minutter siden): Det er en grunn til at folk splitter øktene sine. Det handler om praktikalitet framfor å å gjøre ting komplisert. Derimot for nybegynnere gjør fullkropp to ganger i uka underverker om du ønsker å bygge muskler og styrke. For viderekommende er det lurt å uke volumet per muskelgruppe for å få en tilsvarende effekt siden kroppen vil tilpasse seg det lave volumet du får av fullkropp. Så nei.. Split er ikke broscience Hilsen en som spliter 3 ganger i uka og ikke skal delta i konkurranse. Har ikke tid til fullkropp lenger. Du kan øke til for eks 4sett - 2 dager i uken, så det går fint. Du kan også kjøre høye/lavere reps i perioder. Tid til fullkropp vil du nok ha, men justering av antall øvelser og sett. Anonymkode: 73f83...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayo Skrevet 1. juni 2021 #10 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan øke til for eks 4sett - 2 dager i uken, så det går fint. Du kan også kjøre høye/lavere reps i perioder. Tid til fullkropp vil du nok ha, men justering av antall øvelser og sett. Anonymkode: 73f83...daf Så lenge baseløftene og oppvarming til disse kan ta opp i mot 40 min så er det mer fornøuftig og brukte den resterende halvtimen til å få lagt på litt volum og isolasjon som komplimenterer det jeg allerede har gjort. Variasjon av reps og sett gjør jeg innenfor disse premissene.. Om jeg skulle lagt inn flere baseløft ville det gått så lang tid og jeg ville slitt ut kroppen mot slutten. Jeg hater å være for korrigerende her, men om du avskriver "split" viser dette en manglende forståelse av fysiologien og praktikaliteten rundt trening. Fullkropp egner seg for nybegynnere som responderer på lavt volum og lav intensitet. Sier ikke at fullkropp er verdiløst for nybegynnere. Det er vel streng tatt du som satte split i et negativt lys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Del Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 11.05): Det viktigste er nok at du har et langsiktig fokus. Du kan ikke få til alt på en gang. De fleste har nok en periode hvor de legger på seg muskler og en hvor de går ned i fettprosent (gain/shred). Anonymkode: 15373...01a Hvordan gjør jeg denne fordeling? 50/50 gaining/shredding, mer gaining enn shredding..? Ligger de som har som mål å bygge muskler aldri i kaloribalanse? Hvor ofte er det vanlig med perioder hvor man shredder? :) Ts Anonymkode: ab880...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Del Skrevet 2. juni 2021 Hr. Aktiv skrev (På 1.6.2021 den 11.12): Jeg har bygget styrken og det er tvilsomt jeg henter så mye mere akkurat der. Fokus nå er små detaljer og teknikk. Der kan jeg hente en del. Jeg har flat kurve der jeg ligger nøytralt med forbruk og inntak. Har jeg perioder der jeg prøver å bygge mere styrke så bulker jeg litt. Ikke mye, men litt overskudd i cal. Ikke så mye som trådtarter fordi trådstarter vil gå opp ett kilo hver 14. dag. Over tid vil det utgjøre mye arbeide for reduksjon. Okei, da ligger jeg nok ikke 3-400 kcal i overskudd om det tilsvarer en kilo hver 14. dag. Har gått opp ca 3 kg siden i januar. At jeg ikke har gått opp mer, skjønner jeg ikke, da jeg spiser ganske mye mat hver dag. En typisk mat-dag kan se slik ut: Frokost: 50 g havregrøt laget på melk blandet med en scoop proteinpulver, toppet med frukt/bær og peanøttsmør Lunsj: Et og et halvt grovt rundstykke med smør, hvitost, kyllingpålegg, agurk og paprika, et kokt egg og et glass biola Middag: En stor porsjon kylling, ris og brokkoli Mellommåltid: Frukt, bær, nøtter eller smoothie Kvelds: Proteinpannekaker med sirup, banan og jordbær (5-6 stk små pannekaker) Jeg er til info 169 høy og veier 57 kg. Ts Anonymkode: ab880...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå