Gå til innhold

Katteparring gone wrong?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her har jeg en hannkatt som ble kastrert ved ung alder (fra dyrebeskyttelsen). Hadde ei søt jentepus på besøk som ikke var sterilisert da vi passet den for en venn. Endte med at hun fikk løpetid hos oss og han humpet på henne non stop. Måtte rett og slett skille de til slutt. Så ikke alle hannkatter har mistet all lyst selv om de blir kastrert. Ville vurdert å kastrere/sterilisere jentepusen (er mye stress for katten å ha løpetid), men det får være din vurdering som katteeier ❤️ 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AndreR321 said:

Forstår den 100%! Er helt forferdelig hvor mange katter som dumpes og er hjemløse.

Vi personlig har velsig lyst på at kattunger fra vår katt, kommer nok til å ta vare på en selv og gi bort resten. Vi er veldig påpasselige på at katten skal få et bra hjem og snille eiere. 

Grrrr!!! Katteeiere som TS kan dra dit pepperen gror! Dra til h.

Anonymkode: cdd2a...21a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AndreR321 said:

Veldig unødvendig å være så kvass. Dette var ikke spørsmålet mitt engang. Jo jeg elsker katter over alt på jord, så ikke kom å si noe annet. Er ikke ulovlig å ikke «kastrere» katter, jeg gjør ikke noe galt. Skjønner det går imot det mange mener ikke er rett, men det er lov. I norge så er det mange fine omplasseringer og dyrebeskyttelsen tar seg av de som trenger det. Såklart ikke alle men de fleste.

Det er livets gang at katter får kattunger.

Det er mye som er dumt å gjøre og til potensiell plage og lidelse for andre som ikke er ulovlig.

Det er også mye kan kalles livets gang. For eksempel er det livets gang dersom en katt dør en sakte død mens den lider, men du skal likevel hindre at det skjer med et dyr du har tatt på deg ansvaret for ved å sørge for en ordentlig avliving.

Anonymkode: fdc36...71f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AndreR321 skrev (12 timer siden):

Veldig unødvendig å være så kvass. Dette var ikke spørsmålet mitt engang. Jo jeg elsker katter over alt på jord, så ikke kom å si noe annet. Er ikke ulovlig å ikke «kastrere» katter, jeg gjør ikke noe galt. Skjønner det går imot det mange mener ikke er rett, men det er lov. I norge så er det mange fine omplasseringer og dyrebeskyttelsen tar seg av de som trenger det. Såklart ikke alle men de fleste.

Det er livets gang at katter får kattunger.

Jeg er ikke kvassere enn nødvendig. Du er ingen katteelsker som driter i skjebnen til kattene som må dø og lide på grunn av din egoisme. Dyrebeskyttelsene i Norge er stappfulle. De kan ikke ta seg av alle som trenger det nei. Og du gjør problemet større. 

Anonymkode: cb6c2...286

• Liker 7
Skrevet
Imposta skrev (10 timer siden):

Her har jeg en hannkatt som ble kastrert ved ung alder (fra dyrebeskyttelsen). Hadde ei søt jentepus på besøk som ikke var sterilisert da vi passet den for en venn. Endte med at hun fikk løpetid hos oss og han humpet på henne non stop. Måtte rett og slett skille de til slutt. Så ikke alle hannkatter har mistet all lyst selv om de blir kastrert. Ville vurdert å kastrere/sterilisere jentepusen (er mye stress for katten å ha løpetid), men det får være din vurdering som katteeier ❤️ 

Å da er det nok det samme som skjedde med mine katter :)  Jeg holder dem adskillt en stund framover til perioden er over. 
Kommer til å kastrere henne etter hennes første kull ❤️ Takk

AnonymBruker
Skrevet
AndreR321 skrev (15 minutter siden):

Å da er det nok det samme som skjedde med mine katter :)  Jeg holder dem adskillt en stund framover til perioden er over. 
Kommer til å kastrere henne etter hennes første kull ❤️ Takk

Hvorfor er det så viktig for deg å få kattunger? 
Jeg bare spør for du har jo fått en del informasjon i denne tråden og du vil alikevell ha, så hva er de grunnene dine som gjør at du føler det overveier de negativene? 

Jeg kan bare nevne også at løpetid er ekstremt stressende og frustrerende for katten, samme med fødsel, det er mye som kan gå gale. Visst du kastrerer hunnkatten før hun har fått sin første løpetid minsker du faren for jursvulster, når hun er kastrert eleminerer du faren for cyster(kreft) og livmorbetennelse. Så mye som kan gå gale under fødsel så kan det plutselig bli ekstremt dyrt også og man bør veie kattungene jevnlig og sitte seg godt inn i det. Mye som kan skje. 

Du kan jo melde deg som fosterhjem for db og si at du ønsker kattunger. 

Anonymkode: 2c5b9...380

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare ønsker du kull på katten din, naboen din planlegger også det samme. Det er til å få fnatt av. Hadde dere hatt et snev av ansvarsfølelse, kunne dere i det minste avtalt at kun en av dere får kattekull, og så kan den andre av dere få en kattunge fra dette kullet. Men neida, dere skal produsere kattunger begge to, og dere kommer neppe til å sterilisere/ kastrere før dere sender de kattungene dere har til overs avgårde heller. Sånt koster jo penger, må vite.

Anonymkode: 375cb...6cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2021 at 6:57 AM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke kvassere enn nødvendig. Du er ingen katteelsker som driter i skjebnen til kattene som må dø og lide på grunn av din egoisme. Dyrebeskyttelsene i Norge er stappfulle. De kan ikke ta seg av alle som trenger det nei. Og du gjør problemet større. 

Som sagt, ikke overalt i Norge er dyrebeskyttelsene stappfulle. Du vet ikke hvor TS bor, og kan ikke svare utifra din geografisk ståsted, kan du? Jeg påpeker det gjerne engang til, på hele Østlandet er det stor mangel på katter nå. Altfor mange var veldig flinke, fulgte rådene,  og kastrerte kattene sine. Jeg skjønner at dere i Bergen, Trondheim og andre strøk ikke har samme problem, men da burde kanskje nettopp dere være flinkere å kastrere sine katter? 

Anonymkode: 590f3...7cc

AnonymBruker
Skrevet
On 5/28/2021 at 7:33 PM, AnonymBruker said:

Nå er vel ikke det akkurat poenget heller. Poenget er at det er mange dyr som lider i Norge, og vil man virkelig ha katt har man tid til å vente littegrann, eller kjøre, eller kjøpe rasekatt. Det skal ikke være billigere og enklere enn pant på en Cola. 

Anonymkode: 4d2a6...721

Det er litt forskjell på en Cola og 4 tusen for en kattunge av blandingstype, ukastrert. Du skjønner vel det.

For vår del var det egentlig uaktuelt med kattunge, da vi har en voksen katt som mistet sin kompis (for to år siden nå) og vi ønsket å skaffe ham en ny kompis, etter en stund da vi så han ikke trivdes å være alene. Men som sagt, her på Østlandet, og jeg inkluderer da alt fra Nedre Follo til Drammen, og alt imellom, er det så stor mangel på katter nå, at det ikke er til å finne.  Alt dyrebeskyttelser har, er voksne katter som er vanskelig å adoptere, enten sære katter som ikke kan leve med andre dyr eller små barn, eller katter med FIV som ikke kan slippes ut, og må være inndørskatter. Jeg har som sagt fulgt med i to år, med engang det kommer en aktuell katt, så er det kjempekø på ham, og katten forsvinner. 

to år ventet jeg, og du sier vente litt?

Jeg har nå gitt opp, og min egen katt har nå bikket 12 år og har blitt litt for sær selv, til ny kompis. 

Men jeg vil gjerne informere andre om situasjonen, spesielt alle dere som skriker «så mange hjemmeløse katter, kastrer katten din nå». Nei, dere tar feil. Ikke kastrer katten din, hvis du bor på Østlandet, nå kan du få fire tusen for enhver kattunge og folk står i kø for de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som sagt, ikke overalt i Norge er dyrebeskyttelsene stappfulle. Du vet ikke hvor TS bor, og kan ikke svare utifra din geografisk ståsted, kan du? Jeg påpeker det gjerne engang til, på hele Østlandet er det stor mangel på katter nå. Altfor mange var veldig flinke, fulgte rådene,  og kastrerte kattene sine. Jeg skjønner at dere i Bergen, Trondheim og andre strøk ikke har samme problem, men da burde kanskje nettopp dere være flinkere å kastrere sine katter? 

Grunnen til at det er mangel i Oslo er ikke pga flere har kastrert kattene sine enn vanlig eller flinkere enn resten av landet til å kastrere.

Det er pga Oslo har vært den delen av landet koronaen har rammet aller mest, derfor har ekstremt mange hatt hjemmekontor og har hatt tid til å adoptere katter. Det er også flere mennesker i Oslo iforhold til organisasjoner enn feks i Stavanger. Hva skjer når alle de menneskene får vaksine og får lov å gå tilbake på jobb, reise på ferie, begynne igjen på hobbyene sine, gå ut mer på byen og listen fortsetter?? Da blir det plutselig veldig mange som oiiii jeg kunne visst ikke ha katt alikevell!! Og hjemløsheten kommer til å stige som aldri før. Så når ting går mer tilbake til normalt så får vi mange katter som blir forlatt og så i tillegg så er det idioter som har avlet for harde livet for å tjene et par kr (lett for å gå i minus, kattunger koster, og veterinær kan bli dyrt) så da har vi et stort hjemløs problem + at vi har overprodusert katter med vilje.

Og noen må forresten adoptere de eldre kattene også, og det er veldig koselig btw. 

Tenker at om man virkelig vil ha katt så klarer man å reise et stykke eller avtale at noen plukker opp katten og frakter den til deg (noen som skal samme vei) eller at noen kan sitte katten på et tog og ta tog alene, mange muligheter. Ellers så adopterer man en eldre katt, da vet man hva man får. Man oppfordrer ikke andre til å få kull når det er 50.000-100.000 hjemløse katter i Norge bare fordi at det ikke er noen kattunger akkurat der du bor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker katter og jeg vil ikke at vi skal «gå tom» for katter i Norge, men det kommer vi faktisk aldri til å gjøre slik som systemet er idag (og hadde vi «gått tom» så har andre land flust av katter vi kunne importert).  Det at østlandet har mangel på katter er ett unntak av en midlertidig situasjon, ikke en krise som vi må ordne opp i. 

Synes også det er flott at det er så få kattunger på østlandet, da må de tenke seg skikkelig om først, noe veldig få faktisk gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og.... en togreise fra og til  Oslo - Bergen får du unnagjort på en dag, ta det en lørdag. Det er sikkert mange andre steder nærmere som har kattunger, det var bare for å illustrere at det ikke er et problem i det hele tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Fy fader for et drittargument😂 har man lyst nok på katt klarer man å reise litt. Dessuten er det nok flust av katter i Oslo-området også, men kanskje ikke de små søte kattungene akkurat nå. Det er helt fantastisk at folk kastrerer, alle burde gjøre det, med unntak av oppdrette av raser. Dessverre tenker folk som deg og produserer til et overmetta marked.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

29025904_1398766933561035_4229341303818682368_n.png

Anonymkode: e4b9d...ad5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Du og den dumme moren din burde ikke hatt dyr.

Anonymkode: 8ed31...8e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen grusomt stygge kattenavn

Anonymkode: b5e43...bd9

Skrevet (endret)
AndreR321 skrev (På 28.5.2021 den 14.13):

Okei bra😅 Ble redd det var noe galt med han for han var virkelig helt gal etter henne haha. Halvor er kastrert men de fant bare en testikkel på han..

Da ligger nok den andre i buken på han. Normalt sett går de inn og henter den. Du har fertil hunkatt ? Om du ikke får begge kastrert med en gang blir det kattunger av dette. Som gjerne arver pappas defekt som medfører dyrere kastrering.

Han er nok kryptokid. 2 testikler, men bare den ene kom ned normalt. De kan plukke den ut.

Endret av Tulling
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en utrolig vond tråd å lese. I fjor jobbet jeg med å fange inn villkatter og levere de til dyrebeskyttelsen. Det er fortsatt ALT for mange katter i forhold til gode hjem!

TS, vær så snill og kastrer hunnkatten. Du fra Østlandet, vent til september når hele Norge er fullvaksinert og skal på utenlandsferie, da får du nok tak i katten du vil ha gratis siden du ikke gidder sløse noen tusenlapper på et levende individ du skal ha i 15 år (og betale påfølgende utgifter for), eller ordne transport til Vestlandet hvor katter dør av FIV og avmagring pga de idiotene som tenkte at kattene klarer seg jo helt fint alene!!!

Anonymkode: 8c03f...87b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...