Gå til innhold

Katteparring gone wrong?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei allesammen! Jeg trenger hjelp med mine katter.. Jeg har hatt katt helt siden jeg var liten og er en stoor kattelsker! Føler jeg har en del peiling men kanskje ikke på dette evnet.

For rundt et og et halvt år siden så tok mamma og jeg over huset til bestefar siden han gikk bort, han hadde da en voksen hannkatt som heter Halvor. Vi tok oss av Halvor men følte han trengte en venn, vi fikk i en hunnkatt, Coraline. De går bra overens, men nå som Coraline er ett år, så har hun begynt å ville parre seg osv.. Halvor er kastrert men parrer med henne likevell? I går så var han med henne konstant hele dagen og han ble for mye for hun. Hun kom seg ikke vekk, og hun freste å gjorde alt hun kunne for å komme seg vekk fra han. Han jager henne og hun blir livredd. Jeg får tilslutt tak i henne å tar hun med inn på rommet mitt. Hun gjemmer seg under senga og sover der i et par timer og så legger hun seg i senga og sover videre. Hun virket helt fin da jeg våknet dagen etter, jeg slapp henne ut og da møter hun på halvor igjen... Han fortsetter akkurat slik som i går, og han jaget henne. Og nå finner vi hun ikke, hun har nok gjemt seg for han. Spørsmålet blir da.. er det normalt at hannkatter blir så intennse? Han ble rett og slett helt gal liksom. Synes det er veldig synd på henne å vet ikke hva jeg skal gjøre. :(
Nabokatten (hunkatt) har vært til dyrlegen fordi hun har vært så slapp og ikke spist noe. Kanskje Halvor har jaget henne også? Redd for at Coraline ender opp som henne.

Har noen forslag til hva jeg kan gjøre eller som kan si meg om dette er normalt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dere sikker på at Halvor er kastrert? 

Ta med begge kattene til dyrlegen. Få hunnkatten kastrert, og få de til å sjekke Halvor også

Anonymkode: d33d7...d74

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ta med begge kattene til dyrlegen og få så sjekket at han er kastrert + steriliser henne samtidig. Nabokatten får dere ikke gjort så mye med, men dere kan spørre om hun ikke skal bli sterilisert snart.

Anonymkode: 1e759...918

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er dere sikker på at Halvor er kastrert? 

Ta med begge kattene til dyrlegen. Få hunnkatten kastrert, og få de til å sjekke Halvor også

Ja, vi tok han med når han ble kastrert. Men de fant bare en testikkel.. Kanskje han bare er halvt kastrert?? Har ikke planer om å sterilissere henne enda fordi vi vil gjerne ha ett kull med kattunger 😕 

Men kanskje vi burde ta med Halvor for wn sjekk?

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er - ja, hannkatter er alltid så intense. Hunkatter kan ofte si ifra, men din hunkatt er for ung, rett og slett. Tror du må bare holde de adskilt de dagene.

Som andre sier, kastrer Halvor.

Ikke sterilizer Coraline foreløpig 😅 Hvis du bor sentralt. "Alle" katter i Norge er blitt serialisert, i mer sentrale strøk, i følge av veldig vellykket kampagne om å sterilisere kater. Helt vanlige, blandingskattunger selges nå for 4 tusen pr stykk - og det er kø for dem. Mulighet for penger, for deg. 

Anonymkode: 590f3...7cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ta med begge kattene til dyrlegen og få så sjekket at han er kastrert + steriliser henne samtidig. Nabokatten får dere ikke gjort så mye med, men dere kan spørre om hun ikke skal bli sterilisert snart.

Anonymkode: 1e759...918

Ja tenker at det er lurt med en sjekk. Vi tok han med når han ble kastrert men de fant bare en testikkel..  Har ikke planer om å sterilissere Coraline enda fordi vi har lyst på ett kull med kattunger. 
Nei😅 Men er ikke så gøy når det kan værw pga katten vår at hun ble slik. De har også lyst på et kull med kattunger så tror nok ikke de kommer til å sterilissere henne helt enda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svaret er - ja, hannkatter er alltid så intense. Hunkatter kan ofte si ifra, men din hunkatt er for ung, rett og slett. Tror du må bare holde de adskilt de dagene.

Ikke sterilizer Coraline foreløpig 😅 Hvis du bor sentralt. "Alle" katter i Norge er blitt serialisert, i mer sentrale strøk, i følge av veldig vellykket kampagne om å sterilisere kater. Helt vanlige, blandingskattunger selges nå for 4 tusen pr stykk - og det er kø for dem. Mulighet for penger, for deg. 

Okei bra😅 Ble redd det var noe galt med han for han var virkelig helt gal etter henne haha. Halvor er kastrert men de fant bare en testikkel på han..

Ja har ikke planer om å sterilissere Coraline enda :) Har veldig lyst på kattunger etterhvert! Vi bor i skogen for å si det sånn haha, så det kryr ikke av ukastrerte katter rundt her. Så kattene er frie og elsker det her!  Ja så det var dyrt med katter på finn.no når vi var på leit etter kattunger for et år siden. Vi kjøpte Coraline for 500kr.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får helt vondt av anbefalinger om ikke å sterilisere. 😭 Selvfølgelig burde det koste et par tusenlapper for en kattunge? Det koster å ha katt, og man slipper kanskje at folk dumper de med en gang de skal på ferie eller kattungen ikke er like liten og søt lenger. Eventuelt får man en fiks ferdig chippet, sterilisert og vaksinert kastet etter seg fra alle dyrevernsorganisasjoner i Norge for 1500 kroner. For hver ekstra kattunge som blir født, er det kanskje en voksen katt som aldri får et ordentlig hjem, eller en lidende hjemløs katt som aldri får hjelp i det hele tatt. Fy faen, jeg gremmes over hvordan katter behandles. 

Anonymkode: 4d2a6...721

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg får helt vondt av anbefalinger om ikke å sterilisere. 😭 Selvfølgelig burde det koste et par tusenlapper for en kattunge? Det koster å ha katt, og man slipper kanskje at folk dumper de med en gang de skal på ferie eller kattungen ikke er like liten og søt lenger. Eventuelt får man en fiks ferdig chippet, sterilisert og vaksinert kastet etter seg fra alle dyrevernsorganisasjoner i Norge for 1500 kroner. For hver ekstra kattunge som blir født, er det kanskje en voksen katt som aldri får et ordentlig hjem, eller en lidende hjemløs katt som aldri får hjelp i det hele tatt. Fy faen, jeg gremmes over hvordan katter behandles. 

Forstår den 100%! Er helt forferdelig hvor mange katter som dumpes og er hjemløse.

Vi personlig har velsig lyst på at kattunger fra vår katt, kommer nok til å ta vare på en selv og gi bort resten. Vi er veldig påpasselige på at katten skal få et bra hjem og snille eiere. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg er katteelsker selv, tro meg. Men tror ikke du skjønner helt problemet som har oppstått i Oslo, og ble enda verre nå i Covid-tid. Det er sikkert tusenvis av katter som er forlatt og neglisjert, på verdensbasis - Men det er nå totalt motsatt problemstilling på Østlandet, det er nesten ingen katter igjen. 😅 Alle dyrebeskyttelse her har veldig få katter, de de har igjen, er gamle katter som ikke egner seg til å bo sammen med andre katter eller andre dyr, ikke egner seg til barnefamilier, og en del er i tillegg katter med FIV som ikke kan få lov å slippes ut. 

Jeg har ventet i snart 2 år på en hannkatt som kan leve med barnefamilie, og kan leve med en annen katt, og kan gå ut - og det er ingen å få, null, de få som dukker opp, forsvinner på en blunk. Og 4 tusen for en blandingskattungen er for mye, men det er prisen her nå.

Så om ikke min gamle katten var sterilisert, ville jeg absolutt benyttet meg av sjansen å få ungene på den, og få noen tusenlapper. Anbefaler alle, vi trenger katter 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg er katteelsker selv, tro meg. Men tror ikke du skjønner helt problemet som har oppstått i Oslo, og ble enda verre nå i Covid-tid. Det er sikkert tusenvis av katter som er forlatt og neglisjert, på verdensbasis - Men det er nå totalt motsatt problemstilling på Østlandet, det er nesten ingen katter igjen. 😅 Alle dyrebeskyttelse her har veldig få katter, de de har igjen, er gamle katter som ikke egner seg til å bo sammen med andre katter eller andre dyr, ikke egner seg til barnefamilier, og en del er i tillegg katter med FIV som ikke kan få lov å slippes ut. 

😅

???? 

Send de på katteraid til Stavanger, ingen av organisasjonene her kan hjelpe eierløse katter og nyfødte foreldreløse kattunger fordi de har sprengt kapasiteten. 

Anonymkode: 20e56...49c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AndreR321 skrev (1 time siden):

Ja tenker at det er lurt med en sjekk. Vi tok han med når han ble kastrert men de fant bare en testikkel..  Har ikke planer om å sterilissere Coraline enda fordi vi har lyst på ett kull med kattunger. 
Nei😅 Men er ikke så gøy når det kan værw pga katten vår at hun ble slik. De har også lyst på et kull med kattunger så tror nok ikke de kommer til å sterilissere henne helt enda.

Steriliserer du ikke katten din er du ingen katteelsker. Eneste du oppnår med å ikke kastrere katten er å gjøre at Norge får et enda større katteproblem. Det er et ENORMT problem i dette landet. Det finnes over hundre tusen katter uten hjem her, som fører til kolonier, store skader etter frost og slåssing, innavl, sykdom og død. Og dette hjelper du til med med å avle videre på problemet. Kastrer katten, ikke la hun få kattunger. Vil du ha kattunger foreslår jeg at du blir fostermor for en drektig katt fra dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: cb6c2...286

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ved hu katter kalles det kastrering. Veldig få dyrleger sterilisere hunkatter, for da vil hunkattene fortsatt ha løpetid og alt som følger med, med unntak av muligheten til å bli gravid. Det er derfor vanligst å kastrere hunkatter (fjerne livmor etc). Da slipper man løpetidene. 

Ts, om de bare fant én testikkel, så kan det være at den andre testikkelen er i buken. En testikkel som ikke har falt, kan skape trøbbel både på kroppen og på adferd. Den savnede testikkelen bør lokaliseres og opereres ut. Det er godt mulig han vil roe seg da. Kan ikke tro at veterinæren ikke fortalte dere dette, eller at dere måtte komme tilbake for røntgen for å finne og fjerne den

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ventet i snart 2 år på en hannkatt som kan leve med barnefamilie, og kan leve med en annen katt, og kan gå ut - og det er ingen å få, null, de få som dukker opp, forsvinner på en blunk. Og 4 tusen for en blandingskattungen er for mye, men det er prisen her nå.

Så om ikke min gamle katten var sterilisert, ville jeg absolutt benyttet meg av sjansen å få ungene på den, og få noen tusenlapper. Anbefaler alle, vi trenger katter 😅

Du er klar over at det som skjer nå når landet åpnes opp igjen og folk kan reise rundt og være sosial igjen, er at veldig mange kommer til å ville kvitte seg med de stakkars dyrene de har skaffet seg under pandemien? Alle dyrevernsorganisasjonene kommer til å bli overbelastet (dvs. mer enn vanlig), dyr kommer til å bli dumpet og forlatt osv., så det er ikke spesielt lurt å oppfordre til å ikke sterilisere katter. 

Og hvis vi tenker enda et skritt lenger, tenk om alle de som har skaffet seg dyr under pandemien har tenkt det samme som du, at de ikke vil sterilisere katten sin, og så dumper den nå når de kan reise, feste og gjøre andre ting? En katt kan få 3-4 kull kattunger i året. Kan du se for deg alle villkattene som kommer til å sulte og fryse til vinteren og videre framover?

AnonymBruker
Skrevet

Som en over her sier: den andre testikkelen kan være der selvom de ikke fant den, ta en sjekk. 

Og som en annen sier, NEI hannkatter er ikke alltid så intense uansett, de roer seg når de er kastrert, men om katten ble kastrert veldig seint og etter han ble kjønnsmoden så kan den atferden sitte igjen selvom han er skikkelig kastrert.

Det heter ikke sterilisere hunnkatt(man kan det men veldig få som faktisk gjør det) Som regel så blir hunnkatter kastrert også, og ja du bør absolutt kastrere hunnkatten. Det er mangel enkelte deler i landet men det er allerede mange hjemløse som ikke har blitt fanget inn enda og nå er det kattunge sesong så nå begynner det å ta seg opp igjen og vil snart ikke være et problem, som en annen her skriver: når grensen åpner for fult og ting går tilbake tol normalt kommer vi til å få en boom av hjemløse katter. Det er jo også en del som ser sjangsen til å tjene litt på kattungene så det blir ikke mangel, vi går ikke tom for katter for å si det sånn. 

Anonymkode: 2c5b9...380

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Steriliserer du ikke katten din er du ingen katteelsker. Eneste du oppnår med å ikke kastrere katten er å gjøre at Norge får et enda større katteproblem. Det er et ENORMT problem i dette landet. Det finnes over hundre tusen katter uten hjem her, som fører til kolonier, store skader etter frost og slåssing, innavl, sykdom og død. Og dette hjelper du til med med å avle videre på problemet. Kastrer katten, ikke la hun få kattunger. Vil du ha kattunger foreslår jeg at du blir fostermor for en drektig katt fra dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: cb6c2...286

Veldig unødvendig å være så kvass. Dette var ikke spørsmålet mitt engang. Jo jeg elsker katter over alt på jord, så ikke kom å si noe annet. Er ikke ulovlig å ikke «kastrere» katter, jeg gjør ikke noe galt. Skjønner det går imot det mange mener ikke er rett, men det er lov. I norge så er det mange fine omplasseringer og dyrebeskyttelsen tar seg av de som trenger det. Såklart ikke alle men de fleste.

Det er livets gang at katter får kattunger.

AnonymBruker
Skrevet
AndreR321 skrev (4 timer siden):

Forstår den 100%! Er helt forferdelig hvor mange katter som dumpes og er hjemløse.

Vi personlig har velsig lyst på at kattunger fra vår katt, kommer nok til å ta vare på en selv og gi bort resten. Vi er veldig påpasselige på at katten skal få et bra hjem og snille eiere. 

Det håper jeg virkelig dere er

Anonymkode: 8ea78...13d

AnonymBruker
Skrevet
AndreR321 skrev (4 minutter siden):

Veldig unødvendig å være så kvass. Dette var ikke spørsmålet mitt engang. Jo jeg elsker katter over alt på jord, så ikke kom å si noe annet. Er ikke ulovlig å ikke «kastrere» katter, jeg gjør ikke noe galt. Skjønner det går imot det mange mener ikke er rett, men det er lov. I norge så er det mange fine omplasseringer og dyrebeskyttelsen tar seg av de som trenger det. Såklart ikke alle men de fleste.

Det er livets gang at katter får kattunger.

Du er rimelig naiv syns jeg, tror du at disse fine omplasseringene og dyrebeskyttelsen virkelig har plass til å ta seg av alle som trenger det? Sett deg inn i alle lidelsene rundt omkring når det gjelder katter så får du forhåpentligvis en annen mening. Alle dyrevernsorganisasjoner ber om hjelp så kanskje du heller burde melde deg som frivillig og hjelpe katter der siden du elsker katter over alt på jord??

Anonymkode: 4d3e5...381

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

???? 

Send de på katteraid til Stavanger, ingen av organisasjonene her kan hjelpe eierløse katter og nyfødte foreldreløse kattunger fordi de har sprengt kapasiteten. 

Jepp. Jeg bor her. Kattekolonier i huet og ræva og overarbeidede organisasjoner. Men nå hadde jeg kjørt ganske langt for å få en katt. 🤪 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

???? 

Ja, det har jeg selv merket, at det er null problem å få en katt fra dyrebeskyttelsen i Trondheim eller Bergen heller 😂 men for min del, det blir umulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...