Gå til innhold

Melde "venninne" til BV

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert spørre BV om å få snakke med dem og høre om det er grunn for bekymringsmelding?

Tenk gjennom konkret hva du tenker er relevant for omsorgsevne, feks:

- evne til å se barnets behov, forstå hva barnet trenger. feks om barnet er sulten, tørst, kald, varm osv.

- evne til å holde barnet trygt, forstå og se potensielle farer i hjemmet og ute, følge råd fra helsemyndighetene osv (alt fra soving, utstyr, sikring i bil, sikring i hjemmet osv)

- evne til å gi barnet primærbehov som mat, søvn, klær osv

- evne til å følge opp barnet i bhg, skole, - lære barnet ting som det trenger for å takle livet 

- evne til å holde hjem i ok orden slik at det ikke er farlig for barn, gi ok mat, ha noenlunde rutiner osv.

- ikke misbruke rusmidler.

Man kan klare disse tingene fint selv om man er rar og ikke så flink sosial. Men er man lettere utviklingshemmet kan noe av dette være vanskelig, ikke fordi man ikke gir kjærlighet og omsorg og ønsker å gjøre det bra men fordi man kanskje ikke forstår eller evner å se alle ting (feks behov, farer osv). 

Anonymkode: b9b5b...eed

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå må du gi deg TS! Man melder til bv hvis man har mistanke om overgrep, vold eller alvorlig omsorgssvikt. Du har ingen indikasjon på at det foregår så du skal selvfølgelig ikke melde! 

La bv bruke tiden på barna som virkelig trenger hjelp. 

Anonymkode: 80291...73a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ingen grunn til å melde henne til barnevernet, ærlig talt. Du vet absolutt ingenting om hvordan hun kommer til å være som mor og oppfører deg som 'mammapoliti' og tror at alle som ikke passer inn i den firkantede lille boksen din for hvordan en eksemplarisk borger skal være burde meldes til bv. Du må ha et veldig kjedelig liv selv siden du er så opptatt av å kritisere andre som er annerledes enn deg. Blir helt satt ut! Helt normalt å arve klær og de fleste gir gledelig. Du høres gnien ut og generelt bitter. Gjør 'venninnen' din en tjeneste og la henne være i fred.

Anonymkode: cf31d...09d

Gnien fordi jeg ikke vil gi bort bilstolen, vogna osv jeg har kjøpt nytt til mitt barn? Vet du hva, så god råd har jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: 8107b...4c3

• Liker 3
Skrevet

Hun høres veldig spesiell ut, men tror ikke dette er en sak for barnevernet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan sikkert spørre BV om å få snakke med dem og høre om det er grunn for bekymringsmelding?

Tenk gjennom konkret hva du tenker er relevant for omsorgsevne, feks:

- evne til å se barnets behov, forstå hva barnet trenger. feks om barnet er sulten, tørst, kald, varm osv.

- evne til å holde barnet trygt, forstå og se potensielle farer i hjemmet og ute, følge råd fra helsemyndighetene osv (alt fra soving, utstyr, sikring i bil, sikring i hjemmet osv)

- evne til å gi barnet primærbehov som mat, søvn, klær osv

- evne til å følge opp barnet i bhg, skole, - lære barnet ting som det trenger for å takle livet 

- evne til å holde hjem i ok orden slik at det ikke er farlig for barn, gi ok mat, ha noenlunde rutiner osv.

- ikke misbruke rusmidler.

Man kan klare disse tingene fint selv om man er rar og ikke så flink sosial. Men er man lettere utviklingshemmet kan noe av dette være vanskelig, ikke fordi man ikke gir kjærlighet og omsorg og ønsker å gjøre det bra men fordi man kanskje ikke forstår eller evner å se alle ting (feks behov, farer osv). 

Anonymkode: b9b5b...eed

Er dette jeg tenker på. Er ikke bare at hun er «rar», men at hun oppfører seg til tider som ett barn selv. Dette har også blitt kommentert av andre som har gått på samme skole + folk hun har jobbet sammen med 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ingen grunn til å melde henne til barnevernet, ærlig talt. Du vet absolutt ingenting om hvordan hun kommer til å være som mor og oppfører deg som 'mammapoliti' og tror at alle som ikke passer inn i den firkantede lille boksen din for hvordan en eksemplarisk borger skal være burde meldes til bv. Du må ha et veldig kjedelig liv selv siden du er så opptatt av å kritisere andre som er annerledes enn deg. Blir helt satt ut! Helt normalt å arve klær og de fleste gir gledelig. Du høres gnien ut og generelt bitter. Gjør 'venninnen' din en tjeneste og la henne være i fred.

Anonymkode: cf31d...09d

Prøver også å la henne være ifred som du sier men nytter ikke når hun terroriserer meg med meldinger om diverse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt uenig med flere her som er sterkt i mot at du melder til bv. Er du oppriktig bekymret, er det jo best å melde i fra, av hensyn til barnet. Da kan bv ha et øye på henne allerede før hun får barnet. Er det lite grunn til bekymring, så oppfatter bv det selv. Hvis det er slik at du og venninne din mest driver med baksnakking og det er lite grunnlag for din bekymring vet du vel det best selv, men hvis du mener det er reell grunn til bekymring ville jeg ikke nølt med å melde.

Anonymkode: 49199...37e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Gnien fordi jeg ikke vil gi bort bilstolen, vogna osv jeg har kjøpt nytt til mitt barn? Vet du hva, så god råd har jeg faktisk ikke. 

Er det slik at du ble så irritert av dette med å arve klær at du ønsker hevn, eller? Det er helt ok å spørre om noen kan gi bort klær og diverse. Da svarer du bare pent nei, hvis du ikke ønsker det. Du melder ikke til barnevernet.

Anonymkode: 516b6...ae9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er helt uenig med flere her som er sterkt i mot at du melder til bv. Er du oppriktig bekymret, er det jo best å melde i fra, av hensyn til barnet. Da kan bv ha et øye på henne allerede før hun får barnet. Er det lite grunn til bekymring, så oppfatter bv det selv. Hvis det er slik at du og venninne din mest driver med baksnakking og det er lite grunnlag for din bekymring vet du vel det best selv, men hvis du mener det er reell grunn til bekymring ville jeg ikke nølt med å melde.

Anonymkode: 49199...37e

Mener du at det TS beskrev er så bekymringsfullt? Hva eksakt mener du var det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Prøver også å la henne være ifred som du sier men nytter ikke når hun terroriserer meg med meldinger om diverse. 

Hvis du ikke ønsker kontakt med henne så kan du bare skrive at du ikke ønsker å ha kontakt med henne og så  blokkere henne hvis nødvendig. Du melder ikke noen til barnevernet fordi de er irriterende og du ikke liker dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det slik at du ble så irritert av dette med å arve klær at du ønsker hevn, eller? Det er helt ok å spørre om noen kan gi bort klær og diverse. Da svarer du bare pent nei, hvis du ikke ønsker det. Du melder ikke til barnevernet.

Som sagt spørr hun ikke bare om klær, og jeg har sagt nei mange ganger og begrunnet svaret. Da fortsetter hun å mase om å få vogna, få baby bilstolen, få vippestol etc. og nei det handler ikke om hevn. Men syns det er bekymringsfullt at det virker som hun har null sosiale ferdigheter.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt spørr hun ikke bare om klær, og jeg har sagt nei mange ganger og begrunnet svaret. Da fortsetter hun å mase om å få vogna, få baby bilstolen, få vippestol etc. og nei det handler ikke om hevn. Men syns det er bekymringsfullt at det virker som hun har null sosiale ferdigheter.

Da kutter du bare kontakt med henne hvis du blir irritert. Mennesker er forskjellige, og de som er sosialt awkward har jo også rett til å få barn, og barna har rett til å ha rare foreldre. Føles som at man i Norge ønsker å lage noe utopisk verden der alle borgere er akkurat like og oppfører seg likt. Alt som går litt utenfor normen skal meldes til barnevernet for å "redde" barna. Merkelige holdninger.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

BLOKKER! Du er voksen er du ikke? 

Anonymkode: 80291...73a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner hva du tenker, men folk er forskjellige. Jeg venter nå på neste og sistemann og skal gi bort mye etterhvert når det blir vokst fra. Noe er allerede avtalt, noe skal jeg sikkert prøve å selge men er usikker hvordan det blir og. Hadde bare vært glad hvis noen hadde spurt. Gjerne så lenge jeg liker personen og har lyst til å gi til nettopp dem... Så så rar er hun ikke. Bare ikke gjør en stor sak og spør. Her overreagerer du bare... 

Anonymkode: 82676...e34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner hva du tenker, men folk er forskjellige. Jeg venter nå på neste og sistemann og skal gi bort mye etterhvert når det blir vokst fra. Noe er allerede avtalt, noe skal jeg sikkert prøve å selge men er usikker hvordan det blir og. Hadde bare vært glad hvis noen hadde spurt. Gjerne så lenge jeg liker personen og har lyst til å gi til nettopp dem... Så så rar er hun ikke. Bare ikke gjør en stor sak og spør. Her overreagerer du bare... 

Skjønner ikke hva jeg tenker nei. Har jeg sagt at jeg ikke skal ha flere barn? Det kan godt hende, og ville du gitt bort ei vogn som var ny ifjor og kostet over 10K til en bekjent som maser på deg hele tiden.

• Liker 2
Skrevet

Det er 5 mnd mellom mitt barn og en venninnes barn. Mitt er eldst..jeg fant det derfor naturlig å spørre min venninne om hun trengte noen babyklær etter min hadde vokst ut av str 50/56, og 62. Hadde hun spurt selv, om hun kunne få litt hadde ikke det vært noen problem det eller.

Jeg finner det heller ikke det store problemet i at venner spør og graver om ting. Jeg tar det som et tegn at de bryr seg om meg. Hvis det er noe jeg ikke har lyst til å svare på så sier jeg at jeg ikke vil snakke om det og det respekteres. Jeg er litt på samme viset, stiller spørsmål men vil de ikke svare/snakke om det så respekter jeg det. 

Noen synes det er greit å spørre litt, andre ikke. Det har ingenting med omsorgsevne å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det kan være greit at du prøver å skille mellom det du synes er rart ved henne/personlighet, og som du ikke liker - og det som har med hennes fremtidige omsorgsevne å gjøre. Overlat til helsestasjon å vurdere det siste og du kan allikevel få synes hun er rar.

• Liker 5
Skrevet

At du syns at hun er rar er ikke grunn nok til å melde henne. Om hun er uskikket som forelder vet du strengt tatt heller ikke, for hun har ikke fått prøvd seg ut i den rollen enda. Dessuten finnes det mange veier til rom, og bare fordi at folk velger å oppdra ungene sine på en annen måte enn deg, så betyr det ikke at de er uskikket.

Jeg antar at dette er et voksent menneske det er snakk om. Tror du virkelig at hun har gått gjennom hele grunnskolen og ut i voksenlivet uten at pedagoger eller helsevesen har merket at hun har en lettere psykisk utviklingshemming, mens du - en mulig skrulle som søker råd på kvinneguiden - diagnostiserer henne ut i fra at at dere har «pratet litt nå og da» og hennes innlegg i some? Virkelig?

Om det skulle være noen tvil: Nei, ut i fra det du skriver innledningsvis så har du absolutt ingen grunn til å melde henne til barnevernet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Herre min hatt så slemme dere er med TS. Hun er oppriktig bekymret for om en bekjent er lettere psykisk utviklingshemmet og skal ha barn. 

Synes absolutt du skal ta en tlf til barnevernet jeg. Om ikke bare for å få luftet tankene dine. De finner fort nok ut av om hun trenger hjelp. 

Anonymkode: fe350...ddf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skjønner ikke hva jeg tenker nei. Har jeg sagt at jeg ikke skal ha flere barn? Det kan godt hende, og ville du gitt bort ei vogn som var ny ifjor og kostet over 10K til en bekjent som maser på deg hele tiden.

Jeg skrev skjønner hva du tenker... Det var ikke noe IKKE. Du virker sær.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...