AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Hei, ei jeg gikk på ungdomsskole sammen med (ikke samme klasse), har tatt kontakt med meg, vi har aldri vært venner tidligere bortsett fra at vi pratet litt av og til på skolen. Hun er mildt sagt veldig spesiell, virker ikke som hun har spesielt gode sosiale ferdigheter. Vil ikke ta alle eksempler jeg har her da jeg ikke vil bli gjenkjent. Hun spør veldig mye om veldig private ting, og blir veldig fornærmet når jeg ikke ønsker å svare henne på det, hun spørr også gjerne igjen etter en kort stund. Vet også at hun driver å spør folk hun knapt kjenner om penger. Hun har en veldig spesiell oppførsel. Hun pratet også lenge om at hun ønsket seg barn og prøvde å bli gravid, og når hun endelig ble det tok hun abort fordi hun ville ikke likevel. Nå er hun altså gravid på nytt, jeg har ett barn fra før av og hun forventer da at hun skal få og arve ting gratis fra det jeg har kjøpt til mitt barn. Jeg er oppriktig bekymret for hennes evne til å ta vare på dette barnet som hun skal få, og har diskutert det med ei venninne som også kjenner til henne. Er som sagt flere eksempler, og det er sånn at vi lurer litt på om hun kanskje har en lettere psykisk utviklingshemming. Lurer litt på å melde henne til barnevernet, ikke for at vi ønsker at hun skal miste barnet men fordi jeg tror hun kan ha behov for hjelp og veiledning. Er det noen som har noen tanker om dette? da jeg syns det er en veldig vanskelig situasjon. Vi er foresten i midten at 20 årene. Anonymkode: 8107b...4c3 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Jeg tenker at dette fort blir fanget opp av helsestasjonen og de rundt henne, så ikke noe dere trenger å melde inn nå mens hun er gravid. Anonymkode: 17e27...caf 44
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at dette fort blir fanget opp av helsestasjonen og de rundt henne, så ikke noe dere trenger å melde inn nå mens hun er gravid. Anonymkode: 17e27...caf Ja, men hun kan virke ganske normal når man møter henne ute. Alt detter er egentlig sånn hun holder på med på sosiale medier. Anonymkode: 8107b...4c3 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Jeg skjønte ikke helt hva som er så rart og hva eksakt er det som skal meldes til barnevernet? At hun er litt annerledes sosialt? At hun er åpen og liker å spørre om ting? Høres mer ut som at du blir irritert av henne, og vil melde. Dette er ikke noe barnevernssak. Anonymkode: 516b6...ae9 30
spirå12 Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, ei jeg gikk på ungdomsskole sammen med (ikke samme klasse), har tatt kontakt med meg, vi har aldri vært venner tidligere bortsett fra at vi pratet litt av og til på skolen. Hun er mildt sagt veldig spesiell, virker ikke som hun har spesielt gode sosiale ferdigheter. Vil ikke ta alle eksempler jeg har her da jeg ikke vil bli gjenkjent. Hun spør veldig mye om veldig private ting, og blir veldig fornærmet når jeg ikke ønsker å svare henne på det, hun spørr også gjerne igjen etter en kort stund. Vet også at hun driver å spør folk hun knapt kjenner om penger. Hun har en veldig spesiell oppførsel. Hun pratet også lenge om at hun ønsket seg barn og prøvde å bli gravid, og når hun endelig ble det tok hun abort fordi hun ville ikke likevel. Nå er hun altså gravid på nytt, jeg har ett barn fra før av og hun forventer da at hun skal få og arve ting gratis fra det jeg har kjøpt til mitt barn. Jeg er oppriktig bekymret for hennes evne til å ta vare på dette barnet som hun skal få, og har diskutert det med ei venninne som også kjenner til henne. Er som sagt flere eksempler, og det er sånn at vi lurer litt på om hun kanskje har en lettere psykisk utviklingshemming. Lurer litt på å melde henne til barnevernet, ikke for at vi ønsker at hun skal miste barnet men fordi jeg tror hun kan ha behov for hjelp og veiledning. Er det noen som har noen tanker om dette? da jeg syns det er en veldig vanskelig situasjon. Vi er foresten i midten at 20 årene. Anonymkode: 8107b...4c3 Alle har plikt til å melde til BV dersom man er bekymret. Det kan også gjøres anonymt og jeg tenker det er god omsorg for det kommende barnet. 20
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønte ikke helt hva som er så rart og hva eksakt er det som skal meldes til barnevernet? At hun er litt annerledes sosialt? At hun er åpen og liker å spørre om ting? Høres mer ut som at du blir irritert av henne, og vil melde. Dette er ikke noe barnevernssak. Anonymkode: 516b6...ae9 Kategoriserer du det som "åpen og liker å spørre om ting" når noen spørr deg om personlige ting som hvorfor du var på legekontoret, hvorfor de ikke kan få vite hvordan syk du er, intime detaljer om forholdet til deg og din partner osv? Selvfølgelig blir jeg irritert men det er ikke grunnen til å melde. Og det er ikke kun det at hun driver å spørr om alt mulig. Anonymkode: 8107b...4c3 15
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: ... diskutert det med ei venninne som også kjenner til henne. ... vi lurer litt på om hun kanskje har en lettere psykisk utviklingshemming. ... Anonymkode: 8107b...4c3 Ufff, alt ond på jorden er fra sladder! 🤢 Anonymkode: 373d2...952 16
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Hva har det med omsorfsevne å gjøre? Du vil ikke være venn med henne mens hun vil... I tillegg baksnakker og vurderer å melde ril barnevernet.... Ja ja. Vis innlegget så blir du kvitt henne. Anonymkode: 82676...e34 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei, ei jeg gikk på ungdomsskole sammen med (ikke samme klasse), har tatt kontakt med meg, vi har aldri vært venner tidligere bortsett fra at vi pratet litt av og til på skolen. Hun er mildt sagt veldig spesiell, virker ikke som hun har spesielt gode sosiale ferdigheter. Vil ikke ta alle eksempler jeg har her da jeg ikke vil bli gjenkjent. Hun spør veldig mye om veldig private ting, og blir veldig fornærmet når jeg ikke ønsker å svare henne på det, hun spørr også gjerne igjen etter en kort stund. Vet også at hun driver å spør folk hun knapt kjenner om penger. Hun har en veldig spesiell oppførsel. Hun pratet også lenge om at hun ønsket seg barn og prøvde å bli gravid, og når hun endelig ble det tok hun abort fordi hun ville ikke likevel. Nå er hun altså gravid på nytt, jeg har ett barn fra før av og hun forventer da at hun skal få og arve ting gratis fra det jeg har kjøpt til mitt barn. Jeg er oppriktig bekymret for hennes evne til å ta vare på dette barnet som hun skal få, og har diskutert det med ei venninne som også kjenner til henne. Er som sagt flere eksempler, og det er sånn at vi lurer litt på om hun kanskje har en lettere psykisk utviklingshemming. Lurer litt på å melde henne til barnevernet, ikke for at vi ønsker at hun skal miste barnet men fordi jeg tror hun kan ha behov for hjelp og veiledning. Er det noen som har noen tanker om dette? da jeg syns det er en veldig vanskelig situasjon. Vi er foresten i midten at 20 årene. Anonymkode: 8107b...4c3 Du har ingen grunn til å melde henne til barnevernet, ærlig talt. Du vet absolutt ingenting om hvordan hun kommer til å være som mor og oppfører deg som 'mammapoliti' og tror at alle som ikke passer inn i den firkantede lille boksen din for hvordan en eksemplarisk borger skal være burde meldes til bv. Du må ha et veldig kjedelig liv selv siden du er så opptatt av å kritisere andre som er annerledes enn deg. Blir helt satt ut! Helt normalt å arve klær og de fleste gir gledelig. Du høres gnien ut og generelt bitter. Gjør 'venninnen' din en tjeneste og la henne være i fred. Anonymkode: cf31d...09d 18
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Barnevernet vil jo vite årsaken til bekymringen, og da vil det jo ikke være nok å si at hun er merkelig. Jeg møter ukentlig (for meg) «rare» foreldre som likevel åpenbart mestrer å ta seg av barna sine, selv om de ikke akkurat oppdrar dem slik jeg ville gjort selv. Anonymkode: 563bf...d1c 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kategoriserer du det som "åpen og liker å spørre om ting" når noen spørr deg om personlige ting som hvorfor du var på legekontoret, hvorfor de ikke kan få vite hvordan syk du er, intime detaljer om forholdet til deg og din partner osv? Selvfølgelig blir jeg irritert men det er ikke grunnen til å melde. Og det er ikke kun det at hun driver å spørr om alt mulig. Anonymkode: 8107b...4c3 Ja, det gjør jeg. Ser ikke noe spesielt i det, og absolutt ingenting bekymrende med tanke på barneoppdragelse. Du kan jo alltid bare si at du ikke ønsker å svare på de spørsmålene. I stedenfor å melde henne til barnevernet. Hallo altså... Anonymkode: 516b6...ae9 11
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 spirå12 skrev (8 minutter siden): Alle har plikt til å melde til BV dersom man er bekymret. Det kan også gjøres anonymt og jeg tenker det er god omsorg for det kommende barnet. Bekymret for hva? Du dikter opp problemer og er tydeligvis den typen som er så misfornøyd med eget liv at du ikke har noe annet å snakke om enn å baksnakke andre og være negativ og kritisk til alle som er annerledes enn deg. Kanskje 'venninnen" din burde melde deg til bv. Anonymkode: cf31d...09d 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 Begynner å håpe at dette er en trolltråd. Hvis ikke det er det så blir jeg helt satt ut av det hele. Hvor ondskapsfull og feig går det an å være? Tror jeg ville vært bedre venner med den der raringen enn deg, TS. Anonymkode: 516b6...ae9 11
GammelKaktus Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 Hvis du er oppriktig bekymret for hennes omsorgsevne så melder du men altså det er nok av rare sære folk som oppdrar flotte barn selv om de ikke er helt A4. Du sier du ikke vil legge ut noe her i fare for å bli gjenkjent, men altså det du kommer med her er overhodet ikke grunnlag for en bekymringsmelding. Man trenger ikke fiender når man har "venner/bekjente" som deg iallfall. 9
Ulven Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 Ofte når man er i tvil om et barns omsorg, er det smart å ta en samtale med BV hvor man diskuterer om det er grunn for bekymring. Da legger man frem det man vet på en så objektiv måte som mulig, og så vil BV kunne si om dette er grunn til bekymring. Denne samtalen kan gjøres helt uten å gi navn eller personidentifikasjon på den man er bekymret for. Synes BV det er grunn for bekymring, vil de be deg legge inn en bekymringsmelding og veilede deg om fremgangsmåten. 7
vinterdekor Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Å kalle en venninne for lettere utviklingshemmet 🙇♀️ uten å være sikker 🙇♀️. Nå må det snart bli slutt på dømming av andre personer, uten grunn! 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 Det er ingenting i hva du skriver som betyr at hun ikke er en god omsorgsperson. Jeg ville absolutt ikke sendt noen bekymringsmelding før du har noe veldig konkret som går på manglende omsorg til barnet. Anonymkode: c2319...8d1 5
Gjest Fnuggolina Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at dette fort blir fanget opp av helsestasjonen og de rundt henne, så ikke noe dere trenger å melde inn nå mens hun er gravid. Anonymkode: 17e27...caf Men det kan være i seneste laget for babyen om hun for eksempel «glemmer» en time eller to. Da har hun hatt omsorg i flere måneder. Jeg hadde absolutt ringt og forklart situasjonen, og sagt dere mener hun trenger oppfølging og veiledning/vurdering fra helsestasjon og barnevern. Høres jo ut som hun ikke helt har sosiale ferdigheter om flere reagerer og lurer på om hun faktisk er lettere psykisk utvikøingshemmet.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men hun kan virke ganske normal når man møter henne ute. Alt detter er egentlig sånn hun holder på med på sosiale medier. Anonymkode: 8107b...4c3 Fagpersoner har trente øyne, og får ofte med seg slike ting, om dette er tilfellet. Anonymkode: b2b9a...d59 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 Jeg synes du skal ta en telefon til barnevernet og drøfte saken anonymt. Og hvis de synes det er grunnlag nok, vil dere bli enige om å sende inn bekymringsmelding. Anonymkode: 5b629...1fe 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå