Gå til innhold

✨ Vinterbaby ✨

Eira2020

Anbefalte innlegg

17+3

Så hyggelig at dere tenker på meg @Annabelog @Amatariel :klem:Jeg har vært mindre aktiv her inne og har derfor kun sneket litt i både terminklubb og dagbøker, men har ikke følt at jeg har hatt tid og overskudd til å legge igjen kommentarer. Skal ta en runde innom dere så snart jeg får anledning 🥰 Nå er det jo faktisk gått virkelig lang tid siden forrige oppdatering fra meg! Så, her følger:

Etter at vi bikket uke 12 har vi delt nyheten med stadig flere. Dette har gjort at jeg i stor grad nå får dekket mitt behov for å snakke om det som har med graviditeten å gjøre med venninner 🥰 I tillegg har vi som nevnt tidligere vært  gjennom en flytteprosess og en flere ukers ferie hvor vi var på reise hele perioden. Ferien var veldig etterlengtet og jeg nøt hvert sekund 🌟 Nå som jeg har startet på jobb igjen går ettermiddagene med til å komme på plass i ny bolig, i tillegg til mye ekstra soving på sofaen.. 😅

Formen er stort sett fin, opplever ikke at jeg kan klage på noe når jeg hører om andre som enda kan plages med kvalme. Men jeg merker tydelig at kapasiteten min er blitt redusert sammenlignet med vanlig 🙈 Magen begynte å vises mer og mer fra uke 16🥰 Enda opplever jeg at den blir mer synlig etter lunsj/om ettermiddagen. Så jeg har investert i noen gravidplagg, men må si det er et svært begrenset utvalg :fnise:  Har enda ikke kjent tegn til bevegelse, og begynner å bli veldig klar for dette! Så er vi veldig spent på OUL, vi skal samme dag som deg @Amatariel 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig å høre fra deg! :duskedame: Sååå deilig at du har nytt ferien til det fulle. Det er gull verdt når man generelt er litt sliten, og ikke minst holder på med flytting. Forstår egentlig også at skravlebehovet her inne er mindre... gleder meg til jeg også kommer dit, men enn så lenge så snakker jeg ikke om graviditeten til noen IRL nesten 😆 Samtidig håper jeg du fortsatt dukker opp sånn innimellom her, for det er noe spesielt å snakke med noen som også er gravid, like langt som en selv. Akkurat det har man jo sjeldent rundt seg i hverdagen.

Det er begrenset utvalgt av mammaklær i butikkene ja. Da skal man lete litt... Jeg har ganske nylig begynt å handle litt jeg også (bare litt supplering til det jeg har på loftet, fordi jeg syns det er fint med noe nytt også). Handlet bl.a en stooor pakke fra Zalando tidligere i uken her. Der var det mye salg, og selv om noen ting må returneres så beholdt jeg mye. Så fornøyd med det! Har også handlet tidligere på Ebay.uk da jeg liker merket Purpless veldig godt. Rimelig og fine mammaklær! Spesielt gode gensere/trøyer som har plass til gravidmagen, men også har ammehull slik at man kan bruke klærne enda lengre. Brukte dette myye sist svangerskap/barsel.

Lykke til med videre flytteprosess! :klemmer: Og så gleder jeg meg veldig til vi kan oppdatere hverandre på OUL!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin kommentar som alltid  @Amatariel:klem: Så til det @Fhuzzy spør om her:

18+3

Endelig var dagen for OUL kommet. Vi fikk i dag bli betrygget og beroliget i lange baner. Sprellende frisk liten baby i magen, hvor alt virket å være i skjønneste orden 🥰 Og vi fikk bekreftet at magefølelsen vi hadde helt i starten var riktig: det er en liten jente vi venter på 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå! :strix: For en fredag! Det er jammen mye å glede seg over her inne i dag! :strix: Gratulerer så mye med vellykket OUL og ei litta tulle på vei :lillesky::babyjente:❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra!! :nordvesta: Gleeedelige nyheter!! Gratulerer så mye! 💕 Ble du noe flyttet på ang termin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh! ❤️ Gratulerer så mye med fantastiske nyheter om ei frisk og fin jente i magen! :strix:  Hurra!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

22+5

Takk som spør @Fame :klem: 

Det står overordnet sett bra til her. 🙏🏼Siden ordinær ultralyd i sist innlegg har jeg rukket å bekymre meg mye for manglende bevegelser, før jeg endelig i uke 21 begynte å kjenne små antydninger. Nå har det vært jevnlig gjennom dagen denne uka, så jeg er endelig blitt beroliget på dette. :rodmer:

Ellers har jeg vært mer sliten den siste tiden, med større søvnbehov igjen og tilbakevendende en litt ubehagelig følelse av strekk på ene siden av ryggen. Så jeg har tatt det med ro etter jobb den siste uken. Savner energien min!

I tillegg kjenner jeg meg litt frustrert når det kommer til garderoben. Så mye som ikke passer lengre og vanskelig å kle seg for jobb! Må egentlig ut på handel, men føler jeg aldri har overskudd til det (jeg som egentlig elsker å shoppe😅). Tror kanskje løsningen blir å klikke hjem litt fra nett heller. Må jo ha klær 🙈

Avslutningsvis så fikk vi nettopp beskjed om at fødselsforberedende kurs som vi skulle på i november er blitt avlyst. Synes det er litt tullete når smittesituasjonen er slik den er nå og samfunnet åpnes mer og mer. Nå vet ikke jeg hvor nyttig et fysisk kurs kunne ha vært, men at det som da skulle ha vært et kurs i arbeidstiden blir erstattet med en 4 timer lang video vi får tilsendt til å se på fritiden irriterte meg litt … :phaedra:

Endret av Eira2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira2020 skrev (2 timer siden):

Avslutningsvis så fikk vi nettopp beskjed om at fødselsforberedende kurs som vi skulle på i november er blitt avlyst. Synes det er litt tullete når smittesituasjonen er slik den er nå og samfunnet åpnes mer og mer. Nå vet ikke jeg hvor nyttig et fysisk kurs kunne ha vært, men at det som da skulle ha vært et kurs i arbeidstiden blir erstattet med en 4 timer lang video vi får tilsendt til å se på fritiden irriterte meg litt … :phaedra:

Vi var nylig på fødselsforberedende kurs i regi helsestasjonen. Tidligere i uken hos jordmor sa hun at det vi var på var det siste fysiske kurset og at de nå på permanent basis går over til kun de nettkursene, så det har nok ikke noe med korona å gjøre 🤷🏻‍♀️ 

Men enig med du. Foretrekker fysisk klasseromslæring for da blir du mer tvunget til å følge med, enn å sitte på sofaen og bli søvnig og forstyrret av telefon og hva annet 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sååå kos at du nå kjenner jevn bevegelse ila dagen 😍 Det blir bare mer og mer og sterkere og sterkere! 🥰 Plutselig skjønner du hva som er en fot eller en hånd på styrken av dunken også 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre at det endelig er litt liv å kjenne i magen! 🥰 Det er bare så koselig!

Skriver under på savnet av den gamle energien. Det hjalp for øvrig veldig for meg å øke jerninntaket etter at siste kontroll viste veldig lavt nivå av ferritin. Kanskje du bør ta en ekstra sjekk på om du trenger litt mer jern? 

Garderoben er et irritasjonsmoment her og! Har måttet legge bort alle vanlige bukser. Jeg kan få lukket et par av de, men jeg takler virkelig ikke press mot magen eller trange plagg av noen sort. Men jeg kan absolutt anbefale en tur innom Zalando, der har de mye fine gravidklær til en god pris :yvonne:

Spent på hvordan det blir med fødselsforberedende her også. Foreløpig er praksis at man ser en video som helsestasjon har lagt ut på sine sider, men ærlig talt... Det gir meg ingenting! Så håper de åpner for fysisk kurs. Og hvis ikke skal jeg undersøke for å finne ut om det er noen private tilbydere av kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med oppdatering fra deg igjen! Koser meg såå mye med det 😊 :hug:

Håper energinivået ditt kommer litt snikende tilbake (min erfaring er at det kan gå i rykk og napp) og at du får kjøpt deg noen klær du kan føle deg vel og fin i. Vi har en viss kleskode på jobb så jeg skjønner hva du mener. Ikke tenk på at man er gravid en kort stund, for enten kan man selge klærne videre senere eller så finnes det også en del gensere/topper som er for både gravid+ammende, så kan får man jo brukt dem lenge. For min selvfølelse som gravid så har det i alle fall vært viktig og riktig å kjøpe inn en del klær jeg føler meg fin i og som fremhever at jeg er gravid. Det er en så magisk tid! Senere savner man det... jeg kan nesten ikke tro at dette er min siste gang! Og ja, nettbutikk er toppers! Handler kun på nett jeg, for å gå i butikker syns jeg er ren tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
  • 1 måned senere...

Uke 33

Lang tid uten noe oppdateringer fra meg her nå 🙊 Livet skjer, er vel den enkleste forklaringen. Heldigvis er det hovedsakelig på den positive måten. Travle dager i høst! Vi har fokusert på å komme stadig mer på plass i ny bolig, i tillegg har det sosiale livet tatt seg opp igjen til noe som har lignet mer på slik livet var tilbake før pandemien. 

Jeg tenkte nå at det var på tide å gjøre en liten oppsummering på hvordan den siste tiden har vært:

Liv i magen:
Etter at jeg først kjente de første antydningene til spark tilbake i uke 20 har de blitt stadig tydeligere. Lille jenta i magen er samlet sett middels aktiv vil jeg si. Opplever ikke at hun er i så mye aktivitet at jeg plages med det, men kjenner nå daglige tydelige bevegelser som man skal gjøre 🥰 Tilbake i uke 30 endret bevegelsene litt karakter, hun er blitt merkbart større og «smyger» seg mer rundt nå. Ofte mest aktiv på kveldstid, så jeg er spent på om dette vil vedvare også utenfor magen 🙊

Kroppslige forandringer:
Tilbake i uke 27 merket jeg for første gang at puppene begynte å lekke 🍼. Dette har vært litt på og av siden den gang, men ullinnlegg har uansett blitt fast inventar hos meg nærmest daglig nå. Jeg har gått opp rundt 10 kg til nå, og  begynner å merke den ekstra tyngden godt. De ekstra kiloene er enn så lenge konsentrert rundt magen, jeg har hvertfall ikke merket at jeg er oppsvulmet ellers. Ingen strekkmerker enn så lenge, men jeg merker at jeg er veldig avslappet til om de skulle dukke opp nå mot slutten.

Humøret mitt:
De veldige humørsvingningene har jeg merket lite til egentlig! Var forberedt på å bli lettrørt og tynnslitt emosjonelt, men kjenner meg stort sett like stabil i humøre som før graviditeten. Stort sett i godt humør heldigvis 😊 Og så hjelper det på med juletiden, som jeg virkelig elsker

Formen min:
Sett bort fra generell slitenhet og daglige kynnere (ofte litt ubehagelige) siden uke 15-16, har det største problemet for min del den siste tiden vært ryggen. Med økende plager i nedre rygg og korsrygg i takt med vektøkningen blir det stadig vondere å gå gravid. Tilbake i uke 27 ble jeg 20% sykemeldt fra jobb grunnet dette, og jeg har måttet øke opp til 40% nå siste tid. Jeg har vært hos fysioterapeut og kiropraktor nå siste tid, i håp om at dette vil kunne hjelpe på fremover. De fleste ettermiddager/kvelder blir nå tilbragt på sofaen med lindrende varmeflaske. I det siste har også halsbrann på kveldene begynt å melde seg. Skal ikke være greit å være snart høygravid gitt 🙃

Søvn:
Søvnen er stort sett god, men oppe 1-3 ganger hver natt for å tisse. Så takknemlig for innkjøp av bbhugme som jeg gjorde tilbake da jeg fikk positiv graviditetstest omtrent! Hva folk gjør uten den skjønner ikke jeg 😅 Merker mer enn tidligere at jeg er avhengig av å sove mye nå. Og prøver å nyte dette nå siden det nok blir veldig annerledes på nyåret med nyfødt baby i hus 🙊

Jobbsituasjon og permisjon
Som nevnt 40% sykemeldt, og går etter planen ut til jul som vil si snart bare 3 uker igjen på jobb 😳 Enda en god del som skal ferdigstilles før jeg går ut i permisjon. Har heldigvis en fin sjef som jeg opplever som forståelsesfull for situasjonen jeg er i med vond rygg. Plan for permisjonen er forøvrig at jeg kommer til å ta en god del måneder ulønnet, slik at jeg kanskje ikke er tilbake på jobb før i januar 2023(!) Det er litt rart å forholde seg til at man potensielt skal være hjemme i et helt år. Men jeg tror det blir fint ❤️

Innkjøp:
Noe nytt, noe brukt, noe arvet - alt funker! Vi har kjøpt ny vogn (bugaboo fox 2), stellebord skaffet vi på Finn, vi får arve bilstol og en del annet utstyr (bæresele, babynest, reiseseng, vognpose ++). En del klær har vi både kjøpt og fått, i tillagg til en del flotte hjemmestrikk som vi har fått i gave. Fremover må jeg jobbe med å lage en oversikt over alt så vi ser hva vi enda mangler. Opplever at vi er godt i rute her. Barnerommet er et eneste kaos enda da, men så skal hun jo uansett sove inne hos oss en god stund sikkert 🥰

Tanker om fødsel:
Det begynner å snike seg inn en forståelse av at fødsel skal skje hos meg nå. Etter at flere venninner rundt meg har vært gjennom det samme det siste året virker det ikke like skremmende lengre. Jeg har deltatt på fødselsforberedende kurs og leser meg opp litt innimellom når jeg har tid. Kommer til å fokusere mer og mer på dette nå fremover, samtidig som jeg tror det også er lurt å ha et blikk på hvordan tiden etter fødsel vil bli også. Det siste etter gode råd fra venninner som nylig har vært gjennom det samme selv. Jeg går ellers med en liten bekymring knyttet til smitteoppblomstring og julen med tanke på termin sent i januar. I fjor på den tiden ble det jo full lockdown pga høy smitte etter jul og nyttår. Jeg ser for meg at både mannen og jeg kanskje bør isolere oss litt i de siste ukene frem mot termin, for å sikre at vi begge er friske når dagen kommer.

Sånn, det var et lite livstegn fra meg 🙆🏼‍♀️ Setter stor pris på å kunne dumpe innom her igjen, så får jeg bare se om jeg blir litt mer aktiv her igjen nå mot slutten eller ikke ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig oppdatering 🥰

Høres ut som at dere har mye klart både av ting og forberedelse til fødsel.

Er virkelig ingen dans på roser med graviditet. Men er kanskje å forvente når kroppen lager et lite menneske. Håper du klarer å slappe av med god samvittighet hvertfall 😁 Lurt å lytte til kroppen nå, man får jo dessuten en utrolig fin belønning til slutt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira! Så koselig å få oppdatering fra deg igjen, har absolutt tenkt på deg i høst :klemmer:

Håper du slipper noen flere plager med ryggen frem mot termin, og at du føler du får ferdigstilt jobben. Jeg er på akkurat samme sted nå... Rart å tenke på at man skal være borte så lenge. Jeg har avtale om å være tilbake 02.01.23, så blir over ett år ja! 😳 Men teenk alt annet vi skal gjøre det året - det blir bra ❤️

Masse lykke til med innspurten, klargjøring til jul og husk å kos deg masse. Håper å høre fra deg igjen om ikke lenge da :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...