Gå til innhold

✨ Vinterbaby ✨


Eira2020

Anbefalte innlegg

5+4

Jeg har trivdes godt inne på prøverdagbok-forumet. Da jeg i går fikk disse to testene, ble det likevel tydelig for meg at tiden kanskje var inne for å flytte dagbokskrivingen over hit :nori: Håper noen vil følge meg videre her, jeg setter alltid stor pris på en kommentar 🥰

338084F6-623E-462E-9AD8-4233B870F1C2.thumb.jpeg.5cde1b6d013646224d27ae4a229235f4.jpeg

Kort om min prosess: 
Jeg er 30 år og relativt nygift. Jeg og min mann hadde egentlig bestemt oss for å prøve å få barn for en god stund tilbake, men så ble jeg plutselig fridd til istedenfor for snart 3 år siden 🙊❤️

Siden vi begge ønsket en skikkelig fest av et bryllup ønsket vi å få gjennomført dette før vi startet prøvingen. Så babydrømmen ble utsatt frem til etter vi giftet oss sommeren 2020 (som forøvrig er en historie i seg selv 🙈). Jeg sluttet på p-piller i august, og begynte samtidig på diverse kosttilskudd, holdt meg fysisk aktiv og passet i starten også veldig på alkoholinntaket (på dette tidspunktet trodde vi jo nesten at jeg var blitt gravid allerede første gangen vi hadde ubeskyttet sex:fnise:). 

Det som kom noe overraskende på oss var hvor vanskelig det skulle bli for meg å komme tilbake i normal syklus og få naturlige eggløsninger igjen. Etter 3 måneder oppsøkte jeg hjelp for første gang hos privat gynekolog. Der fikk jeg utskrevet Provera for å fremkalle blødninger. (Det hører også med til historien at jeg også testet etter eggløsning fra ca dag 12 og utover hver eneste måned. Som vil si at jeg samlet sett har tatt et tresifret antall negative EL-tester🙈). 

Etter 5 måneder gikk jeg til fastlegen som tok blodprøver for å sjekke at alt så bra ut, og henviste meg til en offentlig gynekolog. Ventetid på over 4 måneder ble for lenge for oss som etterhvert hadde blitt veldig klare for å begynne «aktiv prøving», så vi oppsøkte samme private gynekolog på nytt da det var gått litt over 6 måneder. Her fikk jeg utskrevet Letrozol og dette vidunderlegemiddelet gjorde ikke bare at jeg endelig fikk eggløsning (😭) - jeg ble også gravid på «første» forsøk (😳🥺😍)!! 

Så her er vi da, mot slutten av uke 5 i min aller første graviditet ❤️ På dette tidspunktet er det enda bare meg og mannen som vet om lille i magen. Vi gleder oss nå til å begynne å dele nyheten med våre nærmeste allerede i neste uke 😭❤️ Grunnen til at vi velger å gjøre det da er at det sammenfaller med en bursdag i familien - jeg er så spent! 

Til slutt - en liste over mine viktige datoer etter inspirasjon fra min O’ store guru her inne :pls: @Amatariel:
 

Mine viktige datoer

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021
Positiv graviditetstest: 8. mai 2021
Hjertet begynner å slå: 22. mai 2021

Planlegger å fortelle foreldre og søsken: fra ca 24. mai 2021 (uke 6)
Tidlig ultralyd: 1. juni 2021 (uke 7+0)
Første svangerskapskontroll: 14. juni 2021
Ny ultralyd: 16. juni 2021
Ultralyd (med mannen): 12. juli 2021 
Andre trimester: 15. juli 2021

Mulig å vite kjønn: fra ca. 20. juli 
Tid for ordinær ultralyd: 20. august 2021

Halvveis i svangerskapet: 1. september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 21. september 2021
Fosteret kan høre: 25. september 2021
100 dager igjen til termin: 13. oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 19. oktober 2021
Tredje trimester: 20. oktober 2021
Nå regnes ikke babyen som prematur: 28. desember 2021
Fødselspermisjonen begynner: 31. desember 2021
Termin: 21. januar 2022

:strix:

Endret av Eira2020
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse med graviditetsdagbok, og med såå fine, sterke tester😍 Blir koselig å følge graviditeten din videre her inne❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok, og nydelige tester!! :duskedame: Gleder meg til å følge deg fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok her inne! Vil følge deg videre her! 🥰 TENK at det klaffet på første eggløsning!! 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok! Gleder meg til å følge graviditeten din 🧡🧡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for graviddagbok! heart.gif.487d5bc4ddce9623bc5f7e395684ff2f.gif
Det er såååå stas at vi er nøyaktig helt likt! Fineste letrozolbabyene våre 😄 Vil selvfølgelig følge med deg utover i hele svangerskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+6 🌸

Yay, tusen takk for fine kommentarer @Annabel, @bittelillebolla, @nilci, @Dame1989, @Prøver2021og @Amatariel💞 Setter virkelig pris på det!

I dag har vi nådd en ny milepæl: nå er det ikke lengre kun oss to (+fastlegen og gynekologen min🙊) som vet om graviditeten. Vi delte i dag den lille, store nyheten med min svoger og svigerinne som de første! :nordvesta: 

Det var utrolig gøy å endelig kunne dele gleden med noen. Det første svigerinnen min sa var "jeg visste det!!", mens svoger nok var mest overrasket. De er riktignok litt mer avmålt enn mange, men ble tydelig veldig glad på både våre og familiens vegne 🥰 Vi fikk også filmet det hele, noe jeg tror vi skal fortsette med på resten av avsløringene 😄 Videre denne uken vil alle de fire kommende besteforeldrene få vite det, jeg mister at de avsløringene muligens blir mer emosjonelle/tårevåte.

Det er lett å bli litt "naiv" oppe i det hele nå merker jeg. Det har gått så bra så langt, jeg har ikke vært spesielt dårlig, har ikke vondt noe sted, ingen spotting... Jeg skjønner jo at det enda er mulig at dette går rett vest, men det er jo likevel også en god sjanse for at dette går veien. I følge https://datayze.com/miscarriage-chart for eks er det i dag 87.1 % sjanse for at det vil gå bra, kontra 12.9 % sjanse for at det ikke gjør det. Innen helgen (når mine foreldre skal få vite om det) vil det være nede i 9 % sjanse for at dette ikke går veien, og hele 91 % sjanse for at det skal gå fint. Jeg vil leve i håpet 💞 I morgen er det også bare 1 uke til jeg skal på første ultralyd, på dagen 7+0! Selv om jeg gleder meg mest kommer jeg nok også til å grue meg litt. Spesielt siden jeg skal på denne helt alene, og må rett på jobb etterpå. Dersom det ikke er noe bankende hjerte likevel blir nok det ekstremt tungt å bære på egenhånd 😕 Nei, jeg må velge å leve i håpet enn så lenge 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 6 uker! danser.gif.eca32e53bfab0f43ca1644c144b15867.gif
Og sååå stas at dere har fortalt noen det! Føles ikke alt litt mer virkelig da? Og lykke til med videre avsløringer! Er det første barnebarn til noen? Vil nok uansett komme en del tårer! elsker.gif.1b1a44df014b6dc03280b3b9286baaf3.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Hurra for 6 uker! danser.gif.eca32e53bfab0f43ca1644c144b15867.gif
Og sååå stas at dere har fortalt noen det! Føles ikke alt litt mer virkelig da? Og lykke til med videre avsløringer! Er det første barnebarn til noen? Vil nok uansett komme en del tårer! elsker.gif.1b1a44df014b6dc03280b3b9286baaf3.gif

Takk det samme kjære deg! :klem:Veldig stas! Var en litt sånn ut-av-kroppen opplevelse nesten. Jeg ble faktisk så nervøs at jeg skalv litt i beina omtrent 🙈 Det føles absolutt mer virkelig! I dag skal vi dele nyheten med svigers, så er ekstremt spent! Første barnebarn på begge sider dette, så rimelig stort for hele nærmeste familie 🥺❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg så til rapport hvordan avsløringen til svigers går! elsker.gif.1b1a44df014b6dc03280b3b9286baaf3.gif Jeg lever litt på deres andres avsløringer ettersom det er så lenge til mine egne! Jeg treffer f.eks ikke mamma før i slutten av august først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, så koselig med avsløringer! 🥰 Skjønner godt at det er nervepirrende og super spennende å skulle fortelle. Tenk første barnebarnet på begge sider! Det blir stas! :nori:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6+1 🐝

Endelig bikket 6 uker! Hver dag føles som en seier i starten når mye tid går med til bekymringer. Lille i magen skal denne uken være like stor som en honningbie 🥰 Litt av en utvikling fra å være på størrelse med et valmuefrø for bare få uker siden! 

I går fikk vi delt nyheten med mine svigerforeldre, kommende bestemor og bestefar for første gang ❤️ De ble veldig glade, men tok også det hele med litt fatning. De var (som ventet) litt forsiktige med å rope for mye hurra, og kanskje litt opptatte av at vi ikke hadde passert 12 uker enda. Når det er sagt fikk vi gode klemmer og det ble skålet for den lille i magen og fremtiden! De sa også at de hadde ventet på dette, og derfor ikke var såå overrasket. Jeg mistenker likevel at det vil ta dem litt tid at dette synker helt inn 🙊 Jeg er ganske sikker på at mine foreldre vil reagere mye «kraftigere» på nyheten enn svigers, spesielt min mor 🥺 Sprekker snart av ønske om å fortelle spesielt henne, har så mye jeg lurer på om hennes svangerskap med meg og gleder meg til å kunne snakke med henne om alt fra graviditet til småbarnstid ❤️ Nyheten blir delt i løpet av helgen når jeg skal besøke dem, så spent!

Vi har i tillegg til familie, også valgt å dele nyheten med noen nære venner denne uken. Dette av flere grunner, det er for det første andre gravide rundt oss (som ble ekstremt rørt av å høre at vi også kommer etter🥰), og for det andre er det så slitsomt for meg å finne på unnskyldninger mtp. alkohol og evt dårlig form hele tiden. Gode venner betyr mye for oss, og i vår alder hvor alle gjør dette for første gang kjenner jeg at dette blir en veldig viktig støtte for meg videre - også om det skulle gå galt. Men, jeg krysser fingrene! Kun 6 dager til tidlig ultralyd nå :overrasket:🤞🏼

Endret av Eira2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre om besteforelderavsløring ❤️ Blir kjempebra å fortelle din mamma til helgen! Er jo noe spesielt med ens egen mamma. Som du sier, dere kan dele erfaringer o.l om hvordan det var å gå med akkurat deg for henne.

Tenk at det bare er 6 dager til TUL da!! Skjønner at de kommende dagene vil snegle seg for deg. Men tenk på at det er 14 dager igjen for meg :Knegg: Jeg er glad du har i neste uke, er fint å følge med på og leve litt igjennom dere andre mens jeg venter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, jeg har jo hatt på varsler på feil tråd og ikke fått med meg alt det fine som har skjedd hos deg! 😱:nordvesta:❤️❤️ Sååå koselig å lese om avsløringene så langt! Det er bare så stas! Vi måtte virkelig ta en alvorsprat med svigermor om at dette foreløpig er hemmelig, hun hadde jo lyst til å rope det til hele verden 😂 Skjønner veldig godt at du er spent på å fortelle din egen mor - det var virkelig spesielt ❤️

Og så gøy med TUL snart! Her skal det bli gøy å følge med fremover 🤩 Jeg skal ikke på TUL før i juli, så jeg får leve litt gjennom deg så lenge :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (18 timer siden):

Så koselig å høre om besteforelderavsløring ❤️ Blir kjempebra å fortelle din mamma til helgen! Er jo noe spesielt med ens egen mamma. Som du sier, dere kan dele erfaringer o.l om hvordan det var å gå med akkurat deg for henne.

Tenk at det bare er 6 dager til TUL da!! Skjønner at de kommende dagene vil snegle seg for deg. Men tenk på at det er 14 dager igjen for meg :Knegg: Jeg er glad du har i neste uke, er fint å følge med på og leve litt igjennom dere andre mens jeg venter selv.

Det var veldig koselig ❤️ Det er absolutt mest spesielt med sin egen mor, vet det vil bety enormt mye for henne å bli mormor 🥰 De snegler seg avgårde ja! Skulle egentlig ønske den ultralyden var før helgen, så jeg hadde noe å vise foreldrene mine... Merker at jeg begynner å stresse mer og mer med den ultralyden nå. Trodde opprinnelig jeg bare ville glede meg, men det er også i økende grad blitt en veldig følelse av alvor knyttet til det merker jeg. 

Fhuzzy skrev (17 timer siden):

Kjære vene, jeg har jo hatt på varsler på feil tråd og ikke fått med meg alt det fine som har skjedd hos deg! 😱:nordvesta:❤️❤️ Sååå koselig å lese om avsløringene så langt! Det er bare så stas! Vi måtte virkelig ta en alvorsprat med svigermor om at dette foreløpig er hemmelig, hun hadde jo lyst til å rope det til hele verden 😂 Skjønner veldig godt at du er spent på å fortelle din egen mor - det var virkelig spesielt ❤️

Og så gøy med TUL snart! Her skal det bli gøy å følge med fremover 🤩 Jeg skal ikke på TUL før i juli, så jeg får leve litt gjennom deg så lenge :danse:

Haha, her går det nok litt unna ja 😅 Så kjekt å høre, jeg ble jo litt inspirert av dine tidlige avsløringer må jeg si ❤️ Hehe, viktig med en liten disclaimer ja på at det er superhemmelig enda 😅 Så spent på å dele nå at jeg nesten sprekker 🙊 

Veldig spent på TUI 🥺 Lurer på om jeg kommet til å få sove natten før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+2 🫐

Lille er i følge apper nå enten på størrelse med en bie (som nevnt) eller et stort blåbær 🥺 Titter innom i dagboka igjen i dag for å dele litt om dagens hendelser:

For det første: dag 1 med skikkelig morgenkvalme for min del. Brakk meg da jeg pusset tenner og vurderte å prøve å kaste opp før jeg gikk på jobb i håp om å bli bedre. Brukte også lengre tid enn vanlig på å pakke sekken fordi jeg måtte lukke kjøleskapet for hver ting jeg skulle hente ut for å ikke brekke meg 🤢🙈

Så fikk jeg i går tilbud om å ta covid-vaksinen i jobbsammenheng, men måtte da høflig takke nei til denne grunnet medisinske årsaker. Siden jeg tidligere har takket ja til å få vaksinen så ville sjefen min i dag ha en prat med meg. Så jeg endte opp med å dele nyheten med henne, følte noe annet hadde blitt unaturlig. Hun ble glad på mine vegne og forholdt seg  egentlig profesjonelt til det hele 😊 Det er jo enda svært tidlig, noe hun også poengterte. Men nå tenker jeg hvertfall at det vil være lettere å få tilpasninger dersom jeg skulle bli veldig dårlig fremover, det er jo litt godt å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei! Så leit å høre at du har blitt så dårlig :troest: Det skal ikke være bare bare å være gravid tydeligvis! Håper du føler deg bedre etterhvert 💕 Mange synes det hjelper med Mariekjeks på senga før de står opp, eller ingefær har jeg hørt. Kan jo være verdt en test om det ikke gir seg.

Så bra at sjefen din tok det profesjonelt og nå vet om situasjonen din da. Da blir det sikkert enklere for deg å si ifra med en gang det skulle være noe også. Også trenger du ikke skjule timer for svangerskapskontroll eller finne på rare unnskyldninger osv. for det skal du jo få lønnet permisjon for :danse: Gruer meg litt til å fortelle det på jobben selv. Sjefen min er veldig ålreit på alle måter, men han er mann så jeg syns det er litt kleint bare :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å dele nyheten 😊 Tar fort litt tid før det synker inn, selv for de kommende besteforeldrene 🙊 Blir hyggelig å dele nyheten med din egen mor. Er enig i at det er ekstra spesielt. Syntes også det var utrolig fint å dele med besteforeldrene mine, blir så fin voksenprat ut av det.

Huff, så kjedelig at kvalmen har meldt sin ankomst. Her ble også kjøleskapet unngått en god stund x) I starten syntes jeg kvalmen var en fin påminnelse om det som skjer, får håpe den ikke blir altfor intens 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...