Gå til innhold

"Nå tror jeg du er litt (en psykisk diagnose)?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betrodde meg til en av mine nærmeste (trodde jeg), om noe veldig urettferdig jeg har opplevd med en annen person. Jeg kan ikke si hva,det er heller ikke poenget. Var et menneske som sa mye upassende til meg. Jeg snakket nok ganske raskt i denne samtalen hvor jeg delte dette,fordi jeg var enormt opprørt og oppskaket.

Vedkommende jeg betrodde meg til svarte "ja,men nå tror jeg du er litt..?" Jeg svarte at jeg ikke er det, men vedkommende bare fortsatte å snakke. Snakket også i en veldig rolig og barnslig stemme til meg. Forklarte at jeg kunne jo kanskje spør legen om dette, om hvorfor jeg reagerte på dette. Jeg prøvde forholde meg rolig,men måtte til slutt si at dette vet jeg med grunnlag av utdanning. Vedkommende svarer at jeg slett ikke er en psykiater.

Hva hadde dere gjort? Kjenner dette var veldig ydmykende å oppleve, jeg ønsket betro meg om en vanskelig situasjon og ble møtt med ingen forståelse.

Er dette narsissistisk?

 

Anonymkode: caf6d...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå aner jeg ikke hva det gjaldt, men det kan være denne personen du snakket med om noe personlig prøvde å gaslighte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var du så opprørt at vedkommende snakket til deg rolig for å roe deg ned. Du virker litt hårsår. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje var du så opprørt at vedkommende snakket til deg rolig for å roe deg ned. Du virker litt hårsår. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

Ja rolig prat hadde vært passende. Det hadde også vært passende å si imot meg om personen var uenig, men å kalde meg *****? Vil ikke si hvilket ord og diagnose vedkommende hevdet at jeg hadde.

Anonymkode: caf6d...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja rolig prat hadde vært passende. Det hadde også vært passende å si imot meg om personen var uenig, men å kalde meg *****? Vil ikke si hvilket ord og diagnose vedkommende hevdet at jeg hadde.

Anonymkode: caf6d...95a

Det er helt umulig å respondere når du ikke sier ordet. Hvis man for eksempler setter inn «paranoid», «unnvikende», «asosial» eller «depressiv» så kan det tolkes på mange måter som ikke nødvendigvis er ment til at du har en diagnose. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt umulig å respondere når du ikke sier ordet. Hvis man for eksempler setter inn «paranoid», «unnvikende», «asosial» eller «depressiv» så kan det tolkes på mange måter som ikke nødvendigvis er ment til at du har en diagnose. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

Okei, det var manisk depressiv. 

Anonymkode: caf6d...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei, det var manisk depressiv. 

Anonymkode: caf6d...95a

Tror du trygt kan anta at vedkommende ikke helt skjønner hva det vil si å være manisk depressiv. Mange bruker ord og uttrykk de ikke helt forstår.

Anonymkode: 04d8e...136

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Okei, det var manisk depressiv. 

Anonymkode: caf6d...95a

Da hadde jeg ikke tenkt så mye på det. De fleste slenger diagnoser rundt seg for å beskrive vanlige følelser så da oppfattet vedkommende deg som litt ustabil i humøret kanskje (det blir de fleste hvis det har skjedd noe). Og hvem sier manisk depressiv lengre? Venninnen din må være gammel. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du trygt kan anta at vedkommende ikke helt skjønner hva det vil si å være manisk depressiv. Mange bruker ord og uttrykk de ikke helt forstår.

Anonymkode: 04d8e...136

Hen vet hva det betyr.

Anonymkode: caf6d...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er misfornøyd med å få en psykiatrisk diagnose og derfor lurer du på om personen ga den har en psykiatrisk diagnose.

Du hører ikke singlingen i glass rundt deg?

Anonymkode: ed59b...ea0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hen vet hva det betyr.

Anonymkode: caf6d...95a

Nei, for da hadde ikke vedkommende brukt uttrykket på den måten.

:)

Anonymkode: 04d8e...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende jo at jeg kunne gå til legen 🥴

Anonymkode: caf6d...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vedkommende jo at jeg kunne gå til legen 🥴

Anonymkode: caf6d...95a

I verste fall så kan det hende vedkommende har sett faresignal hos deg, synes du overreagerer og ønsker å hjelpe ved å foreslå lege. Skjønner ikke helt hvorfor du tror hen er narsissist. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I verste fall så kan det hende vedkommende har sett faresignal hos deg, synes du overreagerer og ønsker å hjelpe ved å foreslå lege. Skjønner ikke helt hvorfor du tror hen er narsissist. 

Anonymkode: 0c8e2...c17

Fordi det er et merkelig tilsvar når noen ønsker prate om en sak 

Anonymkode: caf6d...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nyskjerig på hvilken diagnose vedkommende ga deg?

Anonymkode: 621ff...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er et merkelig tilsvar når noen ønsker prate om en sak 

Anonymkode: caf6d...95a

Veldig mange er sånn. De er mer opptatt av å finne løsninger enn av å bare snakke om noe. Man er bare ikke så vant til at damer er sånn, men de finnes jo de også. Altså, du prater om noe vondt, og vedkommende ser ikke poenget med å snakke om noe man ikke får gjort noe med (typisk veldig løsningsorienterte folk). I tillegg skjønner hun ikke helt hvorfor du reagerer, og tenker at det må bety at du ikke har det bra, og foreslår derfor lege. Jeg skjønner at det føles veldig nedlatende, jeg hadde heller ikke likt det da jeg også liker å snakke om vonde ting uten at det betyr at jeg er syk, men det kan hvertfall være sånn hun har tenkt. Samtidig er bipolar en veldig rar diagnose å anta at noen har bare fordi de overreagerer.

Anonymkode: f11a6...f0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er et merkelig tilsvar når noen ønsker prate om en sak 

Anonymkode: caf6d...95a

Merkelig er det ikke. Som noen over nevnte så er noen mennesker sånne «problemløsere» som ofte vil fikse problemet isteden for å bare snakke. Dere er nok bare forskjellige, og hen burde ikke antatt at du er/ oppfører deg bipolar(t) på samme måte som du ikke bør anta at hen er/ oppfører seg narsissist(isk). 

Anonymkode: 0c8e2...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg snakket nok ganske raskt i denne samtalen hvor jeg delte dette,fordi jeg var enormt opprørt og oppskaket.

Det er vel pga. dette at vedkommende oppfattet deg som manisk og rådet deg til å oppsøke fastlegen. 

Anonymkode: cc68f...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vel pga. dette at vedkommende oppfattet deg som manisk og rådet deg til å oppsøke fastlegen. 

Anonymkode: cc68f...5a3

Tenker man må ha tillit til at folk går til legen om det er noe galt. Verre enn at man ønsker snakke ut om en ting. 

Ikke rart verden er gal.

Anonymkode: caf6d...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...