Gå til innhold

Frykt for huggorm ødelegger gleden av å gå tur i skogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å gå tur i skogen. Fuglekvitter og lukten av varm skog, det gir meg mye.

Men jeg begynner å bli mer og mer engstelig for å gå på en huggorm. Jeg studerer bakken foran meg og ser nesten mer ned enn opp, og alle pinner på stien som ligger langt bort likner på slanger. Det ødelegger gleden, det begynner å bli en fobi. 

Jeg går alltid alene på tur, og er redd for å bli bitt. Har alltid sko med litt høyde på skaftet. Men hovedproblemet er at jeg synes huggorm og andre slanger er utrolig ekle, og jeg vil helst ikke se dem.

Slanger i bur på dyreparker etc er jeg ikke redd for, så det fungerer ikke med eksponeringsterapi. Det er ville slanger i skogen, som kravler og kryper og er uforutsigbare jeg er redd for. 

Jeg har begynt å unngå å gå i skogen, etter en tur jeg hadde i fjor hvor jeg gikk på nye stier og følte jeg mistet kontrollen litt, jeg følte jeg fokuserte så mye på hoggorm at jeg nesten innbilte meg at de var overalt. Lettere panikk! 

Har forresten sett hoggorm to ganger for mange år siden og det er jo ikke mye! 

Hvordan skal jeg bli kvitt denne overdrevne frykten?

Anonymkode: d3783...6ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare fortsette å gå turer. Blir da ikke bedre av å ikke gjøre det.

Jeg er i skogen 5 ganger i uka og er vokst opp med turer. Har sett 1 hoggorm på 35 år. 

 

Anonymkode: 082ea...793

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen tips, men skjønner deg godt!