Gå til innhold

Frykt for huggorm ødelegger gleden av å gå tur i skogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å gå tur i skogen. Fuglekvitter og lukten av varm skog, det gir meg mye.

Men jeg begynner å bli mer og mer engstelig for å gå på en huggorm. Jeg studerer bakken foran meg og ser nesten mer ned enn opp, og alle pinner på stien som ligger langt bort likner på slanger. Det ødelegger gleden, det begynner å bli en fobi. 

Jeg går alltid alene på tur, og er redd for å bli bitt. Har alltid sko med litt høyde på skaftet. Men hovedproblemet er at jeg synes huggorm og andre slanger er utrolig ekle, og jeg vil helst ikke se dem.

Slanger i bur på dyreparker etc er jeg ikke redd for, så det fungerer ikke med eksponeringsterapi. Det er ville slanger i skogen, som kravler og kryper og er uforutsigbare jeg er redd for. 

Jeg har begynt å unngå å gå i skogen, etter en tur jeg hadde i fjor hvor jeg gikk på nye stier og følte jeg mistet kontrollen litt, jeg følte jeg fokuserte så mye på hoggorm at jeg nesten innbilte meg at de var overalt. Lettere panikk! 

Har forresten sett hoggorm to ganger for mange år siden og det er jo ikke mye! 

Hvordan skal jeg bli kvitt denne overdrevne frykten?

Anonymkode: d3783...6ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare fortsette å gå turer. Blir da ikke bedre av å ikke gjøre det.

Jeg er i skogen 5 ganger i uka og er vokst opp med turer. Har sett 1 hoggorm på 35 år. 

 

Anonymkode: 082ea...793

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen tips, men skjønner deg godt! 
For min del er det elg! Jeg elsker å på i skogen, og er så heldig at jeg bor rett ved marka. Men jeg vet at det bor et par veldig tamme/uredde elger her, har sett dem et par ganger, og hørt historier om folk som har blitt jaget av dem. Det har aldri vært noen som har blitt skadet av dem, så jeg vet jo at det er lite sansynlig at det blir noe problem. Men jeg har skapt masse skrekksenarioer i hodet mitt, og det har begynt å ødlegge turene for meg da frykten overskygger turgleden... Veldig kjedelig!! 

Anonymkode: cd37b...bef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gummistøvler.

Huggorm er vare for tramping, så hvis du tramper mens du går vil den flytte seg. Jeg var på tur og tråkket nesten på en huggorm. Jeg så den bare ikke blant det høye gresset. Huggormen stakk av uten å bite meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruk gummistøvler, eller fjellstøvler! Tramp om du går i lyng etc, ormen merker vibrasjonene og flykter. Husk at de vil helst ikke se oss heller, de vil helst rømme! 

Har du støvler på, så er du HELT TRYGG, Da kan du la være å se på bakken. Jeg har gått veldig mye i skogen (oslomarka) og det går årevis mellom hver gang jeg ser orm. 

Anonymkode: dfbd1...d00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun i hodet ditt huggorm er farlig. Prøv å ha fokuset på noe annet. Sjansen er lik null for at du møter en. Den er livredd deg og varer unna lenge før du merker at den i det heletatt har vært der. 

Jeg er mye ute i shog og mark. Litt huggorm er det her. De gangene jeg har fått den til å hugge. Har jeg virkelig ertet meg opp på forhånd. Den har ikke greid å bite gjennom vanlige tursko i lær. 

Anonymkode: 6322a...6ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er dette? Er det mye hoggorm? 

Selv når jeg har ferdes i områder med orm er det veldig sjeldent å se en. 

Vi hadde en hoggorm som bodde under hytta noen år. Vi så den sjelden når vi var ute, men vi kunne av og se den innenfra. Den hadde en stein hvor den likte å sole seg. 

For meg og søsknene ble det en fin lærdom i å ha respekt for dyr. Hoggormen ønsket først og fremst å få være i fred. Hvis vi var bråkete og trampet så visste ormen hvor vi var og unngikk oss. Samtidig hadde vi strengt forbud om å nærme oss der ormen hadde bol og steinen dens. 

Et par somre senere var ormen borte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er allergisk, så tåler de fleste av oss et bitt veldig greit. Jeg går mye i fjell og skog (utenfor «turløypene), og ser orm relativt ofte.

Ble bitt i leggen i fjor sommer da jeg ruslet gjennom høyt ugress, men det var ikke spesielt vondt. Hovnet opp litt, og fikk litt frysninger bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill så langt. Jeg vet jo at frykten er overdrevet, og at det er hodet mitt som spiller meg et puss. 

Jeg bor på Østlandet, og det er ikke tvil om at det er hoggorm her, men det myldrer ikke heldigvis. Bare i hodet mitt!

Jeg må nok bare fortsette å gå i skogen og ha på støvler såklart, men jeg skulle ønske at jeg klarte å roe meg litt mer. 

TS

Anonymkode: d3783...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha jobbet aktivt med å skifte fokus, så det ikke ødelegger turgleden fullstendig. 

Jeg kommer til å høres helt sær ut nå :fnise: men det jeg foreslår under er det som funker for meg når det er ting som krever for mye mental energi:

Hva om du inngår en avtale med deg selv? Si til deg selv at ja, du frykter huggorm, og bli enig med deg selv om hvilke tiltak du skal benytte.

F eks:

  • Bruke fjellstøvler den ikke kan bite gjennom
  • Skal du plukke bær så risler du i lyngen med en pinne litt før du stikker hendene nedi
  • Skal du sette deg ned for en rast så stamper du hardt med føttene noen ganger slik at eventuelle ormer i nærheten får med seg vibrasjonene og kryper vekk

Så, når du er på tur og begynner å fryse på ryggen ved tanke på orm, så sier du beroligende til deg selv: "Ja, jeg er redd for orm, men dette har jeg jo ivaretatt ved tiltakene mine så da slipper jeg å tenke mer på det". Så bestemmer du deg for noe annet å tenke på, og konsentrerer deg hardt om å tenke på det i stedet. 

Det høres helt sært ut, og når jeg har slike indre samtaler med meg selv er det som å snakke til et barn - men det funker faktisk! Frykt for huggorm er faktisk en av de tingene jeg har blitt kvitt på denne måten ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det litt på samme måte. Jeg ble bitt av huggorm som liten og det sitter i.

kjenner at jeg til tider går med høye skulderen i skogen, og skvetter til når jeg hører noe.

Men minner meg selv på at de er like redde som oss. Så lenge jeg har kontroll og kan se hvor jeg går går det greit.

Det hjelper mye på å ha med noen, da går det mye bedre.

❤️
 

Anonymkode: 61329...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 11.56):

Takk for alle innspill så langt. Jeg vet jo at frykten er overdrevet, og at det er hodet mitt som spiller meg et puss. 

Jeg bor på Østlandet, og det er ikke tvil om at det er hoggorm her, men det myldrer ikke heldigvis. Bare i hodet mitt!

Jeg må nok bare fortsette å gå i skogen og ha på støvler såklart, men jeg skulle ønske at jeg klarte å roe meg litt mer. 

TS

Anonymkode: d3783...6ed

Jeg skjønner godt frykten din, hadde den jeg også. Jeg har løst problemet ved å kjøpe jaktstøvler, de er veldig høye i skaftet sammenlignet med vanlige fjellsko. Jeg merket stor forskjell, nå slapper jeg av når jeg går tur i skogen, og litt etter litt slapp angsten taket. Ja, jeg vet angsten var irrasjonell, men den var der og var veldig plagsom. Vi går lange turer i fjellet med tung sekk, så støvler var ikke et alternativ for meg. 

Nå har jeg funnet igjen gleden ved naturen, så av og til skal det ikke så mye til. Lykke til samme hva du velger av løsninger, viktigst å finne den som fungere for deg!

Anonymkode: 47699...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært mer redd for flått enn hoggorm

Anonymkode: a4cbb...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 11.56):

Takk for alle innspill så langt. Jeg vet jo at frykten er overdrevet, og at det er hodet mitt som spiller meg et puss. 

Jeg bor på Østlandet, og det er ikke tvil om at det er hoggorm her, men det myldrer ikke heldigvis. Bare i hodet mitt!

Jeg må nok bare fortsette å gå i skogen og ha på støvler såklart, men jeg skulle ønske at jeg klarte å roe meg litt mer. 

TS

Anonymkode: d3783...6ed

Jeg vet hvordan du har det❤️ Har det akkurat på samme måte. Ikke bare hogggorm jeg synes er ekle og uhyggelige, men alle slags slanger. Ser jeg noen på tv, snur jeg meg fort vekk. Vet ikke hva jeg skal gjøre med frykten jeg heller😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått meg på 3 hoggormer de siste 2 ukene i Oslo-marka. Ikke noe å være redd for.

Anonymkode: f3b45...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huggorm kan svømme. 

For en oppdagelse midt ut på et vann I Bæru..m. Der gutta satt og ventet på oss. 

Hva du gruer deg til, det vet ikke vi og motsatt. 

Takk, et av det mest vanskelige å si. M

Anonymkode: 5b8dc...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et innmari redd for huggorm selv og får å bli bitt eller at den biter hundene mine.🙈 Skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...