Gå til innhold

Legelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fastlegen min er også kommuneoverlege og har i følge skattelistene 1.4 m i årslønn.

Pappa er nevrokirurg på St Olavs og har 1.9 m. 

Anonymkode: 14eb6...4f7

Men så jobber ingen av dem 37,5 time i uka heller 😉

Anonymkode: a9490...e08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De legene jeg kjenner ble det nettopp av den grunn - status.

 

Anonymkode: bb80c...8a4

Vi var 174 på kullet mitt, kommer ikke på noen som hadde valgt studium på grunn av status. Noen av de mange hundre leger jeg kjenner har vel det, men er nok fremfor alt når det gjelder spesialitet og doktorgrad der noen kan virke drevet av status.

Personlig var det kombinasjonen av realfag og det å kunne møtte mange ulike mennesker som var motiverende. Hadde jeg vært opptatt av penger så hadde jeg vel gått blitt siviløkonom og satset på finans. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men så jobber ingen av dem 37,5 time i uka heller 😉

Anonymkode: a9490...e08

Absolutt ikke. Pappa var ikke tilstede under oppveksten min for og si det mildt 😅

Anonymkode: 14eb6...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Her er du jo helt på bærtur. Det finnes mange stillinger der man ikke går vakt og hvor man jobber 40 timers uker. På dette tjener man som overlege langt under 1 mill i året.

Uavhengig av om vakans blir pålagt eller man tar det frivillig er det jo masse ekstra jobb. Leger går ofte vakter på 19 timer. Du kan jo selv prøve å bli pålagt en slik vakt på toppen av normalarbeidsuke på 42-45 timer? Tilstedevakter på sykehus er heller ingen dans på roser, det er hardt arbeid fra man begynner til man går hjem.

Anonymkode: a9490...e08

Er på sykehuset, ikke på bærtur ;)

Vakans er også hjemmevakt, null stress. 

Anonymkode: b6e59...c10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 20.24):

Det tror jeg ikke. Skal man bli lege må man være i interessert i faget - de som kun er interessert i status klarer seg ikke gjennom studiet. 

Anonymkode: 2d1a7...990

Intelligens, arbeidsmoral og statushunger kan på noen måter kompensere for interesse. Jeg har også gått et langt studieløp med en viss prestisje og ikke alle studentene var like interessert.

Anonymkode: 25c41...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er klar over at denne tråden er noen år gammel, men tviler på at dette stemmer. I 2023 er minimumslønn for overlege i det helseforetaket jeg jobber 917.000 kr. Man oppnår kanskje en lønn på 1.2 dersom man går vakt, har UTA og jobber ekstra, men 1.2 som overlege på poliklinikk på dagtid er utopi, selv tre år etter at dette ble skrevet. 

Anonymkode: a9490...e08

Neida, det er ikke utopisk. Mannen min tjente det i fjor, kun poliklinikk, uten vakt, men selvsagt med en hel del UTA-tid, så det var ikke akkurat 40 timer i uka. Offentlig sykehus, grenspesialist innen indremedisin som det er notorisk vanskelig å rekruttere. 

Anonymkode: 00f96...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 11.04):

800,000 kr inkl tillegg for nydannet? Eller mer? 

Anonymkode: 2d1f4...27c

Ja, for en LIS 2 helt i startfasen. 

Anonymkode: 58650...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at leger tjener så dårlig i Norge, men det et kanskje god tilgang på leger i arbeidsmarkedet?

Anonymkode: ac6a0...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sykehuslege er et beintøft yrke. Sett opp mot hvor mange timer de faktisk jobber, hvor mye ansvar de har og hvor lange vakter de går er ikke lønna spesielt god. 
jeg er sykepleier og jobber tett sammen med leger naturligvis. De ferske legene hos oss går 18 timers vakter i slengen på helg, da har de ansvar for akutte operasjoner, hjertestans og traumemottak, samt alle nyopererte pasienter. På vårt sykehus går gravide leger i denne turnusen til de er i uke 28. vi sykepleiere slipper vakt med en gang vi har to streker på testen lissom..

det tar årevis å bli overlege og få baktvakt stilling. Over helg er bakvakt på jobb fra fredag ettermiddag-mandags morgen. Da kan de i praksis være på jobb hele helga, etter en slik vakthelg er det ofte forventet at de stiller på jobb igjeb mandag morgen og jobber ut dagen. 
å være sykehuslege er et slit, dette har medisinstudenter skjønt, derfor sliter sykehusene med rekruttering. 

Anonymkode: b2875...33c

Jepp. Legg til at det ikke er fridager før og etter vakt. Hvis mannen min jobber helgevakt (da snakker vi aktiv vakt fredag kveld til ca kl 22 - dvs på jobb fra 07:30-22:00 på sykehuset, dagvakt fra ca 8-16 lørdag og søndag, OG bakvakt hjemme hele fredag natt og lørdag ettermiddag/natt), har han ikke noe fri hverken før eller etter helga. Så da jobber han i strekk fra mandag til fredag uka etter, hvor det er 70+ arbeidstimer i uke 1, og rundt 45-46 arbeidstimer (dvs vanlig uke) i uke 2. 

Anonymkode: 00f96...71a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er på sykehuset, ikke på bærtur ;)

Vakans er også hjemmevakt, null stress. 

Anonymkode: b6e59...c10

Vakansvakter er jo oftest tilstedevakt, da… Og hjemmevakt er ganske stressende når en fersk LIS ringer hver time hele natta (eller oftere) for å få råd, ja. Du skal jo på jobb som vanlig dagen etterpå, selv om du ikke har sovet en dritt. 

Anonymkode: 00f96...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her er du jo helt på bærtur. Det finnes mange stillinger der man ikke går vakt og hvor man jobber 40 timers uker. På dette tjener man som overlege langt under 1 mill i året.

Uavhengig av om vakans blir pålagt eller man tar det frivillig er det jo masse ekstra jobb. Leger går ofte vakter på 19 timer. Du kan jo selv prøve å bli pålagt en slik vakt på toppen av normalarbeidsuke på 42-45 timer? Tilstedevakter på sykehus er heller ingen dans på roser, det er hardt arbeid fra man begynner til man går hjem.

Anonymkode: a9490...e08

Og noen jobber 40 timer uten vakt og tjener langt over miljonen. Mange med tilstedevakt jobber ikke mer men mindre hvis dem tar en vakansvakt (men får mye ekstra betalt). Noen (få) med hjemmevakt drar på hytta uten å bekymre seg (eller en klassiker fra Rikshospitalet, ferie til Italia med vakt). 

Poenget er at det er ekstrem forskjell hvordan sykehusleger har det. Noen jobber som slaver på korte vikariat, uten å kunne skrive overtid... Andre tjener godt i trygge jobber uten mye stress og mas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg jobber som fastlege 3 dager i uken og har legevakt ca 1 helg i mnd, han tjener 2,5 mill.

Anonymkode: 67eae...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katrin94 skrev (På 22.5.2021 den 17.55):

Tror kanskje det er fordi de ønsker å hjelpe mennesker… ikke alle velger yrke basert på lønn

Kaveh Rashidi fikk lavest mulige score på altruisme i Big 5-testen, dvs mange leger velger yrke av helt andre grunner enn et ønske om å være hjelpsom.

Anonymkode: c3f7a...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må nesten sammenligne grunnlønn når man ser på legelønn opp mot lønn i andre yrker. Husk at de fleste uavhengig av yrke vil ha millionlønn bare de jobber nok (ubeleilige) timer.

Jeg er LIS i et lite kirurgisk fag med 4 års ansiennitet. Tjente i fjor 1,25 mill, med 500 overtidstimer og en god del UTA. Jobbet da nesten 2 vanlige årsverk. Mange av overtidstimene var ulovlige som følge av beordring eller konstant krise med ubesatte vakter.

Om man synes lønnen er god eller ikke får bli en individuell vurdering. Husk at man har investert i lang kompetansebygging etter 6 års utdanning, tilegner seg etterhvert spisset kompetanse som få andre har, jobber på svært ubeleilige tidspunkter og har større ansvar enn i de fleste sammenlignbare yrker.

Problemet i lønnstrappen er at det ikke finnes noe videre progresjon i overlegelønnen, dvs at en fersk overlege har samme grunnlønn som en med 20 års erfaring i sitt fag. Dette bidrar til at offentlig helsevesen mister de erfarne overlegene til det private, kompetanse som er uvurderlig og tar tiår å bygge opp igjen. På min avdeling har vi stadig større problem med lekkasje av overleger privat og det er blitt vanskelig å rekruttere LIS. Hadde det vært så fett å være sykehuslege som mange skal ha det til, hadde nok flere blitt i jobben. 

Anonymkode: 58fc3...fcb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En venn av meg jobber som fastlege 3 dager i uken og har legevakt ca 1 helg i mnd, han tjener 2,5 mill.

Anonymkode: 67eae...97d

Det høres ut som en uvanlig gullkantet avtale. De fleste fastleger er selvstendig næringsdrivende, og deler av lønnen skal dekke lokaler/utstyr og lønn til personale på legekontoret. Man må også feks legge av penger til egen pensjon/sykedager etc.

Når det er sagt, sakker leger i spesialisthelsetjenesten akterut lønnsmessig i forhold til fastlegene. På mitt sykehus er det flere legespesialister som nå har sagt opp og gått over til allmennpraksis, rett og slett fordi de kan doble eller tredoble lønnen for like mange timer arbeidet. En katastrofe for sykehuset (som pr nå mangler flere viktige funksjoner - snakker her om et mellomstort sykehus sentralt på Østlandet). De aller fleste turnuslegene jeg møter ser for seg å fortsette med allmennmedisin av samme årsak.

 

Anonymkode: 58fc3...fcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man må nesten sammenligne grunnlønn når man ser på legelønn opp mot lønn i andre yrker. Husk at de fleste uavhengig av yrke vil ha millionlønn bare de jobber nok (ubeleilige) timer.

Jeg er LIS i et lite kirurgisk fag med 4 års ansiennitet. Tjente i fjor 1,25 mill, med 500 overtidstimer og en god del UTA. Jobbet da nesten 2 vanlige årsverk. Mange av overtidstimene var ulovlige som følge av beordring eller konstant krise med ubesatte vakter.

Om man synes lønnen er god eller ikke får bli en individuell vurdering. Husk at man har investert i lang kompetansebygging etter 6 års utdanning, tilegner seg etterhvert spisset kompetanse som få andre har, jobber på svært ubeleilige tidspunkter og har større ansvar enn i de fleste sammenlignbare yrker.

Problemet i lønnstrappen er at det ikke finnes noe videre progresjon i overlegelønnen, dvs at en fersk overlege har samme grunnlønn som en med 20 års erfaring i sitt fag. Dette bidrar til at offentlig helsevesen mister de erfarne overlegene til det private, kompetanse som er uvurderlig og tar tiår å bygge opp igjen. På min avdeling har vi stadig større problem med lekkasje av overleger privat og det er blitt vanskelig å rekruttere LIS. Hadde det vært så fett å være sykehuslege som mange skal ha det til, hadde nok flere blitt i jobben. 

Anonymkode: 58fc3...fcb

Beklager men grunnlønn er idag bare tull. Hvordan man bygger en tjenesteplan og så videre inklusive ulike tillegg er det som teller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremmed fugl skrev (På 25.3.2024 den 21.35):

Beklager men grunnlønn er idag bare tull. Hvordan man bygger en tjenesteplan og så videre inklusive ulike tillegg er det som teller. 

Da må du samtidig se på hva andre har mulighet til å jobbe av overtid kveld, natt, helligdag etc. For det er der alt utover grunnlønn kommer inn. Så jo, 100% stilling må sammenlignes med annen 100% stilling, og ikke det man får for å være tvunget til å jobbe ekstra på ugunstige tider. 

Anonymkode: cf6a5...8a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 20.36):

Kaveh Rashidi fikk lavest mulige score på altruisme i Big 5-testen, dvs mange leger velger yrke av helt andre grunner enn et ønske om å være hjelpsom.

Anonymkode: c3f7a...4e7

Interessant anekdote. Rashidi er én av ca. 31 000 yrkesaktive leger i Norge.

Anonymkode: a7db9...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 20.14):

Kan ikke kvinner bli kirurg?

Anonymkode: 49281...6ed

Eh hadde du latt deg bli operert av ei kvinne??

Anonymkode: fb289...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig komplekse grunner til at vi velger de yrkene vi gjør. Klart man må ha interesse for faget for å gjennomføre en så lang og krevende utdanning som medisin. Samtidig er det noe med forventninger fra dem rundt, i noen familier der det mange leger, men og fra en selv. For noen er det opplagt at de skal studere for å bli en profesjon, de blir leger, advokater eller ingeniører. Andre er mer fornøyd med å bli noe etterhvert og setter sammen en egen grad.

Jeg tror det er feil og si at status ikke betyr noe, for det handler og om å få en posisjon i samfunnet hvor man kan bety noe og kan tjene ok og bruke evnene sine. For en som komme rinn på medisin vil nok ha behov for å bruke evnene sine. Har du svært gode karakterer fra vgs så søker du og på prestisjestudier, selv om det saktens finnes unntak

Anonymkode: cced0...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...