Gå til innhold

Omfordeling av vaksinen, noen sutrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Example skrev (33 minutter siden):

Dere som klager: ....

- Hvor lenge har dere hatt påbud ol munnbind når dere handler?

like lenge som Oslo. 

- Hvor mange ganger har barna deres vært hjemme i karantene på grunn av smitte på skolen?

Har ikke barn, men er mye stengte skoler her og 

- Hvor mange uker har barna har hatt rødt nivå på skolen det siste året?

mange

- Hvor lenge har butikker vært stengt I deres kommune?

eneste punktet hvor det har vært strengere i Oslo, men reglene for besøk i hjemmet har i perioder vært maks 2

- Hvor lenge har restauranter og utesteder vært pålagt å stenge?

Husker ikke, men er ikke så lenge siden de fikk åpne.

- Hvor mange kjenner du som har vært smittet?

Flere.

- Hvor mange ganger tok du til orde for at hele landet skulle ha samme tiltaksbyrde som Oslo av ren rettferdighet?

daglig faktisk. Jeg har ønsket meg portforbud for hele landet for å faktisk få bukt med smitten

- Hvor mange kvadratmeter har du til rådighet i din bolig, som jeg regner med at du har sittet inne i stort sett hele året av smottevernshensyn?

40 kvadrat og ja. Jeg har holdt meg hjemme.

 

Jeg tror ikke du er klar over det men bostedet mitt har faktisk periodevis hatt strengere regler enn Oslo. Skjevdelingen er feil fordi den kun gir ekstra til kommuner på Østlandet mens byer som Bergen, Tromsø, Stavanger og Trondheim blir oversett selv om det også er områder med stor fare for videre spredning. 
 

Du som bor i Oslo: har du i det hele tatt satt deg inn i tiltakene i andre byer enn din egen?

Endret av altflyter
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest byråkrati

Bryr meg ikke, jeg vil bare reise på ferie i utlandet. Det får jeg ikke når vi får mindre vaksiner. 

Politikerne er sentrert i Oslo og de vil leve normalt. Da vil de selvsagt ha mer vaksiner der slik at de slipper leve så strengt. Så kan de gjemme seg bak "mer smitte" og andre unnskyldninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og jeg lurer på om de som nå sutrer om urettferdighet fordi de må gi bort vaksiner er de samme som piper når de må følge smitteregler til tross for lav smitte der de bor. Det henger i såfall ikke på greip! Det ene øyeblikket vil de særbehandles, i det neste ikke, da må de plutselig ha like mye av kaka.

 

Lurer på når utenfor Østlandet skal forstå at vi har mye smitte fordi vi borog lever tett, ikke fordi vi gir faen. (Selv om noen gjør det og, selvfølgelig. )

Anonymkode: 2b288...071

Inntrykket man sitter igjen med, til tross for at mange kommer med alternative grunner, er at dårlig etterlevelse belønnes med prioritering i vaksinekøen.

Når trangboddehet og yrke ikke er hovedårsaken så er det ikke mange årsakforklaringer igjen som fører til økt smitte. Så nå kan de som har overlatt covid "til skjebnen". Belønnes med covid sertifikat og fly smilende til syden. Mens andre som har isolert seg mister vaksinen kan glemme ferie et år til.

Det er ikke rart det fører til misnøye hos enkelte.

Jeg bor i en såkalt prioritert kommune  (Ikke Oslo) , men vil ikke bli vaksinert før august, og kan reise utenlands i september..kanskje.

Så nok en hjemme sommer på meg. Hadde jeg derimot bodd på Stovner kunne jeg reist utenlands.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, altflyter said:

Jeg tror ikke du er klar over det men bostedet mitt har faktisk periodevis hatt strengere regler enn Oslo. Skjevdelingen er feil fordi den kun gir ekstra til kommuner på Østlandet mens byer som Bergen, Tromsø, Stavanger og Trondheim blir oversett selv om det også er områder med stor fare for videre spredning. 
 

Du som bor i Oslo: har du i det hele tatt satt deg inn i tiltakene i andre byer enn din egen?

Du må gjerne fortelle når og hva som har vært strengere enn Oslo. Fint at man slenger ut med påstander som man ikke begrunner. 

Edit: For såvidt. Hvor er det du bor som har hatt påbud siden begynnelsen av oktober 2020?

Endret av Blått
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Commander said:

Inntrykket man sitter igjen med, til tross for at mange kommer med alternative grunner, er at dårlig etterlevelse belønnes med prioritering i vaksinekøen.

Når trangboddehet og yrke ikke er hovedårsaken så er det ikke mange årsakforklaringer igjen som fører til økt smitte. Så nå kan de som har overlatt covid "til skjebnen". Belønnes med covid sertifikat og fly smilende til syden. Mens andre som har isolert seg mister vaksinen kan glemme ferie et år til.

Det er ikke rart det fører til misnøye hos enkelte.

Jeg bor i en såkalt prioritert kommune  (Ikke Oslo) , men vil ikke bli vaksinert før august, og kan reise utenlands i september..kanskje.

Så nok en hjemme sommer på meg. Hadde jeg derimot bodd på Stovner kunne jeg reist utenlands.

Er det virkelig noen som har tenkt at man kan reise utenlands i år? Jeg avviste den muligheten i januar i år og anså det ikke som sannsynlig at man ikke får det til. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk store problemer med å forstå skjevfordelingen da flere takket nei til vaksinen i påskeferien - fordi det ikke passet akkurat da med vaksine, siden det var ferie..

Jeg fikk også store problemer med å forstå skjevfordelingen da jeg så hvordan enkelte østlendinger oppførte seg på ferie i Hemsedal..det var ikke snakk om å følge anbefalinger om munnbind, avstand, spriting av hender, kun 1 medlem av familien på butikken osv..det er provoserende! 
 

Samtidig skjønner jeg logikken i skjevfordelingen - det har vært mer smitte i Oslo. Men, når det kommer frem at trangboddhet bl.a ikke er årsaken til høyere smitte..så kan man jo begynne å lure på om man blir belønnet for å ikke delta i «dugnaden». Dessuten; helt horribelt at risikogruppen ikke blir prioritert i de andre kommunene. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

byråkrati skrev (2 timer siden):

Bryr meg ikke, jeg vil bare reise på ferie i utlandet. Det får jeg ikke når vi får mindre vaksiner. 

Politikerne er sentrert i Oslo og de vil leve normalt. Da vil de selvsagt ha mer vaksiner der slik at de slipper leve så strengt. Så kan de gjemme seg bak "mer smitte" og andre unnskyldninger. 

Svært få kommer til utlandet i sommer, også i de «prioriterte» kommunene. Grunnen er selvsagt at intervallet mellom dose 1 og 2 er økt til 12 uker. Si at frisk 18-åring får dose 1 i begynnelsen av juni (og det skjer garantert ikke så fort). 12 uker seinere er omtrent september. Og så må man sikkert vente to uker til før dose 2 har effekt, og vaksinepasset er på plass. Det blir etter høstferien. Hvis landet flyter over av vaksiner til høsten reduseres trolig intervallet igjen. Da kommer alle til utlandet samtidig.

Vaksiner til sentrale Østlandet redder arbeidsplasser i serveringsbransjen i Oslo. Vaksinepass gir fullvaksinerte europeiske pensjonister mulighet til redde reiselivsbransjen i resten av landet.

Selv håper jeg at dette *kanskje* gjør at ungene slipper flere uker til med rødt nivå før sommerferien.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og jeg lurer på om de som nå sutrer om urettferdighet fordi de må gi bort vaksiner er de samme som piper når de må følge smitteregler til tross for lav smitte der de bor. Det henger i såfall ikke på greip! Det ene øyeblikket vil de særbehandles, i det neste ikke, da må de plutselig ha like mye av kaka.

 

Lurer på når utenfor Østlandet skal forstå at vi har mye smitte fordi vi borog lever tett, ikke fordi vi gir faen. (Selv om noen gjør det og, selvfølgelig. )

Anonymkode: 2b288...071

Og når skal dere innenfor Østlandet forstå at det også finnes steder utenfor Østlandet som har eller har hatt det tøft? 

Sønnen min har mer eller mindre ikke hatt en normal skoleuke siden mars 2020. Enten er det rødt nivå, eller i korte perioder gult nivå. 

Ok, så har vi kanskje hatt mer åpent ellers i samfunnet enn mange på Østlandet, men vi har hatt perioder med nedstengning, og det er ganske slitsomt å ikke vite hva byrået bestemmer seg for uke fra uke. Hvordan tror du det er å legge planer i en by hvor byrådet stadig er fremme og "truer" med strengere tiltak,men ikke konkretiserer hvilket tiltak det er snakk om?

Og for bare å være helt tydelig - vi har påbud om munnbind, påbud om avstand, vi kan ikke ha mer enn 5 gjester på besøk, det er begrensninger på trening, kultur og arrangementer. Så det er ikke slik at bare fordi vi er "utenfor Østlandet" så er alt frihet og ingen begrensinger.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (2 timer siden):

Du må gjerne fortelle når og hva som har vært strengere enn Oslo. Fint at man slenger ut med påstander som man ikke begrunner. 

Edit: For såvidt. Hvor er det du bor som har hatt påbud siden begynnelsen av oktober 2020?

Jeg vil ikke oppgi hvor jeg bor, men jeg kan garantere deg at hvis du hadde lest litt aviser som ikke er Oslo-sentrert så finner du dokumentasjon på dette. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, altflyter said:

Jeg vil ikke oppgi hvor jeg bor, men jeg kan garantere deg at hvis du hadde lest litt aviser som ikke er Oslo-sentrert så finner du dokumentasjon på dette. 

Praktisk for deg. Bare slenge ut en påstand uten å dokumentere noe :) 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (3 minutter siden):

Praktisk for deg. Bare slenge ut en påstand uten å dokumentere noe :) 

Ditto 😊 les aviser fra andre steder enn Oslo du. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter said:

Ditto 😊 les aviser fra andre steder enn Oslo du. 

Leser mange aviser jeg, men nå er det du som påstår noe som du ikke gidder å bygge opp under. 

Endret av Blått
Rettet skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, MorTil2 said:

Og når skal dere innenfor Østlandet forstå at det også finnes steder utenfor Østlandet som har eller har hatt det tøft? 

Sønnen min har mer eller mindre ikke hatt en normal skoleuke siden mars 2020. Enten er det rødt nivå, eller i korte perioder gult nivå. 

Ok, så har vi kanskje hatt mer åpent ellers i samfunnet enn mange på Østlandet, men vi har hatt perioder med nedstengning, og det er ganske slitsomt å ikke vite hva byrået bestemmer seg for uke fra uke. Hvordan tror du det er å legge planer i en by hvor byrådet stadig er fremme og "truer" med strengere tiltak,men ikke konkretiserer hvilket tiltak det er snakk om?

Og for bare å være helt tydelig - vi har påbud om munnbind, påbud om avstand, vi kan ikke ha mer enn 5 gjester på besøk, det er begrensninger på trening, kultur og arrangementer. Så det er ikke slik at bare fordi vi er "utenfor Østlandet" så er alt frihet og ingen begrensinger.

Enig med deg i det. Det er utrolig slitsomt med det maset om frem og tilbake, samtidig stadig pressemeldinger om at det er bare to uker til, bare to uker til, bare to uker til.  Så skal noe åpnes, for å stenges, så skal det åpnes, stenges, åpnes, stenges. :sukk:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dugnaden er offisielt over.

Det som også er uklokt med skjevfordelingen er at det ligger an til å skape splid blandt innbyggerne; hvor det hakkes og klages fra alle hold i sosiale medier osv. Det blir hyggelig stemning og dugnadsånd av slikt!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Oslo får flere doser er forståelig, de er i en annen situasjon.

Det irriterende er de andre mindre byene på Østlandet, som får flere vaksiner fordi de ikke klarer å ta smittevern på alvor.

Jeg bor i Trondheim, hvor vi har unngått store utbrudd. Det skyldes ikke mangel på tilløp, men fordi utbruddene har blitt stoppet før de blir store. Hvorfor klarer ikke østlandskommunene det? 

Vi har heller ikke hatt like strenge tiltak som mange andre steder. Det er i stor grad fordi vi følger anbefalingene. Det er ikke påbud om munnbind, men alle bruker munnbind. Nå når vi fikk utbrudd ble det påbud pm munnbind. Russen sutret, men holdt seg til kohorter på 10 i russetiden, og hadde god dialog med politiet for å få fjernet uvedkommende.

Så hører vi om byer på Østlandet med pågående utbrudd, som vurderer munnbindpåbud og andre strengere regler. Om store ansamlinger av russ fordi de var usikre på reglene, og politiet som kjefter på russen for at andre trenger seg inn på festene deres.

Og så får vi vite at vi kanskje må gi fra oss vaksiner til disse kommunene, som har begynt å vaksinere friske folk, når vi ikke er ferdig med å vaksinere risikogrupoene, og bare halvparten av helsepersonell er vaksinert! Selvfølgelig blir folk irriterte! 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Joda. Men hvordan tror du det er å sitte og vente og vente på vaksinen, stadig rykke bakover i køen og se at datoen for vaksinering flytter seg? 

Anonymkode: d0e68...ab6

Så lenge man ikke gir særfordeler til de vaksinerte ser jeg ikke problemet. Men siden man allerede har begynt å gi de vaksinerte fordeler andre ikke får, så blir det mer komplisert ja.

Skal folk fra andre steder i landet ikke få lov til å feire normalt bryllup fordi de ikke er vaksinert, mens storfamiliene i Oslo Øst får fritt dra til Pakistan i sommer?  

nordlending skrev (12 timer siden):

Det har også noe med at alle visstnok må vaksineres midt i fellesferien, fordi det er da man ender opp med å få dosene "tilbake". Det er ikke bare enkelt. Det er heller ikke bare Østlandet som har hatt mye smitte. 

Jeg skjønner ikke hvorfor de må vaksinere akkurat i juli, og på kort varsel. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sølvrosen skrev (11 minutter siden):

At Oslo får flere doser er forståelig, de er i en annen situasjon.

Det irriterende er de andre mindre byene på Østlandet, som får flere vaksiner fordi de ikke klarer å ta smittevern på alvor.

Jeg bor i Trondheim, hvor vi har unngått store utbrudd. Det skyldes ikke mangel på tilløp, men fordi utbruddene har blitt stoppet før de blir store. Hvorfor klarer ikke østlandskommunene det? 

Vi har heller ikke hatt like strenge tiltak som mange andre steder. Det er i stor grad fordi vi følger anbefalingene. Det er ikke påbud om munnbind, men alle bruker munnbind. Nå når vi fikk utbrudd ble det påbud pm munnbind. Russen sutret, men holdt seg til kohorter på 10 i russetiden, og hadde god dialog med politiet for å få fjernet uvedkommende.

Så hører vi om byer på Østlandet med pågående utbrudd, som vurderer munnbindpåbud og andre strengere regler. Om store ansamlinger av russ fordi de var usikre på reglene, og politiet som kjefter på russen for at andre trenger seg inn på festene deres.

Og så får vi vite at vi kanskje må gi fra oss vaksiner til disse kommunene, som har begynt å vaksinere friske folk, når vi ikke er ferdig med å vaksinere risikogrupoene, og bare halvparten av helsepersonell er vaksinert! Selvfølgelig blir folk irriterte! 

Nå er det en gang sånn at jo flere folk det er på et gitt område, jo mer stiger risikoen for at "noen" bryter smittevernet eller noe annet skjer som gjør at smitten spres. Og jo flere folk det er i et område, jo flere folk kan smitten spres til. Det er i grunnen det som er begrunnelsen for kraftigere skjevdeling. Østlandet har ca 2.5 mill. av landets befolkning, altså nesten halvparten, og det blir da et pressområde uansett. Stor smitte på Østlandet, særlig i Oslo, vil også gå utover andre landsdeler fordi mange til en viss grad har behov for å pendle, enten i jobb eller på grunn av oppgaver i familien. Dermed smøres smitten utover resten av landet også. Får man redusert smitten på Østlandet så mye som mulig, så vil det gavne hele landet. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (3 timer siden):

Og når skal dere innenfor Østlandet forstå at det også finnes steder utenfor Østlandet som har eller har hatt det tøft? 

Sønnen min har mer eller mindre ikke hatt en normal skoleuke siden mars 2020. Enten er det rødt nivå, eller i korte perioder gult nivå. 

Ok, så har vi kanskje hatt mer åpent ellers i samfunnet enn mange på Østlandet, men vi har hatt perioder med nedstengning, og det er ganske slitsomt å ikke vite hva byrået bestemmer seg for uke fra uke. Hvordan tror du det er å legge planer i en by hvor byrådet stadig er fremme og "truer" med strengere tiltak,men ikke konkretiserer hvilket tiltak det er snakk om?

Og for bare å være helt tydelig - vi har påbud om munnbind, påbud om avstand, vi kan ikke ha mer enn 5 gjester på besøk, det er begrensninger på trening, kultur og arrangementer. Så det er ikke slik at bare fordi vi er "utenfor Østlandet" så er alt frihet og ingen begrensinger.

Dette.
Jeg har et barn som har gått glipp av 40% av undervisningen dette skoleåret pga kronisk forkjølelse. Null tilrettelegging og ingen hjemmeskole. Etter hva jeg har forstått får Østlandet i hvert fall hjemmeskole. Ellers har det stort sett gått i Rødt nivå med alt det innebærer (som å være i et fengsel med luftegård i skoletiden). 
Barneidretten har også vært stengt store deler av året, og det er først nå i Mai det ble åpnet igjen. Dessuten har alt av kultur/restaurant vært stengt. Jeg syter og klager ikke, men det finnes andre steder enn Oslo i dette landet også, som har hatt det tøft under pandemien. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (6 timer siden):

Du som bor i Oslo: har du i det hele tatt satt deg inn i tiltakene i andre byer enn din egen?

Ingen i Oslo, hverken regjering, helsemyndigheter eller enkeltpersoner, har tatt seg innover tiltak eller situasjoner i andre steder. Som alltid i media og myndigheter, alt handler om Oslo. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vera said:

Dette.
Jeg har et barn som har gått glipp av 40% av undervisningen dette skoleåret pga kronisk forkjølelse. Null tilrettelegging og ingen hjemmeskole. Etter hva jeg har forstått får Østlandet i hvert fall hjemmeskole. Ellers har det stort sett gått i Rødt nivå med alt det innebærer (som å være i et fengsel med luftegård i skoletiden). 
Barneidretten har også vært stengt store deler av året, og det er først nå i Mai det ble åpnet igjen. Dessuten har alt av kultur/restaurant vært stengt. Jeg syter og klager ikke, men det finnes andre steder enn Oslo i dette landet også, som har hatt det tøft under pandemien. 

Tenker du ved sykdom? Nå skal jeg bare snakke for vår skole, men nei, det gis ikke hjemmeskole dersom man er fraværende på sykdom. Det må tas igjen på egen hånd. Derimot, fordi at skolene ikke har nok plass til alle klassene, så må man bytte på med at trinnene har delvis hjemmeskole og delvis undervisning på skolen ved rødt nivå. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...