Gå til innhold

Omfordeling av vaksinen, noen sutrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, frysja said:

Ingen i Oslo, hverken regjering, helsemyndigheter eller enkeltpersoner, har tatt seg innover tiltak eller situasjoner i andre steder. Som alltid i media og myndigheter, alt handler om Oslo. 

VG og NRK f.eks publiserer om langt flere steder enn Oslo. Det jeg kan si meg enig i er at de nasjonale tiltakene er en vits. Hvorfor i alle dager skal man ha nasjonale tiltaket og stenge utesteder på steder der det ikke er noe smitte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jo vært informert om fra starten at prioritet 1 har vært å sikre nok vaksiner til eldre og godt voksne som har høyere risiko enn andre.

Deretter at fordelingen kunne endres slik at den treffer best mulig.

Nå som stort sett alle eldre og god voksne i risikogruppene har fått vaksine så er det bare rett å rimelig at en bør sette vaksiner der de kan gi best effekt for oss alle.

Dog har noen kommuner vært litt for "oppfinnsomme" i å definere folk som helsepersonell slik at det er noen yngre i risikogruppene som ikke har fått vaksine. 20% av vaksinen har kommunene kunne bruke til helsepersonell. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (18 minutter siden):

Tenker du ved sykdom? Nå skal jeg bare snakke for vår skole, men nei, det gis ikke hjemmeskole dersom man er fraværende på sykdom. Det må tas igjen på egen hånd. Derimot, fordi at skolene ikke har nok plass til alle klassene, så må man bytte på med at trinnene har delvis hjemmeskole og delvis undervisning på skolen ved rødt nivå. 

Det er ikke sykdom å ha litt rennende nese. Men rennende nese er grunn til å bli hjemsendt fra skolen/ikke møte opp på skolen. Det er ekstremt mange i dette landet som har kronisk rennende nese/allergi..hvem tar høyde og konsekvens for undervisningen disse barna har gått glipp av? Du kan ikke forvente at barn fra 4-10 klasse lager sitt eget undervisningsopplegg og følger det slavisk gjennom skoledagen, når barnet har null oppfølgning fra skolen. Du kan heller ikke forvente at foreldre skal ta seg fri fra jobb uten betaling for å drive hjemmeundervisning med barna. Sist jeg sjekket har vi skoleplikt og undervisningsplikt på grunnskolenivå. Så hvem er det som har ansvar for dette når det rammer grunnskolebarna? 
 

Å ha hjemmeskole med undervisning er noe helt annet enn ingen undervisning - så sammenligningsgrunnlaget ditt faller på sin egen urimelighet. Barna jeg snakker om har NULL undervisning den tiden de er borte fra skolen - men skal prestere på samme nivå den tiden de er på skolen, og har samme karakterkrav som alle andre barn som har deltatt 100% i undervisningen. Det er temmelig tøft for disse barna? 

Endret av Vera
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera said:

Det er ikke sykdom å ha litt rennende nese. Men rennende nese er grunn til å bli hjemsendt fra skolen/ikke møte opp på skolen. Det er ekstremt mange i dette landet som har kronisk rennende nese/allergi..hvem tar høyde og konsekvens for undervisningen disse barna har gått glipp av? Du kan ikke forvente at barn fra 4-10 klasse lager sitt eget undervisningsopplegg og følger det slavisk gjennom skoledagen, når barnet har null oppfølgning fra skolen. Du kan heller ikke forvente at foreldre skal ta seg fri fra jobb uten betaling for å drive hjemmeundervisning med barna. Sist jeg sjekket har vi skoleplikt og undervisningsplikt på grunnskolenivå. Så hvem er det som har ansvar for dette når det rammer grunnskolebarna? 
 

Å ha hjemmeskole med undervisning er noe helt annet enn ingen undervisning - så sammenligningsgrunnlaget ditt faller på sin egen urimelighet. Barna jeg snakker om har NULL undervisning den tiden de er borte fra skolen - men skal prestere på samme nivå den tiden de er på skolen, og har samme karakterkrav som alle andre barn som har deltatt 100% i undervisningen. Det er temmelig tøft for disse barna? 

Ja, det har de har og. Blir de sendt hjem fra skolen så får de ikke undervisning. Er de hjemme med rennende nese på en dag det er skoleundervisning, så gis det ikke noe hjelp eller støtte.

Endret av Blått
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (Akkurat nå):

Ja, det har de har og. Blir de sendt hjem fra skolen så får de ikke undervisning. 

Så hvem skal dekke undervisningen til disse barna som ikke er syke, men blir hjemsendt eller må bli hjemme fordi det renner litt fra nesen? Som sagt, det ene barnet mitt har gått glipp av 40% av undervisningen pga dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 timer siden):

Dere som klager:

- Hvor lenge har dere hatt påbud ol munnbind når dere handler?

Like lenge som Oslo 

- Hvor mange ganger har barna deres vært hjemme i karantene på grunn av smitte på skolen?

Har ikke barn, men har både et tantebarn og en lillesøster som har vært det. 

- Hvor mange uker har barna har hatt rødt nivå på skolen det siste året?

Det vet jeg ikke 

- Hvor lenge har butikker vært stengt i deres kommune?

Det er nok det ene som er forskjellen. Men verken jeg eller noen jeg kjenner er noe særlig i butikker uansett, hvertfall ikke nå. Så kan ikke si at det påvirker livet mitt noe særlig. 

- Hvor lenge har restauranter og utesteder vært pålagt å stenge?

Lenge, de har nettopp åpnet igjen. 

- Hvor mange kjenner du som har vært smittet?

Mange, halve klassen min (studerer på et universitet) var smittet en periode blant annet. 

- Hvor mange ganger tok du til orde for at hele landet skulle ha samme tiltaksbyrde som Oslo av ren rettferdighet?

Hver gang smittetallene her har vært stigende, så klart. Men når smittetallene her har vært lave, har jeg virkelig ikke sett noen grunn til å ha unødvendig strenge tiltak her i solidaritet med Oslo. 

- Hvor mange kvadratmeter har du til rådighet i din bolig, som jeg regner med at du har sittet inne i stort sett hele året av smittevernshensyn?

Jeg og kjæresten deler en leilighet på 24 kvm, ettroms. Vi har begge vært i karantene flere ganger, dra lite ut om ettermiddagene/helgene. Det siste 1,5 året har hjemmekontoret mitt vært i sofaen da vi ikke har plass til bord eller pult. Har vært svært lite på skolen. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (7 timer siden):

Dere som klager:

- Hvor lenge har dere hatt påbud ol munnbind når dere handler?

Tja la meg tenke...... Mai 2020

- Hvor mange ganger har barna deres vært hjemme i karantene på grunn av smitte på skolen?

Nesten hver eneste uke

- Hvor mange uker har barna har hatt rødt nivå på skolen det siste året?

Bortsett fra 1 uke hvor det var gult, de restrerende

- Hvor lenge har butikker vært stengt I deres kommune?

Siden september

- Hvor lenge har restauranter og utesteder vært pålagt å stenge?

September

- Hvor mange kjenner du som har vært smittet?

1, mamma

- Hvor mange ganger tok du til orde for at hele landet skulle ha samme tiltaksbyrde som Oslo av ren rettferdighet? 

Den er enkel- Likhet

- Hvor mange kvadratmeter har du til rådighet i din bolig, som jeg regner med at du har sittet inne i stort sett hele året av smottevernshensyn?

La meg se, 80

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vera said:

Så hvem skal dekke undervisningen til disse barna som ikke er syke, men blir hjemsendt eller må bli hjemme fordi det renner litt fra nesen? Som sagt, det ene barnet mitt har gått glipp av 40% av undervisningen pga dette. 

Jeg vet ikke, men poenget mitt var at det fungerer akkurat på samme måte her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (3 minutter siden):

Det har jo vært informert om fra starten at prioritet 1 har vært å sikre nok vaksiner til eldre og godt voksne som har høyere risiko enn andre.

Deretter at fordelingen kunne endres slik at den treffer best mulig.

Nå som stort sett alle eldre og god voksne i risikogruppene har fått vaksine så er det bare rett å rimelig at en bør sette vaksiner der de kan gi best effekt for oss alle.

Dog har noen kommuner vært litt for "oppfinnsomme" i å definere folk som helsepersonell slik at det er noen yngre i risikogruppene som ikke har fått vaksine. 20% av vaksinen har kommunene kunne bruke til helsepersonell. 

Eller som Bent Høie i kjent poetisk stil kaller det "Vi skal klare dette sammen".

Problemet med dette "samarbeidet", er at noen hele tiden kommer foran andre, og noen blir stående bakerst. Å stå bak noen som pga alder eller helseproblematikk trenger forrang er en ting. Men å komme bak noen som aldersmessig, helsemessig osv er helt lik en selv, men som ved å komme foran får enda flere fordeler (les: vaksinepass), det gjør noe negativt med opplevelsen av "samarbeid".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har blodkreft, eller han hadde et stort sykdomsutbrudd for  1 år siden. Vi fikk vite for 1 uke siden at i morgen er det begges tur til vaksinering. Vel i dag var det beskjed om at det ikke blir sånn. Igjen må vi sitte inne , og ikke  ha besøk, vi tør ikke , og vi er frarådet det. Men men klart at det er tydeligvis viktigere at ungdommen og russen kan få vaksine på østlandet enn oss, så de kan få reise og feste og likevel gjøre det samme som de gjør i dag. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke, men poenget mitt var at det fungerer akkurat på samme måte her. 

Men dere har jo hjemmeskole? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vera said:

Men dere har jo hjemmeskole? 

Det er hjemmeskole på bestemte dager. Har du rennende nese på onsdag og det er skoleundervisning så gis det ikke noe erstatning for undervisningen. De timene er tapt. Bare for å ta et eksempel. 

Endret av Blått
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blått skrev (Akkurat nå):

Det er hjemmeskole på bestemte dager. Har du rennende nese på onsdag og det er skoleundervisning så gis det ikke noe erstatning for undervisningen. De timene er tapt. 

Men her har vi INGEN hjemmeskole. Har man rennende nese 1 uke, er det 1 uke tapt undervisning. 
Det mener jeg er helt hårreisende, og noe man burde ha tatt høyde for da tiltakene ble innført. Jeg er helt klart for at barn med symptomer ikke har noe på skolen å gjøre - men da burde man ha lagt opp undervisning i forkant av uken til de av barna på skolen som ikke kunne følge klasseromsundervisning. Det burde vært slik at det ble innført en koordinator på hver skole som tok seg av de barna som ikke kunne være på skolen pga tiltakene - og ga dem adekvat undervisningsopplegg. Vi har levd med dette siden mars i fjor - men ingen tilrettelegging skjer.

Jeg tenker med gru på langtidsvirkningen dette får på barns utdanning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Joda. Men hvordan tror du det er å sitte og vente og vente på vaksinen, stadig rykke bakover i køen og se at datoen for vaksinering flytter seg? 

Anonymkode: d0e68...ab6

Gjør vi ikke alle det? Så vidt jeg husker skulle vi alle ha vært fullvaksinerte i mai i følge en eller annen "ekspert". Uttalt i den perioden Oslo fikk 1000 vaksinedoser i uka, og ting gikk i et tempo som tilsa at vaksinering av Norges befolkning over 18 ville ta 3-4 år. 

De færreste har fått satt dato for vaksinering. Og de som har fått er i risikogrupper og flyttes ikke på. Resten av oss har fått estimater for ca når det blir vår tur. Men de estimatene endrer seg hele tiden. 

Eletrikerfruen skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er utrolig skuffende med skjevfordeling . Det er en premiering til de som driter i smittevernråda. 
 

mange vil nok føle seg tråkka på når man sier det - men det gjør det likevel ikke mindre sant:
 

Utbrudd skjer over alt. Og det er dager der smittetallene er høyere andre steder enn i Oslo. Dette skal ikke løses med vaksine - men strenge tiltak - fordi folk i disse kommunene evner å etterkomme krav. 
 

Vaksine skal beskytte fremover - og hjelper ikke for smitte som har vært. Derfor burde alle kommuner fått sin del.

Det som skjer nå viser at vi i resten av landet ikke bør føle oss trygge om kriser oppstår.  Kommer ALDRI til å stemme Høyre .

 

de fleste som jobber i FHI bor i disse 24 kommunene . De sikrer sin egen ferie. Ganske korrupt.

 

 

Sånn som Bergenserne, mener du? 
Det var nesten folketomt i gatene i Oslo 17. mai, mens i Bergen hvor de "er så flinke til å overholde reglene" var det masse folk tett i tett. 

Jeg mener at det å åpne opp for reiser til utlandet for fullvaksinerte er helt unødvendig. Det bør være noe av det siste som bør prioriteres. La oss få kontroll på smitten og få gitt folk første dose, så så kan vi begynne å diskutere lettelser som utenlandsreiser etterpå. 

Nå er det vel også slik at de som blir prioritert til 1. dose nå, i disse prioriterte kommunene, vil få sin 2. dose først etter 12 uker. De vil altså ikke være fullvaksinerte i sommer. De får 1. dose i juni, og 2. dose i september. 
De fleste steder i Europa ser ut til å kreve fullvaksinering for at folk skal slippe karantene ved innreise. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

FHI, Høie og andre befinner seg åpenbart i et parallelt univers hvor de tror at en familie fint kan avbryte en rorbuferie i Lofoten og kjøpe nye flybilletter på kort varsel for å reise hjem til Ørsta slik at mor får satt vaksinen sin.

Anonymkode: 03dac...180

Hvorfor skal man reise på ferieturer på kryss og tvers av landet midt i en pandemi?! For meg (som har befunnet meg i Oslo under pandemien), fremstår dette som en veldig fremmed tanke.

Man har vært veldig, veldig priviligert under denne pandemien dersom man har en forventning om at man kan reise rundt på ferie helt uten forbehold. Både i Norge og til utlandet.

Tror enkelte i distriktene har levd veldig skjermet for Korona-virkeligheten i de hardest rammede områdene. Dermed blir det et sjokk når de må begrense mobiliteten sin.

Jeg bor i Oslo, og var tidligere innom sentrum nesten hver dag. Nå er det maks to ganger i måneden, og kun helt nødvendige ærend (legetimer, etc.).

Har kun vært på besøk hjemme hos én av mine venner i Oslo det siste året, og da blir jeg hentet i bil, slik at jeg ikke skal bli nødt til å reise med kollektivtrafikk. Vi bor alene begge to, og er hverandres nærkontakt. Andre venner har jeg kun sett digitalt.

Bemanning og logistikkproblemer for å få satt vaksinen er et saklig argument. Men dersom man argumenterer mot omfordelingen fordi man har hatt en forventning om å kunne reise fritt rundt i landet på ferie nå i sommer, er jeg litt sjokkert. 😳

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Vera said:

Men her har vi INGEN hjemmeskole. Har man rennende nese 1 uke, er det 1 uke tapt undervisning. 
Det mener jeg er helt hårreisende, og noe man burde ha tatt høyde for da tiltakene ble innført. Jeg er helt klart for at barn med symptomer ikke har noe på skolen å gjøre - men da burde man ha lagt opp undervisning i forkant av uken til de av barna på skolen som ikke kunne følge klasseromsundervisning. Det burde vært slik at det ble innført en koordinator på hver skole som tok seg av de barna som ikke kunne være på skolen pga tiltakene - og ga dem adekvat undervisningsopplegg. Vi har levd med dette siden mars i fjor - men ingen tilrettelegging skjer.

Jeg tenker med gru på langtidsvirkningen dette får på barns utdanning. 

Jeg er helt enig med deg i det. Hele skoleundervisningen dette året og med de hullene det medfører - det er skremmende tenkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (4 timer siden):

Dugnaden er offisielt over.

Det som også er uklokt med skjevfordelingen er at det ligger an til å skape splid blandt innbyggerne; hvor det hakkes og klages fra alle hold i sosiale medier osv. Det blir hyggelig stemning og dugnadsånd av slikt!

Nei. Dugnaden fortsetter. Men noen har båret tungt i månedsvis, og nå forventes det at andre bidrar for å lette litt på den byrden.

Er det noen som viser dårlig dugnadsånd, er det vel de som forventer at folk i Oslo, Rakkestad, Lørenskog, Lillestrøm, etc. skal gjøre alle de tunge forsakelsene, mens man kan leve tilnærmet normalt i mesteparten av landet. Stygt og fryktelig usolidarisk.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus

Går greit har vær

hjemme  i snart et og halvt år  og blir inne til høsten er lei men ungene vill leve livet om de som er i risiko gruppe mår være inne så de får feste synes jeg er dårlig.bare folk skriker får di sin vilje 

Endret av Laffatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (8 minutter siden):

Nei. Dugnaden fortsetter. Men noen har båret tungt i månedsvis, og nå forventes det at andre bidrar for å lette litt på den byrden.

Er det noen som viser dårlig dugnadsånd, er det vel de som forventer at folk i Oslo, Rakkestad, Lørenskog, Lillestrøm, etc. skal gjøre alle de tunge forsakelsene, mens man kan leve tilnærmet normalt i mesteparten av landet. Stygt og fryktelig usolidarisk.

Tilnærmet normalt? 😂 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...