Gå til innhold

Omfordeling av vaksinen, noen sutrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ludmilla skrev (Akkurat nå):

 Men det er ikke slik foreløpig at risikogruppene er vaksinert. Som jeg har hevdet mange ganger her inne så er det fremdeles en del kommuner som fremdeles holder på med risikogruppene. Da har de i såfall begynt for tidlig med skjevfordelingen.

Selv om det er varslet trenger jo ikke folk å være enig i det.

Skjevfordelingen trår ikke i kraft før om noen uker.

Man har sikret vaksiner de som er mest sårbare basert på alder og sykdomsrisiko. Folk vil bli vaksinert fortløpende basert på disse kriteriene, selv om man trapper opp vaksineringen noen steder.

Fremover prioriterer man de som er mest utsatt for risiko med utgangspunkt i hvor de bor. Andre kriterier, samme tankegang. Prinsippet om lik helsehjelp ligger til grunn.

Det er helt naturlig at de forbereder vaksinering ut fra nye kriterier mens de nå er i sluttfasen med de mest risikoutsatte gruppene basert på alder og helsetilstand. 

Tenkte du at de skulle vaksinere alle i risikogruppen og f.eks. ned til 55 år, og deretter la vaksinene hope seg opp mens de laget en ny plan?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rocka69 skrev (2 minutter siden):

Forsåvidt enig der, men om finansieringen av utdanning stopper opp fordi folk som arbeider ikke betaler skatt eller bedrifter går konkurs. Da blir det dårlig tider likevel for ungdommene. Men ut ifra det jeg har observert og hva min ungdom forteller(som faktisk mer eller mindre har isolert seg fra andre ungdommer fordi hun ser at de ikke tenker i det hele tatt på smittevern), så er smittevern blant ungdommer i alderen 16-19 år flest  - fraværende.

Inkludert i skolen. Lærere bryr seg døyten i smittevern - de burde fått avskjed! Er ikke meteren som brukes da, snarere mikrometer eller nanometers avstand. 

Og nå skal disse ungdommene premieres!? Foran folk i arbeid som betaler skatt og finansierer hele fuckings skiten og studenter som sliter mye mer psykisk der de sitter isolert på en knøttliten hybel langt fra familie og venner? 

 

Det er aldersgruppen 18-25 som skal prioriteres, ikke de under 18. Man har ikke godkjenning på plass for de under 18 helt ennå heller, så det kunne uansett ikke ha blitt gjort nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (2 timer siden):

Jeg forstår hva du mener, men jeg har nok bedre basis for påstanden min enn bare de to bildene. Jeg har studert i Bergen i en periode (og har venner og slekt der). Har derfor fulgt godt med på tiltakene i Bergen, og jeg opplever dem som mindre inngripende enn hva vi har i Oslo. Se eksemplene mine i innlegget overfor.

Vi må også skille mellom tiltaksbyrde/ restriksjoner og den subjektive oppfatningen av «hvem som har det enklere» / «vanskeligere» (selvopplevd, kan ikke etterprøves). 

Det er rasjonelt å ta utgangspunkt i vedvarende smitte og tiltaksbyrde når man fordeler vaksiner. 

Man kan ikke på samme måte ta utgangspunkt i hvem som føler at de har det «enklere» eller «vanskeligere» enn andre. Folk er forskjellige av natur, og reagerer ulikt på samme situasjon og samme smitteregler.

Når det er sagt, har jeg stor sympati for at folk i andre deler av landet er slitne og lei, og store byene som Bergen, Trondheim og Tromsø har også hatt belastende tiltak.

Men det må være lov å si at det har vært større smittetrykk i Oslo, og tyngre restriksjoner. Det er grunnlaget for myndighetenes omfordeling av vaksiner.

Dersom man er misfornøyd med omfordelingen er det en ærlig sak. Men når jeg ser at enkelte brukere her inne hetser befolkningen i Oslo, synes jeg at det er unødvendig, og skikkelig lavmål. Er man kritisk til myndighetene, så kritiser for all del myndighetene. Ikke gå løs på den delen av befolkningen som er hardest rammet av pandemien. Det er smakløst.

Men en av hovedargumentene til myndighetene, er at de ved å omfordele til Oslo og omegn, og uten unntak tilby alle ned til 18 år vaksine, så skal det hjelpe hele landet. Da er det legitimt å spørre hvordan det skal hjelpe min sønn.

Jeg har ingen problemer med å måtte vente. Min hverdag og arbeidsdag fungerer helt fint. Jeg forholder meg til øvrige tiltak, og føler meg ganske trygg.

Men for min sønn, og andre unge i hele Norge, er hverdagen snudd på hodet. Det skal ett smittetilfelle til, så må hele klassen være hjemme i smittekarantene i 10 dager. Ville det ikke da vært bedre om man omfordelte slik at de gruppene som virkelig trenger vaksinen for å få hverdagen til å fungere fikk den? Helt uavhnegig av om man bor i Oslo, Bergen eller Trondheim?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Det er aldersgruppen 18-25 som skal prioriteres, ikke de under 18. Man har ikke godkjenning på plass for de under 18 helt ennå heller, så det kunne uansett ikke ha blitt gjort nå. 

Hadde de sagt 20-25 år, så hadde jeg forstått det bedre. Kjenner flere studenter som virkelig sliter med psykisk helse på grunn av isolasjon. 

Og Pfizer er godkjent av EMEA for ungdommer over 16 år i EU(Moderna har ikke fått godkjennelse enda).

Og Pfizer blir svært trolig godkjent for 12-16 år neste uke(https://www.nrk.no/urix/vurderer-a-vaksinere-12-aringene-1.15502212). Og trolig fra høsten også for barn mellom 6 og 11 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (17 minutter siden):

Forsåvidt enig der, men om finansieringen av utdanning stopper opp fordi folk som arbeider ikke betaler skatt eller bedrifter går konkurs. Da blir det dårlig tider likevel for ungdommene. Men ut ifra det jeg har observert og hva min ungdom forteller(som faktisk mer eller mindre har isolert seg fra andre ungdommer fordi hun ser at de ikke tenker i det hele tatt på smittevern), så er smittevern blant ungdommer i alderen 16-19 år flest  - fraværende.

Inkludert i skolen. Lærere bryr seg døyten i smittevern - de burde fått avskjed! Er ikke meteren som brukes da, snarere mikrometer eller nanometers avstand. 

Og nå skal disse ungdommene premieres!? Foran folk i arbeid som betaler skatt og finansierer hele fuckings skiten og studenter som sliter mye mer psykisk der de sitter isolert på en knøttliten hybel langt fra familie og venner? 

 

Men da er vi jo inne på en helt annen fordeling! Da mener du jo at de som bidrar mest skal ha vaksine først! Da skal jo IKKE uføre, trygdede, pensjonister få det før de i aldersgrupper 30-50? Eller vil du handplukke og premiere på bakgrunn av skattebidrag? Og går det på kroner eller prosent? Og hvor mange år bør de ha skattet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (15 minutter siden):

Men en av hovedargumentene til myndighetene, er at de ved å omfordele til Oslo og omegn, og uten unntak tilby alle ned til 18 år vaksine, så skal det hjelpe hele landet. Da er det legitimt å spørre hvordan det skal hjelpe min sønn.

Jeg har ingen problemer med å måtte vente. Min hverdag og arbeidsdag fungerer helt fint. Jeg forholder meg til øvrige tiltak, og føler meg ganske trygg.

Men for min sønn, og andre unge i hele Norge, er hverdagen snudd på hodet. Det skal ett smittetilfelle til, så må hele klassen være hjemme i smittekarantene i 10 dager. Ville det ikke da vært bedre om man omfordelte slik at de gruppene som virkelig trenger vaksinen for å få hverdagen til å fungere fikk den? Helt uavhnegig av om man bor i Oslo, Bergen eller Trondheim?

Det er ikke uavhengig hvor man bor. Folks «sønn» har et helt annet liv i Oslo enn på Karmøy. Skole er ikke hele livet. Npr alt annet man bryr seg om er stengt så er det jo tøft. Forstår ikke at det de fleste ønsker er å åpne landet så fort sol mulig. Kanskje det betyr at din sønn kommer seg på skolen også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (12 timer siden):

Dere som klager:

- Hvor lenge har dere hatt påbud ol munnbind når dere handler?

vi bruker munnbind, vi trenger ikke å tvinges av myndighetene - fordi vi evner å forstå at vi beskytter hverandre ved å bruke munnbind. 

- Hvor mange ganger har barna deres vært hjemme i karantene på grunn av smitte på skolen? FLERE GANGER VÆRT HJEMME I PÅVENTEDE AV TESTRESULTAT 

- Hvor mange uker har barna har hatt rødt nivå på skolen det siste året? 

- Hvor lenge har butikker vært stengt I deres kommune? Har holdt meg unna unødige turer i butikken- bestiller på nett( inkl mat - hjemmelevering)

- Hvor lenge har restauranter og utesteder vært pålagt å stenge?  Går ikke på resturant

- Hvor mange kjenner du som har vært smittet? MIN VENNINE MÅTTE FØLGE SIN FAR TIL GRAVEN - død pga corona,  5 i storfamilien - ble smittet i barnehage , ellers har noen mer perifert venner blitt Do

- Hvor mange ganger tok du til orde for at hele landet skulle ha samme tiltaksbyrde som Oslo av ren rettferdighet?
Vi gjør det vi blir oppfordret til uten å tvinges- men har ikke noe i mot om det ble et absolutt krav- ville ikke merket noe...
 

- Hvor mange kvadratmeter har du til rådighet i din bolig, som jeg regner med at du har sittet inne i stort sett hele året av smottevernshensyn? Jeg har 90 m2 som jeg deler med 3. men NATUREN ER ÅPEN her- og  også i Oslo ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvrosen skrev (8 timer siden):

At Oslo får flere doser er forståelig, de er i en annen situasjon.

Det irriterende er de andre mindre byene på Østlandet, som får flere vaksiner fordi de ikke klarer å ta smittevern på alvor.

Jeg bor i Trondheim, hvor vi har unngått store utbrudd. Det skyldes ikke mangel på tilløp, men fordi utbruddene har blitt stoppet før de blir store. Hvorfor klarer ikke østlandskommunene det? 

Vi har heller ikke hatt like strenge tiltak som mange andre steder. Det er i stor grad fordi vi følger anbefalingene. Det er ikke påbud om munnbind, men alle bruker munnbind. Nå når vi fikk utbrudd ble det påbud pm munnbind. Russen sutret, men holdt seg til kohorter på 10 i russetiden, og hadde god dialog med politiet for å få fjernet uvedkommende.

Så hører vi om byer på Østlandet med pågående utbrudd, som vurderer munnbindpåbud og andre strengere regler. Om store ansamlinger av russ fordi de var usikre på reglene, og politiet som kjefter på russen for at andre trenger seg inn på festene deres.

Og så får vi vite at vi kanskje må gi fra oss vaksiner til disse kommunene, som har begynt å vaksinere friske folk, når vi ikke er ferdig med å vaksinere risikogrupoene, og bare halvparten av helsepersonell er vaksinert! Selvfølgelig blir folk irriterte! 

Må ikke dra alle østlandskommuner over en kam da, i den jeg bor har vi nesten ikke hatt smitte, men pga nærhet til andre kommuner med smitte så har vi hatt strenge regler og stengte butikker til tross for at vi har klart å holde smitten nede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eletrikerfruen skrev (20 minutter siden):

 

Men om du ikke bryr deg om restauranter, konserter, kulturliv, treningssentere, etc så forstår jeg jo at du har det ganske greit. Vi så jo det i vinter at alle som enten hadde hytte på fjellet eller elsket å stå på ski/skøyter hadde det helt fint.

Men noen har helt andre interesser og da er denne nedstengningen ganske tøff.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (5 timer siden):

Gjør vi ikke alle det? Så vidt jeg husker skulle vi alle ha vært fullvaksinerte i mai i følge en eller annen "ekspert". Uttalt i den perioden Oslo fikk 1000 vaksinedoser i uka, og ting gikk i et tempo som tilsa at vaksinering av Norges befolkning over 18 ville ta 3-4 år. 

De færreste har fått satt dato for vaksinering. Og de som har fått er i risikogrupper og flyttes ikke på. Resten av oss har fått estimater for ca når det blir vår tur. Men de estimatene endrer seg hele tiden. 

Sånn som Bergenserne, mener du? 
Det var nesten folketomt i gatene i Oslo 17. mai, mens i Bergen hvor de "er så flinke til å overholde reglene" var det masse folk tett i tett. 

Jeg mener at det å åpne opp for reiser til utlandet for fullvaksinerte er helt unødvendig. Det bør være noe av det siste som bør prioriteres. La oss få kontroll på smitten og få gitt folk første dose, så så kan vi begynne å diskutere lettelser som utenlandsreiser etterpå. 

Nå er det vel også slik at de som blir prioritert til 1. dose nå, i disse prioriterte kommunene, vil få sin 2. dose først etter 12 uker. De vil altså ikke være fullvaksinerte i sommer. De får 1. dose i juni, og 2. dose i september. 
De fleste steder i Europa ser ut til å kreve fullvaksinering for at folk skal slippe karantene ved innreise. 

Eller slik som i Oslo - med hverdagslige demonstrasjoner eller hvordan de «trangbodde» går til naboblokka med barna sine for å besøke besteforeldre i naboblokka (så på nrk for en tid tilbake) . Vi utkantsnorge går ikke på fysiske besøk til utsatte grupper. Disse sitter nærmest isolert..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for at vi skal vaksinere der smittetrykket er størst, men når jeg leser dette https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyonV5/hoeyre-topp-i-oslo-til-ap-raymond-fredag-maa-du-aapne-byen-og-gi-folk-utepils begynner jeg nesten å angre meg. Får være måte på, altså! De stedene som har såpass høy smitte får vær så god følge de samme reglene som vi som bor i andre landsdeler der kultur og utelivsnæringen sliter like hardt.  Så lenge som dere får større andel av vaksinene, så får dere holde dere i ro, til alle er vaksinert. 
 

I Nordland driver flere steder og stenger ned mer nå, pga høyere smitte, som likevel bare er en brøkdel av smitten pr. 100 000 enn på Østlandet. 
 

Jeg tror at Osloborgerne overlever litt til uten utepils på restaurant, - ta heller pilsen med deg ut i hagen, på verandaen, på hytta eller et annet sted i varmen og nyt den der. 
 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
absinthia skrev (6 minutter siden):

Jeg er veldig for at vi skal vaksinere der smittetrykket er størst, men når jeg leser dette https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyonV5/hoeyre-topp-i-oslo-til-ap-raymond-fredag-maa-du-aapne-byen-og-gi-folk-utepils begynner jeg nesten å angre meg. Får være måte på, altså! De stedene som har såpass høy smitte får vær så god følge de samme reglene som vi som bor i andre landsdeler der kultur og utelivsnæringen sliter like hardt.  Så lenge som dere får større andel av vaksinene, så får dere holde dere i ro, til alle er vaksinert. 
 

I Nordland driver flere steder og stenger ned mer nå, pga høyere smitte, som likevel bare er en brøkdel av smitten pr. 100 000 enn på Østlandet. 
 

Jeg tror at Osloborgerne overlever litt til uten utepils på restaurant, - ta heller pilsen med deg ut i hagen, på verandaen, på hytta eller et annet sted i varmen og nyt den der. 
 

 

Er osloborger og er fullstendig enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (Akkurat nå):

Er osloborger og er fullstendig enig med deg. 

Takk! 🌹 

Får håpe at det ikke blir så hard press på dette, - politikerne er jo truende til hva som helst, nå når det går mot valg. Jeg håper at de ikke glemmer å høre på FHI i sin iver etter nye stemmer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

absinthia skrev (13 minutter siden):

Jeg er veldig for at vi skal vaksinere der smittetrykket er størst, men når jeg leser dette https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyonV5/hoeyre-topp-i-oslo-til-ap-raymond-fredag-maa-du-aapne-byen-og-gi-folk-utepils begynner jeg nesten å angre meg. Får være måte på, altså! De stedene som har såpass høy smitte får vær så god følge de samme reglene som vi som bor i andre landsdeler der kultur og utelivsnæringen sliter like hardt.  Så lenge som dere får større andel av vaksinene, så får dere holde dere i ro, til alle er vaksinert. 
 

I Nordland driver flere steder og stenger ned mer nå, pga høyere smitte, som likevel bare er en brøkdel av smitten pr. 100 000 enn på Østlandet. 
 

Jeg tror at Osloborgerne overlever litt til uten utepils på restaurant, - ta heller pilsen med deg ut i hagen, på verandaen, på hytta eller et annet sted i varmen og nyt den der. 
 

 

Oslo følger mye strengere regler enn dere. Og har gjort det i 7-8 mnd. Men det er irriterende for alle oss når man sitter der på uteserveringen sin og mener vi i Oslo må bare «holde ut» . Og deg gjør vi jo, måned etter måned, så hva er problemet? At vi lenger etter en liten del av vårt gamle liv? At vi savner konserter og kulturliv? At fordi vi bor i Oslo er vi ikke verdige?

Ingenting handler om pils eller pol, det handler om det sosiale og kulturelle som de fleste som har valgt p flytte til Oslo setter pris på. Å tas fra alt du liker i nesten ett pr er tøft, og deg er helt sykt at deg bare er hets og ingensympati i denne forbindelse. Ingen lagfølelse her, nei. Da får vi i Oslo ta en for laget igjen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (Akkurat nå):

Oslo følger mye strengere regler enn dere. Og har gjort det i 7-8 mnd. Men det er irriterende for alle oss når man sitter der på uteserveringen sin og mener vi i Oslo må bare «holde ut» . Og deg gjør vi jo, måned etter måned, så hva er problemet? At vi lenger etter en liten del av vårt gamle liv? At vi savner konserter og kulturliv? At fordi vi bor i Oslo er vi ikke verdige?

Ingenting handler om pils eller pol, det handler om det sosiale og kulturelle som de fleste som har valgt p flytte til Oslo setter pris på. Å tas fra alt du liker i nesten ett pr er tøft, og deg er helt sykt at deg bare er hets og ingensympati i denne forbindelse. Ingen lagfølelse her, nei. Da får vi i Oslo ta en for laget igjen.

Jeg savner da også kulturliv og konserter, i et normalår utgjør dette omtrent 60-70% av inntekten til vår familie. Jeg kjenner heller ingen som har hatt seg en utepils på restaurant siden 2019. Selv om vi som familie har mindre å rutte med, pga korona, har vi fått mye mer tid sammen og lider ingen nød. 
 

Jeg har ikke klaget på at dere får en større andel vaksiner, jeg sier at dere, som oss, får vente. Det er ikke akkurat livsnødvendig, - får dere høyere smittetrykk nå, går det enda lengre tid før kulturlivet kan komme i gang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (52 minutter siden):

Men en av hovedargumentene til myndighetene, er at de ved å omfordele til Oslo og omegn, og uten unntak tilby alle ned til 18 år vaksine, så skal det hjelpe hele landet. Da er det legitimt å spørre hvordan det skal hjelpe min sønn.

Jeg har ingen problemer med å måtte vente. Min hverdag og arbeidsdag fungerer helt fint. Jeg forholder meg til øvrige tiltak, og føler meg ganske trygg.

Men for min sønn, og andre unge i hele Norge, er hverdagen snudd på hodet. Det skal ett smittetilfelle til, så må hele klassen være hjemme i smittekarantene i 10 dager. Ville det ikke da vært bedre om man omfordelte slik at de gruppene som virkelig trenger vaksinen for å få hverdagen til å fungere fikk den? Helt uavhnegig av om man bor i Oslo, Bergen eller Trondheim?

Det er helt i orden at du tar utgangspunkt i din sønn, men samfunnet som helhet kan ikke gjøre dette.

En vaksinering i de områdene med høyt smittetrykk vil hjelpe med å få ned smitten i hele Norge totalt sett.

Det vil bli mer ledig intensivkapasitet på sykehusene (folk fra hele landet står i kø for operasjoner som ikke er relatert til Covid), og vi vil se lettelser i de nasjonale tiltakene. Dette vil på sikt gi fordeler til alle, ikke bare deg og din sønn.

Sønnen din har jo allerede blitt prioritert. Han går foran gruppa 25-39 år i den kommunen dere bor i, som lever med et tilsvarende smittetrykk. Det synes jeg er en god og riktig vurdering.

Kort oppsummert blir han prioritert, men ikke på bekostning av de som bor i områder med vesentlig høyere smittetrykk. Han er ikke utsatt nok, og den statistiske virkningen er mindre enn ved vaksinering av folk i de prioriterte områdene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rocka69 skrev (1 time siden):

Forsåvidt enig der, men om finansieringen av utdanning stopper opp fordi folk som arbeider ikke betaler skatt eller bedrifter går konkurs. Da blir det dårlig tider likevel for ungdommene. Men ut ifra det jeg har observert og hva min ungdom forteller(som faktisk mer eller mindre har isolert seg fra andre ungdommer fordi hun ser at de ikke tenker i det hele tatt på smittevern), så er smittevern blant ungdommer i alderen 16-19 år flest  - fraværende.

Inkludert i skolen. Lærere bryr seg døyten i smittevern - de burde fått avskjed! Er ikke meteren som brukes da, snarere mikrometer eller nanometers avstand. 

Og nå skal disse ungdommene premieres!? Foran folk i arbeid som betaler skatt og finansierer hele fuckings skiten og studenter som sliter mye mer psykisk der de sitter isolert på en knøttliten hybel langt fra familie og venner? 

 

Tror du har glemt noe ganske viktig her, nå er det jo faktisk oljefondet som finansierer mye av gildet. Og når vi nå tar av oljefondet får å dekke inn kostnader i pandemien, hvem er det vi "stjeler" fra? Barn, ungdom og de som kommer etter oss. 

Mange i Norge er permittert, og det haster å få de ut i jobb igjen, ja. MEN, de aller fleste skattebetalere i Norge arbeider og skatter jo som vanlig. For mange bedrifter har det også gått økonomisk bedre i denne perioden. Hvordan tenker du at fordelingen skal foregå? Å ikke gi vaksine til de som har mulighet til hjemmekontor må jo da være en selvfølge- vipps så har ingen mulighet til hjemmekontor lengre. Hva med studenter som arbeider deltid, hvor mange prosent må de jobbe før de får vaksine? 10%? 5%? Blir mange som godtar små tullestillinger da, isåfall. Og hvorfor er det viktigere å gi en som kanskje arbeider 10% tilkallingsvakt som servitør vaksine før en som studerer til å bli et samfunnsnyttig yrke som i fremtiden potensielt vil skatte bra? Dette forslaget er jo ikke gjennomførbart i praksis. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (37 minutter siden):

Er osloborger og er fullstendig enig med deg. 

Jeg også!

Vi trenger ekstra vaksiner fordi vi er i en omfattende og langvarig krise, og har vedvarende høyt smittetrykk.

Men jeg kan ikke forstå at vi skal ha full fest, fri flyt av alkohol eller utenlandsreiser mens resten av landet står på vent. Det virker dessuten helt uforsvarlig med tanke på smittesituasjonen.

Men det er klart - en gradvis og forsvarlig gjenåpning av kulturlivet, caféer og restauranter er jeg positiv til. Og på et tidspunkt bør vi få drikke utepils og gå på treningsstudio igjen. Oppfatningen min er likevel at dette er alt for tidlig.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Miss-Grey skrev (1 time siden):

Skjevfordelingen trår ikke i kraft før om noen uker.

Man har sikret vaksiner de som er mest sårbare basert på alder og sykdomsrisiko. Folk vil bli vaksinert fortløpende basert på disse kriteriene, selv om man trapper opp vaksineringen noen steder.

Fremover prioriterer man de som er mest utsatt for risiko med utgangspunkt i hvor de bor. Andre kriterier, samme tankegang. Prinsippet om lik helsehjelp ligger til grunn.

Det er helt naturlig at de forbereder vaksinering ut fra nye kriterier mens de nå er i sluttfasen med de mest risikoutsatte gruppene basert på alder og helsetilstand. 

Tenkte du at de skulle vaksinere alle i risikogruppen og f.eks. ned til 55 år, og deretter la vaksinene hope seg opp mens de laget en ny plan?

Dette henger jo ikke på grep. Det er da ikke noe problem å fortløpende vaksinere befolkningen til en eventuell ny plan foreligger. De gjør jo dette nå også. 

Og jo skjevfordeling er nettopp det de gjør ved å gi enkelte kommuner mer og andre mindre.  Du snakker mest sannsynlig om det som skal skje etter at man er ferdig med massevaksineringen av de over 45. Hvis ikke sliter jeg med å følge deg.

Og enda en gang,... vi er langt fra ferdig med risikogruppene mange steder, og ja jeg mener at alle i risikogruppene skal vaksineres og befolkningen som en helhet helt ned til minst 45 år, før man begynner å tenke på en skjevfordeling. Egenlit burde vi følge alder hele veien, etter sykdom. 

Og ikke dele ut fordeler med korona pass/ sertifikat før alle hadde fått et tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (13 timer siden):

- Hvor lenge har dere hatt påbud ol munnbind når dere handler?

like lenge som Oslo. 

- Hvor mange ganger har barna deres vært hjemme i karantene på grunn av smitte på skolen?

Har ikke barn, men er mye stengte skoler her og 

- Hvor mange uker har barna har hatt rødt nivå på skolen det siste året?

mange

- Hvor lenge har butikker vært stengt I deres kommune?

eneste punktet hvor det har vært strengere i Oslo, men reglene for besøk i hjemmet har i perioder vært maks 2

- Hvor lenge har restauranter og utesteder vært pålagt å stenge?

Husker ikke, men er ikke så lenge siden de fikk åpne.

- Hvor mange kjenner du som har vært smittet?

Flere.

- Hvor mange ganger tok du til orde for at hele landet skulle ha samme tiltaksbyrde som Oslo av ren rettferdighet?

daglig faktisk. Jeg har ønsket meg portforbud for hele landet for å faktisk få bukt med smitten

- Hvor mange kvadratmeter har du til rådighet i din bolig, som jeg regner med at du har sittet inne i stort sett hele året av smottevernshensyn?

40 kvadrat og ja. Jeg har holdt meg hjemme.

Jeg tror ikke du er klar over det men bostedet mitt har faktisk periodevis hatt strengere regler enn Oslo. Skjevdelingen er feil fordi den kun gir ekstra til kommuner på Østlandet mens byer som Bergen, Tromsø, Stavanger og Trondheim blir oversett selv om det også er områder med stor fare for videre spredning. 

Du som bor i Oslo: har du i det hele tatt satt deg inn i tiltakene i andre byer enn din egen?

Jeg bor ikke i Oslo. Tiltakene er forskjellig mange steder, men samtidig er det ingen tvil om at Oslo over tid har hatt de tøffeste tiltakene. Det sentrale Østlandet med særlig visse kommuner i Viken, Bergen samt Vestfold og Telemark har også hatt det, men ofte ikke i like stor grad over så lang tid.

Jeg synes det både er rettferdig og lurt å skjevfordele, samtidig som at noen kommuner slipper unna å gi bort. Ut i fra det du skriver, antar jeg at du bor i Bergen, og med det slipper å avsi doser. 

Bergen har heller ikke hatt så tøffe tiltak som Oslo over tid. Man trenger ikke å bo der for å få med seg det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...