Gå til innhold

Venninne som drikker seg veldig full og havner i farlige situasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke å drikke med henne mer da hun alltid blir veldig full og må ha hjelp til å komme seg hjem. 
I dag startet vi å drikke tidlig før vi skulle ta turen ned mot sentrum. Da vi gikk mot bussen havnet hun og en annen venninne langt foran oss andre og de endte med å ta en annen buss enn oss. Deretter mistet vi hverandre og de endte opp på en tilfeldig fest et eller annet sted. 

Timene går og plutselig ringer hun en kamerat av oss og sier at hun trenger hjelp til å komme seg hjem da hun er veldig full. Han drar til adressen, og han venter utenfor i nesten en time uten at noen slipper han inn, og når han forsøker å ringe det er det en mann som tar telefonen. Til slutt kommer han seg inn og oppdager at en fyr er i full gang med å kle av venninnen min. Han får avverget situasjonen og hun kommer seg heldigvis trygt hjem. 
Jeg vet at hun ikke frivillig ønsker å ha sex med noen andre da hun har kjæreste (avstandsforhold). Jeg merker at jeg blir sint på henne fordi hun setter seg selv i slike situasjoner, jeg mener ikke at det hadde vært hennes feil om hun hadde blitt voldtatt, men jeg er sint fordi hun stadig vekk er fryktelig naiv og drikker seg så full at hun er avhengig av at andre kan hjelpe henne hjem. Dette er ikke første gangen hun har blitt for full, men det er første gangen det gikk så galt. Jeg er også sint på den andre venninnen vår som ikke forhindret situasjonen, og jeg er sint fordi de ditchet oss.

Det viktigste er jo selvsagt at hun kom seg hjem og at fyren ikke endte opp med å voldta henne. Men det var nære på. Jeg ønsker å ta en alvorsprat med henne, men vet ikke helt hvordan. Jeg er redd for at det skal framstå som om det var hennes feil, noe det selvsagt ikke var, men jeg ønsker å få fram at hun må bli flinkere til å passe på seg selv da ikke alle fyrer er greie og at noen kan komme til å utnytte henne slik som skjedde i dag. Kanskje det som skjedde vil være nok til at hun forstår alvoret, jeg vet ikke?

Fyren som forsøkte å ligge med henne er selvsagt en jævla drittsekk, og det er han jeg er mest sint på bare så det er sagt. 
 

Anonymkode: c6b49...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke ansvar for henne, så kutt henne ut.

Anonymkode: df939...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholiker. Hun har ikke drikkegrenser slik som normale og tåler sannsynligvis ikke drikke. 

Anonymkode: b6c4f...0bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan si du er bekymret for henne fordi hun setter seg i farlige situasjoner? 

Du kan også si at dette påvirker deg og derfor ønsker du ikke å feste sammen med henne. Forklar henne at du gjerne vil fortsette å være venner men at du ikke ønsker å være sammen med henne når hun drikker for mye alkohol.

 

Anonymkode: dcbf1...ae0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en god venninne så bør du prøve hardt å hjelpe henne. Prat med henne når hun er edru først. 

Anonymkode: 166fd...34f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du en god venninne så bør du prøve hardt å hjelpe henne. Prat med henne når hun er edru først. 

Anonymkode: 166fd...34f

Nei, vet du hva. Ts viser at hun ønsker å hjelpe venninnen, men det holder med en samtale for å se om venninnen ønsker hjelp. Ts trenger ikke "prøve hardt å hjelpe". Folk har ansvar for seg selv. Man kan ikke påtvinge folk hjelp dersom de ikke ønsker det. Om venninnen ønsker hjelp får samtalen vise der ts uttrykker bekymring for adferden.

Anonymkode: 0aea2...07f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en slik venninne. Hadde ørten samtaler med henne men fortsatte i samme spor. Jeg ville ikke feste med henne tilslutt, orket ikke å ha "ansvaret". Hun var nok, og er nok idag mange år senere alkoholiker. Ta en prat med henne ts, og blir det ikke bedre for du vurdere om du orker å drikke med henne. Ikke alle vil hjelpes. 

Anonymkode: c9ada...269

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en slike venninne og snakket med henne om det og hjalp ikke. Alt ansvarsfølelse og alle avtaler var glemt når hun bikker over 4 drinker. Havnet på en annen fest enn gjengen gjorde og så forvente at vi skal hjelpe henne når hun har mistet vesker med nøkler og lommebok for N'te gang. Ringte på til min leilighet da hun endelig kom seg ned til byen, vi overså ringinga og fortsatte festen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med henne. Jeg var som venninnen din, og det var aldri noen som tok praten med meg. I stedet ble jeg pratet om. Det ble så ille at jeg solgte leiligheten og flyttet til et nytt sted. Og jeg sluttet å drikke. Skulle ønske mine gamle venner heller satte seg ned med meg og uttrykte sin bekymring i stedetfor å bare sitte å se på meg og riste på hodet uten å gripe inn. Det unner jeg ingen andre og derfor håper jeg du tar praten med din venninne. 

Anonymkode: c9dce...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også alkoholisme eller annen psykisk sykdom med avhengighetsproblematikk. Den som kan hjelpe henne er henne selv og fastlegen hennes. Du får dessverre gjort lite, men ta alvorsprat med henne. Si ifra at du heretter ikke vil drikke alkohol med henne, men at du gjerne treffer henne edru. Oppmuntre til sunne vaner, be henne med på luftetur eller invitér på en kopp te. Når ting åpner opp kan du kanskje ta henne med på spennende aktiviteter sånn at hun får seg en fritidsinteresse som hun kan velge å bruke tid på fremfor festing. 

Anonymkode: 11f08...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...