Billiebi Skrevet 18. mai 2021 #61 Skrevet 18. mai 2021 Jeg håper de klarer å identifisere hva som gjør at en andel får long-covid mens andre er totalt uberørte.
velociraptor Skrevet 18. mai 2021 #62 Skrevet 18. mai 2021 Lana01 skrev (9 timer siden): For det første hvordan kan "bare" 10 % være gode tall? Hvis så mange som 10 % sliter etter 6 måneder er dette mye .Dessuten finnes det flere studier som viser langt høyere tall, og det er bekymringsfullt. Jeg er redd vi bare har sett starten av hva vi har i vente av longcovid Her er en studie https://www.forbes.com/sites/robertglatter/2021/02/23/almost-50-of-mild-covid-19-patients-still-have-symptoms-6-months-later-study-finds/?sh=7b55ff4c563f Close to 50% of people who develop mild Covid-19 may still suffer with persistent symptoms up to 6 months later, new study in the Journal of Clinical Microbiology and Infectio og enda en https://www.news-medical.net/news/20210415/More-than-half-of-COVID-19-patients-report-persistent-symptoms-12-months-after-infection.aspx Personlig kjenner jeg flere som sliter, med longcovid . ( riktig nok ikke gått 6 mnd ende,men allikevel urovekkende) Har to kolleger som sliter. ene 100% sykemeldt. , kommer tidligst tilbake etter sommeren, om i det hele tatt. Andre kun på topp, og reduserte timer. Hun sliter ,med utmattelse sliten i hodet/hodepine og pust. . Har i tillegg kolleger som er tilbake i jobb, men ikke er som før, blant annet i forholdt til å kunne trene som normalt, og "glemmer" ting. Alle ble smittet i desember Har ei god venninne sykepleier. ble smittet fire måneder siden. Sliter med "tåke" i hodet , økt søvnbehov og sykdomsfølelse ved litt aktivitet.. Hun har prøvde seg litt på jobb nå, men det går ikke, og blir nok 100% sykemeldt igjen. Hun har lang fartstid, erfaren sykepleier. Hun sier det har vært rolig på jobb, men etter 2 timer kjennes det ut i hodet, som hun har vært på vakt i 8 timer, på en meget hektisk vakt. Hodet henger ikke med, hun berger mye grunnet erfaring, men er redd viktige ting glipper Jeg anbefaler alle å ta vaksine. Jeg er full vaksinert og veldig takknemlig for det. Så leit at du kjenner så mange som har vært uheldige. Av de jeg kjenner har de fleste blitt mye dårligere av vaksinen enn de som har hatt corona har blitt. Det betyr ikke at jeg ikke er for vaksinen, for for de ytterst få som blir veldig dårlige er jo corona veldig mye verre enn tre dager med 40 i feber og å føle seg elendig etter vaksinen. Men jeg kjenner snart 50 personer som har hatt covid-19, og av dem har en senvirkninger. Alle andre hadde mindre symptomer enn de som har tatt vaksine, og var tilbake i full jobb og full trening samme dag som de slapp ut av isolat. Det er selvsagt også bare anekdotisk, men at det skal være så fryktelig mange som får senskader høres veldig lite sannsynlig ut. 7
Fremhevede innlegg