Ukjent. Skrevet 16. mai 2021 #21 Skrevet 16. mai 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Eller å sette de indiske tallene i perspektiv. India har 1,4 milliarder innbyggere, så om samme prosent av dem dør som prosent i Sverige (eller Norge), blir det et tall som høres fryktelig høyt og skremmende ut. Antallet indere som dør hver dag av andre årsaker ønsker ikke media å fokusere noe på. 2 millioner indere må dø før de er oppe i samme tall som Sverige engang, hvis jeg regnet riktig. (ca 14 000 døde av ca 10 millioner = 0,14 %. 1 400 000 000 delt på 0,14 = ca 2 millioner) Nettopp! Virker å være skremmende dårlige mattekunnskaper i befolkningen, og en mangel på evnen til å se ting i perspektiv. India har andelsmessig ikke så mange flere døde enn Norge. Nå er det selvsagt mørketall i India, men gitt at India er et land med enorm fattigdom, så er ikke tallene fra India avskrekkende. 9
Gjest Lambino Skrevet 16. mai 2021 #22 Skrevet 16. mai 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Eller å sette de indiske tallene i perspektiv. India har 1,4 milliarder innbyggere, så om samme prosent av dem dør som prosent i Sverige (eller Norge), blir det et tall som høres fryktelig høyt og skremmende ut. Antallet indere som dør hver dag av andre årsaker ønsker ikke media å fokusere noe på. 2 millioner indere må dø før de er oppe i samme tall som Sverige engang, hvis jeg regnet riktig. (ca 14 000 døde av ca 10 millioner = 0,14 %. 1 400 000 000 delt på 0,14 = ca 2 millioner) Ja dette her! Jeg har venner som blir irritert på meg når jeg ikke vil lytte til deres historie om hva som skjer i India. De vil ta vaksinen fordi «du ser jo hvordan det er i India. Jada, dette skjer i India men vi bor i Norge. Har folk gitt bort hjernen sin?
Gjest Lambino Skrevet 16. mai 2021 #23 Skrevet 16. mai 2021 MorTil2 skrev (58 minutter siden): Sist jeg hadde "vanlig" sesonginfluensa, var jeg så slått ut i lengre tid etter at jeg trodde jeg aldri skulle komme meg på beina igjen. Men ingen av mine nære ble satt i noen karantene pga det. Jeg leser heller aldri noe i media om at man frykter massedød blant eldre pga influensa, det til tross for at det dør mennesker av dette også hvert år. Poenget er at sykdommer påvirker den enkelte ulikt. Og man kan ikke basere store samfunnsavgjørelser på noe som rammer et mindretall. Det er bare ikke økonomisk bærekraftig. Helt riktig. Og når man har resonert seg fem til dette så kommer spørsmålet: hva er det som egentlig skjer? Hvorfor stenger vi ned? Hvorfor må alle ta vaksine? Hvorfor får ikke folk lov til å gå på jobb?
Capt. Obvious Skrevet 16. mai 2021 #24 Skrevet 16. mai 2021 Lambino skrev (13 minutter siden): Det blir stengt ned pga en ny mutasjon og fordi folk har vært for mye sammen i sommer. Jeg også håper jeg tar feil.. Vi får møtes her i tråden å resonnere over tingenes tilstand i slutten av august. Det blir neppe noen store samlinger i sommer, det kommer sannsynligvis en ny nedstengning snart. 2
Rararara Skrevet 16. mai 2021 #25 Skrevet 16. mai 2021 Lambino skrev (23 minutter siden): Ja dette her! Jeg har venner som blir irritert på meg når jeg ikke vil lytte til deres historie om hva som skjer i India. De vil ta vaksinen fordi «du ser jo hvordan det er i India. Jada, dette skjer i India men vi bor i Norge. Har folk gitt bort hjernen sin? Du har jo en veldig ovenfra og ned-holdning til dine venner. «Har folk gitt bort hjernen sin?» Skjønner at de blir irriterte jeg. 3
Gjest Stwo Skrevet 16. mai 2021 #26 Skrevet 16. mai 2021 Det kommer også frem at de fleste av undersøkelsene som er gjort tidligere har vært på folk som har vært alvorlig syke og innlagt-et lite fåtall. Og dette har blitt blåst opp for å skapa frykt. Selektivt utvalg? Uansett bra å se at sannheten kommer frem nå.
TheOneLinePuncher Skrevet 16. mai 2021 #27 Skrevet 16. mai 2021 På sikt tror jeg antallet senskader vil være mye høyere i Norge enn andre land. Tiden vil vise om det slår til.
Capt. Obvious Skrevet 16. mai 2021 #28 Skrevet 16. mai 2021 Vepsen skrev (2 minutter siden): På sikt tror jeg antallet senskader vil være mye høyere i Norge enn andre land. Tiden vil vise om det slår til. Hvorfor det? 7
TheOneLinePuncher Skrevet 16. mai 2021 #29 Skrevet 16. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Pga at vi lever i et velferdssamfunn omtrent uten grenser og hemninger. Vi får se. 3
Capt. Obvious Skrevet 16. mai 2021 #30 Skrevet 16. mai 2021 Vepsen skrev (4 minutter siden): Pga at vi lever i et velferdssamfunn omtrent uten grenser og hemninger. Vi får se. Men påstanden din er at det blir flere senskader av korona i Norge enn i andre land. Det har jeg vanskelig for å tro ettersom Norge tross alt har slippet billig unna sammenlignet med andre land, noe som da tilsvarer at det blir færre som har senskader. 3
TheOneLinePuncher Skrevet 16. mai 2021 #31 Skrevet 16. mai 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Men påstanden din er at det blir flere senskader av korona i Norge enn i andre land. Det har jeg vanskelig for å tro ettersom Norge tross alt har slippet billig unna sammenlignet med andre land, noe som da tilsvarer at det blir færre som har senskader. La meg da omformulere: Jeg tror antallet påståtte senskader vil være mye høyere i Norge enn andre land i etterkant av pandemien. 4
Capt. Obvious Skrevet 16. mai 2021 #32 Skrevet 16. mai 2021 Vepsen skrev (44 minutter siden): La meg da omformulere: Jeg tror antallet påståtte senskader vil være mye høyere i Norge enn andre land i etterkant av pandemien. Ok, da skjønner jeg kanskje hvor du vil sett opp mot dette med velferdsstat. Om jeg tolker deg riktig så mener du at koronakortet vil bli brukt for hva det er verdt av mange? 4
TheOneLinePuncher Skrevet 16. mai 2021 #33 Skrevet 16. mai 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Ok, da skjønner jeg kanskje hvor du vil sett opp mot dette med velferdsstat. Om jeg tolker deg riktig så mener du at koronakortet vil bli brukt for hva det er verdt av mange? Ja, jeg ser dette som sannsynlig. Spesielt iom at det var i media at det ble forventet at tallet på uføre kom til å øke med over 10% pga de fysiske skadene. Da var ikke de psykiske tatt med engang. 2
Capt. Obvious Skrevet 16. mai 2021 #34 Skrevet 16. mai 2021 Vepsen skrev (2 minutter siden): Ja, jeg ser dette som sannsynlig. Spesielt iom at det var i media at det ble forventet at tallet på uføre kom til å øke med over 10% pga de fysiske skadene. Da var ikke de psykiske tatt med engang. Er nok enig i det, det kommer ikke til å gå bra med velferdsstaten fremover. Har allerede sett tendenser til det på jobb, folk bruker smitterisiko for hva det er verdt for å slippe å komme på kontoret. Spent på hva de sier når de er fullvaksinerte, da er det sikkert en eller annen mutasjon de er redde for. Så det blir vel samme greia når det gjelder velferdsordninger. Så jeg håper folk blir fornøyd om noen år når dette er over og det må strammes inn på velferdstjenester. I verste fall betyr det også at folk må begynne å kjøpe helseforsikring også i Norge. 2
TheOneLinePuncher Skrevet 16. mai 2021 #35 Skrevet 16. mai 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Er nok enig i det, det kommer ikke til å gå bra med velferdsstaten fremover. Har allerede sett tendenser til det på jobb, folk bruker smitterisiko for hva det er verdt for å slippe å komme på kontoret. Spent på hva de sier når de er fullvaksinerte, da er det sikkert en eller annen mutasjon de er redde for. Så det blir vel samme greia når det gjelder velferdsordninger. Så jeg håper folk blir fornøyd om noen år når dette er over og det må strammes inn på velferdstjenester. I verste fall betyr det også at folk må begynne å kjøpe helseforsikring også i Norge. Det vil nok fokuseres mye på å sammenligne med andre land og hvordan det går der. Spesielt nordiske land. Norge kan ikke gå med på at forskjellene her blir tydelige. Men at det blir mange som prøver seg er jeg sikker på. 1
Gjest Lambino Skrevet 16. mai 2021 #36 Skrevet 16. mai 2021 Rararara skrev (1 time siden): Du har jo en veldig ovenfra og ned-holdning til dine venner. «Har folk gitt bort hjernen sin?» Skjønner at de blir irriterte jeg. Enig der. Det er frustrasjon over at de ikke vil se litt nærmere på ting, bare akseptere det som skjer. Mine følelser er frykt, jeg blir redd for dem når de skal ta vaksinen. Ikke lett dette her. Det med at folk har gitt bort hjernen sin er ikke kun myntet på de jeg er glad i, men folk flest.
Gjest Lambino Skrevet 16. mai 2021 #37 Skrevet 16. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Er nok enig i det, det kommer ikke til å gå bra med velferdsstaten fremover. Har allerede sett tendenser til det på jobb, folk bruker smitterisiko for hva det er verdt for å slippe å komme på kontoret. Spent på hva de sier når de er fullvaksinerte, da er det sikkert en eller annen mutasjon de er redde for. Så det blir vel samme greia når det gjelder velferdsordninger. Så jeg håper folk blir fornøyd om noen år når dette er over og det må strammes inn på velferdstjenester. I verste fall betyr det også at folk må begynne å kjøpe helseforsikring også i Norge. Det er endel tanker rundt innføring av borgerlønn på sikt. De som tjener på viruset i dag vil sitte igjen med rikdom, eiendom og feks kunne ha dyre helseforsikringer. Vanlige folk mister det de eier og lever av hvis nedstengingen fortsetter. Husløse arbeidsløse vil bli takknemlig for å få en bitteliten sum av staten pr mnd, som feks borgerlønn. Dette er et slags bilde av de konsekvensene jeg frykter. Store forskjeller mellom folk, regler på hva «de lydige og de ulydige får lov til å delta på/benytte seg av. Dette er kun teorier, som mange jo beskylder meg for og at det ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt. Klart det kan stemme. Hvem vet
brainstorm Skrevet 16. mai 2021 #38 Skrevet 16. mai 2021 Kg hver gang noen deler noe positivt om covid-19: 11
Hatsumomo Skrevet 16. mai 2021 #39 Skrevet 16. mai 2021 brainstorm skrev (2 minutter siden): Kg hver gang noen deler noe positivt om covid-19: Det er nesten så man kan mistenke at enkelte elsker å velte seg i negative tanker. Sånn sett er vel hele pandemien en gavepakke til den gjengen, det finnes mye å klage på og mye man kan velge å se mest mulig pessismistisk på. 8
Ichiko Skrevet 16. mai 2021 #40 Skrevet 16. mai 2021 (endret) 4 hours ago, Rararara said: Ja, det er sant, men jeg tenker nok mange hadde mye å gå på med tanke på håndvask og hygiene generelt. Og nå skal jo også en hel bråte med barn som kun har vært med sin innerste krets og vært utsatt for minimalt med bakterier begynne i barnehage. Det kan jo bli en utfordring. Men dette ble en digresjon. Beklager det til ts. Det er noe viktig du nevner her. Barn må jo utsettes for en del smittestoffer for å kunne bygge et immunforsvar, og uten dette tipper jeg det blir et rush av forkjølte og syke barn som da må holdes hjemme en stund; noe som gjør at foreldre må ta seg fri fra jobb for å være sammen med dem. Vi ser også at vanlig influensa knapt har blitt registrert denne sesongen: Quote Denne sesongen er det påvist svært få influensavirus. Siste funn av influensavirus var et A(H3N2)-virus i uke 15. Før dette var forrige funn ett tilfelle med influensavirus A(H1N1) i uke 8, som igjen var første funn siden uke 4. I verden for øvrig rapporteres det også om unormalt lav forekomst av influensa. https://www.fhi.no/contentassets/4c22fbc3cef349c99975df8d45c074f9/vedlegg/2021-17-influensaovervaking-2020-2021-uke-17.pdf Jeg regner med at alt smittevernet har bremset opp influensasmitte vesentlig, men synes fortsatt det er litt rart at det ikke er registrert flere tilfeller i de periodene vi har åpnet samfunnet litt og omgåttes mer, og i perioder med kraftig økning i koronasmitte. Om noe, burde flere tilfeller av vanlig influensa vært fanget opp når flere mennesker enn noensinne tester seg ved symptomer på luftveisinfeksjon. Finnes det noen slags mulighet for at testene kan tolke også vanlig influensa som covid-19? Jeg mener ikke å spekulere, men lurer virkelig på dette. Her en tabell som viser oversikt over hittil registrerte influensatilfeller for 2020-2021-sesongen, samt noen tidligere sesonger: Når det er knapt noen tilfeller av vanlig influensa, hva da med influensadødsfall? I en vanlig sesong dør det gjennomsnittlig 900 mennesker av influensa, så i løpet av sesongene 2019/2020 og 2020/2021 ville det vanligvis vært totalt 1800 influensadødsfall - i stedet er tallet 50. Og siden det første covid-19-dødsfallet ble registert for 14 måneder siden, er det 774 døde. Betyr dette at noen av de som i et vanlig år kunne ha dødd av influensa, i stedet har dødd av covid-19? Eller kan det tenkes at noen influensadødsfall er feilregistrert som covid-19? Er det ikke logisk om én dødsårsak reduseres, blir det en tilsvarende økning av andre dødsårsaker? Eller har selve det å dø blitt unormalt? Så mange spørsmål...Jeg tror jeg må logge av og gå i tenkeboksen. Eller gå en tur. Ønsker alle en god helg videre og en god 17.mai! Endret 16. mai 2021 av Ichiko Korrektur 7
Fremhevede innlegg