Gå til innhold

Undersøkelse: Nesten ingen senskader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode nyheter fra Danmark:

Nesten ingen som ikke har vært innlagt har fått senskader. Det er altså bare de som blir skikkelig alvorlig syke som kanskje får senskader.

- Konklusjonen er at mild korona sjelden gir alvorlige senskader. Mange er bekymret for kroniske senskader selv om man «bare» har vært smittet. Men det er ikke noe som tyder på at det er særlig vanlig. De aller fleste med et mildt forløp får ingen eller få alvorlige senskader. Det må være betryggende, særlig for yngre mennesker der smitten nå øker, sier Reimar W. Thomsen til Danmarks Radio.

https://www.nrk.no/norge/gode-nyheter-for-koronasmittede-i-fersk-dansk-studie-1.15496668

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt argumentet om at vi må stenge fordi samfunnet kommer til å bli ødelagt av unge mennesker med senskader.. Jeg har snakket til døve ører når jeg har forsøkt å påpeke at det er et særdeles sjeldent problem. Så fint at media har vinklet det som om studier basert på innlagte koronapasienter dekker alle smittede..

Nå lurer jeg på hvilke argumenter Helsemyndighetene har igjen for å ikke åpne samfunnet helt: nå er risikogruppene vaksinert og det er nesten ingen koronapasienter på sykehusene. Hvilke avveininger gjøres for at man fremdeles skal nekte arbeidstakere i serveringsbransjen i Oslo å gå på jobb? Eller nekte idrettsklubber å ha tilskuere? Nekte unge voksne å drive breddeidrett?

• Liker 31
Skrevet

Dette overrasker meg ikke. Jeg har prøvd å påpeke dette selv flere ganger, men har blitt møtt med svar med studier som fokuserer på innlagte mennesker. 

Av alle jeg kjenner, inkludert meg selv, som har hatt Covid-19 vet jeg kun om én person som sliter med ettervirkninger av sykdommen. Så denne studien passer bedre med erfaringer jeg tror de fleste har.

• Liker 20
Skrevet

Som forventet. Er så lei hysteriet, og medier som . Nå er de mest utsatte risikogruppene vaksinert, på tide å åpne opp samfunnet.

• Liker 20
Skrevet

Alt pratet og forventningen om å få senskader (eller "long covid") skaper sykdom. Det er helt normalt å være redusert en tid etter sykdom, men man blir som regel helt OK etter noen uker.  

• Liker 25
Skrevet (endret)
Ukjent. skrev (39 minutter siden):

Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt argumentet om at vi må stenge fordi samfunnet kommer til å bli ødelagt av unge mennesker med senskader.. Jeg har snakket til døve ører når jeg har forsøkt å påpeke at det er et særdeles sjeldent problem. Så fint at media har vinklet det som om studier basert på innlagte koronapasienter dekker alle smittede..

Nå lurer jeg på hvilke argumenter Helsemyndighetene har igjen for å ikke åpne samfunnet helt: nå er risikogruppene vaksinert og det er nesten ingen koronapasienter på sykehusene. Hvilke avveininger gjøres for at man fremdeles skal nekte arbeidstakere i serveringsbransjen i Oslo å gå på jobb? Eller nekte idrettsklubber å ha tilskuere? Nekte unge voksne å drive breddeidrett?

Den indiske varianten er neste kort de kommer til å bruke for å stenge ned igjen😉

Men håper jeg tar feil

Endret av Tunique
  • Liker 24
Skrevet
Tunique skrev (1 minutt siden):

Den indiske varianten er neste kort de kommer til å bruke for å stenge ned igjen😉

Men håper jeg tar feil

Stemmer nok det ja. Nakstad er jo allerede bekymret.. Media har sluttet å opplyse folk, skremsel er deres greie. Å opplyse om at det kanskje blir liitt feil å sammenligne norske forhold med forholdene i India.. Nei, det driver vi ikke med. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
Ukjent. skrev (30 minutter siden):

Stemmer nok det ja. Nakstad er jo allerede bekymret.. Media har sluttet å opplyse folk, skremsel er deres greie. Å opplyse om at det kanskje blir liitt feil å sammenligne norske forhold med forholdene i India.. Nei, det driver vi ikke med. 

Eller å sette de indiske tallene i perspektiv. India har 1,4 milliarder innbyggere, så om samme prosent av dem dør som prosent i Sverige (eller Norge), blir det et tall som høres fryktelig høyt og skremmende ut. Antallet indere som dør hver dag av andre årsaker ønsker ikke media å fokusere noe på.

2 millioner indere må dø før de er oppe i samme tall som Sverige engang, hvis jeg regnet riktig.

(ca 14 000 døde av ca 10 millioner = 0,14 %. 1 400 000 000 delt på 0,14 = ca 2 millioner)

Endret av velociraptor
  • Liker 21
Skrevet

Jaa. Problemet er jo også at alle som roper høyt om feks senskader og long covid osv baserer dette på anekdotiske artikler og nekter å forholde seg til tall fakta og mer balanserte analyser av det hele. Ja det forekommer, men er neppe så vanlig som det kan virke når man får det fremstilt på denne måten. Det er akkurat samme fenomen som med disse bivirkningene av vaksinen, det blir kjempemye fokus på Noe som er helt normalt men som folk ikke forholder seg til ellers (snakker ikke om AZ vaksinen men generelt).

Har fulgt en del med på legen Henrik vogt sin side gjennom pandemien og det er ganske befriende balanserende og opplysende.

• Liker 14
Skrevet

Jeg kjenner to som ikke har fått tilbake smaks og luktesans 7 mnd etter de var syke. Ja, de er tilbake i jobb, men livskvaliteten er en del lavere. 
jeg kjenner også ei sprek friluftsdame som elsket å løpe i fjellet. Fikk covid-19 for 1.år siden. Hun er tilbake på jobb (kontor) men løpeturer er umulig, kun gåturer med mange pauser. Lungekapasiteten hennes er begrenset og hennes livskvalitet er en del lavere. 
Dette er mennesker jeg kjenner så det er ikke noe jeg finner på eller bare har lest om. Kanskje er ikke dette ansett som alvorlige senskader men alvorlig nok vil jeg si! Og virkelig nok! 
Alle disse bor også et sted vi har hatt relativt lite smitte. (Vi er ikke i samme situasjon som Oslo og har ikke vært nedstengt.)

Det vanligste er nok å klare seg helt fint, men jeg synes likevel vi skal jobbe for å begrense at smitten sprer seg. 

• Liker 17
Skrevet
Rararara skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner to som ikke har fått tilbake smaks og luktesans 7 mnd etter de var syke. Ja, de er tilbake i jobb, men livskvaliteten er en del lavere. 
jeg kjenner også ei sprek friluftsdame som elsket å løpe i fjellet. Fikk covid-19 for 1.år siden. Hun er tilbake på jobb (kontor) men løpeturer er umulig, kun gåturer med mange pauser. Lungekapasiteten hennes er begrenset og hennes livskvalitet er en del lavere. 
Dette er mennesker jeg kjenner så det er ikke noe jeg finner på eller bare har lest om. Kanskje er ikke dette ansett som alvorlige senskader men alvorlig nok vil jeg si! Og virkelig nok! 
Alle disse bor også et sted vi har hatt relativt lite smitte. (Vi er ikke i samme situasjon som Oslo og har ikke vært nedstengt.)

Det vanligste er nok å klare seg helt fint, men jeg synes likevel vi skal jobbe for å begrense at smitten sprer seg. 

Samme typen problemer som man kan ha lenge etter feks lungebetennelse eller annen virussykdom det da. 
selvsagt skal vi begrense smitten, det er åpenbart en tøff sykdom. Men det blir problematisk når mange ting som også forekommer ved mange andre tilstander tilskrives å være helt unikt for covid. Derav også eksemplet med bivirkninger av vaksine. Det forekommer bivirkninger av andre vaksiner og medisiner også men det bryr ikle folk seg om/er ikke klar over og blir dermed hysteriske over at det forekommer bivirkninger av covid vaksinen. For eksempel. 

• Liker 10
Skrevet
Rararara skrev (24 minutter siden):

Sist jeg hadde "vanlig" sesonginfluensa, var jeg så slått ut i lengre tid etter at jeg trodde jeg aldri skulle komme meg på beina igjen. Men ingen av mine nære ble satt i noen karantene pga det. Jeg leser heller aldri noe i media om at man frykter massedød blant eldre pga influensa, det til tross for at det dør mennesker av dette også hvert år.

Poenget er at sykdommer påvirker den enkelte ulikt. Og man kan ikke basere store samfunnsavgjørelser på noe som rammer et mindretall. Det er bare ikke økonomisk bærekraftig.

• Liker 23
Skrevet
rosemarin skrev (46 minutter siden):

Jaa. Problemet er jo også at alle som roper høyt om feks senskader og long covid osv baserer dette på anekdotiske artikler og nekter å forholde seg til tall fakta og mer balanserte analyser av det hele. Ja det forekommer, men er neppe så vanlig som det kan virke når man får det fremstilt på denne måten. Det er akkurat samme fenomen som med disse bivirkningene av vaksinen, det blir kjempemye fokus på Noe som er helt normalt men som folk ikke forholder seg til ellers (snakker ikke om AZ vaksinen men generelt).

Har fulgt en del med på legen Henrik vogt sin side gjennom pandemien og det er ganske befriende balanserende og opplysende.

Det paradoksale her, er at mennesker som roper opp om frykt for senvirkninger av Covid-19, parallelt med dette mener at vaksiner med potensielt livstruende bivirkninger burde være frivillig å ta. 

• Liker 3
Skrevet
MorTil2 skrev (7 minutter siden):

Sist jeg hadde "vanlig" sesonginfluensa, var jeg så slått ut i lengre tid etter at jeg trodde jeg aldri skulle komme meg på beina igjen. Men ingen av mine nære ble satt i noen karantene pga det. Jeg leser heller aldri noe i media om at man frykter massedød blant eldre pga influensa, det til tross for at det dør mennesker av dette også hvert år.

Poenget er at sykdommer påvirker den enkelte ulikt. Og man kan ikke basere store samfunnsavgjørelser på noe som rammer et mindretall. Det er bare ikke økonomisk bærekraftig.

Så er det langt mer smittsomt enn sesonginfluensa også da.  Man må vise forståelse for at folk bruker (anbefalt) munnbind og håndsprit på butikken uten at de blir fnyst til, ledd av , kalt sauer og få beskjed om å lese seg opp 🙄
Men håper etter denne pandemien er over at folk tar mer hensyn til smittefare også når de har influensa.. og at folk fremdeles vasker hendene og ikke oppsøker steder med mange mennesker når de er syke. 

• Liker 5
Skrevet
Rararara skrev (3 minutter siden):

Så er det langt mer smittsomt enn sesonginfluensa også da.  Man må vise forståelse for at folk bruker (anbefalt) munnbind og håndsprit på butikken uten at de blir fnyst til, ledd av , kalt sauer og få beskjed om å lese seg opp 🙄
Men håper etter denne pandemien er over at folk tar mer hensyn til smittefare også når de har influensa.. og at folk fremdeles vasker hendene og ikke oppsøker steder med mange mennesker når de er syke. 

Å være for forsiktig i normale tider kan også slå tilbake. Man har alltid en viss sirkulasjon av infeksjonssykdommer i en befolkning, og til en viss grad trenger man det for å ha et godt og forberedt immunforsvar. Jeg er faktisk litt bekymret for hvordan folk kommer til å reagere på "vanlige" infeksjonssykdommer når man en gang i fremtiden åpner opp helt igjen, når så mange også har vært forskånet for det som folk vanligvis får gjennom normalår. 

• Liker 8
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Å være for forsiktig i normale tider kan også slå tilbake. Man har alltid en viss sirkulasjon av infeksjonssykdommer i en befolkning, og til en viss grad trenger man det for å ha et godt og forberedt immunforsvar. Jeg er faktisk litt bekymret for hvordan folk kommer til å reagere på "vanlige" infeksjonssykdommer når man en gang i fremtiden åpner opp helt igjen, når så mange også har vært forskånet for det som folk vanligvis får gjennom normalår. 

Ja, det er sant, men jeg tenker nok mange hadde mye å gå på med tanke på håndvask og hygiene generelt. Og nå skal jo også en hel bråte med barn som kun har vært med sin innerste krets og vært utsatt for minimalt med bakterier begynne i barnehage. Det kan jo bli en utfordring. Men dette ble en digresjon. Beklager det til ts.

• Liker 3
Skrevet
Rararara skrev (5 minutter siden):

Ja, det er sant, men jeg tenker nok mange hadde mye å gå på med tanke på håndvask og hygiene generelt. Og nå skal jo også en hel bråte med barn som kun har vært med sin innerste krets og vært utsatt for minimalt med bakterier begynne i barnehage. Det kan jo bli en utfordring. Men dette ble en digresjon. Beklager det til ts.

Ja håndhygiene og hygiene generelt er fint, men man kan nok neppe overholde smittevernstiltak som dette i all fremtid på permanent basis, da tror jeg ikke det går bra med immunforsvaret til folk . 

• Liker 6
Skrevet
Rararara skrev (1 time siden):

Kjenner noen-argumentet er svakt. Det er umulig å etterprøve sannheten i utsagnet og dersom det er sant så vet vi ingenting om deres alder, BMI og helse forøvrig. Hard data er derfor det eneste pålitelige. Dataen fra danskene bør legge press på myndighetene. Nå får man åpne opp samfunnet igjen! Hyseriet må ta slutt.

• Liker 10
Skrevet
Rararara skrev (25 minutter siden):

Å prøve å ha et litt edruelig forhold til skremselen er jo ikke det samme som å ikke bruke munnbind og følge smitteverntiltak. Det er i alles interesse å begrense omfanget av dette pga det er veldig smittsomt og sånn sett får store konsekvenser om det sprer seg fritt. Men det er jo ikke noe motsats å prøve å ikke la seg rive med av alle overskrifter og anekdoter og bruke det som kilde 

• Liker 3
Gjest Lambino
Skrevet
Tunique skrev (2 timer siden):

Men håper jeg tar feil

Det blir stengt ned pga en ny mutasjon og fordi folk har vært for mye sammen i sommer.

Jeg også håper jeg tar feil.. Vi får møtes her i tråden å resonnere over tingenes tilstand i slutten av august. 

• Opprett ny...