Gå til innhold

Jeg blir syk av ignorering.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da damå til en kompis blokkerte meg og når det blei slutt mellom de så ville han vite hva hun sa til meg og jeg fortalte hva hun sa til meg så vi snakket om det. Sa at jeg satte pris på at vi fikk snakket ut om tingene og nå er vi venner. 
 

Tenker at dette kunne vi ha gjort på jobb og med hun søskenbarnet mitt istedenfor alt det oppstyret. 

Anonymkode: 1c099...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for oppfordring til trusler. 

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 0.01):

Ja, og det er ikke noe rart heller. Ved å ignorere deg, gjør de deg maktesløs. Du aner ikke hvordan du skal fikse situasjonen, når den vil ta slutt eller om relasjonen er ødelagt for alltid.

Silent treatment innebærer at man forteller den andre: du er så verdiløs for meg at jeg ignorerer deg, du eksisterer ikke i min verden, du fortjener ikke min oppmerksomhet, du fortjener ikke å bli snakket til, du fortjener ikke å bli møtt med respekt.

Det er feigt, manipulativt og nedpsykende å bruke ignorering som en strategi for å løse problemer i en nær relasjon.

Jeg har et søsken som oppfører seg sånn mot meg, det kjennes helt forferdelig ut og jeg kjenner at det gjør meg helt ustabil mentalt fordi jeg aldri vet om hun denne gangen kanskje aldri mer vil snakke med meg igjen. Jeg skjønner deg veldig godt, Ts.

Anonymkode: c9c13...cea

Denne☝️🙏👏

Ignorering er den mest tarvelige kommunikasjonsformen som finnes. Det er feigt og det er vondt og ondt gjort. Særlig om det er mot noen er står nært og som er glad i. Som en god venn, familie eller kjæreste.

Det verste er at jeg ikke tror alle er klar over hvor dårlig gjort det er selv. Hvor mye det kan psyke ut og bryte ned en person.

Anonymkode: 979bc...2f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorering og ghosting er ikke normalt.

Anonymkode: 6f0da...c8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne☝️🙏👏

Ignorering er den mest tarvelige kommunikasjonsformen som finnes. Det er feigt og det er vondt og ondt gjort. Særlig om det er mot noen er står nært og som er glad i. Som en god venn, familie eller kjæreste.

Det verste er at jeg ikke tror alle er klar over hvor dårlig gjort det er selv. Hvor mye det kan psyke ut og bryte ned en person.

Anonymkode: 979bc...2f3

Joda, de er ofte klar over det selv, cluster B folk.

Fjern dere fra slike folk, de er skadelige,

Anonymkode: 6f0da...c8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg veldig godt ts. Var sammen med en som oppførte seg slik for noen år siden. Da han ble sint for små ting som det er normalt for oppegående mennesker å snakke ut om, så kunne han blokkere meg over en lengre periode. Han hadde mye slit i barndommen sin, derfor var jeg ekstra tålmodig med han. Men til slutt så orket jeg ikke noe mer av det tullet der. 
Ts, hvis du klarer det så burde du absolutt forsøke å bryte med denne relasjonen. Folk som oppfører seg som dette er giftige. Det er faktisk ikke normalt å ignorere/blokkere andre mennesker for små ting. Det normale er å snakke sammen for å løse konflikter. 
Dette viser hvor lite enkelte mennesker verdsetter og respekterer andre. Ha selvrespekt og sett ned foten! Dette er en meget umoden og uakseptabel oppførsel.

Endret av ShivaSol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes i utgangspunktet ignorering er en stygg hersketeknikk. men når man nærmest blir overfalt daglig i form av meldinger; timevis chatter som aldri tar slutt. ringer vedkommende er det 2-3 t med intenst prat og gråt. ja da ender det med mye ignorering fra meg. har tatt det opp mange ganger, da jeg er syk og trenger mye mental hvile. så det er ulike grunner til ignorering da😌

Anonymkode: d6382...1f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gjentakende ganger bruker silent treatment mot noen, er det et virkemiddel for å få viljen sin. Psykisk terror.

Selv har jeg kuttet ut flere giftige personer i familien min fordi de over mange år ikke har vært bra for min mentale helse. Men da ble de kuttet tvert på dagen, og det er ikke sånn at jeg kommer til å gjenoppta kontakt hvis de er 'snille' for så å ignorere dem igjen hvis jeg mener de er giftige.

Noen folk fortjener å bli ignorert pga egen oppførsel. Og mange blir ignorert fordi de blir manipulert av noen.

Jeg vet ikke hva din situasjon er TS, men det finnes både gode grunner og dårlige grunner til å ignorere noen. Kanskje noen manipulerer deg? Kanskje du er giftig for andre.

Hvis dette er veldig vondt for deg anbefaler jeg at du oppsøker profesjonell hjelp som kan hjelpe deg å sortere tankene og finne ut hvorfor det påvirker deg såpass at du mener du blir suicidal av det. Det er ikke normalt å bli suicidal fordi noen ignorerer dem. Høres nesten ut som DU truer andre ved å si at 'hvis du ikke snakker med meg så tar jeg livet av meg'. Og i så tilfelle kan jeg forstå at folk velger å holde avstand til deg. 

Anonymkode: dc0cb...0b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange potensielle scenarioer her. Silent treatment f.eks. er noe jeg ikke finner akseptabelt i det hele tatt og en forferdig måte å behandle andre på. Relasjoner som har brukt silent treatment har jeg kuttet ut. Ignorering eller ghosting blir mer nyansert tror jeg. Her handler det ofte om væremåte og kjemi som krasjer. Her er det viktig å se både innover og utover om hva som evt er problemet og om man er en del av det selv. Jeg har bekjente som tror vi er nærere enn vi er og hvis jeg ikke tar kontakt i en periode så får jeg melding «vi er venner sant?? Har jeg gjort noe galt??..» osv. Disse orker jeg ikke konfrontere fordi de blir nokså dramatiske selv om det kanskje er feil av meg å ignorere de. Allikevel må jeg også si at jeg også har blitt ignorert og alle må nok gjennom dette fra tid til annet, jeg tar ikke så tungt på det og fokuserer heller på andre relasjoner når det skjer. Din reaksjon Ts er ganske unormal, selv om jeg forstår at det er sårt. Å bli suicidal, aggressiv, ønske om hevn og ufin er noe du må jobbe med og kanskje er det noe her som gjør at du blir ignorert også. Vi har alle dårlige sider vi kan jobbe med. 

Anonymkode: 700b7...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jeg synes i utgangspunktet ignorering er en stygg hersketeknikk. men når man nærmest blir overfalt daglig i form av meldinger; timevis chatter som aldri tar slutt. ringer vedkommende er det 2-3 t med intenst prat og gråt. ja da ender det med mye ignorering fra meg. har tatt det opp mange ganger, da jeg er syk og trenger mye mental hvile. så det er ulike grunner til ignorering da😌

Anonymkode: d6382...1f1

 Jeg har ikke rent ned dørene eller overskredet noen besøkstid hos noen, så innlegget har sånn sett ingen relevans.

Men jeg fikk lyst til å svare på det, fordi jeg tror at ignorering fremprovoserer en slik oppførsel som du beskriver. Jeg tror ikke nødvendigvis denne personen er sånn mot alle, men kanskje reagerer sånn mot deg i kraft at av du velger passivt aggressiv avstraffelse på oppførsel du ikke liker. Jo mer du avviser, jo mer vil jo det mennesket bli forbannet over å bli kaldt oversett. 

ts

Anonymkode: f4496...1d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 Jeg har ikke rent ned dørene eller overskredet noen besøkstid hos noen, så innlegget har sånn sett ingen relevans.

Men jeg fikk lyst til å svare på det, fordi jeg tror at ignorering fremprovoserer en slik oppførsel som du beskriver. Jeg tror ikke nødvendigvis denne personen er sånn mot alle, men kanskje reagerer sånn mot deg i kraft at av du velger passivt aggressiv avstraffelse på oppførsel du ikke liker. Jo mer du avviser, jo mer vil jo det mennesket bli forbannet over å bli kaldt oversett. 

ts

Anonymkode: f4496...1d9

jeg har ikke sagt at du er sånn, bare skrev min grunn for å holde kontakten nede. og 2-3 t med prat og mye gråting er hverdagslig og ikke en konsekvens av min ignorering, som forøvrig burde vært mye høyere hvis jeg skulle tenkt mer på meg enn denne vennen min.

Anonymkode: d6382...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være belastende å bli ignorert, særlig i tette relasjoner eller i et forhold. Men dersom det skjer ofte er det et tegn på at man bør finne seg andre folk i livet sitt, særlig dersom det er parteren som ignorerer. Man kan dessverre ikke velge om andre ignorerer eller ikke, men man kan velge hvordan man forholde seg til det videre. 

Anonymkode: 2925b...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også sucidale og paranoid av ignorering selv. Jeg blir også veldig lei meg og alt går så innpå meg psykisk. Jeg tar meg nær av alt. Jeg har altfor mange følelser som tar helt overhånd og jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. Jeg er også redd for å si noe feil eller galt. Klem til deg❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at det ikke er bevisst at andre mennesker ignorerer. Jeg vet ikke. Men jeg tror det🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 23.27):

Jeg syns det er svært belastende med mennesker som tyr til ignorering når de er fornærmet, sint, aviser, straffer meg osv.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i relasjoner med andre fordi det er så mange som bruker ignorering som middel til det ene og det andre.

Jeg blir ustabil, paranoid og kan bli suicidal av det.

Hvordan kan jeg beskytte meg selv mot passivt aggressive folk?

Anonymkode: f4496...1d9

1. Du skal undersøke om det faktisk stemmer og at det ikke er psyken som spiller deg et puss.

2. Hvis norn gjentatte ganger bevisst gjør dette mot deg, skal du unngå kontakt med dem. Vi har null kontroll på hva andre gjør, derfor må vi selv beskytte oss mot dårlig behandling fra alle.

Hvis du opplever at 'alle' er sånn, bør du kanskje snakke med en psykolog, for da tror jeg kanskje det foregår mest oppi ditt hode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det virkelig vanlig å være i konflikt med alt og alle hele tiden? Kanskje du burde ta deg en titt i speilet.. Og suicidal? Spar meg.

Det jeg opplever av silent treatment er under krangler med samboer. For min del er jeg rett og slett så sint at det ikke vil være konstruktiv å fortsette samtalen, jeg har behov for å prosessere først. Men drar det selvfølgelig ikke ut i det latterlige, gjør meg som regel bare utilgjengelig med en løpetur eller middag med venninner før jeg er «ferdig». Tipper han har det på samme måte. 
 

Har hatt et par konflikter med en venninne jeg har kjent hele livet, da pleier vi begge å ignorere hverandre til vi er klare til å ha en god samtale rundt det. Fungerer for oss. 

Anonymkode: 3b966...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver deg selv, TS, vil jeg tro det er en grunn til at du tilsynelatende opplever mer ignorering enn det som er «vanlig».  Det er ikke sikkert du ser det selv, men hvis du er en person som oppleves krevende eller som litt mye er det mange som tyr til ignorering da de ikke vil såre ved å fortelle sannheten: at de må ha pauser for å ivareta seg selv.

Jeg har selv hatt slike bekjente og jeg har sett det ofte i mitt yrke som sykepleier i møte med psykisk syke mennesker.

Anonymkode: a1733...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...