Gå til innhold

lavkarbo, litt karbo, null karbo - så forvirret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

...herav kan du bruke Linfrød til å bake brød hvis du vil. Anbefaler deg dr. Sarah Myhills linfrødbrød, som er 100% linfrød og da også et ketobrød. Jeg spiser det daglig, og det er faktisk veldig godt. 

Anonymkode: cba87...260

er det et brød du baker eller et brød du kjøper?

Anonymkode: a2b96...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du må forresten huske på at fiber er ikke karbohydrater, selv om det går under det. Du kan fint spise fiberrik mat i et ketoseprogram, og herav ha høyere "karbohydratnivå" ettersom det ikke er ordentlige karbohydrater. De vonde karbohydratene er sukker og stivelse, som du bør begrense til aller helst under 50g. 

her faller jeg litt av. Jeg tenker at masse fiber er kjempeviktig?? Masse fiber, masse protein, litt fett, og lite raske karbohydrater er liksom planen min... og bakterier. Mer bakterier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er ikke helt riktig. 

Du har forskjellige nivåer ketose. Ekstrem ketose er under 20 g. Men for de aller fleste holder det å holde seg under 50g, som kalles medium ketose. Mange oppnår også god effekt av mild ketose, som er under 80g (tror jeg det var). 

Der lærte jeg noe nytt. 80 g er jo mye lettere å leve med enn under 20. Kanskje jeg skal samle motivasjon jeg også.

Anonymkode: 7b55b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er det et brød du baker eller et brød du kjøper?

Du baker det selv. Tar 3 min. Søk opp oppskriften hennes, den ligger åpen på nett. Brødet er 100% linfrød. Veldig godt! Smaker faktisk vanlig brød. Det har med stekingen å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der lærte jeg noe nytt. 80 g er jo mye lettere å leve med enn under 20. Kanskje jeg skal samle motivasjon jeg også.

Anonymkode: 7b55b...bb8

Ville gått for 50g, som blir omtalt som en human og god ketodiett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

her faller jeg litt av. Jeg tenker at masse fiber er kjempeviktig?? Masse fiber, masse protein, litt fett, og lite raske karbohydrater er liksom planen min... og bakterier. Mer bakterier.

Ja fiber er viktig. For fiber er ikke egentlig karbohydrater. Fiber taes ikke opp av kroppen. 

Linfrød er en perfekt kilde til fiber. 

Men husk å varmebehandle linfrød, for å ta bort blåsyren. Linfrød bør aldri spises hakket og rå, som mange gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen trenger å drikke fett på lavkarbo, det er ren feilinformasjon. Faktisk trenger man ikke stappe i seg fett i det hele tatt, men man må ha nok fett i kosten til å gi drivstoff til kroppen når den ikke får karbohydrater. 

Anonymkode: 66849...20d

Det er jo det jeg sier. Bruk naturlig fett i stedet for lettprodukter, men enorme mengder er ikke nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja fiber er viktig. For fiber er ikke egentlig karbohydrater. Fiber taes ikke opp av kroppen. 

Linfrød er en perfekt kilde til fiber. 

Men husk å varmebehandle linfrød, for å ta bort blåsyren. Linfrød bør aldri spises hakket og rå, som mange gjør. 

ja, stemmer, det vet jeg når jeg tenker meg om. Har brukt det endel tidligere for å få opp fiberinnholdet i glutenfri brød, men vi har vært litt av bakingen noen år så det var kunnskap gått i glemmeboken. Tror det er på tide å skaffe en brødbakemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har brukt myfitnesspal i mange år, men bare til kaloritelling. Funker den bra på karbohydrattelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja, stemmer, det vet jeg når jeg tenker meg om. Har brukt det endel tidligere for å få opp fiberinnholdet i glutenfri brød, men vi har vært litt av bakingen noen år så det var kunnskap gått i glemmeboken. Tror det er på tide å skaffe en brødbakemaskin.

Du kan ikke bruke brødmaskin hvis du har tenkt å lage det linfrødbrød med 100% linfrød. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

takk for oppløftende svar 🙂 glad hvis Fedon er bra nok!

Fedon er ikke lavkarbo, men smartkarbo . Det er et fint kosthold det. Keto er vanskelig som livsstil for mange, men kan være en måte og kick starte, spesielt om en skal ned i vekt. Det har også effektive helseeffekter om du skulle ha noen plager. Så kan man legge en livsstilsendring , enten en form av lavkarbo eller moderat , eller Fedons smartkarbo . Det er mye og ta tak i , men mye god informasjon på nett også om en ikke vil kjøpe masse bøker . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville gått for 50g, som blir omtalt som en human og god ketodiett. 

Kommer du i ketose av 50 g? Må under 10 jeg. ( litt avhengig av hvor jeg er i syklusen ) Trodde 20 var maks . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonyminist skrev (3 minutter siden):

Fedon er ikke lavkarbo, men smartkarbo . Det er et fint kosthold det. Keto er vanskelig som livsstil for mange, men kan være en måte og kick starte, spesielt om en skal ned i vekt. Det har også effektive helseeffekter om du skulle ha noen plager. Så kan man legge en livsstilsendring , enten en form av lavkarbo eller moderat , eller Fedons smartkarbo . Det er mye og ta tak i , men mye god informasjon på nett også om en ikke vil kjøpe masse bøker . 

takk for begrepsopprydningen! det gjør det lettere å google.

Jeg visste ikke at Fedons opplegg hadde et navn. Jeg kjøpte bøkene hans og fulgte opplegget en periode i 2002 da det var helt nytt, og landet gikk av skaftet over denne frekke fyren som truet poteten. Masse debattprogrammer på tv husker jeg. Men jeg testet det mest fordi det var veldig gunstig for å holde blodsukkeret jevnt ifm røykeslutt, og så ble jeg gravid, så jeg falt av og ga bøkene til loppemarked. Ergerlig. Burde jo ha fulgt det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dette er ikke helt riktig. 

Du har forskjellige nivåer ketose. Ekstrem ketose er under 20 g. Men for de aller fleste holder det å holde seg under 50g, som kalles medium ketose. Mange oppnår også god effekt av mild ketose, som er under 80g (tror jeg det var). 

Enten er du i ketose , eller så et du det ikke. Måler du medium og mild i urin eller blodprøve ? Mellom 5-20 er vanlig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg fant et svar: Hvor mange gram karbohydrater? Med et klassisk lavkarbokosthold kan du innta opp mot 150 gram karbohydrater per dag. Dette kan vi kalle et moderat lavkarbokosthold. Et strengt lavkarbokosthold ligger på 20-50 gram karbohydrat per dag, men et ketogent kosthold vil si at du ligger på under 20 gram karbohydrater per dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

takk for begrepsopprydningen! det gjør det lettere å google.

Jeg visste ikke at Fedons opplegg hadde et navn. Jeg kjøpte bøkene hans og fulgte opplegget en periode i 2002 da det var helt nytt, og landet gikk av skaftet over denne frekke fyren som truet poteten. Masse debattprogrammer på tv husker jeg. Men jeg testet det mest fordi det var veldig gunstig for å holde blodsukkeret jevnt ifm røykeslutt, og så ble jeg gravid, så jeg falt av og ga bøkene til loppemarked. Ergerlig. Burde jo ha fulgt det hele tiden.

Haha, husker det godt . Fra tv debatter og avisartikler .masse drama.  Var han som startet det, smartkarbo er vel merkenavnet hans. Fulgte det selv mange år, men gikk over til lav når jeg lærte mer for har bechtrews som trigges av eks frukt og korn . Så må være forsiktig . Fedon er nok bra om en er frisk i utgangspunktet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Lavkarbo og andre dietter er noe tull. Nå kommer folk som sier at det fungerte for meg da jeg var på en eller annen diett. 

Men så er spørsmålet, hva var grunnen for at man gikk den i vekt? 

Når folk er på dietter så er dem mye mer bevisst hva dem putter i seg. Dem beveger seg også mer. Så det er ikke den spesielle dietten som gjør dette, men andre ting. 

Anonymkode: c994a...4f0

Så det er ikke dietten, men hva man putter i seg? :)

Anonymkode: c1e7d...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hmm idag har jeg spist mitt vanlige kosthold, uten hensyn til det nye livet. Og fasiten etter en dag med havregrøt, knekkebrød og tacolefser er at jeg klokker inn 149 g karbohydrater iflg myfitnesspal. Var det ikke det som ble kalt moderat lavkarbo lenger oppe? det var jo ikke så ille. Optimistisk ift fortsettelsen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke misforstått lavkarbo. Det er du som har misforstått hvis du tror at jeg har tenkt å gå på en lavkarbodiett. Hardcore lavkarbo vet jeg veldig godt at ikke passer for meg. Men jeg har et sterkt ønske om å kutte kraftig ned på de raske karbohydratene i mitt kosthold.

Det er jo derfor jeg spør i HI om det finnes grader, og om det virkelig er nødvendig å gå all inn og komme i ketose.

Og jeg har fått mange gode svar her om at ketose er ikke nødvendig og at det finnes flere nivåer av et lavt innslag av karbohydrater i kostholdet, så det er jo veldig interessant.   

Hvis du tror det er en myte at genene er avgjørende for fedme, bør du lese deg opp litt om nyere fedmeforskning:

https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

https://forskning.no/dna-overvekt/fedme-gener-senket-forbrenningen/1676550

https://www.aftenposten.no/viten/i/naMzld/har-du-genene-for-overvekt

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43352/genetiskdisp.pdf?sequence=1&isAllowed=y

https://tidsskriftet.no/2005/11/oversiktsartikkel/genetiske-arsaker-til-fedme

Du nevner linser, linsepasta, quinoa og bønner som erstatning til ris og potet. Så jo- du har virkelig ikke skjønt begrepet lavkarbo, evt. Karbo redusert, slik du ser ut til å ville leve. Dessverre er ikke disse erstatningene forenelig med noen felt innen lavkarbo, med mindre du har gått ned den vekten du ønsker, og skal bare skal opprettholde vekten din. Du skriver selv at du skal ned i vekt, da er det nærliggende å tro at du hittil ikke har gått ned i vekt og tilhører dermed ikke den kategorien. 

Så hvorfor være så bastant, hvorfor ikke heller høre på hva folk som faktisk har erfaring med lavkarbo og vektnedgang har å si!?

Og hvis du er så overbevist om at du er genetisk anlagt for fedme, hvorfor gidde å gjøre noe med det? Du kan vel ikke endre genene dine...?

Anonymkode: c7c14...db9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvis du er så overbevist om at du er genetisk anlagt for fedme, hvorfor gidde å gjøre noe med det? Du kan vel ikke endre genene dine...?

Anonymkode: c7c14...db9

nei, men jeg kan endre kostholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...