Gå til innhold

Er jeg for redd og rigid? Vil gjerne ha innspill...


Oopsie

Anbefalte innlegg

Oopsie skrev (6 timer siden):

Og du har selvsagt ikke lest deg opp i tråden her? Nei. Jeg var ikke rigid. Ei heller urimelig. Ett av barna mine har fått påvist covid 19 og er svært syk. Kjent smittevei: onkel. Kom ikke og fortell meg at det er rigid å vurdere å utsette barns helse. Jeg valgte å la dem treffe onkel . Det skulle jeg aldri ha gjort. "Huff...!"

 

 

Jeg er lei for at barnet ditt har blitt sykt, men kan du bevise at smitten kommer fra onkel, eller er det en antagelse fordi han kom fra Oslo? 

Du skrev selv i hovedinnlegget ditt at smitten var økende i innlandet der du bor, og akkurat nå virker det mest som at du skal få støtte for at du hadde "rett" i at barna dine ikke burde møte far sin side av familie mtp. smitterisiko. Det ble heller ikke nevnt tidligere at barnet var i risikogruppe og dersom det stemmer så har helt sikkert både far og onkel tatt forhåndsregler for å gjøre besøket så risikofritt som mulig. De fleste ønsker det beste for barna sine, selvom det kanskje ikke er der samme som partneren ønsker eller tenker at er best. 

Smitterisiko er det uansett nå, og smitten er størst i skole og barnehage, så det er vel ikke helt utenkelig at smitten kan ha oppstått der? Dessuten har innlandet hatt flere ting åpne for barn og unge, slik at det kan ha vært flere andre steder barnet ditt kan ha blitt smittet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet var jo at onkelen ikke ønsket å ta koronatest. Samtlige vi har hatt besøk av fra Oslo har tatt den av eget ønske uoppfordret for å hindre at dette skulle skje. 

Ha litt sympati for en bekymret mamma da folkens. Det er skikkelig skummelt når barn er alvorlig syke. Håper dere snart er over det verste ts. 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (13 timer siden):

Fordi det er en samværssak. Alt du skriver her tilsier jo nettopp det, at barnet kun skal møte din familie, fordi dere er en "kohort".  Det er ikke nødvendigvis sånn det fungerer.

Du trenger ikke svare meg, men jeg kommenterer det likevel. Du spør om du er rigid, men jeg spør spørsmålet om du har rett til å være så rigid.

Det er ikke en samværssak. Jeg, mine barn og mine foreldre bor i en såkalt tilknytningsbolig/generasjonsbolig. Barna treffer dem selvsagt mye. De treffer derimot ingen andre på min side, og jeg har to søstre som de altså ikke ser. 

At bror til far kommer hit fra Oslo og jeg vurderte å si nei (noe jeg ikke gjorde) handler utelukkende om corona, smitte, anbefalinger fra fhi osv...jeg jobber i helsevesen og er opptatt av dette, kanskje mer enn en del andre. I tillegg ett barn med annen sykdom. 

Forøvrig, til din info...ikke alle gjennomgår de tyngste skilsmisser der det er trøbbel rundt samvær og konflikt mellom mor og far i ettertid... 

Jeg og eks er bestevenner og jeg har ingen grunn til å motsette meg samvær med han. Ferdig snakka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopsie skrev (25 minutter siden):

Det er ikke en samværssak. Jeg, mine barn og mine foreldre bor i en såkalt tilknytningsbolig/generasjonsbolig. Barna treffer dem selvsagt mye. De treffer derimot ingen andre på min side, og jeg har to søstre som de altså ikke ser. 

At bror til far kommer hit fra Oslo og jeg vurderte å si nei (noe jeg ikke gjorde) handler utelukkende om corona, smitte, anbefalinger fra fhi osv...jeg jobber i helsevesen og er opptatt av dette, kanskje mer enn en del andre. I tillegg ett barn med annen sykdom. 

Forøvrig, til din info...ikke alle gjennomgår de tyngste skilsmisser der det er trøbbel rundt samvær og konflikt mellom mor og far i ettertid... 

Jeg og eks er bestevenner og jeg har ingen grunn til å motsette meg samvær med han. Ferdig snakka. 

Premisset ditt er helt feil. Du bruker etterpåklokskap som bekreftelse på at du egentlig burde sagt nei, mens du egentlig valgte riktig og bare var uheldig.

Det blir som å skulle nekte ungen å kjøre bil fordi man kan kræsje, og så bruke en bilulykke som bekreftelse på at ungen aldri bør få kjøre bil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 er nok skrev (På 25.5.2021 den 8.36):

Nei, disse barna kjenner jeg privat. Jeg kjenner fire barn som har hatt over 40 i feber i over en uke, hatt så mye slim i halsen at de har slitt med å trekke pusten, og ikke fått i seg mat. Covid er en betennelsen sykdom, og barna fikk ulike (og smertefulle) betennelser i kroppen. Barna er alle mellom 2 og 9 år gamle. To av barna sliter med utmattelse fremdeles, mange måneder etter smitten. Ingen av barna har underliggende sykdommer (som man er klar over).

Men dette er en statistisk opphopning som er tilfeldig, og ikke representerer hvordan det vanligvis er. Jeg kjenner folk som jobber på skoler der de har hatt flere utrudd, og dermed har fulgt opp et ganske stort antall barn som har hatt covid, og de beskriver det som veldig udramatisk i de aller fleste tilfeller, fra ingen symptomer til en litt røff influensa. Statistikken vi har så langt sier det samme. 

Og når det gjelder senskader viser det seg at dette ikke er noen stor risiko for de som har så milde forløp at de ikke legges inn, etter 6 måneder er det veldig få av de med vanlige forløp som fortsatt har noe. Og at man er pjusk i 6 til 12 måneder er ganske vanlig etter store infeksjoner, som feks lungebetennelse eller kyssesyke. For et år siden visste vi ingenting om hvor lenge dette varte, nå har gått lang nok tid til at vi ser at det var mindre dramatisk enn fryktet. 

Mener ikke å bagatellisere dette, det som er skummelt er at man ikke vet på forhånd hvem so har forhøyet risiko, men å skrive innlegg som får det til å høres ut som at ale barn blir dausjuke, basert på rene anekdoter er bare med på å skremme folk, og fører ingenting godt med seg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er hysterisk. Jeg skal ha besøk fra Oslo i helgen, de får møte mine barn, jeg forventer ikke at de må ta test før de kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er større smittetrykk i Innlandet fylke nå, enn i Oslo. Og hvem skulle vel trodd at Trondheim, Hamar og bittelille Hammerfest plutselig skulle bli nye arnested for dette viruset? Livet er farlig å leve, virusets veier er uransakelige, og regner man på det er nok sjansen mye større for å dra med seg smitte hjem fra skole, barnehage eller håndballtrening, enn besøk av en onkel fra Oslo. Men uansett var dette trist lesning, håper barnet ditt snart kvikner til igjen, og at resten av familien heller ikke rammes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopsie skrev (18 timer siden):

Det er ikke en samværssak. Jeg, mine barn og mine foreldre bor i en såkalt tilknytningsbolig/generasjonsbolig. Barna treffer dem selvsagt mye. De treffer derimot ingen andre på min side, og jeg har to søstre som de altså ikke ser. 

At bror til far kommer hit fra Oslo og jeg vurderte å si nei (noe jeg ikke gjorde) handler utelukkende om corona, smitte, anbefalinger fra fhi osv...jeg jobber i helsevesen og er opptatt av dette, kanskje mer enn en del andre. I tillegg ett barn med annen sykdom. 

Forøvrig, til din info...ikke alle gjennomgår de tyngste skilsmisser der det er trøbbel rundt samvær og konflikt mellom mor og far i ettertid... 

Jeg og eks er bestevenner og jeg har ingen grunn til å motsette meg samvær med han. Ferdig snakka. 

Det kan godt hende. Samtidig er du nok litt i villrede dersom du tror at du kan detaljstyring hva barnet gjør under fars samvær. 

På generelt grunnlag synes jeg også det er ganske spesielt å skjerme barnet fullstendig fra omverdenen i så lang tid. Det er mye mulig at barnet tar  er skade av dette enn selve sykdommen. Jeg håper at du vurderer å endre på dette når barnet blir friskt, slik at det kan sosialisere på en  er normal måte. Det er viktig for dets utvikling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (13 timer siden):

Det kan godt hende. Samtidig er du nok litt i villrede dersom du tror at du kan detaljstyring hva barnet gjør under fars samvær. 

På generelt grunnlag synes jeg også det er ganske spesielt å skjerme barnet fullstendig fra omverdenen i så lang tid. Det er mye mulig at barnet tar  er skade av dette enn selve sykdommen. Jeg håper at du vurderer å endre på dette når barnet blir friskt, slik at det kan sosialisere på en  er normal måte. Det er viktig for dets utvikling.

I alle dager! "Skjerme fullstendig fra omverdenen"???? Hvor har jeg sagt at det er slik? Barnet er jo på skolen og er absolutt sosialisert 😳

Nå lurer jeg på om du bare tuller altså.jeg melder meg uansett ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopsie skrev (7 minutter siden):

I alle dager! "Skjerme fullstendig fra omverdenen"???? Hvor har jeg sagt at det er slik? Barnet er jo på skolen og er absolutt sosialisert 😳

Nå lurer jeg på om du bare tuller altså.jeg melder meg uansett ut. 

I slike innlegg som dette på koronaforumet må du bare drite i visse folk her på forumet, noen her svarer deg bent ut riktig UFYSELIG.

Håper barnet ditt kvikner til raskt, god bedring!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (1 minutt siden):

I slike innlegg som dette på koronaforumet må du bare drite i visse folk her på forumet, noen her svarer deg bent ut riktig UFYSELIG.

Håper barnet ditt kvikner til raskt, god bedring!

Tusen takk ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopsie skrev (2 timer siden):

I alle dager! "Skjerme fullstendig fra omverdenen"???? Hvor har jeg sagt at det er slik? Barnet er jo på skolen og er absolutt sosialisert 😳

Nå lurer jeg på om du bare tuller altså.jeg melder meg uansett ut. 

Det er jo ikke godt å vite om dette er et barn som er gammelt nok til å gå på skolen. 

Skolen er nok uansett en større smitterisiko enn en onkel på besøk. Rent objektivt i alle fall, også vet vi at smitte kan komme inn fra mange mulige kilder.

Og ja, jeg synes fortsatt det er urimelig å nekte en onkel å treffe sin niese nå. Barnet har allerede mange andre nærkontakter på skolen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (2 timer siden):

I slike innlegg som dette på koronaforumet må du bare drite i visse folk her på forumet, noen her svarer deg bent ut riktig UFYSELIG.

Håper barnet ditt kvikner til raskt, god bedring!

Hva er ufyselig med det jeg har skrevet?

Jeg svarer kun på det hun spør om. Det er rimelig rigid å henge seg opp i fars samvær med sitt barn og nekte det å møte én person fra hans familie av smittevernshensyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...